(2016/C 411/03)(Dz.U.UE C z dnia 8 listopada 2016 r.)
WPROWADZENIE
Dyrektywa 98/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 1998 r. w sprawie ochrony prawnej wynalazków biotechnologicznych 1 ("dyrektywa") harmonizuje przepisy prawa krajowego dotyczące zdolności patentowej wynalazków związanych z materiałem biologicznym. W tym celu ustanowiono w niej zasady dotyczące zdolności patentowej w odniesieniu do ciała ludzkiego i jego części oraz zwierząt i roślin.
Proces, który doprowadził do przyjęcia dyrektywy, trwał ponad 10 lat - w tym czasie pierwotny wniosek 2 sporządzony w 1988 r. został odrzucony przez Parlament Europejski na początku 1995 r. 3 . W grudniu 1995 r. Komisja złożyła nowy wniosek 4 , dzięki czemu na początku 1998 r. współprawodawcom UE ("prawodawca") udało się osiągnąć porozumienie, w szczególności jeżeli chodzi o przedmioty mające zdolność patentową w odniesieniu do tego rodzaju wynalazków i zakres ochrony.
Dyrektywa dotyczy wielu różnych kategorii materiału biologicznego, począwszy od elementów wyizolowanych z ludzkiego ciała, poprzez materiał biologiczny roślin 5 i zwierząt, a skończywszy na materiale biologicznym wykorzystywanym do hodowli roślin (uwzględniając zdolność patentową organizmów zmodyfikowanych genetycznie). Od końca lat 90. XX w. można było zaobserwować istotny postęp technologiczny w sektorze roślin spowodowany wprowadzeniem markerów genetycznych 6 przy krzyżowaniu i selekcjonowaniu nowych roślin/odmian roślin. Korzystanie z tych markerów umożliwia znacznie szybsze i sprawniejsze uzyskanie rezultatów niż w przypadku rezultatów, które można byłoby uzyskać, stosując klasyczne techniki selekcjonowania i krzyżowania roślin. Ponieważ w momencie przyjmowania dyrektywy markery genetyczne były dopiero opracowywane, w dyrektywie nie odniesiono się wprost do kwestii zdolności patentowej produktów uzyskiwanych dzięki korzystaniu z markerów genetycznych.
W marcu 2015 r. Rozszerzona Komisja Odwoławcza ("Rozszerzona Komisja") Europejskiego Urzędu Patentowego ("EPO") stwierdziła, że w odniesieniu do produktów uzyskiwanych przy wykorzystaniu czysto biologicznych sposobów mogą istnieć zdolność patentowa, nawet jeżeli proces, który zastosowano, aby pozyskać dany produkt (np. selekcjonowanie i krzyżowanie roślin), jest procesem czysto biologicznym i w związku z tym nie posiada zdolności patentowej 7 . Zdolność patentowa tego rodzaju produktów wiąże się jednak z ryzykiem naruszenia ochrony prawnej przysługującej odmianom roślin zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie odmian roślin, jeżeli chodzi o dostęp do zasobów genetycznych 8 .
W grudniu 2015 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję, w której zwrócił się do Komisji o zbadanie kwestii zdolności patentowej produktów uzyskiwanych w wyniku czysto biologicznych sposobów; kwestii wzajemnego udzielania licencji w obszarze patentów i praw do ochrony odmian roślin; oraz dostępu do zdeponowanego materiału biologicznego, potencjalnie w formie wytycznych interpretacyjnych 9 . Ze swojej strony Rada zastanawiała się nad tą kwestią na różnych posiedzeniach Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa 10 i Rady ds. Konkurencyjności 11 . Ponadto w dniu 18 maja 2016 r. prezydencja niderlandzka zorganizowała sympozjum we współpracy z Komisją 12 . Zainteresowane strony biorące udział w tym sympozjum uzgodniły, że w tej kwestii należy szybko wypracować pragmatyczne rozwiązania, które pozwolą wyeliminować brak pewności prawa. Przed zorganizowaniem sympozjum opublikowano sprawozdanie końcowe grupy ekspertów ds. biotechnologii i inżynierii genetycznej 13 .
W związku z powyższym w niniejszym zawiadomieniu przedstawiono poglądy Komisji dotyczące zdolności patentowej produktów uzyskiwanych dzięki korzystaniu z czysto biologicznych sposobów (o których mowa w art. 4 dyrektywy). W zawiadomieniu odniesiono się również do kwestii udzielania wzajemnych licencji przymusowych przez posiadaczy praw do ochrony odmian roślin i właścicieli patentów (o których mowa art. 12 dyrektywy) oraz dostępu osoby trzeciej do materiału biologicznego (o którym mowa w art. 13). Zawiadomienie ma ułatwić stosowanie przepisów dyrektywy, przy czym nie pozbawia ono Komisji możliwości zajęcia innego stanowiska w tej kwestii w przyszłości. Wykładni prawa Unii może dokonywać wyłącznie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Niezależnie od niniejszego zawiadomienia odpowiednie podmioty mogłyby również rozważyć realizację środków na rzecz zwiększenia pewności prawa w tym obszarze. Środki te obejmują poprawę przejrzystości (za pośrednictwem bazy danych PINTO 14 ), zapewnienie dostępu do zasobów genetycznych (za pośrednictwem Międzynarodowej Platformy Licencyjnej 15 ) oraz zacieśnienie współpracy między Wspólnotowym Urzędem Ochrony Odmian Roślin a Europejskim Urzędem Patentowym.
1 Dz.U. L 213 z 30.7.1998, s. 13.
2 COM(88) 496 (Dz.U. C 10 z 13.1.1989, s. 3).
3 Dz.U. C 68 z 20.3.1995, s. 15.
4 COM(1995) 661 z dnia 13 grudnia 1995 r. (Dz.U. C 296 z 8.10.1996, s. 4).
5 Jeżeli chodzi o rośliny, głównym przedmiotem negocjacji, które doprowadziły do przyjęcia dyrektywy, była kwestia zdolności patentowej GMO (tj. roślin, do których wprowadzono szczególny gen nadający im specyficzne właściwości). Choć w dyrektywie nie odniesiono się do aspektów regulacyjnych takich jak komercjalizacja tych produktów w UE, stwierdzono w niej, że tego rodzaju GMO mogłyby zostać opatentowane, gdyby spełniały kryteria w zakresie zdolności patentowej, ponieważ jako takie stanowią one materiał biologiczny.
6 Marker genetyczny to gen lub sekwencja DNA o znanym położeniu w chromosomie, które można wykorzystywać do identyfikowania poszczególnych osobników lub gatunków i ich cech (specyficznych właściwości). Marker genetyczny można opisać jako możliwe do zaobserwowania zróżnicowanie genetyczne (które może stanowić rezultat mutacji lub zmiany locusów genomowych).
7 Dz.U. EPO z 2016 r., A27 (G 2/12) i A28 (G 2/13).
8 Art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin (Dz.U. L 227 z 1.9.1994, s. 1).
9 P8_TA-PROV(2015)0473: rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie patentów i praw do ochrony odmian roślin (2015/2981(RSP)).
10 Posiedzenia z dnia 13 lipca 2015 r. i 22 października 2015 r.
11 Posiedzenia z dnia 29 lutego 2016 r. i 29 września 2016 r.
13 Sprawozdanie jest dostępne pod adresem: http://ec.europa.eu/growth/industry/intellectual-property/patents. Grupa została utworzona na mocy decyzji Komisji C(2012) 7686 z dnia 7 listopada 2012 r. ustanawiającej grupę ekspertów Komisji do spraw zmian w prawie patentowym w obszarze biotechnologii i inżynierii genetycznej i skutków tych zmian.
16 Art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy.
17 Art. 4 ust. 1 lit. b) dyrektywy.
18 Art. 2 ust. 2 dyrektywy.
19 Dz.U. EPO 7/1999, s. 437.
20 Art. 53 lit. b) konwencji o patencie europejskim i zasady 27-34 Regulaminu wykonawczego.
21 Zgodnie z art. 164 ust. 2 konwencji o patencie europejskim.
22 Dz.U. EPO z 2012 r., s. 130 (G 2/07) i Dz.U. EPO z 2012 r., s. 206 (G 1/08).
23 Decyzje Rozszerzonej Komisji Odwoławczej EPO G2/12 ("Pomidory") i G2/13 ("Brokuły II") z dnia 25 marca 2015 r., Dz.U. EPO z 2016 r., s. 28, w których stwierdzono, że: "W tym kontekście fakt, że ochrona przysługująca w świetle zastrzeżenia patentowego dotyczącego produktu obejmuje wytwarzanie produktu, którego dotyczy zastrzeżenie, z wykorzystaniem czysto biologicznego sposobu hodowli roślin wykluczonego jako taki zgodnie z art. 53 lit. b) konwencji o patencie europejskim, pozostaje bez znaczenia".
24 Te podstawowe wymagania ustanowiono w art. 52 ust. 1 konwencji o patencie europejskim: nowość (wynalazki nie powinny być ujawnione w aktualnym "stanie techniki", tj. nie powinny figurować w publikacjach udostępnionych ogółowi społeczeństwa); poziom wynalazczy (osoba dysponująca odpowiednimi umiejętnościami, tj. technik dysponujący przeciętną wiedzą w danej dziedzinie, powinna móc łatwo ustalić sposób działania wynalazków); możliwość przemysłowego stosowania (wynalazki muszą nadawać się do zastosowania w przemyśle, w tym w rolnictwie).
25 Aby zapoznać się z pełnym brzmieniem tych przepisów, zob. załącznik do niniejszego zawiadomienia.
26 Zob. załącznik, motyw 17 wniosku z 1995 r.
27 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997, s. 87).
28 Kursywę dodano. Uzasadnienie do sprawozdania ROTHLEY, 25 czerwca 1997 r. (A4-0222/97), s. 38, przypis 5.
29 COM(97) 446 z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. C 311 z 11.10.1997, s. 12). Komisja uwzględniła poprawki dotyczące materiału biologicznego i kwestii związanych z roślinami przegłosowane w Parlamencie w pierwszym czytaniu. W tym kontekście art. 4, 5, 6 i 7 pierwotnego wniosku zostały usunięte zgodnie z poprawkami Parlamentu nr 50, 51, 52 i 53. Artykuły te zostały włączone do treści art. 2, 3 i 4 zmienionego wniosku. Komisja zmieniła art. 2, wykorzystując treść ust. 2, 3a, 3b i 3c zaproponowanych przez Parlament, i stworzyła nowy art. 3, wykorzystując treść ust. 1 i 3 zmienionego przez Parlament art. 2. Ponadto do zmienionego wniosku włączono nowy artykuł 2a, zgodnie z poprawką Parlamentu nr 47, w formie przeredagowanego artykułu 4. Wreszcie w zmienionym wniosku uwzględniono zaproponowane przez Parlament modyfikacje treści motywów 17 i 18 (poprawki 18 i 22) i wprowadzono nowe motywy 17a, 17b i 17c.
30 Dokument Rady nr 10130/97, Codec 428, PI31.
31 Dz.U. C 110 z 8.4.1998, s. 17. Parlament zatwierdził następnie to wspólne stanowisko dnia 12 maja 1998 r., co utorowało drogę do ostatecznego przyjęcia dyrektywy w dniu 6 lipca 1998 r.
32 Takie podejście przyjęto w krajowym prawie patentowym obowiązującym we Francji, Niemczech i Niderlandach.
33 Kursywę dodano.
34 COM(95) 661, art. 14 ust. 3.
35 Art. 14 ust. 3 w projekcie wniosku z 1995 r.
36 Zob. art. 6 i 7 rozporządzenia nr 2100/94.
37 Zob. art. 31 lit. 1) ppkt (i) Porozumienia z 1994 r. w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS).
38 Dz.U.L 227 z 1.9.1994, s. 1.
39 Dz.U. L 162 z 30.4.2004, s. 38.
40 Zgodnie z art. 16 lit. c) dyrektywy.
42 Art. 15 ust. 2 wniosku z 1995 r.