Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia dodatkowego programu badawczego na potrzeby projektu ITER (2014-2018) (COM(2011)0931 - C7-0032/2012 - 2011/0460(NLE)).

Dodatkowy programu badawczy na potrzeby projektu ITER *

P7_TA(2013)0468

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia dodatkowego programu badawczego na potrzeby projektu ITER (2014-2018) (COM(2011)0931 - C7-0032/2012 - 2011/0460(NLE))

(Konsultacja)

(2016/C 436/23)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2011)0931),
-
uwzględniając art. 7 traktatu Euratom,
-
uwzględniając wniosek o opinię skierowany przez Radę (C7-0032/2012).
-
uwzględniając art.55 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinię Komisji Budżetowej (A7-0211/ 2013),
A.
mając na uwadze, że Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej nadal nie pozwala Parlamentowi Europejskiemu na pełnienie roli współprawodawcy,
1.
wydaje pozytywną opinię o wniosku Komisji wraz ze zmianami;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106 a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
Poprawka 1
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw - 1 (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1) Potwierdza się zaangażowanie Unii na rzecz Umowy w sprawie powołania Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej na rzecz wspólnej realizacji projektu ITER (1) (zwanej dalej "umową ITER").

________

(1) Dz.U. L 358 z 16.12.2006, s. 62.
Poprawka 2
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 1
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1) W dniu 21 listopada 2006 r. Europejska Wspólnota Energii Atomowej ("Euratom"), Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska i Stany Zjednoczone Ameryki podpisały Umowę w sprawie powołania Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej na rzecz wspólnej realizacji projektu ITER (dalej "umowa ITER"). Umową ITER ustanowiono Międzynarodową Organizację Energii Termojądrowej (dalej "Organizacja ITER"), która jest w pełni odpowiedzialna za budowę, obsługę, eksploatację i zakończenie działalności obiektów ITER. (1) W dniu 21 listopada 2006 r. Europejska Wspólnota Energii Atomowej ("Euratom"), Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Japonia, Republika Korei, Federacja Rosyjska i Stany Zjednoczone Ameryki podpisały umowę ITER. Umową ITER ustanowiono Międzynarodową Organizację Energii Termojądrowej (dalej "Organizacja ITER"), która jest w pełni odpowiedzialna za budowę, obsługę, eksploatację i zakończenie działalności obiektów ITER.
Poprawka 3
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 3
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(3) W ramach negocjacji mających na celu uzyskanie poparcia pozostałych stron umowy ITER dla umieszczenia obiektu ITER w Europie, w 2007 r. zawarto Umowę między Rządem Japonii a Europejską Wspólnotą Energii Atomowej dotyczącą wspólnej realizacji działań w ramach szeroko zakrojonej koncepcji w dziedzinie badań nad energią fuzji jądrowej w sprawie prowadzenia na terytorium Japonii dodatkowych działań badawczych w dziedzinie syntezy termojądrowej, mających zapewnić szybkie rozpoczęcie eksploatacji ITER z wysoką sprawnością. Działania w ramach szeroko zakrojonej koncepcji i inne działania związane z ITER zarządzane są przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej. Finansowanie działań w ramach szeroko zakrojonej koncepcji zapewnione jest głównie poprzez wkłady rzeczowe niektórych członków Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, natomiast pozostała część wkładu Euratomu pokrywana jest z budżetu Euratomu. (3) W ramach negocjacji mających na celu uzyskanie poparcia pozostałych stron umowy ITER dla umieszczenia obiektu ITER w Europie, w 2007 r. zawarto Umowę między Rządem Japonii a Europejską Wspólnotą Energii Atomowej dotyczącą wspólnej realizacji działań w ramach szeroko zakrojonej koncepcji w dziedzinie badań nad energią fuzji jądrowej w sprawie prowadzenia na terytorium Japonii dodatkowych działań badawczych w dziedzinie syntezy termojądrowej, mających zapewnić szybkie rozpoczęcie eksploatacji ITER z wysoką sprawnością. Działania w ramach szeroko zakrojonej koncepcji i inne działania związane z ITER zarządzane są przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej. Finansowanie działań w ramach szeroko zakrojonej koncepcji zapewnione jest głównie poprzez wkłady rzeczowe niektórych członków Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej, natomiast pozostała część wkładu Euratomu pokrywana jest z budżetu Euratomu.

W przyjętym w 2012 r. w ramach Europejskiej umowy na rzecz rozwoju syntezy jądrowej dokumencie zatytułowanym "Plan działania w zakresie syntezy termojądrowej" określono potrzebę stałego wsparcia finansowego dla kluczowych projektów oraz prac badawczych i rozwojowych w priorytetowych dziedzinach do momentu uruchomienia ITER w celu sprostania wyzwaniom naukowym i technologicznym na drodze ku wykorzystaniu energii termojądrowej.

Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) W komunikacie "Budżet z perspektywy »Europy 2020«"Komisja zaproponowała, aby po roku 2013 finansowanie projektu ITER miało miejsce poza wieloletnimi ramami finansowymi. W związku z tym należy ustanowić dodatkowy program badawczy na rzecz projektu ITER na lata 2014-2018. (5) Projekt ITER powinien umocnić pozycję Unii jako lidera w dziedzinie syntezy jądrowej dzięki terminowej realizacji przyjętych celów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych.
Poprawka 5
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 6
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(6) Dodatkoxvy program badawczy na rzecz projektu ITER powinien zostać sfinansowany wkładami państw członkowskich w wysokościustalonej na podstawie stawki poboru stosowanej do dochodu narodowego brutto (DNB) poszczególnych państw członkowskich, określonej na potrzeby obliczania wysokości składki na poczet zasobów własnych opartych na DNB do budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Wkłady te zostaną wniesione do budżetu ogólnego Unii Europejskiej i zostaną przeznaczone na wspomniany program. Państwa trzecie, które zawarły z Euratomem umowę o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej, wiążącą prowadzone przez nie programy badawcze z odpowiednimi programami Euratomu, powinny również mieć możliwość wniesienia wkładu na rzecz wspomnianego programu. (6) Mimo środków mających na celu ograniczenie kosztów, które to środki wymagają dalszego stosowania, możliwe jest dalsze przekroczenie kosztów projektu ITER ze względu na jego naukowy charakter, a także skalę i ryzyko technologiczne. Wszelkie koszty przekraczające maksymalną kwotę w wysokości (...) określoną w ort. 2 nie powinny mieć żadnego wpływu na inne projekty finansowane z budżetu Unii, w szczególności te objęte środkami na badania naukowe z działu 1A (Horyzont 2020) i powinny być finansowane w stosownych przypadkach poprzez dodatkowe środki poza pułapami. Państwa trzecie, które zawarły z Euratomem umowę o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej, wiążącą prowadzone przez nie programy badawcze z odpowiednimi programami Euratomu, powinny również mieć możliwość wniesienia wkładu na rzecz dodatkowego programu badawczego.
Poprawka 6
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 7 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7a) Parlament Europejski i Rada powinny zgodzić się co do tego, że należy unikać wszelkiego odraczania lub przenoszenia niezrealizowanych środków na płatności dotyczących projektu ITER; ponadto powinny one zobowiązać się do współpracy na rzecz unikania takiej sytuacji.
Poprawka 7
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 8 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8a) Zgodnie z apelem zawartym w priorytetach zaproponowanych w planie działania w zakresie syntezy termojądrowej z 2012 r. projekt Joint European Torus (JET) powinien odgrywać kluczową rolę w transformacji energetyki.
Poprawka 8
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 2 - akapit pierwszy
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Program finansowany jest wkładem w maksymalnej wysokości 2 573 mln EUR (w wartościach bieżących) zgodnie z art. 3. Program finansowany jest wkładem w maksymalnej wysokości 2 573 mln EUR (w wartościach bieżących) poza pułapami wieloletnich ram finansowych (WRF), mianowicie poza działem 1a, oraz w uzupełnieniu budżetu programu Horyzont 2020, ramowego programu EURATOM czy innych programów unijnych, przy jednoczesnym zachowaniu pełnych uprawnień Parlamentu Europejskiego i Rady. Z tego względu na finansowanie programu należy przewidzieć wystarczające zasoby finansowe, by umożliwić Unii wdrożenie programu, przy jednoczesnym określeniu w WRF maksymalnej wysokości wyodrębnionych wkładów pochodzących z unijnego budżetu na lata 2014-2018. Wszelkie koszty przekraczające maksymalną kwotę nie mają żadnego wpływu na środki budżetowe przeznaczone na inne projekty i są finansowane w stosownych przypadkach poprzez dodatkowe środki poza pułapami.
Poprawka 9
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 3
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Program finansowany jest wkładami państw członkowskich w wysokości ustalonej na podstawie stawki poboru stosowanej do dochodu narodowego brutto (DNB) poszczególnych państw członkowskich, określonej na potrzeby obliczania wysokości składki na poczet zasobów własnych opartych na DNB do budżetu ogólnego Unii Europejskiej. Wkłady te uznaje się za zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel na potrzeby Programu zgodnie z [art. XX rozporządzenia (UE) nr XX/2012 Parlamentu Europejskiego i Rady [nowe rozporządzenie finansowe]. Program finansowany jest z zasobów własnych Unii.
Poprawka 10
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 4 - akapit pierwszy
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Państwa trzecie, które zawarły z Euratomem umowę o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej, wiążącą prowadzone przez nie programy badawcze z odpowiednimi programami Euratomu, (dalej "państwa stowarzyszone") również mogą wnieść wkład na rzecz Programu. Państwa trzecie, które zawarły z Euratomem umowę o współpracy w dziedzinie kontrolowanej syntezy jądrowej, wiążącą prowadzone przez nie programy badawcze z odpowiednimi programami Euratomu, (dalej "państwa stowarzyszone") mogą wnieść wkład na rzecz Programu.
Poprawka 11
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 5 - akapit drugi a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
W połowie okresu trwania programu i przed 30 czerwca 2016 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w celu zasięgnięcia ich opinii, ocenę realizacji programu.
Poprawka 12
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 6 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszej decyzji, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary. 1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszej decyzji, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości lub błędów, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych a także, w stosownych przypadkach, przez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające kary.Komisja wprowadza również odpowiednie środki zapewniające właściwą kontrolę ryzyka i unikanie przekraczania kosztów.
Poprawka 13
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 6 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2. Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i w ramach kontroli i inspekcji na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców, podwykonawców i innych osób trzecich, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszej decyzji. 2. Parlament Europejski, Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i w ramach kontroli i inspekcji na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców, podwykonawców i innych osób trzecich, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszej decyzji. Biorąc pod uwagę, że skala projektu ITER i poważne niedociągnięcia stwierdzone w przeszłości wymagają dokładnej kontroli ze strony Parlamentu Europejskiego, występującego w charakterze organu budżetowego i organu udzielającego absolutorium, Komisja regularnie informuje Parlament Europejski o rozwoju programu, a w szczególności o jego kosztach i harmonogramie.
Poprawka 14
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit trzeci
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Nie naruszając przepisów akapitu pierwszego i drugiego, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o udzielenie dotacji, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszej decyzji wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia audytów, kontroli i inspekcji na miejscu. Nie naruszając przepisów akapitu pierwszego i drugiego, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o udzielenie dotacji, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszej decyzji wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia audytów, kontroli i inspekcji na miejscu. Wyniki takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu przekazuje się Parlamentowi Europejskiemu.
Poprawka 15
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik - Cel naukowo-techniczny - akapit drugi
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Pierwszym priorytetem strategii na rzecz osiągnięcia tego celu jest budowa ITER (dużej instalacji eksperymentalnej, dzięki której zostanie wykazana naukowa i techniczna wykonalność wytwarzania energii dzięki syntezie jądrowej), a następnie budowa demonstracyjnej elektrowni termojądrowej. Pierwszym priorytetem strategii na rzecz osiągnięcia tego celu jest budowa ITER (dużej instalacji eksperymentalnej, dzięki której zostanie wykazana naukowa i techniczna wykonalność wytwarzania energii dzięki syntezie jądrowej), a następnie budowa demonstracyjnej elektrowni termojądrowej. Należy uwzględnić priorytety zaproponowane w europejskiej umowie na rzecz rozwoju syntezy jądrowej - planie działania w zakresie syntezy termojądrowej z 2012 r., aby zagwarantować, że ITER będzie odgrywać kluczową rolę w transformacji energetyki.
Poprawka 16
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik - Cel naukowo-techniczny - akapit drugi a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Do 2025 r. należy zapewnić możliwość konkurencyjnego wytwarzania energii elektrycznej. Aby osiągnąć ten cel, Komisja prowadzi regularny przegląd programu i sporządza roczne sprawozdanie okresowe, w którym przedstawia wyzwania związane z warunkami fizycznymi, technologicznymi, budżetowymi i bezpieczeństwa. W sprawozdaniu tym Komisja musi przedstawić również analizę potencjalnych skutków na trzy główne etapy programu, a także plan awaryjny, w którym określa priorytety pod względem korzyści, zagrożeń i kosztów, mając na uwadze osiągnięcie celów związanych z komercyjnym aspektem syntezy termojądrowej. Komisja musi rozważyć wprowadzenie w życie systemu wczesnego ostrzegania w celu identyfikacji zagrożeń i przyspieszenia procesu podejmowania działań ograniczających ryzyko.
Poprawka 17
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik - Uzasadnienie - akapit pierwszy
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Synteza jądrowa może w znaczący sposób przyczynić się do urzeczywistnienia za kilkadziesiąt lat zrównoważonego i pewnego zaopatrzenia Unii w energię. Sukces tych prac zapewniłby źródło bezpiecznej, zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska energii. Synteza jądrowa może w znaczący sposób przyczynić się do urzeczywistnienia za kilkadziesiąt lat zrównoważonego i pewnego zaopatrzenia Unii w energię. Sukces tych prac zapewniłby źródło bezpiecznej, zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska energii. Ujarzmienie energii termojądrowej jest nie tylko bardzo obiecującym celem, lecz także istotnym wyzwaniem, ponieważ wciąż należy przezwyciężyć problemy z zakresu fizyki i inżynierii, aby wykazać wykonalność wytwarzania energii dzięki syntezie jądrowej. W celu jak najlepszego sprostania niektórym z tych wyzwań niezwykle ważne jest, by Unia dołożyła wszelkich starań na rzecz wsparcia i wykorzystania prac związanych z reaktorem JET, aby umożliwić usunięcie wszelkich braków wiedzy lub doświadczenia.
Poprawka 18
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik - Działania - akapit drugi - litera a
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
a) wnosić wkład Euratomu na rzecz Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej ITER, w tym realizować działania badawczo-rozwojowe niezbędne dla opracowania podstaw nabycia komponentów ITER i nabycia modułów testowych płaszcza ITER; a) wnosić wkład Euratomu na rzecz Międzynarodowej Organizacji Energii Termojądrowej ITER, w tym realizować działania badawczo-rozwojowe niezbędne dla opracowania podstaw nabycia komponentów ITER i nabycia modułów testowych płaszcza ITER, a także proponować ewentualne usprawnienia w zarządzaniu programem;
Poprawka 19
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik 1 - Działania - akapit drugi - litera c
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
c) w razie konieczności realizować inne działania mające na celu przygotowanie podstaw projektowania reaktora demonstracyjnego wraz z instalacjami towarzyszącymi. c) w razie konieczności realizować inne działania mające na celu przygotowanie podstaw projektowania reaktora demonstracyjnego wraz z instalacjami towarzyszącymi, głównie te działania niezbędne do właściwego rozwiązania pozostałych kwestii dotyczących budowy i eksploatacji DEMO. Obejmuje to zapewnienie dalszej eksploatacji JET do momentu osiągnięcia przez ITER pełnej operacyjności. Należy propagować stosowanie standardowych rozwiązań, aby mogły one zostać ponownie wykorzystane w możliwie największym zakresie podczas budowy komercyjnych elektrowni.
Poprawka 20
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik - Działania - akapit drugi - litera c a (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
ca) wdrażać politykę przemysłową umożliwiającą zaangażowanie przemysłu, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, aby wspierać konkurencję i przygotowanie europejskiego systemu na nadejście ery syntezy jądrowej.
Poprawka 21
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik 1 - Działania - akapit drugi - litera c b (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
cb) angażować przemysł na szeroką skalę i na możliwie najwcześniejszym etapie, w tym wyspecjalizowane małe i średnie przedsiębiorstwa, aby rozwijać i testować standardowe i niezawodne rozwiązania i wyposażenie. Pomoże to osiągnąć cele programu w ramach dostępnego budżetu.
Poprawka 22
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik 1 - Działania - akapit drugi - litera c c (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
cc) propagować dostępność wykwalifikowanej i doświadczonej siły roboczej i kadry naukowej, będącej warunkiem powodzenia programu syntezy termojądrowej. Wdrażanie ITER powinno być powiązane z przyjęciem specjalnych środków na rzecz szkoleń i edukacji w zakresie nauki i technologii związanej z syntezą termojądrową.
Poprawka 23
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik 1 - Działania - akapit drugi - litera c d (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
cd) opracować program informowania obywateli Unii w celu przekazywania im pełnych informacji na temat związanych z syntezą termojądrową wyzwań, zagrożeń i aspektów bezpieczeństwa oraz w celu przeprowadzania z nimi konsultacji.
Poprawka 24
Wniosek dotyczący decyzji
Załącznik 1 - Działania - akapit czwarty
Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Rada zarządzająca Fusion for Energy przyjmować będzie co roku szczegółowy program prac w ramach realizacji powyższych działań. Rada zarządzająca Fusion for Energy przyjmować będzie co roku szczegółowy program prac w ramach realizacji powyższych działań, który przekazywany będzie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.67

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie przyjęcia dodatkowego programu badawczego na potrzeby projektu ITER (2014-2018) (COM(2011)0931 - C7-0032/2012 - 2011/0460(NLE)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016