Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.

SPRAWOZDANIE
zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu

(2016/C 449/27)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2016 r.)

WPROWADZENIE

1.
Fundusz emerytalny Europolu (zwany dalej "funduszem", inaczej "EPF") został ustanowiony na mocy art. 37 dodatku 6 dawnego regulaminu pracowniczego Europejskiego Urzędu Policji z siedzibą w Hadze (Europolu). Przepisy wykonawcze dotyczące funduszu zostały ustanowione aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. 1  i zmienione decyzją Rady 2011/400/UE 2 . Celem funduszu jest finansowanie i wypłacanie świadczeń emerytalnych i rentowych pracownikom zatrudnionym przez Europol zanim został on przekształcony w agencję europejską z dniem 1 stycznia 2010 r. W dniu 8 października 2015 r. Rada podjęła decyzję o rozwiązaniu funduszu z dniem 1 stycznia 2016 r. i o powierzeniu pozostałych zadań Europolowi 3 . Zarząd funduszu przygotował sprawozdanie, w którym wykazano sytuację funduszu w zakresie aktywów i zobowiązań na dzień zakończenia działalności ("sprawozdanie zamykające") 4 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę stosowanych przez fundusz wewnętrznych mechanizmów kontrolnych. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów 5  oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO KONTROLERA
3. Na podstawie art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu Trybunał skontrolował sprawozdanie zamykające funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r.
Zadania zarządu
4. Zarząd funduszu odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego 6 . Obejmuje to zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania zamykającego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także stosowanie zasad rachunkowości przyjętych dla funduszu przez Radę 7  oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli 8 , sprawozdania w sprawie sprawozdania zamykającego. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie zamykające nie zawiera istotnych zniekształceń.
6. Kontrola ta polega na przeprowadzeniu procedur mających na celu uzyskanie dowodów potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu zamykającym. Wybór tych procedur należy do kontrolera i opiera się na ocenie ryzyka wystąpienia istotnych zniekształceń, wynikających z nadużyć lub błędów, w kwotach podanych w sprawozdaniu zamykającym. Przy ocenie tego ryzyka kontroler bierze pod uwagę wszelkie kontrole wewnętrzne, które mogą mieć znaczenie dla sporządzenia i rzetelnej prezentacji sprawozdania zamykającego. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji kwot w sprawozdaniu zamykającym.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do sporządzenia niniejszego sprawozdania.
Opinia Trybunału
8. W opinii Trybunału sprawozdanie zamykające przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową funduszu na dzień 1 stycznia 2016 r. zgodnie z przepisami decyzji Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez Radę.
9.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

INNE UWAGI

10.
W załącznikach do sprawozdania zamykającego ujęto kwoty do przekazania Europolowi oraz kwoty, które należy zwrócić państwom członkowskim, przekazać do budżetu Unii Europejskiej lub zwrócić odpowiednio byłym aktywnym uczestnikom funduszu i ich następcom prawnym 9 . Załączniki skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska, która w swoim sprawozdaniu poświadczającym stwierdziła, że były sporządzone, we wszystkich istotnych aspektach, zgodnie z decyzją Rady.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 13 września 2016 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ODPOWIEDŹ FUNDUSZU I EUROPOLU

Fundusz i Europol przyjęły do wiadomości sprawozdanie Trybunału dotyczące sprawozdania zamykającego funduszu.

1 Dokument nr 5397/99 w rejestrze publicznym Rady: http://register.consilium.europa.eu/.
2 Dz.U. L 179 z 7.7.2011, s. 5.
3 Decyzja Rady (UE) 2015/1889 z dnia 8 października 2015 r. w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu (Dz.U. L 276 z 21.10.2015, s. 60).
4 Art. 3 decyzji Rady (UE) 2015/1889.
5 Sprawozdanie zamykające skontrolowała niezależna zewnętrzna firma audytorska.
6 Zob. przypis 4.
7 Zgodnie z aktem Rady z dnia 12 marca 1999 r. ustanawiającym przepisy dotyczące EPF oraz z decyzją Rady z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającą ten akt sprawozdanie finansowe przygotowuje się zgodnie z holenderskimi zasadami rachunkowości mającymi zastosowanie do funduszy emerytalnych, a mianowicie z dyrektywą nr 610 holenderskich zasad sprawozdawczości finansowej, oraz z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanymi przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Zob. przypis 4.
9 Art. 4 decyzji Rady (UE) 2015/1889.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.449.148

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie zamykające sporządzone na mocy decyzji Rady (UE) 2015/1889 w sprawie likwidacji funduszu emerytalnego Europolu z dniem 1 stycznia 2016 r. wraz z odpowiedzią funduszu i Europolu.
Data aktu: 13/09/2016
Data ogłoszenia: 01/12/2016