Wniosek o skorzystanie z immunitetu i przywilejów Gabriele Albertiniego (2012/2240(IMM)).

Wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego przez Gabriele Albertiniego

P7_TA(2013)0195

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wniosku o skorzystanie z immunitetu i przywilejów Gabriele Albertiniego (2012/2240(IMM))

(2016/C 055/23)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Gabriele Albertiniego a dnia 19 lipca 2012 r. przedstawiony na posiedzeniu plenarnym w dniu 10 września 2012 r., dotyczący skorzystania z immunitetu poselskiego w związku z toczącym się postępowaniem przed sądem w Mediolanie (Włochy),
-
po wysłuchaniu wyjaśnień Gabriele Albertiniego, zgodnie z art. 7 ust. 3 Regulaminu,
-
uwzględniając art. 68 Konstytucji Republiki Włoskiej, zmienionej ustawą konstytucyjną nr 3 z dnia 29 października 1993 r.,
-
uwzględniając art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, załączonego do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
-
uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r. oraz 6 września 2011 r. 1 ,
-
uwzględniając art. 6 ust. 3 oraz art. 7 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A7-0149/2013),
A.
mając na uwadze, że poseł do Parlamentu Europejskiego Gabriele Albertini złożył wniosek o skorzystanie z immunitetu poselskiego w związku z postępowaniem toczącym się przed jednym z sądów włoskich,
B.
mając na uwadze, że wniosek Gabriele Albertiniego związany jest z pozwem przeciwko niemu, złożonym przed sądem w Mediolanie w imieniu Alfredo Robledo, dotyczącym wypowiedzi Gabriele Albertiniego udzielonych w dwóch wywiadach: pierwszym opublikowanym we włoskiej gazecie Il Sole 24 Ore w dniu 26 października 2011 r. oraz drugim opublikowanym przez włoską gazetę Corriere della Sera w dniu 19 lutego 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że zgodnie z tym pozwem wypowiedzi zawarte w tych wywiadach stanowią zniesławienie, w związku z czym powód domaga się odszkodowania;
D.
mając na uwadze, że wypowiedzi udzielone w obu wywiadach odnoszą się do "procesu w sprawie derywatów" w związku ze śledztwem dotyczącym wydarzeń z 2005 r. w gminie Mediolan, związanych z pełnieniem przez Gabriele Albertiniego funkcji burmistrza tego miasta;
E.
mając na uwadze, że Gabriele Albertini udzielił obu wywiadów w czasie, kiedy był posłem do Parlamentu Europejskiego w wyniku wyborów do Parlamentu Europejskiego z 2004 r. i 2009 r.;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej wobec członków Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;
G.
mając na uwadze, że - zgodnie z ustaloną praktyką w Parlamencie - fakt, że postępowania prawne mają charakter cywilny lub administracyjny albo dotyczą pewnych aspektów objętych prawem cywilnym lub administracyjnym, sam w sobie nie uniemożliwia stosowania immunitetu przewidzianego w tym artykule,
H.
mając na uwadze, że fakty w sprawie, przedstawione w pozwie oraz w wyjaśnieniach ustnych Gabriele Albertiniego udzielonych przed Komisją Prawną, wskazują, że odnośne wypowiedzi nie mają bezpośredniego ani oczywistego związku z wykonywaniem przez Gabriele Albertiniego obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego;
I.
mając na uwadze, że w związku z tym Gabriele Albertini, udzielając obu wspomnianych wywiadów na temat "procesu w sprawie derywatów", nie wykonywał swoich obowiązków jako poseł do Parlamentu Europejskiego;
1.
nie wyraża zgody na skorzystanie przez Gabriele Albertiniego z immunitetu i przywilejów;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji właściwemu organowi Republiki Włoskiej oraz Gabriele Albertiniemu.
1 Wyrok z dnia 12 maja 1964 r. w sprawie 101/63, Wagner/Fohrmann i Krier (Zbiór 1964, s. 387); wyrok z dnia 10 lipca 1986 r. w sprawie 149/85, Wybot/Faure i inni (Zbiór 1986, s. 2391); wyrok z dnia 15 października 2008 r. w sprawie T-345/05, Mote/ Parlament (Zbiór 2008, s. II-2849); wyrok z dnia 21 października 2008 r. w połączonych sprawach C-200/07 i C-201/07, Marra/ De Gregorio i Clemente (Zbiór 2008, s. I-7929); wyrok z dnia 19 marca 2010 r. w sprawie T-42/06, Gollnisch/Parlament (Zbiór 2010, s. II-1135); wyrok z dnia 6 września 2011 r. w sprawie C-163/10, Patriciello (Zbiór 2011, s. I-7565).)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.55.131

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Wniosek o skorzystanie z immunitetu i przywilejów Gabriele Albertiniego (2012/2240(IMM)).
Data aktu: 21/05/2013
Data ogłoszenia: 12/02/2016