Wniosek o uchylenie immunitetu Małgorzaty Handzlik (2012/2238(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego Małgorzaty Handzlik

P7_TA(2013)0237

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2013 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Małgorzaty Handzlik (2012/2238(IMM))

(2016/C 065/27)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Małgorzaty Handzlik przekazany w dniu 3 lipca 2012 r. przez Prokuratora Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w związku z dochodzeniem VI DS 312/10 prowadzonym przez Prokuraturę Rejonową w Warszawie i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 10 września 2012 r.,
-
po wysłuchaniu wyjaśnień Małgorzaty Handzlik zgodnie z art. 7 ust. 3 Regulaminu,
-
po wysłuchaniu Giovanniego Kesslera, dyrektora generalnego Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, i Rogera Vanhaerena, dyrektora generalnego ds. finansów Parlamentu Europejskiego,
-
uwzględniając art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej oraz art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
-
uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dni: 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r. i 6 września 2011 r. 1 ,
-
uwzględniając art. 105 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
-
uwzględniając art. 6 ust. 2 i art. 7 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A7-0195/2013),
A.
mając na uwadze, że Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej zwrócił się o uchylenie immunitetu poselskiego posłanki do Parlamentu Europejskiego Małgorzaty Handzlik w związku z dochodzeniem i ewentualnym wszczęciem postępowania w sprawie domniemanego wykroczenia;
B.
mając na uwadze, że na mocy art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
C.
mając na uwadze, że art. 105 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przewiduje, że poseł na Sejm nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Sejmu;
D.
mając na uwadze, że wniosek Prokuratora Generalnego dotyczy postępowania w sprawie domniemanego wykroczenia na mocy polskiego kodeksu karnego z dnia 6 czerwca 1997 r.;
E.
mając na uwadze, że zasadniczy zarzut dotyczy usiłowania naruszenia art. 270 ust. 1 i art. 286 ust. 1 tego kodeksu, które dotyczą odpowiednio użycia podrobionych dokumentów i oszustwa;
F.
mając na uwadze, że Małgorzata Handzlik została faktycznie oskarżona o próbę popełnienia oszustwa na szkodę interesów finansowych Unii poprzez domniemane złożenie podrobionych dokumentów w celu uzyskania zwrotu kosztów udziału w kursie językowym, w którym w rzeczywistości nie uczestniczyła;
G.
mając na uwadze, że zarzucany czyn nie stanowi wyrażonych opinii lub stanowiska zajętego w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
H.
mając jednak na uwadze, że ze względu na okoliczności, w jakich sprawa przeciwko Małgorzacie Handzlik była rozpatrywana przez poszczególne zainteresowane organy, a także mając na uwadze niewielką kwotę stanowiącą przedmiot zarzucanego czynu oraz niepewny status i pochodzenie materiału dowodowego, istnieją poważne wątpliwości wokół tej procedury;
I.
mając na uwadze, że można zatem w tej sprawie stwierdzić istnienie fumus persecutionis;
J.
mając na uwadze, że w związku z tym immunitet Małgorzaty Handzlik nie powinien zostać uchylony;
1.
postanawia nie uchylać immunitetu Małgorzaty Handzlik;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji Prokuratorowi Generalnemu Rzeczypospolitej Polskiej i Małgorzacie Handzlik.
1 Wyrok z dnia 12 maja 1964 r. w sprawie 101/63, Wagner/Fohrmann i Krier (Zbiór 1964, s. 387); wyrok z dnia 10 lipca 1986 r. w sprawie 149/85, Wybot/Faure i inni (Zbiór 1964, s. 2391); wyrok z dnia 15 października 2008 r. w sprawie T-345/05, Mote/ Parlament (Zbiór 2008, s. II-2849); wyrok z dnia 21 października 2008 r. w połączonych sprawach C-200/07 i C-201/07, Marra/ De Gregorio i Clemente (Zbiór 2008, s. I-7929); wyrok z dnia 19 marca 2010 r. w sprawie T-42/06, Gollnisch/Parlament (Zbiór 2010, s. II-1135); wyrok z dnia 6 września 2011 r. w sprawie C-163/10, Patriciello (Zbiór 2011, s. I-7565).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.65.181

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Wniosek o uchylenie immunitetu Małgorzaty Handzlik (2012/2238(IMM)).
Data aktu: 11/06/2013
Data ogłoszenia: 19/02/2016