Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie komunikatu Komisji zatytułowanego "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" (2013/2841(RSP)).

Wymiar społeczny UGW

P7_TA(2013)0515

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 listopada 2013 r. w sprawie komunikatu Komisji zatytułowanego "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" (2013/2841(RSP))

(2016/C 436/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 2 października 2013 r. zatytułowany "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" (COM(2013)0690),
-
uwzględniając sprawozdanie przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana Van Rompuya złożone do Rady Europejskiej w dniu 26 czerwca 2012 r. zatytułowane "W kierunku faktycznej unii gospodarczej i walutowej" 1 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 listopada 2012 r. zatytułowany "Plan działania na rzecz pogłębionej i rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej: Otwarcie debaty europejskiej" (COM(2012)0777),
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie planu działania na rzecz ukończenia tworzenia unii gospodarczej i walutowej 2 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 marca 2013 r. zatytułowany "W kierunku pogłębionej i rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej: Wprowadzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności", COM(2013)0165),
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 marca 2013 r. zatytułowany "W kierunku pogłębionej i rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej: Koordynacja ex ante planów zasadniczych reform polityki gospodarczej", (COM(2013)0166),
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 14 marca 2013 r. 3 , 28 czerwca 2013 r. 4  oraz 25 października 2013 r. 5 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 listopada 2012 r. zatytułowaną "W kierunku rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej" 6 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 lutego 2013 r. zatytułowany "Inwestycje społeczne na rzecz wzrostu i spójności, w tym wdrażanie Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020" (COM(2013)0083) i swoją rezolucję z dnia 12 czerwca 2013 r. na ten sam temat 7 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2013 r. w sprawie europejskiego semestru na potrzeby koordynacji polityki gospodarczej: realizacja priorytetów na rok 2013 8 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 października 2009 r. pt. "Solidarność w zdrowiu: zmniejszanie nierówności zdrowotnych w UE" (COM(2009)0567),0567),
-
uwzględniając wysłuchanie publiczne zorganizowane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych w dniu 9 lipca 2013 r. na temat "Społeczny wymiar unii gospodarczej i walutowej - Europejski system świadczeń dla bezrobotnych",
-
uwzględniając dokument na temat automatycznych stabilizatorów z dnia 4 października 2013 r. przygotowany przez grupę roboczą Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego,
-
uwzględniając informator polityczny z dnia 13 września 2013 r. przygotowany przez Centrum Polityki Europejskiej pt. "Wypracowując wymiar społeczny głębokiej i rzeczywistej unii gospodarczej i walutowej",
-
uwzględniając strategię opracowaną przez Notre Europe na temat systemu ubezpieczenia od szoku cyklicznego w strefie euro z września 2013 r.,
-
uwzględniając dokument Międzynarodowego Funduszu Monetarnego zatytułowany "W kierunku unii podatkowej strefy euro" z września 2013 r. 9 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2013 r. zatytułowaną "Wpływ kryzysu na dostęp słabszych grup społecznych do usług opieki" 10 ,
-
uwzględniając kwartalny przegląd zatrudnienia i sytuacji społecznej w UE opublikowany przez Komisję Europejską w październiku 2013 r.,
-
uwzględniając pytanie skierowane do Komisji na temat społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej (O-000122/2013 - B7-0524/2013),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że bezrobocie w UE osiągnęło alarmujący poziom 26,6 mln osób 11 ,
B.
mając na uwadze, że bezrobocie wśród ludzi młodych osiągnęło niespotykane dotąd poziomy - średnio 23 % w całej UE,
C.
mając na uwadze, że długoterminowe bezrobocie wzrosło w większości państw członkowskich i osiągnęło poziom wyższy niż kiedykolwiek w całej UE,
D.
mając na uwadze, że rośnie bezrobocie strukturalne i brak powiązania między podażą a popytem na jakość i na ilość pracy,
E.
mając na uwadze, że od 2007 r. wzrasta poziom ubóstwa w UE, a dochody gospodarstw domowych spadają, co powoduje, że 24,2 % ludności UE obecnie znajduje się w sytuacji zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym,
F.
mając na uwadze, że ubóstwo pracujących stale wzrasta od początku kryzysu,
G.
mając na uwadze, że wzrost liczby gospodarstw dotkniętych ubóstwem pracujących i bezrobociem powoduje zwiększenie się liczby dzieci żyjących w biedzie,
H.
mając na uwadze, że zwiększają się nierówności w państwach członkowskich i pomiędzy nimi, szczególnie w strefie euro,
I.
mając na uwadze, że między państwami członkowskimi UE utrzymują się różnice powodujące szybką polaryzację stóp bezrobocia, a różnice te zwiększają się między regionami i grupami społecznymi w niektórych państwach,
J.
mając na uwadze, że nierówności społeczne szybciej rosną w strefie euro niż w całej UE,
K.
mając na uwadze, że przegląd sytuacji w dziedzinie ochrony socjalnej określił najważniejsze tendencje społeczne, które należy obserwować,
L.
mając na uwadze, że stopa bezrobocia na peryferiach strefy euro osiągnęła w 2012 r. średnio 17,3 %, a w centrum strefy euro - 7,1 %,
M.
mając na uwadze, że średni odsetek młodych ludzi nieuczęszczających do szkoły, niezatrudnionych i nieodbywających szkoleń osiągnął 22,4 % na peryferiach strefy euro w porównaniu z 11,4 % w jej centrum,
N.
mając na uwadze, że poziom ubóstwa wzrósł w 2/3 państw członkowskich, ale ustabilizował się w pozostałej 1/3,
O.
mając na uwadze, że podjęto ważne kroki zmierzające do wzmocnienia zarządzania gospodarczego w UE, mając jednak na uwadze, że zagrożona jest obecnie realizacja celów strategii "Europa 2020";
P.
mając na uwadze, że dyskusje na temat nierówności społecznych powinny być równie ważne jak dyskusje nad nierównościami makroekonomicznymi;
Q.
mając na uwadze, że Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych w dniu 9 lipca 2013 r. odbyła wysłuchanie publiczne na temat "Społeczny wymiar unii gospodarczej i walutowej - Europejski system świadczeń dla bezrobotnych", podczas którego przedyskutowano i zbadano koncepcję automatycznych stabilizatorów na szczeblu strefy euro i możliwe sposoby ich wprowadzenia;
R.
mając na uwadze, że trojka potwierdziła, że autentyczny udział partnerów społecznych i silny dialog społeczny, także na szczeblu krajowym, są najważniejsze dla sukcesu wszelkich reform, a szczególności reform unii gospodarczej i walutowej,
S.
mając na uwadze, że sytuacja gospodarcza w niektórych państwach członkowskich doprowadziła do pogorszenia jakości zatrudnienia, ochrony socjalnej oraz norm bezpieczeństwa i higieny pracy;
1.
z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji zatytułowany "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" i uważa, że jest to kolejny krok w budowaniu wymiaru społecznego unii,
2.
wyraźnie uznaje, że wdrożenie wymiaru społecznego unii gospodarczej i walutowej podlega zasadzie pomocniczości, a najlepszym sposobem na jego realizację jest stosowanie metody najlepszych praktyk oraz metody wzajemnych ocen na szczeblu europejskim;
3.
twierdzi jednak, że niezbędne są bardziej konkretne propozycje mające na celu zapewnienie przestrzegania wymiaru społecznego w zarządzaniu gospodarką;
4.
wzywa, aby względy społeczne legły u podstaw integracji europejskiej i zostały uwzględnione we wszystkich strategiach politycznych i inicjatywach UE;
5.
uważa, że wymiar społeczny powinien stanowić czynnik pojednawczy i kompromisowy w odniesieniu do kwestii wzajemnego uczenia się;
6.
zauważa, że celem wymiaru społecznego unii jest zapewnienie zabezpieczenia społecznego i wystarczającego poziomu życia obecnych i przyszłych pokoleń; uważa za ważne, by obywatele UE zauważyli, że ich Unia jest zdolna do wspierania postępu społecznego;
7.
uważa, że rozwój społecznej Europy w celu stworzenia unii społecznej jest konsekwencją integracji europejskiej;
8.
popiera proponowane ustanowienie tablicy wyników najważniejszych wskaźników zatrudnienia i kwestii społecznych stanowiącej uzupełnienie procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej w celu większej przejrzystości społecznych skutków polityki gospodarczej i innych dziedzin polityki poprzez oceny wpływu ni kontrolę ex ante i ex post, i która mogłaby zostać wykorzystana przy sporządzaniu wspólnego sprawozdania Komisji na temat zatrudnienia;
9.
odrzuca wszelką harmonizację lub dostosowanie, które skutkują obniżeniem standardów społecznych w państwach członkowskich;
10.
ubolewa, że proponowane wskaźniki są możliwym sposobem zapewnienia całościowego objęcia nimi sytuacji zatrudnienia i spraw społecznych w państwach członkowskich;
11.
wzywa Komisję do uwzględniania we wszystkich odpowiednich wskaźnikach kwestii płci;
12.
wzywa do dobrowolnego uwzględniania w proponowanym wskaźniku bezrobocia młodych osób do 30 roku życia, jak się to przewiduje w inicjatywie dotyczącej gwarancji dla młodzieży;
13.
wzywa do wprowadzenia do tablicy wyników wskaźników dotyczących ubóstwa dzieci, dostępu do opieki zdrowotnej, sytuacji bezdomności, a także wskaźnika godnej pracy, tak by właściwie ocenić sytuację społeczną w UE;
14.
wzywa Radę i Komisję do podjęcia konkretnych działań na rzecz zwiększenia przejrzystości społecznych skutków strategii politycznych i reform poprzez ocenę wpływu ex-ante oraz ex-post i nadzór nad reformami politycznymi;
15.
wzywa Radę do określenia konkretnych poziomów referencyjnych dla wskaźników zatrudnienia i sytuacji społecznej w postaci unijnej płaszczyzny ochrony socjalnej, tak by wspierać konwergencję społeczną o wysokich standardach oraz postęp społeczny,
16.
zwraca się do Komisji i państw członkowskich o ustanowienie mechanizmu pozwalającego partnerom społecznym na udział w określaniu definicji wskaźników zatrudnienia i sytuacji społecznej;
17.
podkreśla potrzebę wsparcia dużego potencjału przedsiębiorczości społecznej wraz ze wszystkimi aspektami innowacji społecznych na szczeblu europejskim w celu wsparcia krajowych systemów socjalnych, wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy w zielonej i białej gospodarce, zwłaszcza dla młodych ludzi we wszystkich państwach członkowskich i regionach;
18.
podkreśla potrzebę zapewnienia, by monitoring zmian w sytuacji społecznej i zatrudnienia mógł przyczyniać się lepszego rozumienia i prowadził do zmniejszania różnic w sytuacji społecznej między państwami członkowskimi i zapobiegania dumpingowi społecznemu;
19.
wzywa Komisję do kontrolowania zgodności sprawozdań wszystkich państw członkowskich z celami strategii "Europa 2020", w szczególności w zakresie zatrudnienia i ograniczania ubóstwa, oraz do uważnego przyglądania się wzajemnym związkom i współzależnościom między strategiami politycznymi;
20.
ubolewa nad tym, że Komisja w wyżej wspomnianym komunikacie z dnia 2 października 2013 r. nie rozważa w sposób wystarczający roli i sposobów działania stabilizatorów;
21.
z zadowoleniem przyjmuje proponowane zaangażowanie partnerów społecznych w proces semestru europejskiego, m.in. w komisji dialogu społecznego przed corocznym przyjęciem rocznej analizy wzrostu gospodarczego;
22.
z zadowoleniem przyjmuje wezwanie do optymalnego korzystania z budżetu UE w celu rozwijania społecznego wymiaru unii i dalszego wspierania dobrowolnej mobilności pracowników w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści z potencjału zatrudnienia w UE;
23.
wzywa partnerów społecznych do odgrywania jeszcze aktywniejszej roli w semestrze europejskim; ubolewa nad zbyt formalnym charakterem dialogu makroekonomicznego;
24.
wzywa Komisję pełniejszego uwzględnienia przy sporządzaniu analizy wzrostu gospodarczego na rok 2014 wyżej wspomnianej rezolucji z dnia 23 października 2013 r., komunikatu Komisji z dnia 2 października 2013 r. i rezolucji Parlamentu w tej samej sprawie;
25.
przypomina, że dobre rządy w ramach unii gospodarczej i walutowej mogą być skuteczne i przynieść efekty tylko wówczas, gdy zaangażowanie wykażą wszystkie zainteresowane strony, w tym partnerzy społeczni; zachęca Komisję i państwa członkowskie do zadbania o to, aby wszystkie zainteresowane strony, w tym partnerzy społeczni, byli zaangażowani w zarządzanie gospodarką, a zwłaszcza w proces semestru europejskiego;
26.
zwraca się do Rady Europejskiej, by na posiedzeniu w grudniu 2013 r. określiła kroki zmierzające do wzmocnienia społecznego aspektu unii gospodarczej i walutowej;
27.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie Europejskiej i Radzie.
1 Dok. EUCO 00120/2012.
2 Dok. EUCO 00205/2012.
3 Dok. EUCO 00023/2013.
4 Dok. EUCO 00104/2/2013.
5 Dok. EUCO 00169/2013.
6 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0430.
7 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0266.
8 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0447.
9 SDN/13/09.
10 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0328.
11 Sytuacja społeczna i zatrudnienie w UE: przegląd kwartalny, październik 2013 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024