Usługi finansowe - brak postępów w Radzie oraz opóźnienie w Komisji w związku z przyjęciem niektórych wniosków (2013/2658(RSP)).

Usługi finansowe: brak postępów w Radzie i opóźnienia w przyjęciu przez Komisję niektórych wniosków

P7_TA(2013)0276

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie usług finansowych - brak postępów w Radzie oraz opóźnienie w Komisji w związku z przyjęciem niektórych wniosków (2013/2658(RSP))

(2016/C 065/14)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 12 lipca 2010 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemów gwarancji depozytów (wersja przekształcona) (COM(2010)0368),
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 12 lipca 2010 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemów rekompensat dla inwestorów (COM(2010)0371),
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 19 stycznia 2011 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2003/71/WE i 2009/138/WE w zakresie uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (COM(2011)0008), zwany dalej dyrektywa zbiorcza II/dyrektywa Wypłacalność II,
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 20 października 2011 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (wersja przekształcona) (COM(2011)0656) oraz wniosek Komisji z dnia 20 października 2011 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającego rozporządzenie [EMIR] w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji (COM(2011)0652), zwany dalej przeglądem MiFID,
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 20 października 2011 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sankcji karnych za wykorzystywanie informacji poufnych i manipulacje na rynku (COM(2011)0654) oraz wniosek Komisji z dnia 20 października 2011 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wykorzystywania informacji poufnych i manipulacji na rynku (nadużyć na rynku) (COM(2011)0651), zwany dalej MAD/MAR,
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 7 marca 2012 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych (CDPW) oraz zmieniającego dyrektywę 98/26/WE (COM(2012)0073),
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 6 czerwca 2012 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywy Rady 77/91/EWG, 82/891/ EWG, 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE i 2011/35/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (COM(2012)0280),
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 3 lipca 2012 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń i sankcji (COM(2012)0350), zwany dalej UCITS V,
-
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 3 lipca 2012 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego (wersja przekształcona) (COM(2012)0360), zwanej dalej "IMD II",
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie programu prac Komisji na rok 2010 (COM(2010) 0135), w szczególności odniesienie do planowanego w 2010 r. przyjęcia wniosku ustawodawczego dotyczącego dyrektywy w sprawie pewności prawa w odniesieniu do papierów wartościowych,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 27 października 2010 r. w sprawie programu prac Komisji na rok 2011 (COM (2010)0623), w szczególności odniesienie do planowanego w 2011 r. przyjęcia wniosku ustawodawczego dotyczącego dyrektywy w sprawie pewności prawa w odniesieniu do papierów wartościowych,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 15 listopada 2011 r. w sprawie programu prac Komisji na rok 2012 (COM (2011)0777), w szczególności odniesienie do planowanego w 2012 r. przyjęcia wniosku ustawodawczego dotyczącego dyrektywy w sprawie prawa papierów wartościowych oraz wniosku ustawodawczego dotyczącego zmiany dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego 1 ,
-
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 1-2 marca 2012 r., a zwłaszcza odniesienie do przeglądu dyrektywy MiFID,
-
uwzględniając zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego 2 ,
-
uwzględniając rezolucję z dnia 20 listopada 2012 r. w sprawie równoległego systemu bankowego 3 ,
-
uwzględniając pytania do Rady i Komisji w sprawie usług finansowych - brak postępów w Radzie oraz opóźnienie w Komisji w związku z przyjęciem niektórych wniosków (O-000063/2013 - B7-0208/2013 i O-000065/2013 - B7-0209/2013),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że ożywienie gospodarki UE wymaga stabilnego sektora finansowego, który zapewni konkurencyjne finansowanie realnej gospodarki; mając na uwadze, że w tym celu konieczne jest urzeczywistnienie unii bankowej, jak to uzgodniły i potwierdziły różne instytucje UE posiadające kompetencje w tym kluczowym sektorze naszej gospodarki;
B.
mając na uwadze, że wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie systemów gwarancji depozytów Komisja przyjęła w dniu 12 lipca 2010 r., a Parlament głosował nad nim w pierwszym czytaniu w dniu 16 lutego 2012 r., po bezowocnych negocjacjach z Radą 4 ;
C.
mając na uwadze, że wniosek dotyczący przeglądu dyrektywy w sprawie systemów rekompensat dla inwestorów Komisja przyjęła w dniu 12 lipca 2010 r., a Parlament w związku z oporami Radzie przed przyjęciem ogólnego podejścia i podjęciem negocjacji zagłosował w pierwszym czytaniu w dniu 5 lipca 2011 r. 5 ;
D.
mając na uwadze, że Komisja przyjęła wnioski dotyczące przeglądu MiFID w dniu 20 października 2011 r., a Parlament szybko je rozpatrzył i przyjął poprawki do tych wniosków w dniu 26 października 2012 r. 6 , zaledwie w rok po ich przedstawieniu; od tego czasu Parlament czeka na rozpoczęcie negocjacji z Radą w celu osiągnięcia ewentualnego porozumienia w pierwszym czytaniu;
E.
mając na uwadze, że na szczycie w dniach 1-2 marca 2012 r. Rada Europejska stwierdziła, że wnioski dotyczące przeglądu MiFID powinny zostać uzgodnione przez współprawodawców do grudnia 2012 r.;
F.
mając na uwadze, że Komisja przyjęła wniosek w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych dniu 7 marca 2012 r., zaś Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu przyjęła swoje sprawozdanie w dniu 4 lutego 2013 r. (A7-0039/2013) i od tego czasu czeka na rozpoczęcie negocjacji z Radą w celu osiągnięcia ewentualnego porozumienia w pierwszym czytaniu;
G.
mając na uwadze, że przyjęcia wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy w sprawie pewności prawa w odniesieniu do papierów wartościowych oczekiwano w ciągu 2010 r., następnie zaś został on ujęty w programach legislacyjnych i programach prac Komisji na lata 2011 i 2012, ale do tej pory go nie przyjęto;
H.
mając na uwadze, że dyrektywa 2007/64/WE w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego wymaga od Komisji przedstawienia do 1 listopada 2012 r. sprawozdania w sprawie stosowania i oddziaływania tejże dyrektywy, w razie potrzeby wraz z wnioskiem dotyczącym jej przeglądu; mając na uwadze, że Komisja dotychczas nie przedstawiła takiego sprawozdania ani wniosku o przegląd;
I.
mając na uwadze, że w swojej rezolucji w sprawie równoległego systemu bankowego Parlament wezwał do zastosowania dodatkowych środków w zakresie funduszy rynku pieniężnego, w szczególności żeby poprawić odporność tych funduszy i pokryć ryzyko utraty płynności, a także mając na uwadze, że przy zastosowaniu tych środków należy uwzględnić zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego dotyczące likwidacji funduszy rynku pieniężnego o stałej wartości aktywów netto, które ogłoszono wkrótce po przyjęciu ww. rezolucji;
J.
mając na uwadze, że art. 5 dyrektywy 2011/89/WE 7 wymagał od Komisji pełnego przeglądu dyrektywy 2002/87/WE (dyrektywa w sprawie konglomeratów finansowych) 8 w odniesieniu w szczególności do zakresu tej dyrektywy, rozszerzenia jej stosowania na podmioty nieuregulowane, kryteriów identyfikacji konglomeratów finansowych będących własnością szerszych grup o charakterze niefinansowym, konglomeratów finansowych o znaczeniu systemowym i obowiązkowego testu warunków skrajnych, a także wymagał przekazania Parlamentowi i Radzie do dnia 31 grudnia 2012 r. sprawozdania, po którym miałyby nastąpić odpowiednie wnioski ustawodawcze;
K.
mając na uwadze, że w następstwie tego przeglądu Komisja przedstawiła swoje sprawozdanie w dniu 20 grudnia 2012 r., w którym wprawdzie stwierdziła, że kryteria definicji i identyfikacji konglomeratu, identyfikacja podmiotu macierzystego ostatecznie odpowiedzialnego za spełnienie obowiązujących całą grupę wymogów oraz wzmocnienie egzekwowania przepisów w stosunku tego podmiotu to najważniejsze kwestie, które mogłyby być uregulowane w przyszłym przeglądzie dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych), to jednak postanowiła nie przedstawiać wniosku ustawodawczego w tej sprawie w 2013 r.;
L.
mając na uwadze, że Komisja postanowiła stale monitorować sytuację, by ustalić odpowiedni harmonogram dla przyjęcia wniosków zmierzających do przeglądu dyrektywy o konglomeratach finansowych, w szczególności w perspektywie toczących się negocjacji nad IV dyrektywą w sprawie wymogów kapitałowych i jednolitym mechanizmem nadzorczym;
M.
mając na uwadze, że Komisja kilkakrotnie zgłaszała zamiar sporządzenia kompleksowej analizy skuteczności i proporcjonalności środków przyjętych w ramach regulacji finansowej od rozpoczęcia kryzysu finansowego;
1.
przypomina o swojej woli zakończenia pierwszego czytania w sprawie przynajmniej wszystkich wniosków Komisji dotyczących usług finansowych, które obecnie są rozpatrywane, zanim zakończy się kadencji na wiosnę 2014 r.;
2.
podkreśla, że dla dalszego jak najszybszego zwiększania skuteczności i trwałości rynków finansowych Unii należy szybko przyjąć zaległe wnioski Komisji dotyczące usług finansowych, co pozwoli na uniknięcie opóźnień w wejściu w życie odpowiednich przepisów;
3.
podkreśla głębokie przekonanie, że stabilność sektora finansowego oraz pomyślność wszystkich finansowych reform strukturalnych to warunek osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz zatrudnienia w Unii Europejskiej;
4.
podkreśla, że jasno dowiódł chęci i zdolności zajęcia się wnioskami Komisji dotyczącymi rozporządzenia w sprawie usług finansowych szybko i w bardzo krótkich terminach, przykładowo w kontekście przeglądu dyrektywy w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, dyrektywy Solvency II oraz dyrektywy MiFID; spodziewa się stosować takie samo konstruktywne i szybkie podejście do wniosków Komisji, które zostaną przedstawione w najbliższej przyszłości;
5.
nalega, by Komisja przyspieszyła prace nad zaległymi inicjatywami ustawodawczymi w dziedzinie usług finansowych, które zapowiadała w poprzednich latach; w szczególności wzywa Komisję do pilnego przyjęcia wniosku w sprawie prawa papierów wartościowych, nad którym prace są już opóźnione o dwa lata, a także do jak najszybszego przedstawienia zaległego przeglądu dyrektywy w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego; wzywa Komisję do jak najszybszego przyjęcia wniosku w sprawie funduszy rynku pieniężnego uwzględniającego odnośne zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ESRB);
6.
jest zdania, że w związku z zakończeniem negocjacji w sprawie CRD IV i dyrektywy w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, Komisja powinna niezwłocznie przedstawić wnioski w sprawie pełnego przeglądu dyrektywy w sprawie konglomeratów finansowych z 2002 r.;
7.
przypomina zobowiązanie Komisji do przeprowadzenia przed zakończeniem kadencji badania obejmującego analizę kosztów i korzyści na temat skuteczności i proporcjonalności szeregu aktów prawnych, które przyjęto od rozpoczęcia kryzysu finansowego, analiza ta ma być kumulacyjną oceną skutków ogółu unijnego ustawodawstwa dotyczącego rynków finansowych, jakie zaproponowano, przyjęto i wprowadzono w Unii od czasu rozpoczęcia mandatu; apeluje o jak najszybsze rozpoczęcie tej analizy; analiza ta powinna również obejmować ocenę wpływu fiaska wprowadzenia unii bankowej w poszczególnych państwach członkowskich, w tym wpływu na dług państwowy;
8.
szczególnie wzywa Komisję do jak najszybszego przyjęcia wniosków w sprawie projektu rozporządzenia wprowadzającego pojedynczy mechanizm reagowania kryzysowego oraz do podjęcia działań w następstwie zaleceń grupy ekspertów wysokiego szczebla Liikanen w sprawie bankowych reform strukturalnych; podkreśla znaczenie szybkiego zajęcia się tymi wnioskami przez współustawodawców w procesie współdecyzji, aby umożliwić szybkie wejście w życie odpowiednich środków;
9.
wzywa Komisję do skrupulatniejszego przedstawiania zmian zachodzących na rynkach finansowych w przygotowywanej przez nią rocznej analizy wzrostu gospodarczego, czego domagał się już w rezolucjach z 15 grudnia 2011 r. 9 i z 18 kwietnia 2013 r. 10 ;
10.
nalega, by Rada wznowiła negocjacje w sprawie systemu ubezpieczania depozytów, co jest sprawą o podstawowym znaczeniu, która leży w bezpośrednim interesie obywateli Unii Europejskiej, a także jest podstawą zaufania do systemu finansowego oraz jego stabilności; zwraca uwagę, że potrzebę szybkiego przyjęcia tego wniosku potwierdził niedawno kryzys na Cyprze; przypomina, że długoterminowym celem - po wprowadzeniu skutecznych ram naprawy skutecznego pojedynczego mechanizmu nadzoru - powinien być jednolity europejski system gwarancji depozytów z funkcjonującymi systemami gwarancji depozytów dysponującymi odpowiednimi poziomami finansowania, co poprawi wiarygodność i podniesie zaufanie inwestorów; podkreśla ich znaczenie dla właściwego stworzenia unii bankowej oraz realizacji ogólnego celu, którym są stabilne rynki finansowe; uważa, że wniosek w sprawie systemu ubezpieczania depozytów powinien zostać przyjęty równocześnie z dyrektywą wprowadzającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych;
11.
ubolewa nad brakiem potencjału i determinacji ze strony Rady oraz państw członkowskich jeżeli chodzi o osiągnięcie porozumień niezbędnych do zrealizowania zobowiązań publicznych, które są potrzebne, by urzeczywistnić unię bankową;
12.
wzywa Radę, by jak najszybciej przyjęła stanowisko w sprawie centralnego depozytu papierów wartościowych, aby umożliwić rozpoczęcie negocjacji w kwestii, która ma bezpośredni wpływ na obywateli Unii, jako że zaowocuje to ochroną inwestorów indywidualnych;
13.
przypomina zobowiązanie G20, by sprzedaż wszystkich umów w sprawie znormalizowanych pozagiełdowych instrumentów pochodnych odbywała się w stosownych przypadkach na giełdach lub elektronicznych platformach obrotu oraz była rozliczana za pośrednictwem partnerów centralnych do końca 2012 r.; w związku z tym nalega, aby Rada wykorzystała resztę kadencji na sfinalizowanie prac nad przeglądem dyrektywy MiFID, aby wnioski Komisji mogły zostać przyjęte przed wyborami europejskimi w maju 2014 r.;
14.
wzywa Radę do kontynuowania prac nad rozporządzeniem w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, aby umożliwić szybkie rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem i Komisją z myślą o szybkim wdrożeniu tego rozporządzenia przed wprowadzeniem systemu Target2Securities;
15.
wzywa Radę do szybkiego przejścia do negocjacji z Parlamentem w sprawie innych (poza MiFID) kluczowych kwestii dotyczących ochrony konsumenta i inwestorów, które zostały lub zostaną wkrótce poddane pod głosowanie we właściwej komisji parlamentarnej, takich jak dyrektywa UCITS V i druga dyrektywa w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego;
16.
wzywa Radę do jak najszybszego wypracowania stanowiska w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy wprowadzającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, jako że ma to zasadnicze znaczenie dla ograniczenia przyszłej ekspozycji podatników unijnych na kryzysy bankowe;
17.
wzywa Radę do zapewniania, że jest gotowa do szybkiego zakończenia negocjacji z Parlamentem w sprawie dyrektyw Omnibus II/Solvency II, jak tylko dostępna będzie przeprowadzona przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych ocena przepisów dotyczących gwarancji długoterminowych, omawiana wcześniej w rozmowach trójstronnych; domaga się szybkiego przyjęcia wniosków dotyczących dyrektywy i rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku;
18.
nalega, by Komisja przesunęła wnioski w czasie, aby Parlament mógł je rozpatrzyć jeszcze w obecnej kadencji (wniosek w sprawie systemów gwarancji depozytów i w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych innych niż banki, w tym ramy odnoszące się przynajmniej do większych międzynarodowych grup ubezpieczeniowych oraz tych, które prowadzą aktywną działalność nietradycyjną i nieubezpieczeniową);
19.
zwraca się do Rady o wyjaśnienie kryteriów, w oparciu o które podjęto decyzję w sprawie dalszego prowadzenia prac nad danymi dossier lub ich przerwania, a także do wyjaśnienia w jakim zakresie wzięto pod uwagę wzajemne zależności pomiędzy poszczególnymi dossier;
20.
zwraca się do Rady o szczegółowe wyjaśnienie, w jaki sposób gromadzi niezbędne zasoby i pracuje nad poprawieniem szybkiego i sprawnego przejścia z jednego przewodnictwa do drugiego;
21.
w świetle braku postępów w grupach roboczych Rady wzywa tę ostatnią, aby podjęła odpowiedzialność polityczną i przyjęła stanowiska w głosowaniu większością kwalifikowaną, co przewidują traktaty;
22.
podkreśla odpowiedzialność współustawodawców za podjęcie wszelkich niezbędnych działań w celu jak najszybszego przyjęcia zaległych wniosków, w miarę możliwości przed zakończeniem obecnej kadencji;
23.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 319 z 5.12.2007, s. 1.
2 Dz.U. C 146 z 25.5.2013, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0427.
4 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0049.
5 Dz.U. C 33 E z 5.2.2013, s. 328.
6 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0406 i P7_TA(2012)0407.
7 Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 113.
8 Dz.U. L 35 z 11.2.2003, s. 1.
9 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0583.
10 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0188.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.65.112

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Usługi finansowe - brak postępów w Radzie oraz opóźnienie w Komisji w związku z przyjęciem niektórych wniosków (2013/2658(RSP)).
Data aktu: 13/06/2013
Data ogłoszenia: 19/02/2016