Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową

(2016/C 431/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 stycznia 2013 r. Komisja przekazała Radzie wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
2.
Wniosek ten, wraz z pięcioma innymi, został przedstawiony w ramach tzw. czwartego pakietu kolejowego. De celów negocjacji rozpatrywano wnioski w podziale na dwie grupy: filar techniczny i filar rynkowy. Wniosek ten stanowi część filara rynkowego.
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie wniosku w dniu 10 lipca 2013 r. Komitet Regionów przyjął opinię w dniu 8 października 2013 r.
4.
Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r.
5.
W dniu 8 października 2015 r. Rada (ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii) osiągnęła porozumienie ("podejście ogólne") 2 w sprawie wniosku dotyczącego otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
6.
W dniu 19 kwietnia 2016 r. osiągnięto porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie tekstu kompromisowego.
7.
W dniu 20 września 2016 r. Rada przyjęła porozumienie polityczne 3 w sprawie tekstu kompromisowego.
8.
Przy uwzględnieniu powyższych porozumień i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej Rada przyjęła w dniu 17 października 2016 r. swoje stanowisko w pierwszym czytaniu, zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
II.
CEL
9.
Głównymi celami wniosku są: poprawa jakości i efektywności krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz usunięcie wszelkich pozostałych przeszkód prawnych w utworzeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A)
Kontekst ogólny
10.
Rada uważa, że należy dążyć do dalszego otwarcia krajowego pasażerskiego rynku kolejowego. Niemniej jednak, należy umożliwić państwom członkowskim ograniczenie dostępu w przypadku zagrożenia równowagi ekonomicznej podpisanych umów dotyczących obowiązków w zakresie świadczenia usług publicznych. Ponadto należy umożliwić państwom członkowskim graniczącym z krajami trzecimi ustanowienie dodatkowych warunków sprawiedliwego dostępu do rynku. Wreszcie warunki dotyczące zarządcy infrastruktury kolejowej, zwłaszcza w odniesieniu do niezależności, bezstronności i przejrzystości finansowej, powinny być proporcjonalne do sytuacji rynkowej i infrastruktury użytkowej.
B)
Pozostałe kluczowe kwestie polityczne
11.
Rada uważa, że przy ocenie bezstronności zarządcy infrastruktury należy skupić się na tak zwanych podstawowych funkcjach, aby uniknąć potencjalnie różnych interpretacji i nadmiernej kontroli administracyjnej ze strony organów regulacyjnych. Ponadto powinny być dozwolone różne modele organizacyjne, o ile spełnione są określone warunki.
12.
Zlecanie wykonywania niektórych zadań zarządcy infrastruktury powinno być dozwolone, ale zarządca infrastruktury powinien zachować całkowitą kontrolę nad eksploatacją, utrzymaniem i renowacją jego sieci oraz być za nie odpowiedzialny.
13.
Koordynacja i współpraca między zarządcami infrastruktury powinny być zapewnione przy jednoczesnym zapewnieniu operatorom kolejowym dostępu do istotnych informacji. Wymiana informacji, monitorowanie efektywności i analiza innych istotnych kwestii dotyczących infrastruktury kolejowej powinny odbywać się również między państwami członkowskimi.
14.
Rada opowiada się za dążeniem do ustanowienia szybkich połączeń kolejowych w celu zapewnienia efektywnej i przyjaznej dla środowiska opcji podróży średnich odległości. W związku z tym zostały opracowane szczególne przepisy dotyczące dostępu do unijnej infrastruktury kolejowej przewozów pasażerskich kolejami dużej prędkości.
15.
Wreszcie systemy informacyjne i praktyki dotyczące biletów pośrednich powinny być wzmocnione, aby ułatwić bardziej wydajny multimodalny i transgraniczny transport pasażerski.
IV.
PODSUMOWANIE
16.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis uzgodniony między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
17.
Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Transportu i Turystyki skierowanym do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część I) z dnia 13 lipca 2016 r.
18.
Stanowisko Rady w pełni uwzględnia wniosek Komisji i poprawki zaproponowane przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu. Rada zatem uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu spełnia wszystkie główne cele wniosku bez nakładania nieproporcjonalnych kosztów związanych z modyfikacją dotychczasowych ustaleń operacyjnych.
1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Zob. dok. 12777/15 TRANS 317 CODEC 1308.
3 Zob. dok. 11202/16 TRANS 299 CODEC 1059.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.431.18

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
Data aktu: 22/11/2016
Data ogłoszenia: 22/11/2016