Konkluzje Rady w sprawie strategicznych perspektyw europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.

Konkluzje Rady w sprawie strategicznych perspektyw europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018

(2017/C 189/07)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

POWOŁUJĄC SIĘ NA:

1.
Polityczny kontekst przedmiotowej sprawy, przedstawiony w załączniku do niniejszych konkluzji,

UZNAJĄC, ŻE:

2.
Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów pt. "Strategia UE na rzecz młodzieży - inwestowanie w młodzież i mobilizowanie jej do działania. Odnowiona otwarta metoda koordynacji na potrzeby wyzwań i możliwości stojących przed młodzieżą" 1  był próbą ustanowienia międzysektorowego podejścia mającego wzmocnić pozycję młodzieży w Europie oraz zapewnić jej zasoby i możliwości sprzyjające autonomii.
3.
Rezolucja Rady w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) 2  stanowi jak dotąd najbardziej przekrojową i najambitniejszą unijną strategię młodzieżową. Okres obowiązywania ram zbiegł się w czasie z kryzysem gospodarczo-finansowym, który choć w mniejszym lub większym stopniu negatywnie wpłynął na wszystkich obywateli i wszystkie państwa członkowskie UE, nieproporcjonalnie boleśnie dotknął młodych ludzi, szczególnie tych o mniejszych szansach, co poskutkowało wysokim bezrobociem oraz zwiększyło groźbę destabilizacji społecznej, alienacji politycznej, a nawet agresywnej radykalizacji i ekstremizmu, to zaś zagroziło wartościom demokratycznym i spójności społecznej.
4.
Jak dowiodły sprawozdania Komisji Europejskiej na temat młodzieży z 2012 r. i 2015 r. oraz wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) 3 , ramy w znaczny i cenny sposób wpłynęły nie tylko na współpracę na rzecz młodzieży, lecz także na życie, perspektywy, dobrostan, zaangażowanie i włączenie społeczne młodych ludzi w całej Unii Europejskiej.
5.
Plany prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2014-2015 4  i 2016-2018 5  poskutkowały wzmocnieniem instrumentów i procedur wdrażania odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży, gdyż lepiej dostosowały ją do celów strategii "Europa 2020" i odpowiedziały na pojawiające się wyzwania,

ODNOTOWUJE, ŻE:

6.
Okres obowiązywania odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży wygasa pod koniec 2018 r., a dziesięcioletniej strategii Unii Europejskiej "Europa 2020" na rzecz wzrostu i zatrudnienia oraz programu Erasmus+ - pod koniec 2020 r.,

PODKREŚLA, ŻE:

7.
W kształtowaniu przyszłej europejskiej współpracy na rzecz młodzieży nadal nieodzowne będą propagowanie i ochrona wartości Unii Europejskiej wymienionych w art. 2 TUE 6  oraz sprzyjanie poczuciu tożsamości europejskiej wśród młodych ludzi i ich wierze w projekt europejski poprzez rozwijanie ich kompetencji i promowanie ich zaangażowania politycznego i obywatelskiego, wolontariatu oraz mobilności edukacyjnej.
8.
Kluczowe znaczenie we współpracy na rzecz młodzieży mają praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne; przyczyniają się one też do rozwoju kompetencji młodych ludzi.

ZGADZA SIĘ, ŻE

9.
Należy opracować i wspierać nowe ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018 r., kładąc nacisk na podejście międzysektorowe o wyraźnej wartości dodanej na szczeblu UE i przewidując ewentualne plany prac UE na rzecz młodzieży; należy przy tym wziąć pod uwagę wyniki oceny obecnych ram,

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI

10.
Zadbały, by ramy przyszłej europejskiej współpracy na rzecz młodzieży zostały opracowane na podstawie dowodów, były przemyślane i bazowały na szerokich i inkluzywnych konsultacjach z wszystkimi stosownymi zainteresowanymi stronami, w tym młodzieżą, podmiotami prowadzącymi pracę z młodzieżą 7 , osobami pracującymi z młodzieżą (zawodowo lub w ramach wolontariatu) oraz decydentami na wszystkich szczeblach, tak by panował konsensus w sprawie przyszłych celów polityki młodzieżowej i wola ich realizacji.
11.
Miały wzgląd na to, by ramy przyszłej europejskiej współpracy na rzecz młodzieży były międzysektorowe, elastyczne, reaktywne i przejrzyste oraz brały pod uwagę szybko zmieniające się warunki polityczne, społeczne, kulturalne i gospodarcze na szczeblu europejskim i międzynarodowym.
12.
Zadbały, by Erasmus+ oraz inne programy i instrumenty przyczyniały się - a w odpowiednich przypadkach były dostosowane - do wdrażania ram.
13.
Ukierunkowały ramy na konkretne tematy polityki młodzieżowej pozostające w kompetencjach struktur odpowiedzialnych za młodzież, ale też dalej wzmacniały działania i inicjatywy w powiązanych dziedzinach polityki, aby zapewnić współpracę międzysektorową i wzajemne wsparcie.
14.
Oceniły, dokonały przeglądu i odnowiły usystematyzowany dialog i jego cele, po to by umożliwić stworzenie nowatorskiego, znaczącego, ukierunkowanego i konstruktywnego dialogu nie tylko z młodymi ludźmi z organizacji młodzieżowych, lecz także z młodymi ludźmi z różnych środowisk, o mniejszych szansach i niezrzeszonymi.
15.
Dokładniej zastanowiły się nad kompetencjami (wiedzą, umiejętnościami i postawami) oraz wartościami, których potrzebują młodzi ludzie, by stale spełniać się w życiu osobistym, społecznym i zawodowym, i w szczególności docierały do młodych ludzi o mniejszych szansach i włączały ich w działania.
16.
Miały wzgląd na rolę, jaką w propagowaniu wśród młodych ludzi solidarności, zaangażowania politycznego i aktywności obywatelskiej oraz w zwalczaniu alienacji politycznej, populizmu, propagandy i radykalizacji mogącej prowadzić do agresywnego ekstremizmu mogą odegrać internet, media społecznościowe i cyfryzacja.
17.
Oceniły i dodatkowo wzmocniły, a tam gdzie to możliwe, rozwinęły instrumenty, narzędzia i metody polityczne oraz uzupełniające sposoby współpracy, takie jak partnerstwo UE - Rada Europy na rzecz młodzieży, aby podtrzymać i zacieśnić skuteczną europejską współpracę na rzecz młodzieży po roku 2018,

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM POSTANAWIA:

18.
Zwrócić się do przyszłych prezydencji, by uwzględniając niniejsze konkluzje oraz przyszłą inicjatywę Komisji w sprawie strategii UE na rzecz młodzieży po roku 2018, przygotowały projekt nowych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres po roku 2018. Projekt powinien zostać przedłożony Radzie do przyjęcia.

ZAŁĄCZNIK

KONTEKST POLITYCZNY

1.
Traktat o Unii Europejskiej 8 .
2.
Odnowione ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), w których wskazano dwa ogólne cele strategiczne i dwutorowe podejście w ich realizacji: konkretne inicjatywy w dziedzinie polityki młodzieżowej oraz inicjatywy włączające problematykę młodzieżową do innych dziedzin polityki w ramach ośmiu obszarów działań. Przewidziano także trzyletnie cykle robocze o uzgadnianych priorytetach oraz usystematyzowany dialog z młodzieżą wpisujący się w ten proces.
3.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży, w którym oceniono skutki tego dokumentu w okresie 2013-2015.
4.
"Europa 2020", dziesięcioletnia strategia Unii Europejskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia, na którą składają się m.in. inicjatywy przewodnie "Mobilna młodzież" i "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia".
5.
Deklaracja paryska z dnia 17 marca 2015 r., promująca - poprzez edukację - poczucie obywatelstwa oraz wspólne wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja.
6.
Komunikat Komisji z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie europejskiej agendy bezpieczeństwa, który stwierdza, że angażowanie młodzieży to jeden z kluczowych czynników w zapobieganiu agresywnej radykalizacji, ponieważ promuje wspólne europejskie wartości, sprzyja włączeniu społecznemu oraz zwiększa wzajemne zrozumienie i wzajemną tolerancję.
7.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 10 czerwca 2016 r. pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności".
8.
Rezolucja Rady z dnia 15 grudnia 2016 r. pt. "Nowy program na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu".
9.
Komunikaty Komisji Europejskiej z dnia 7 grudnia 2016 r. pt. "Inwestowanie w młodzież Europy", "Poprawa i modernizacja edukacji" oraz "W kierunku Europejskiego Korpusu Solidarności".
10.
Biała księga w sprawie przyszłości Europy. Refleksje i scenariusze dotyczące przyszłości UE-27 do 2025 r.
1 Dok. 9008/09.
2 Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
3 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 17.
4 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 5.
5 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 1.
6 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 17.
7 Pod pojęciem podmiotów prowadzących pracę z młodzieżą rozumie się wszelkie organizacje, agencje i inne organy - zarówno korzystające z pomocy państwa, jak i działające na zasadzie wolontariatu - które zapewniają oparte na pracy z młodzieżą programy, projekty, inicjatywy i działania skierowane do młodych ludzi.
8 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 13.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.189.35

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie strategicznych perspektyw europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.
Data aktu: 15/06/2017
Data ogłoszenia: 15/06/2017