Decyzja w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa (2015/2015(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa

P8_TA(2015)0234

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 czerwca 2015 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa (2015/2015(IMM))

(2016/C 407/14)

(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa, przekazany w dniu 8 grudnia 2014 r. przez zastępcę prokuratora Sądu Najwyższego w Grecji w związku z postępowaniem G2010/1744 prowadzonym przed trzecim sądem karnym w Salonikach, orzekającym w jednoosobowym składzie sędziowskim, a ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 13 stycznia 2015 r.,
-
wysłuchawszy Sotiriosa Zarianopoulosa zgodnie z art. 9 ust. 5 Regulaminu,
-
uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
-
uwzględniając orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r. oraz 17 stycznia 2013 r. 1 ,
-
uwzględniając art. 62 Konstytucji Republiki Greckiej,
-
uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A8-0191/2015),
A.
mając na uwadze, że zastępca prokuratora przy Sądzie Najwyższym w Grecji zwrócił się o uchylenie immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego Sotiriosa Zarianopoulosa w związku z postępowaniem dotyczącym zarzutu popełnienia przestępstwa;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swojego państwa z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
C.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 62 Konstytucji Republiki Greckiej podczas trwania kadencji bez zgody parlamentu poseł nie może być przedmiotem postępowania karnego, aresztu lub zatrzymania ani żadnych innych środków ograniczenia wolności;
D.
mając na uwadze, że Sotirios Zarianopoulos jest oskarżony o bezprawne wtargnięcie - przy użyciu gróźb przemocy fizycznej - do siedziby greckiej telewizji publicznej ERT-3 w dniu 4 marca 2010 r., przerwanie emisji dziennika w południe i odczytanie swojego komunikatu;
E.
mając na uwadze, że zarzucane przestępstwo nie ma żadnego związku z funkcją Sotiriosa Zarianopoulosa jako posła do Parlamentu Europejskiego, ponieważ jest związane z działaniem greckiego związku zawodowego PAME oraz że Sotirios Zarianopoulos w momencie zaistnienia faktów nie był posłem do Parlamentu Europejskiego;
F.
mając na uwadze, że w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej opinia wyrażona w czasie wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego jest uznawana za subiektywną ocenę, która wykazuje bezpośredni i oczywisty związek z wykonywaniem obowiązków parlamentarnych, ale że zarzucane działania Sotiriosa Zarianopoulosa nie mieszczą się w tej definicji;
G.
mając zatem na uwadze, że postępowanie karne nie dotyczy żadnej opinii ani żadnego głosowania wyrażonych podczas sprawowania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
H.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 ust. 7 Regulaminu Komisja Prawna nie może w żadnym przypadku wypowiadać się o winie bądź braku winy posła oraz o zasadności karnego ścigania przypisywanych mu opinii lub faktów, nawet wtedy, gdy badanie wniosku pozwala komisji na dokładne zapoznanie się ze szczegółami sprawy;
I.
mając na uwadze, że ponieważ Sotirios Zarianopoulos utrzymuje, że oskarżenie ma podłoże polityczne, komisja po wysłuchaniu posła i przeanalizowaniu dokumentów sprawy przeanalizowała również złożone organom śledczym w 2010 r. zeznania świadków, które stanowią podstawę oskarżenia;
J.
mając na uwadze, że zeznania te zostały złożone w ramach postępowania sądowego przeciwko Sotiriosowi Zarianopoulosowi oraz że nie jest właściwością tej komisji badanie istoty tej sprawy ani też rozstrzyganie o winie posła do Parlamentu Europejskiego, wobec którego wszczęto postępowanie sądowe;
K.
mając zatem na uwadze, że w świetle informacji posiadanych przez komisję nie istnieje żadna przesłanka umożliwiająca założenie, że postępowanie ma na celu zaszkodzenie działalności politycznej posła (fumus persecutionis), a także mając na uwadze, że postępowanie zostało wszczęte na wiele lat przed rozpoczęciem sprawowania mandatu posła;
1.
podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji wraz ze sprawozdaniem właściwej komisji Prokuratorowi Republiki przy Sądzie Najwyższym w Grecji oraz Sotiriosowi Zarianopoulosowi.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 maja 1964 r., Wagner/Fohrmann i Krier, 101/63, ECLI:EU:C:1964:28; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 1986 r., Wybot/Faure i inni, 149/85, ECLI:EU:C:1986:310; wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote/Parlament, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.407.96

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Sotiriosa Zarianopoulosa (2015/2015(IMM)).
Data aktu: 24/06/2015
Data ogłoszenia: 04/11/2016