Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 grudnia 2016 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39904 - Baterie wielokrotnego ładowania) (notyfikowana jako dokument numer C(2016) 8456).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 12 grudnia 2016 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa AT.39904 - Baterie wielokrotnego ładowania)

(notyfikowana jako dokument numer C(2016) 8456)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2017/C 117/10)

(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2017 r.)

W dniu 12 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
W dniu 12 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą naruszenia art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do sektora baterii litowo-jonowych wielokrotnego ładowania. Adresaci decyzji udostępniali sobie szczególnie chronione informacje handlowe lub uzgadniali ceny baterii litowo-jonowych wielokrotnego ładowania.
(2)
Istnieją trzy rodzaje baterii litowo-jonowych, w zależności od ich zastosowania i wymogów, tj. baterie cylindryczne, pryzmatyczne oraz polimerowe. Dla przykładu w większych urządzeniach, takich jak laptopy czy kamery wideo, często wykorzystuje się baterie cylindryczne, zaś w mniejszych, takich jak smartfony i tablety, baterie pryzmatyczne lub polimerowe.
(3)
Decyzja skierowana jest do przedsiębiorstw: Samsung SDI 2 , Sony 3 , Panasonic 4  i Sanyo 5  ("strony").

2. 

OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(4)
W związku z wnioskiem o zwolnienie z sankcji złożonym przez Samsung SDI na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. Komisja wystosowała w dniu 1 czerwca 2012 r. wnioski o udzielenie informacji skierowane do przedsiębiorstw działających w branży. W dniu 17 sierpnia 2012 r. Sony złożyło wniosek o obniżenie kwoty grzywny. W dniu 25 marca 2015 r. Panasonic (wraz z Sanyo) złożyło wniosek o obniżenie kwoty grzywny.
(5)
W dniu 4 marca 2015 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko stronom w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między lipcem 2015 r. a lipcem 2016 r. Następnie strony przedłożyły Komisji formalny wniosek ugodowy zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 6 .
(6)
W dniu 28 września 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym strony nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym.
(7)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 5 grudnia 2016 r. Komisja przyjęła decyzję w dniu 12 grudnia 2016 r.

2.2. Czas trwania

(8)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw baterii litowo-jonowych we wskazanych poniżej okresach.
Przedsiębiorstwo Okres uczestnictwa w naruszeniu
Samsung SDI 1 kwietnia 2004 r. - 1 października 2007 r.
Sony 24 lutego 2004 r. - 1 października 2007 r.
Panasonic 24 lutego 2004 r. - 10 listopada 2007 r.
Sanyo 24 lutego 2004 r. - 10 listopada 2007 r.

2.3. Krótki opis naruszenia

(9)
Kartel polegał na serii kontaktów o antykonkurencyjnym charakterze między stronami, których przedmiotem były baterie litowo-jonowe, w tym na okazjonalnych kontaktach dotyczących cen lub na regularnym udostępnianiu sobie szczególnie chronionych informacji handlowych. Strony omawiały ponadto zamiar uczestnictwa w poszczególnych przetargach konkurencyjnych organizowanych przez konkretnych klientów. Przy tych okazjach w niektórych przypadkach dochodziło do ujawniania cen, które strony zaoferowały lub zamierzały zaoferować, jak i do koordynacji odpowiedniego momentu ogłoszenia ustalonych podwyżek cen.
(10)
Kartel opierał się głównie na dwustronnych kontaktach, choć dochodziło również czasami do spotkań wielostronnych. Pod względem geograficznym dyskusje kartelu miały miejsce w Azji, choć czasami dochodziło do kontaktów również w Europie.
(11)
Intensywność i częstotliwość kontaktów była różna. Były one najintensywniejsze w kontekście podwyżki cen kobaltu w 2004 i 2007 r., co doprowadziło do porozumienia stron co do tymczasowej podwyżki cen baterii litowo-jonowych w rzeczonym okresie.

2.4. Środki zaradcze

(12)
W przypadku niniejszej decyzji mają zastosowanie wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 7 .

2.4.1. Podstawowa kwota grzywny

(13)
Wartość sprzedaży obliczana jest na podstawie sprzedaży baterii litowo-jonowych w EOG w ostatnim roku obrotowym naruszenia (2006 r.).
(14)
Biorąc pod uwagę charakter naruszenia i jego zakres geograficzny, stawkę procentową na potrzeby ustalenia kwoty zmiennej grzywny, jak również kwoty dodatkowej ("opłata za przystąpienie do porozumienia") ustalono na poziomie 16 % wartości sprzedaży, której dotyczyło naruszenie.
(15)
Kwota zmienna zostaje pomnożona przez liczbę lat lub ułamek roku, w ciągu których/którego dana strona uczestniczyła w naruszeniu. Podwyższenie kwoty grzywny z tytułu czasu trwania naruszenia obliczone jest na podstawie pełnych lat, miesięcy i dni.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(16)
Nie istnieją okoliczności obciążające ani łagodzące, które Komisja mogłaby uwzględnić w tej sprawie.

Ze względu na szczególnie wysokie obroty Sony i Panasonic przekraczające wartość sprzedaży tych przedsiębiorstw zastosowano mnożnik mający zapewnić skutek odstraszający wynoszący 1,2.

2.4.3. Zastosowanie 10 % limitu obrotów

(17)
Ostateczne indywidualne kwoty grzywien wynoszą mniej niż 10 % światowych obrotów wszystkich przedsiębiorstw będących stronami.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(18)
Samsung SDI było pierwszym przedsiębiorstwem, które przedłożyło informacje i dowody, spełniając tym samym postanowienia pkt 8 lit. a) obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r. W związku z tym przewidzianą grzywnę zmniejsza się o 100 % w odniesieniu do tego przedsiębiorstwa.
(19)
Ponadto 50 % redukcję grzywny przyznano Sony, zaś Panasonic/Sanyo - 20 %.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(20)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych kwotę grzywny nałożoną na Sony, Panasonic i Sanyo obniżono o 10 %. Zmniejszenie to zostało dodane do zmniejszenia grzywny uzyskanego na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar.

3. 

GRZYWNY NAŁOŻONE NINIEJSZĄ DECYZJĄ

(21)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następującą grzywnę:
a)
Samsung SDI Co., Ltd: 0 EUR;
b)
Sony Corporation, Sony Energy Devices Corporation, Sony Electronics Inc. i Sony Taiwan Limited odpowiedzialne solidarnie: 29 802 000 EUR;
c)
Panasonic Corporation i Panasonic Automotive & Industrial Systems Europe GmbH odpowiedzialne solidarnie: 38 890 000 EUR;
d)
Sanyo Electric Co., Ltd., Panasonic Industrial Devices Sales Taiwan Co., Ltd. oraz Panasonic Automotive & Industrial Systems Europe GmbH odpowiedzialne solidarnie: 97 149 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Właściwym podmiotem prawnym jest Samsung SDI Co., Ltd.
3 Właściwymi podmiotami prawnymi są Sony Corporation, Sony Energy Devices Corporation, Sony Electronics Inc. i Sony Taiwan Limited.
4 Właściwymi podmiotami prawnymi są Panasonic Corporation oraz Panasonic Automotive & Industrial Systems Europe GmbH (poprzednio: Panasonic Industrial Device Sales Europe GmbH).
5 Właściwymi podmiotami prawnymi są Sanyo Electric Co., Ltd, Panasonic Industrial Devices Sales Taiwan Co., Ltd (poprzednio: Sanyo Energy Taiwan Co., Ltd) oraz Panasonic Automotive & Industrial Systems Europe GmbH (poprzednio: Sanyo Component Europe GmbH). Począwszy od drugiej połowy 2009 r., Sanyo należy do grupy Panasonic.
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
7 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.117.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 grudnia 2016 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39904 - Baterie wielokrotnego ładowania) (notyfikowana jako dokument numer C(2016) 8456).
Data aktu: 12/04/2017
Data ogłoszenia: 12/04/2017