Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.39621 (2015/C) (ex 2015/NN) - Mechanizm zdolności energetycznych we Francji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA
Pomoc państwa SA.39621 (2015/C) (ex 2015/NN) Mechanizm zdolności energetycznych we Francji Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 046/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Pismem z dnia 13 listopada 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Place Madou

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 (0)2 29 61 242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Republiki Francuskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Zgodnie z obliczeniami RTE - operatora sieci przesyłowej energii elektrycznej we Francji - szczytowe zapotrzebowania na energię elektryczną podczas ostrych zimowych mrozów (czyli raz na dziesięć lat) stanowi prawdziwe zagrożenie dla bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej we Francji. Ze względu na rzadkość występowania takich mrozów i związanego z tym wzrostem popytu, zdaniem władz francuskich nieopłacalne byłoby inwestowanie w nowe zdolności wytwarzania energii elektrycznej. Niemniej jednak budowa nowych zdolności produkcyjnych oraz zachęty do ograniczania popytu wydają się konieczne do spełnienia francuskiej normy dotyczące niezawodności dostaw energii elektrycznej.

W związku z powyższym Francja postanowiła wprowadzić mechanizm zdolności energetycznych. Ustawą nr 2010-1488 z dnia 7 grudnia 2010 r. dotyczącą nowej organizacji rynków energii elektrycznej (tzw. ustawa NOME) nałożono na dostawców energii elektrycznej obowiązek zwiększenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w zależności od zapotrzebowania ich klientów. W celu wypełnienia tego obowiązku, każdego roku dostawcy muszą uzyskać pewną ilość gwarancji zdolności produkcyjnych, uzależnioną od zużycia ich klientów w okresie szczytowego zapotrzebowania.

Gwarancje zdolności uzyskiwane są przez dostawców bezpośrednio dla ich zasobów własnych (zakładów produkcyjnych lub zdolności ograniczania popytu) albo muszą zostać zakupione na zdecentralizowanym rynku (tj. od innych posiadaczy zdolności produkcyjnych lub innych dostawców). Obowiązek ten, uzależniony od parametrów ustalonych na cztery lata przed danym rokiem dostawy, zostanie obliczony w zależności od rzeczywistych danych dotyczących zużycia na obszarze dostawcy.

Operatorzy prowadzący produkcję lub posiadający zdolności ograniczania popytu są zobowiązani do przeprowadzenia certyfikacji ich zdolności przez operatora publicznej sieci przesyłowej energii elektrycznej (RTE). RTE przydzieli operatorom gwarancje zdolności w zależności od szacunkowego wkładu ich instalacji w ograniczanie ryzyka niedoborów dostaw energii elektrycznej w okresach szczytowego zapotrzebowania. Ogłoszona szacunkowa dostępność zostanie następnie porównana z wartością rzeczywistą, po czym zostanie przeprowadzone rozliczenie finansowe w celu uwzględnienia stwierdzonych różnic.

Gwarancje zdolności są wymienialne i zbywalne. Zakup przez dostawców energii elektrycznej gwarancji zdolności od operatorów zdolności w celu wypełnienia ich obowiązku prawnego zostanie zorganizowana za pośrednictwem zdecentralizowanego rynku gwarancji zdolności. W ten sposób władze francuskie zamierzają zachęcić operatorów rynku do udostępnienia wolumenu zdolności wymaganego dla spełnienia normy niezawodności, która rocznie wynosi średnio 3 godziny LoLE (oczekiwanego czasu niepokrycia zapotrzebowania).

W wyniku zapoczątkowania procesu certyfikacji dostawców zdolności w dniu 1 kwietnia 2015 r. władze francuskie rozpoczęły przyznawanie beneficjentom wartości niematerialnych. Komisja uznaje zatem, że władze francuskie rozpoczęły realizację przedmiotowego środka pomocy w rozumieniu art. 108 ust. 3 TFUE.

OCENA ŚRODKA

Komisja uważa, iż z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości wynika, że środek ten może stanowić pomoc państwa w rozumieniu TFUE i że powinien on zostać zgłoszony Komisji. Mechanizm ten jest zasadniczo podobny do systemów przyznawania certyfikatów ekologicznych, które Komisja również uznała w przeszłości za pomoc państwa. Dokładniej rzecz ujmując, władze francuskie przyznają operatorom bezpłatnie certyfikaty zdolności. Jednocześnie tworzą one rynek dla tych certyfikatów poprzez nałożenie na dostawców energii elektrycznej obowiązku posiadania określonych kwot zdolności oraz poprzez powiązanie tych kwot ze szczytowym poziomem zapotrzebowania ich klientów. W związku z tym władze francuskie stwarzają zapotrzebowanie na wymienione certyfikaty oraz nadają odpowiadającą im wartość. Co więcej, zamiast sprzedawać certyfikaty operatorom lub wystawić je na aukcji, państwo przyznaje im je bezpłatnie, a więc, zrzeka się wpływów do budżetu państwa. Dzięki wprowadzeniu mechanizmu zdolności energetycznej operatorzy otrzymają środki finansowe, których by w przeciwnym razie nie uzyskali. Przyznana w ten sposób korzyść jest selektywna, ponieważ mechanizm przewiduje pomoc dla operatorów zdolności, a nie dla innych sektorów gospodarki. Ponadto, ponieważ francuscy operatorzy zdolności otrzymają korzyść, która nie jest dostępna dla ich zagranicznych konkurentów (którzy nie mają prawa uczestniczyć we francuskim mechanizmie), wydaje się, że przedmiotowy środek może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Biorąc pod uwagę fakt, że głównym celem środka jest odpowiednie dopasowanie zdolności produkcyjnych lub bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej, Komisja oceniła zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym na podstawie pkt 3.9 wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020.

Ocena ta daje podstawy by sądzić, że mechanizm w swojej aktualnej formie nie jest zgodny z tymi wytycznymi. W istocie Komisja wątpi, by przedmiotowy środek pomocy był:

(i)
obecnie konieczny;
(ii)
odpowiedni do osiągnięcia założonego celu, z następujących powodów:
a.
mechanizm ten wprowadza rozróżnienie między wyraźnym i domniemanym ograniczaniem popytu;
b.
zagraniczne połączenia międzysystemowe lub zdolności produkcyjne nie mogą bezpośrednio uczestniczyć w mechanizmie;
c.
mechanizm w obecnym kształcie wydaje się być niezdolny do przyciągania nowych inwestycji;
(iii)
proporcjonalny: omawiany środek pomocy grozi zakłóceniem konkurencji, gdyż wykazuje silną tendencję do wzmacniania pozycji dominującej EDF i nie jest otwarty dla wszystkich potencjalnych zdolności.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.46.35

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa SA.39621 (2015/C) (ex 2015/NN) - Mechanizm zdolności energetycznych we Francji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 05/02/2016
Data ogłoszenia: 05/02/2016