Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 8/2013 (PBK2 a) - zwiększenie płatności według działów WRF i niedobór środków na płatności w budżecie na 2013 r.

P7_TA(2013)0458

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD))

(2016/C 436/13)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 ,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2013, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 12 grudnia 2012 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 4 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęty przez Komisję dnia 25 września 2013 r. (COM(2013) 0669),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013 przyjęte przez Radę dnia 30 października 2013 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 31 października 2013 r. (14871/2013 - C7-0387/2013),
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0371/2013),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 8 na rok 2013 (PBK 8/2013) dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 wieloletnich ram finansowych (WRF) w celu zaspokojenia pozostałych potrzeb do końca roku, tak aby móc dotrzymać przeszłych i obecnych zobowiązań prawnych, uniknąć kar finansowych oraz zapewnić beneficjentom środki przewidziane w ramach uzgodnionych strategii politycznych Unii, dla których Parlament i Rada zatwierdziły powiązane środki na zobowiązania w poprzednich budżetach rocznych;
B.
mając na uwadze, że wnioskowane dodatkowe środki na płatności ograniczą poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("reste à liquider", RAL) oraz ryzyko przeniesienia na 2014 r. nietypowo wysokich nieuregulowanych należności;
C.
mając na uwadze, że PBK 8/2013 jest aktualizacją PBK 2/2013 przedstawionego przez Komisję w marcu 2013 r. na kwotę 11,2 mld EUR i tylko w części zatwierdzonego przez władzę budżetową we wrześniu 2013 r. na kwotę 7,3 mld EUR;
D.
mając na uwadze, że ogólna kwota wniosków o płatność z tytułu polityki spójności (2007-2013) na koniec 2012 r. wynosząca 16,2 mld EUR musiała zostać przeniesiona na rok 2013, co w efekcie doprowadziło do obniżenia poziomu środków na płatności dostępnych w budżecie na rok 2013 na pokrycie potrzeb płatniczych w tym roku; mając na uwadze, że kwota ta powinna wynieść 20 mld EUR pod koniec 2013 r., przy założeniu że PBK 8/2013 zostanie przyjęty w całości;
E.
mając na uwadze, że osiągnięte dnia 27 czerwca 2013 r. na najwyższym szczeblu politycznym porozumienie polityczne między Parlamentem, prezydencją Rady a Komisją w sprawie WRF na lata 2014-2020 zawierało zobowiązanie polityczne ze strony Rady do podjęcia wszystkich koniecznych działań zapewniających pełne wywiązanie się Unii ze zobowiązań za rok 2013, do formalnego przyjęcia PBK 2/2013 na kwotę 7,3 mld EUR oraz do bezzwłocznego zatwierdzenia kolejnego projektu budżetu korygującego, który Komisja ma zaproponować wczesną jesienią, w celu uniknięcia jakichkolwiek braków uzasadnionych środków na płatności;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia finansowego Komisja przeanalizowała możliwość przegrupowania wewnętrznego w ramach ogólnego przeglądu potrzeb płatniczych na koniec roku i zaproponowała przegrupowanie kwoty 509,8 mln EUR w ramach tzw. przesunięcia zbiorczego;
G.
mając na uwadze, że Parlament w swojej rezolucji z dnia 3 lipca 2013 r. łączy przyjęcie przez Radę kolejnego projektu budżetu korygującego wczesną jesienią z przyjęciem rozporządzenia w sprawie WRF lub budżetu na rok 2014;
1.
z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Komisję w dniu 25 września 2013 r. PBK 8/2013, który dotyczy zwiększenia środków na płatności o 3,9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a, 3b i 4 WRF do ogólnego poziomu zaproponowanego już w PBK 2/2013; podkreśla, że dzięki przyjęciu całego PBK 8/2013 osiągnięty zostanie pułap środków na płatności na 2013 r.;
2.
przypomina, że PBK 8/2013 stanowi, zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w przeszłości przez wszystkie trzy instytucje, drugą transzę PBK 2/2013 jako minimum konieczne do wywiązania się do końca 2013 r. ze zobowiązań prawnych Unii oraz podjętych wcześniej zobowiązań, aby uniknąć sankcji finansowych i ograniczyć poziom zobowiązań pozostających do realizacji ("RAL");
3.
uważa, że - jak regularnie wskazuje Komisja - przyjęcie całego PBK 8/2013 umożliwi Unii pełne wywiązanie się ze zobowiązań prawnych do końca 2013 r.; jest jednak zaniepokojony tym, że pomimo ogólnego wzrostu środków na płatności o 11,2 mld EUR (PBK 2 i PBK 8/2013) wciąż szacuje się, że trzeba będzie dokonać znacznego przesunięcia na następny rok kwoty około 20 mld EUR odpowiadającej wnioskom o płatność dotyczącym programów spójności w latach 2007-2013, co Komisja przyznała podczas ostatniego posiedzenia międzyinstytucjonalnego dotyczącego płatności w dniu 26 września 2013 r.; podkreśla, że sytuacja jest również krytyczna w przypadku innych programów poza działem 1b;
4.
przypomina, że przyjęcie przez Radę PBK 8/2013 było częścią porozumienia politycznego w sprawie WRF na lata 2014-2020 i w związku z tym spełniony został tylko jeden z trzech warunków udzielenia przez Parlament zgody na rozporządzenie w sprawie WRF, zgodnie z rezolucją PE z dnia 3 lipca 2013 r.;
5.
zatwierdza wprowadzone przez Radę ograniczenie środków o 14,8 mln EUR, tylko dlatego że kwota ta byłaby dodatkowa w stosunku do pierwotnej kwoty 11,2 mld EUR z PBK 2/2013; podkreśla w tym kontekście, że utrzymuje swoje zasadnicze stanowisko, zgodnie z którym specjalne instrumenty, jak Fundusz Solidarności UE, należy finansować z nowych środków, zarówno na zobowiązania, jak i na płatności, poza pułapami WRF;
6.
przypomina, że stanowisko Rady na mocy artykułu 314 ust. 3 TFUE to akt przygotowawczy i że jest ono ważne od momentu jego przyjęcia; zaznacza, że według niego stanowisko Rady w sprawie PBK 8/2013, które zostało mu przekazane przez urzędującego przewodniczącego Rady w dniu 31 października 2013 r., jest ważne do celów art. 314 ust. 3 i 4 TFUE od momentu jego przyjęcia w dniu 30 października 2013 r.; odrzuca i ignoruje zawartą w "decyzji" towarzyszącej klauzulę, dzięki której Rada chce uzależnić ważność swego stanowiska w sprawie PBK 8/2013 od zatwierdzenia przez Parlament porozumienia w sprawie WRF na lata 2014-2020 i stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 9/2013;
7.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 8/2013;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 8/2013 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 66 z 8.3.2013.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.54

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 8/2013 na rok budżetowy 2013, sekcja 3 - Komisja (14871/2013 - C7-0387/2013 - 2013/2227(BUD)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016