Uzupełnienie tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (2013/2582(RSP)).

Uzupełnienie tabeli wyników dla procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej

P7_TA(2013)0188

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (2013/2582(RSP))

(2016/C 045/12)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 1176/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 1 (będące częścią tzw. sześciopaku, zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie planowanego wstępnego kształtu tabeli wskaźników do celów nadzorowania zakłóceń równowagi makroekonomicznej 2 ,
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 14 listopada 2012 r. dotyczący uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej: nowy wskaźnik dotyczący sektora finansowego (SWD(2012)0389);
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania 2013 r. (COM(2012)0751),
-
uwzględniając poglądy Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego w sprawie tabeli przewidywanych wskaźników mających znaczenie dla stabilności rynków finansowych z dnia 9 grudnia 2011 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego z dnia 19 grudnia 2011 r. zawierające istotne informacje i dokumenty dotyczące zmienionej tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
-
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (O-000039/2013 - B7-0117/2013),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że procedura dotycząca zakłóceń równowagi makroekonomicznej to narzędzie polityczne wprowadzone w ramach sześciopaku, które stanowi ważny filar zarządzania gospodarczego strefy euro mający na celu zapobieganie zakłóceniom równowagi makroekonomicznej w państwach członkowskich i korygowanie ich, ze zwróceniem szczególnej uwagi na te zakłócenia, które mogą potencjalnie wiązać się ze skutkami ubocznymi dla innych państw członkowskich;
B.
mając na uwadze, że tabela stworzona zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej zawierała pierwotnie dziesięć wskaźników obejmujących szeroki zakres nadzoru w ramach procedury dot. zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
C.
mając na uwadze, że w listopadzie 2012 r. Komisja dodała wskaźnik dotyczący stopy wzrostu zobowiązań sektora finansowego, o czym poinformowała Parlament w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r., a także opublikowała odnośną analizę w sprawozdaniu dotyczącym mechanizmu ostrzegania w dniu 28 listopada 2012 r.;
D.
mając na uwadze, że zgodnie z motywem 12 rozporządzenia w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej "Komisja powinna przedstawić propozycje dotyczące planów określenia wskaźników i progów oraz ich zmian właściwym komisjom Parlamentu Europejskiego i Rady, tak aby mogły one przedłożyć swoje komentarze";
1.
głęboko ubolewa nad faktem, że Komisja zignorowała ducha współpracy propagowanego w rozporządzeniu w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej, dokonując aktualizacji tabeli wskaźników do celów nadzorowania zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
2.
ubolewa ponadto nad faktem, że Parlament otrzymał odnośny komunikat zaledwie na kilka dni przed publikacją tabeli wskaźników przez Komisję w listopadzie 2012 r.;
3.
zwraca się do Komisji o zawiadamianie Parlamentu i Rady z odpowiednim wyprzedzeniem o ewentualnym zamiarze dokonania kolejnych aktualizacji tabeli przed 2015 r.;
4.
zauważa z ubolewaniem brak równego traktowania współustawodawców w tym procesie, jako że Komisja rzekomo skonsultowała się z odnośną grupą roboczą Rady;
5.
podkreśla, że rezolucja z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie tabeli wskaźników, w której Parlament zwraca się o dodanie wskaźnika dla sektora finansowego, nie może zostać uznana za odpowiedni sposób konsultowania się z Parlamentem przewidziany w motywie 12 rozporządzenia w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej, jako że rezolucję przyjęto rok wcześniej i nie stanowiła ona odpowiedzi na wniosek Komisji; zwraca ponadto uwagę, że wybór oraz konstrukcja wskaźnika zakładały wysoki poziom uznaniowości, czego dowodem jest dokument roboczy służb Komisji z dnia 14 listopada 2012 r.;
6.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 9 grudnia 2011 r. zawierające zastrzeżenia dotyczące wskaźnika finansowego, w których stwierdza ona, że tabela wskaźników "powinna obejmować zobowiązania krótkoterminowe (sumę zobowiązań, które stają się wymagalne w terminie jednego roku) dla nieskonsolidowanego sektora finansowego, bez depozytów bankowych, jako udział w ogóle zobowiązań" oraz że "wskaźnik ten powinno się preferować w stosunku do wskaźników opartych na środkach kapitałowych przepływu funduszy, takich jak wskaźnik zadłużenia lub wykorzystanie dźwigni finansowej, ponieważ - jako że kapitał własny szacuje się w oparciu o wartości rynkowe - jest on bardzo podatny na zmiany zachodzące na giełdzie"; przypomina Komisji, że zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej "w trakcie opracowywania wskaźników dotyczących stabilności rynku finansowego w należytym stopniu uwzględnia się prace Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego";
7.
nie będzie dłużej tolerować tego, że w służbach Komisji nadal nie nastąpiła jeszcze niezbędna zmiana kulturowa polegająca na pełnym uznaniu roli Parlamentu Europejskiego w zarządzaniu gospodarczym,; podkreśla, że konieczne jest, by Komisja w sposób zdecydowany respektowała Parlament jako współustawodawcę w zakresie nadzoru wielostronnego, o czym stanowi m. in. art. 121 ust. 6 i art. 136 TFUE, a także do traktowania Parlamentu na równi z Radą w zakresie wszystkich aktów unijnych w tej dziedzinie; przypomina Komisji, że zasięganie opinii Parlamentu w sprawie zmian tabeli wskaźników to również element wzorcowych praktyk w dziedzinie kurtuazyjnych stosunków pomiędzy instytucjami;
8.
przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do odpowiedzialności wobec Parlamentu, o którym mowa w art. 17 ust. 8 TUE;
9.
zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i EBC.
1 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0583.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.45.80

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Uzupełnienie tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (2013/2582(RSP)).
Data aktu: 18/04/2013
Data ogłoszenia: 05/02/2016