united kingdom
ukraine

Zaproszenie do składania wniosków EACEA/05/2016 w ramach programu Erasmus+ - Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych - Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW EACEA/05/2016
w ramach programu Erasmus+

Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych

Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży

(2016/C 99/05)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2016 r.)

1.

 Opis, cele

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zapewnienie wsparcia na rzecz realizacji projektów w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży, które służą propagowaniu i upowszechnianiu innowacyjnych dobrych praktyk objętych zakresem deklaracji w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja z dnia 17 marca 2015 r. ("deklaracja paryska" 1 ).

Wniosek składany w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków musi dotyczyć głównie realizacji jednego z dwóch następujących ogólnych celów - cel ten należy określić w formularzu wniosku:

1)
zapobieganie gwałtownej radykalizacji postaw oraz promowanie wartości demokratycznych, praw podstawowych, zrozumienia międzykulturowego i aktywnego obywatelstwa;
2)
sprzyjanie włączaniu osób uczących się należących do grup defaworyzowanych, w tym osób ze środowisk migracyjnych, przy jednoczesnym przeciwdziałaniu dyskryminującym praktykom i zwalczaniu ich.

Ponadto każdy wniosek musi koncentrować się na realizacji przynajmniej jednego, a maksymalnie trzech, spośród następujących celów szczegółowych:

1)
poprawa zdolności do nabywania umiejętności społecznych i obywatelskich, sprzyjanie zwiększaniu poziomu wiedzy na temat wartości demokratycznych i praw podstawowych, poziomu zrozumienia tych wartości i praw oraz poziomu identyfikacji z tymi wartościami i prawami;
2)
zapobieganie wszelkim formom dyskryminacji i segregacji w edukacji i zwalczanie wszelkiej tego rodzaju dyskryminacji;
3)
promowanie równouprawnienia płci w środowisku edukacyjnym, zwalczanie stereotypów dotyczących płci i przeciwdziałanie przemocy ze względu na płeć;
4)
zwiększanie dostępu do integracyjnej, wysokiej jakości powszechnej edukacji i szkoleń i koncentrowanie się na potrzebach osób uczących się znajdujących się w niekorzystnej sytuacji;
5)
sprzyjanie zwiększaniu wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród osób o różnym pochodzeniu etnicznym lub religijnym i wśród osób wyznających różne systemy wierzeń lub przekonań, w tym również poprzez przeciwdziałanie stereotypom i promowanie dialogu międzykulturowego;
6)
promowanie krytycznego myślenia i dążenie do zwiększania umiejętności korzystania ze środków cyfrowych i z mediów wśród dzieci, młodzieży, osób pracujących z młodzieżą i pracowników sektora edukacji;
7)
tworzenie sprzyjających integracji i demokratycznych środowisk edukacyjnych;
8)
udzielanie nauczycielom i pedagogom wsparcia w zakresie rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z różnorodnością;
9)
przeciwdziałanie radykalizacji postaw w więzieniach i ośrodkach zamkniętych;
10)
zachęcanie młodzieży do angażowania się w życie społeczne i obywatelskie oraz opracowywanie praktyk zapewniających możliwość lepszego włączenia osób młodych i lepszego dotarcia do osób młodych;
11)
podejmowanie działań ułatwiających nowo przybyłym migrantom przyswojenie języka (języków), w którym (w których) odbywa się nauczanie;
12)
ocenianie poziomu wiedzy i zatwierdzanie wcześniejszych osiągnięć edukacyjnych nowo przybyłych migrantów;
13)
poprawa jakości działań w obszarze pozaformalnego uczenia się, praktyk zawodowych dla młodzieży i wolontariatu.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków składa się z dwóch części:

Część 1: Kształcenie i szkolenie Część 2: Młodzież

Wnioskodawcy muszą wybrać jedną z tych dwóch części i wskazać ją w formularzu wniosku.

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy trzech obszarów projektowych:

Obszar 1: projekty współpracy transnarodowej (część 1 i część 2)

Obszar 2: szeroko zakrojone projekty wolontariackie (część 2)

Obszar 3: tworzenie sieci kontaktów między agencjami narodowymi programu Erasmus+ 2 (część 2)

Wnioskodawcy muszą wybrać jeden z wymienionych powyżej obszarów i wskazać go w formularzu wniosku.

2.

 Kwalifikujący się wnioskodawcy

Za kwalifikujących się wnioskodawców uznaje się organizacje publiczne i prywatne prowadzące działalność w obszarach związanych z kształceniem, szkoleniem i młodzieżą wyszczególnionych w deklaracji paryskiej. Za kwalifikujące się do składania wniosków w odpowiedzi na niniejsze zaproszenie uznaje się następujące podmioty:
-
instytucje oświatowe i inne placówki edukacyjne,
-
organy publiczne na szczeblu krajowym/regionalnym/lokalnym odpowiedzialne za podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży,
-
organizacje niekomercyjne (NGO),
-
instytucje badawcze,
-
organizacje handlowe i partnerów społecznych,
-
centra zajmujące się doradztwem i uznawaniem kwalifikacji,
-
organizacje międzynarodowe,
-
spółki prywatne,
-
sieci wymienionych powyżej organizacji są również uprawnione do składania wniosków, o ile posiadają osobowość prawną,
-
agencje narodowe programu Erasmus+ zajmujące się młodzieżą 3 .

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach:

-
28 państwach członkowskich Unii Europejskiej,
-
państwach EFTA/EOG: Islandii, Liechtensteinie, Norwegii,
-
krajach kandydujących do członkostwa w UE: Turcji, byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii.

Wymogi dotyczące minimalnego składu partnerstwa

Obszar 1: 4 organizacje reprezentujące 4 kwalifikujące się państwa. Jeżeli w realizację projektu zaangażowane są również sieci, w skład partnerstwa muszą wchodzić co najmniej 2 organizacje nienależące do sieci (tj. dwóch partnerów w ramach sieci oraz 2 organizacje nienależące do sieci);

Obszar 2: 3 organizacje reprezentujące 3 kwalifikujące się państwa;

Obszar 3: 4 agencje narodowe programu Erasmus+ zajmujące się młodzieżą reprezentujące 4 kwalifikujące się państwa.

3.

 Kwalifikujące się działania i czas trwania projektu

Stosowne działania muszą zostać podjęte w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 31 grudnia 2016 r. Okres realizacji projektu jest stały i wynosi 24 lub 36 miesięcy. Jeżeli jednak po podpisaniu umowy i na początkowym etapie realizacji projektu beneficjenci nie będą w stanie go zrealizować w wyznaczonym terminie z w pełni uzasadnionych przyczyn pozostających poza ich kontrolą, okres kwalifikowalności może zostać przedłużony.Okres ten można przedłużyć maksymalnie o dodatkowe 6 miesięcy, o ile stosowny wniosek został złożony przed upływem terminu wyznaczonego w umowie o udzielenie dotacji. W takim przypadku maksymalny czas trwania projektu będzie wynosił 42 miesiące.

Działania, które mogą otrzymać dofinansowanie w ramach niniejszego zaproszenia, mogą obejmować (otwarty wykaz):

Obszar 1 - projekty współpracy transnarodowej

-
modele współpracy/partnerstwa i modele sieci, dzięki którym w realizację projektu mogą zaangażować się odpowiednie (publiczne/prywatne) zainteresowane strony z różnych sektorów,
-
dostosowywanie praktyk, narzędzi i materiałów związanych z procesem uczenia się, uwzględniając programy nauczania i opracowywanie kursów,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki i decydentami,
-
ocenianie, wymiana i zatwierdzanie dobrych praktyk i doświadczeń w obszarze uczenia się,
-
szkolenia i inne działania na rzecz budowania zdolności (np. dla nauczycieli, osób pracujących z młodzieżą, organów na szczeblu lokalnym, personelu więziennego itp.),
-
podejścia wspomagające i praktyki w zakresie upowszechniania doświadczeń wśród osób młodych,
-
ukierunkowane działania na rzecz zwiększania świadomości i upowszechniania wiedzy bazujące na strategiach komunikowania i materiałach informacyjnych,
-
zalecenia operacyjne lub polityczne w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży istotne dla realizacji celów wyznaczonych w deklaracji paryskiej,
-
działania ewaluacyjne.

Obszar 2 - szeroko zakrojone projekty wolontariackie:

-
działalność wolontariacka osób młodych w wieku od 17 do 30 lat, które zamieszkiwały w kwalifikującym się państwie przez okres od 2 do 12 miesięcy,
-
ukierunkowane działania na rzecz zwiększania świadomości i upowszechniania wiedzy, uwzględniając materiały informacyjne i skuteczne strategie komunikowania,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki i decydentami,
-
zalecenia operacyjne lub polityczne w obszarze wolontariatu, które można uznać za istotne w kontekście sytuacji nowo przybyłych migrantów,
-
podejścia wspomagające i praktyki w zakresie upowszechniania doświadczeń skierowane do osób młodych należących do grup defaworyzowanych,
-
działania ewaluacyjne.

Obszar 3 - tworzenie sieci kontaktów między agencjami narodowymi programu Erasmus+

-
ukierunkowane działania na rzecz zwiększania świadomości i upowszechniania wiedzy, uwzględniając materiały informacyjne i skuteczne strategie komunikowania,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki i decydentami,
-
ocenianie, wymiana i zatwierdzanie dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie uczenia się,
-
modele współpracy/partnerstwa i modele sieci, dzięki którym w realizację projektu mogą zaangażować się odpowiednie (publiczne/prywatne) zainteresowane strony z różnych sektorów,
-
opracowywanie praktyk, narzędzi i materiałów związanych z procesem uczenia się,
-
sporządzanie zaleceń dotyczących polityki oraz przykładów najlepszych praktyk,
-
podejścia wspomagające i praktyki w zakresie upowszechniania doświadczeń skierowane do osób młodych należących do grup defaworyzowanych,
-
organizowanie szkoleń i podejmowanie innych działań w obszarze budowania zdolności w odniesieniu do organizacji/instytucji zatrudniających osoby pracujące z młodzieżą i wolontariuszy,
-
włączanie wypróbowanych i sprawdzonych innowacji/dobrych praktyk do systemów funkcjonujących na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz włączanie tych innowacji/dobrych praktyk w główny nurt,
-
oddolne organizowanie pracy młodzieży i aktywności wolontariackiej młodzieży w celu sprawdzenia zgromadzonej wiedzy,
-
działania ewaluacyjne.

Za kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem uznaje się tylko te działania w ramach obszaru 1 i 3, które są podejmowane w kwalifikujących się państwach. Za kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem uznaje się tylko te działania w ramach obszaru 2, które są podejmowane w państwach członkowskich UE.

4.

 Kryteria przyznania finansowania

Kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione w oparciu o kryteria wykluczające, kryteria kwalifikacji i kryteria przyznania finansowania 4 .

Kryteria przyznania finansowania na pokrycie kosztów realizacji wniosku obejmują:

1)
istotność (30 %)
2)
jakość planu projektu i sposobu jego realizacji (20 %)
3)
jakość partnerstwa i uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (20 %)
4)
wpływ, możliwość upowszechniania i zrównoważony charakter projektu (30 %)

Wyłącznie te wnioski, które uzyskały:

-
co najmniej 60 % łącznej liczby punktów (tj. sumy punktów możliwych do zdobycia w ramach 4 kryteriów przyznania finansowania), oraz
-
co najmniej 50 % łącznej liczby punktów dla każdego kryterium,

zostaną wzięte pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyznania dofinansowania UE.

5.

 Budżet

Całkowity budżet udostępniony do celów współfinansowania projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 13 000 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:

Część 1 - kształcenie i szkolenie 10 000 000 EUR Część 2 - młodzież 3 000 000 EUR

Budżet przeznaczony na każdą z części i orientacyjna wielkość przydziału przypadającego na każdy obszar
Obszar 1: projekty współpracy transnarodowej Ogółem: 10 500 000 EUR

Część 1: 10 000 000 EUR

Część 2: 500 000 EUR

Obszar 2: szeroko zakrojone projekty wolontariackie Część 2: 1 000 000 EUR
Obszar 3: tworzenie sieci kontaktów między agencjami narodowymi programu Erasmus+ Część 2: 1 500 000 EUR

Wielkość wkładu finansowego UE nie może przekraczać 90 % łącznych kwalifkowalnych kosztów projektu.

Maksymalna kwota dotacji, jaka może zostać udzielona na realizację jednego projektu, wynosi 500 000 EUR.

Agencja zastrzega sobie prawo do nierozdzielenia wszystkich środków udostępnionych w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków.

6.

 Procedura i termin składania wniosków

Przed złożeniem wniosku drogą elektroniczną wnioskodawcy będą musieli zarejestrować swoją organizację na portalu edukacji, kultury i sektora audiowizualnego, obywatelstwa i wolontariatu, gdzie zostanie im przydzielony kod identyfikacyjny uczestnika (PIC). W formularzu wniosku należy podać kod PIC.

Portal jest narzędziem, za pomocą którego można zarządzać wszystkimi informacjami prawnymi i finansowymi dotyczącymi organizacji. Informacje na temat rejestracji można znaleźć na portalu pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/education/participants/portal.

Wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami o zaproszeniu do składania wniosków oraz procedurze ich składania, jak też skorzystać z dokumentów stanowiących część wniosku (pakietu zgłoszeniowego) dostępnych pod następującym adresem: https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/key-action-3-initiatives-for-policy-innovation-social-inclusion-through-education-training-and-youth_en.

Pakiet zgłoszeniowy należy złożyć przez internet, należycie wypełniając odpowiedni formularz elektroniczny i załączając do niego wszelkie istotne załączniki i dokumenty potwierdzające. Dostęp do formularzy wniosków można uzyskać pod adresem: https://eacea.ec.europa.eu/PPMT/.

Formularze wniosków, które nie będą zawierały wszystkich wymaganych informacji i które nie zostaną złożone drogą elektroniczną przed upływem wyznaczonego terminu, nie będą brane pod uwagę.

Wnioski o udzielenie dotacji muszą zostać sporządzone w jednym z języków urzędowych UE.

Termin składania wniosków: 30 maja 2016 r. - godz. 12.00, południe czasu środkowoeuropejskiego

7.

 Dodatkowe informacje

Bardziej szczegółowe informacje można uzyskać w wytycznych dla wnioskodawców.

Dostęp do wytycznych dotyczących zaproszenia do składania wniosków oraz do pakietu zgłoszeniowego można uzyskać pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding/key-action-3-initiatives-for-policy-innovation-social-inclusion-through-education-training-and-youth_en.

Adres e-mail: EACEA-Policy-Support@ec.europa.eu

2 Dostęp do wykazu agencji narodowych programu Erasmus+ zajmujących się młodzieżą można uzyskać pod adresem: http://ec.europa.eu/youth/partners_networks/national_agencies_en.htm
3 Dotyczy wyłącznie obszaru 3.
4 Zob. wytyczne dla wnioskodawców, sekcja 7, 8 i 9.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.99.4

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków EACEA/05/2016 w ramach programu Erasmus+ - Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych - Wspieranie włączenia społecznego poprzez podejmowanie działań w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży.
Data aktu: 15/03/2016
Data ogłoszenia: 15/03/2016