Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI)).

Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

P7_TA(2013)0456

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI))

(2016/C 436/10)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami,
-
uwzględniając art. 310, 311, 312 i 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2012 r. w celu pozytywnego zakończenia procedury zatwierdzania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 1 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte w dniu 8 lutego 2013 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie konkluzji ze szczytu Rady Europejskiej w dniach 7-8 lutego br. dotyczących wieloletnich ram finansowych 2 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej przyjęte w dniu 28 czerwca 2013 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 3 lipca 2013 r. w sprawie porozumienia politycznego w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 3 ,
-
uwzględniając art. 127 ust. 1 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych oraz opinię Komisji Budżetowej (A7-0337/2013),
A.
mając na uwadze, że w dniu 27 czerwca 2013 r. osiągnięto na najwyższym szczeblu politycznym porozumienie polityczne pomiędzy Parlamentem Europejskim, irlandzką prezydencją Rady i Komisją w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2014-2020 oraz w sprawie nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego;
B.
mając na uwadze, że po raz pierwszy zastosowano nowe postanowienia dotyczące wieloletnich ram finansowych wprowadzone Traktatem z Lizbony, w szczególności w zakresie większej roli i większych prerogatyw powierzonych Parlamentowi Europejskiemu;
C.
mając na uwadze, że w kontekście WRF właściwe jest przyjęcie międzyinstytucjonalnego porozumienia służącego wdrażaniu dyscypliny budżetowej oraz poprawie funkcjonowania rocznej procedury budżetowej i współpracy miedzy instytucjami w kwestiach budżetowych,
1.
akceptuje osiągnięte porozumienie polityczne dotyczące WRF na lata 2014-2020 oraz nowego porozumienia międzyinstytucjonalnego; jest zdecydowany w pełni wykorzystać nowo ustanowione instrumenty - zwłaszcza, jeśli chodzi o elastyczność - w toku przyszłych procedur budżetowych;
2.
podkreśla, że długi i żmudny proces negocjacji - zarówno w Radzie, jak i na szczeblu międzyinstytucjonalnym - oraz ich wynik oznaczają niezadowalającą realizację nowych postanowień dotyczących WRF wprowadzonych Traktatem z Lizbony, w szczególności w zakresie roli i prerogatyw powierzonych Parlamentowi Europejskiemu;
3.
kwestionuje strategię negocjacyjną Rady, zgodnie z którą w kwestiach podlegających zwykłej procedurze ustawodawczej - takich jak szczegółowe kryteria przydziału, koperty w podziale na programy lub beneficjentów, a także przydziały finansowe w dowolnej wysokości dostosowujące poziom krajowych wpływów z budżetu Unii - negocjatorów obowiązywały konkluzje Rady Europejskiej z dnia 8 lutego 2013 r., co uniemożliwiło obu organom ustawodawczym prowadzenie rzeczywistych negocjacji;
4.
ubolewa ponadto, że liczne kontakty i spotkania jego delegacji z kolejnymi prezydencjami Rady, jakie miały miejsce w ciągu kilku ubiegłych lat, nie wpłynęły na ducha, harmonogram czy treść negocjacji ani na stanowisko Rady, w tym jeśli chodzi o konieczność rozróżnienia między ustawodawczymi i budżetowymi aspektami porozumienia w sprawie WRF;
5.
dochodzi do wniosku, że zgodnie z art. 312 ust. 5 TFUE aby usprawnić przyjmowanie WRF, w przyszłości należy określić alternatywne ustalenia robocze, które zapewnią pełne poszanowanie ustawodawczych i budżetowych uprawnień Parlamentu przyznanych mu na mocy TFUE, faktyczne negocjowanie przez Radę również wszelkich tzw. "związanych z WRF" elementów podstaw prawnych programów oraz powstrzymanie się przez Radę Europejską od występowania w charakterze prawodawcy z naruszeniem TFUE;
6.
zwraca się do Komisji Budżetowej, aby we współpracy z Komisją Spraw Konstytucyjnych opracowała niezbędne konkluzje i odpowiednio wcześniej przed powyborczym przeglądem w 2016 r. przedstawiła nowe propozycje dotyczące warunków negocjacji w sprawie WRF w celu zapewnienia demokratycznego i przejrzystego charakteru całego procesu ustalania budżetu.
7.
zatwierdza zawarcie porozumienia;
8.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania umowy wraz z przewodniczącym Rady i przewodniczącym Komisji oraz do zlecenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji tytułem informacji.

ZAŁĄCZNIK

Porozumienie Międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on porozumieniu międzyinstytucjonalnemu opublikowanemu w Dz.U. C 373 z 20 grudnia 2013 r., s. 1.)
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0360.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0078.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0304.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.436.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2013 r. w sprawie zawarcia porozumienia międzyinstytucjonalnego pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (2011/2152(ACI)).
Data aktu: 19/11/2013
Data ogłoszenia: 24/11/2016