(2017/C 122/04)(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 210 ust. 2 oraz art. 214 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji C(2015) 9500 final ustanowiono mechanizm koordynacji - Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument"), którego celem jest pomoc Turcji w sprostaniu pilnym potrzebom humanitarnym i rozwojowym uchodźców i społeczności przyjmujących, a także pomoc organom krajowym i lokalnym w zarządzaniu napływem uchodźców i w radzeniu sobie z jego konsekwencjami. Instrument ma służyć koordynacji i usprawnianiu działań finansowanych z budżetu Unii i wkładów dwustronnych państw członkowskich.
(2) Na posiedzeniu COREPER w dniu 3 lutego 2016 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich uzgodnili "Wspólne porozumienie państw członkowskich UE i Komisji ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji" 2 (zwane dalej "wspólnym porozumieniem") oraz wzór zaświadczenia dotyczącego wkładu finansowego, w ramach którego państwa członkowskie zobowiązały się do wniesienia wkładów na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
(3) Na posiedzeniu COREPER w dniu 3 lutego 2016 r. państwa członkowskie uzgodniły, że usuną odniesienia do odsetek za zwłokę zarówno z projektu wspólnego porozumienia, jak i z projektu zaświadczenia dotyczącego wkładu finansowego. Decyzja Komisji C(2016) 855 zmieniona decyzją Komisji C(2015) 9500 final w celu dostosowania jej do wspólnego porozumienia.
(4) Zgodnie z pkt 2 wspólnego porozumienia Komisja odpowiada za zarządzanie wkładami zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 3 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 . Obejmuje to przepisy dotyczące ustalenia należnych kwot 5 i płatności odsetek od zaległych wpłat 6 .
(5) Zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 nie naruszając jakichkolwiek przepisów szczegółowych wynikających ze stosowania rozporządzeń sektorowych, wszelkie należności niespłacone w terminie i wskazane w nocie debetowej są obciążone odsetkami.
(6) Wkłady państw członkowskich na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji są dobrowolne i, w przeciwieństwie do zasobów własnych, nie odpowiadają wcześniej istniejącym zobowiązaniom. Nie jest zatem właściwe, by wzywać państwa członkowskie do zapłaty odsetek w przypadku opóźnionej płatności wkładów na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji. W związku z tym należy odpowiednio zmienić decyzję Komisji C(2015) 9500 w celu wprowadzenia odstępstwa od art. 83 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1268/2012.
(7) Komisja będzie nadal monitorować wpłaty wkładów państw członkowskich na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji i informować komitet sterujący instrumentem o terminowych wpłatach, które są niezbędne do osiągnięcia celów instrumentu.
(8) Niniejszą decyzję należy stosować z mocą wsteczną od dnia 10 lutego 2016 r., tj. od daty przyjęcia decyzji Komisji C(2016) 855, w celu objęcia nią wkładów już wpłaconych przez państwa członkowskie.
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Zmieniona decyzją Komisji C(2016) 855 final.
2 Zob. dokument COMBUD 49/1/16 REV1
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
5 Art. 78 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz art. 81 rozporządzenia delegowanego Komisji nr 1268/2012.
6 Artykuł 83 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012.