(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 210 ust. 2 oraz art. 214 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji C(2015) 9500 final ustanowiono mechanizm koordynacji - Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument"), którego celem jest pomoc Turcji w sprostaniu pilnym potrzebom humanitarnym i rozwojowym uchodźców i społeczności przyjmujących, a także pomoc organom krajowym i lokalnym w zarządzaniu napływem uchodźców i w radzeniu sobie z jego konsekwencjami. Instrument ma służyć koordynacji i usprawnianiu działań finansowanych z budżetu Unii i wkładów dwustronnych państw członkowskich.
(2) Na posiedzeniu COREPER w dniu 3 lutego 2016 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich uzgodnili "Wspólne porozumienie państw członkowskich UE i Komisji ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji" 2 (zwane dalej "wspólnym porozumieniem") oraz wzór zaświadczenia dotyczącego wkładu finansowego, w ramach którego państwa członkowskie zobowiązały się do wniesienia wkładów na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
(3) Na posiedzeniu COREPER w dniu 3 lutego 2016 r. państwa członkowskie uzgodniły, że usuną odniesienia do odsetek za zwłokę zarówno z projektu wspólnego porozumienia, jak i z projektu zaświadczenia dotyczącego wkładu finansowego. Decyzja Komisji C(2016) 855 zmieniona decyzją Komisji C(2015) 9500 final w celu dostosowania jej do wspólnego porozumienia.
(4) Zgodnie z pkt 2 wspólnego porozumienia Komisja odpowiada za zarządzanie wkładami zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 3 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 . Obejmuje to przepisy dotyczące ustalenia należnych kwot 5 i płatności odsetek od zaległych wpłat 6 .
(5) Zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 nie naruszając jakichkolwiek przepisów szczegółowych wynikających ze stosowania rozporządzeń sektorowych, wszelkie należności niespłacone w terminie i wskazane w nocie debetowej są obciążone odsetkami.
(6) Wkłady państw członkowskich na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji są dobrowolne i, w przeciwieństwie do zasobów własnych, nie odpowiadają wcześniej istniejącym zobowiązaniom. Nie jest zatem właściwe, by wzywać państwa członkowskie do zapłaty odsetek w przypadku opóźnionej płatności wkładów na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji. W związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzję Komisji C(2015) 9500 w celu wprowadzenia odstępstwa od art. 83 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1268/2012.
(7) Komisja będzie nadal monitorować wpłaty wkładów państw członkowskich na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji i informować komitet sterujący instrumentem o terminowych wpłatach, które są niezbędne do osiągnięcia celów instrumentu.
(8) Niniejszą decyzję należy stosować z mocą wsteczną od dnia 10 lutego 2016 r., tj. od daty przyjęcia decyzji Komisji C(2016) 855, w celu objęcia nią wkładów już wpłaconych przez państwa członkowskie.
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2017.122.4 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji, zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 z dnia 24 listopada 2015 r. |
| Data aktu: | 18/04/2017 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2017 |
| Data wejścia w życie: | 10/02/2016 |