[COM(2016) 381 final]"Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji umiejętności"
[COM(2016) 382 final - 2016/0179 (NLE)]
"Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylającego zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie"
[COM(2016) 383 final - 2016/0180 (NLE)]
"Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych ram mających na celu świadczenie lepszej jakości usług w zakresie umiejętności i kwalifikacji (Europass), uchylającej decyzję nr 2241/2004/WE"
[COM(2016) 625 final - 2016/0304(COD)]
"Podnoszenie umiejętności osób na rynku pracy" [opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji maltańskiej]
(2017/C 173/09)
(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2017 r.)
Sprawozdawca: Indrė VAREIKYTĖ
Współsprawozdawca: Tatjana BABRAUSKIENĖ
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 6.10.2016 |
|
Komisja Europejska, 17.2.2017 |
|
Rada Unii Europejskiej, 21.10.2016 |
|
Prezydencja maltańska, 16.9.2016 |
Podstawa prawna |
Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
3.2.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
22.2.2017 |
Sesja plenarna nr |
523 |
Wynik głosowania |
196/0/6 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 22 lutego 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
2 Odsetek ten jest wyższy w przedziale wiekowym 55-65, gdzie 50 % dorosłych nie posiada podstawowych umiejętności informatycznych. Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) [Międzynarodowe badanie kompetencji osób dorosłych (PIAAC)], OECD, czerwiec 2015 r.
3 Zob. np. Komisja Europejska, Education and Training Monitor 2016, wrzesień 2016 r.; Centrum Polityki Europejskiej, Towards a Europeanisation of Youth Employment Policies? A Comparative Analysis of Regional Youth Guarantee Policy Designs ["Ku europeizacji polityki zatrudnienia młodzieży? Analiza porównawcza sposobu kształtowania polityki dotyczącej gwarancji dla młodzieży na poziomie regionalnym], wrzesień 2016 r.
4 Międzynarodowa Organizacja Pracy, Skills mismatch in Europe Statistics Brief [Niedopasowanie umiejętności w Europie, podsumowanie statystyczne], wrzesień 2014 r.
6 Opinia EKES-u w sprawie: Wspieranie kreatywności, ducha przedsiębiorczości oraz mobilności w dziedzinie kształcenia i szkolenia (Dz.U. C 332 z 8.10.2015, s. 20).
8 W ramach projektu European Women's Lobby WEStart przeanalizowano 10 krajowych przypadków wpływu społecznej przedsiębiorczości kobiet w Europie.
10 Nowy początek dialogu społecznego, oświadczenie prezydencji Rady UE, Komisji Europejskiej i europejskich partnerów społecznych z dnia 27 czerwca 2016 r.
12 Zob. np. Bowles, J. The computerisation of European jobs who will win and who will lose from the impact of new technology onto old areas of employment?, 2014, The computerisation of European jobs, Frey, C. M., Osborne, M., The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?, 2013, Pajarinen, M., Rouvinen, P., Ekeland, A., Computerization Threatens One-Third of Finnish and Norwegian Employment, ETLA, 2015 r.
15 Wspólne działania podejmowane przez europejskich partnerów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia i szkolenia zawodowego, w szczególności przyuczania do zawodu, inwestycji w edukację i szkolenia, rozwiązania problemu przedwczesnego kończenia nauki szkolnej i osiągania lepszych efektów uczenia się.