Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - CDS Information Market - ISDA.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
CDS Information Market - ISDA
(Sprawa AT.39745)

(2016/C 378/06)

(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2016 r.)

Wprowadzenie

(1)
Projekt decyzji na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2 jest skierowany do przedsiębiorstwa International Swaps and Derivatives Association, Inc. ("ISDA") i dotyczy części postępowania w sprawie AT.39745 - CDS Information Market.
(2)
Sprawa dotyczyła zarzutów zachowań antykonkurencyjnych, jakich miało się dopuścić 13 banków inwestycyjnych ("dealerzy"), ISDA i przedsiębiorstwo Markit Ltd. ("Markit") dostarczające informacje finansowe, które to podmioty miały na celu bojkotowanie prób wejścia na rynek będących w obrocie kredytowych instrumentów pochodnych stanowiących nierzeczywistą ochronę kredytową, w szczególności swapów ryzyka kredytowego ("CDS"), w latach 2006-2009, i tym samym uniemożliwienie lub opóźnienie powstania tego nowego rynku.
(3)
Komisja podjęła dochodzenie z urzędu i w dniu 20 kwietnia 2011 r. wszczęła postępowanie w rozumieniu art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wobec szeregu dealerów oraz Markit. W następstwie wezwania do udzielenia informacji przekazanego w lipcu 2011 r. Komisja przeprowadziła zapowiedzianą inspekcję w siedzibie Markit we wrześniu 2011 r. oraz w biurach danych w siedzibach określonych dealerów, ISDA i Citadel 3 w 2012 r. w celu znalezienia określonych dokumentów przedłożonych przez te podmioty w Departamencie Sprawiedliwości (Stanów Zjednoczonych) w równoległym dochodzeniu. W dniu 26 marca 2013 r. Komisja rozszerzyła zakres postępowania o ISDA.
(4)
W dniu 1 lipca 2013 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do dealerów, ISDA i Markit (łącznie "adresaci"). W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń przedstawiono wstępne zastrzeżenia dotyczące wspólnego działania adresatów mającego na celu zablokowanie obrotu giełdowego (Eurex 4 i CMDX 5 ) dla rynku giełdowych kredytowych instrumentów pochodnych stanowiących nierzeczywistą ochronę kredytową (w szczególności CDS). W szczególności w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wskazano wstępne zastrzeżenie, że ISDA, jako związek przedsiębiorstw, naruszyła postanowienia art. 101 TFUE poprzez odmowę dopuszczenia obrotu giełdowego w drodze licencjonowanego korzystania z jej ceny końcowej do celów obrotu giełdowego w 2007 r. (Eurex) oraz w latach 2008-2009 (CDMX), której skutki trwają nadal, ponieważ nakładająca ograniczenia umowa użytkowania w dalszym ciągu obowiązuje na stronie internetowej.

Dostęp do akt

(5)
W dniu 9 lipca 2013 r. przedsiębiorstwu ISDA udzielono dostępu do akt w formie płyty DVD 6 .
(6)
W dniu 29 sierpnia 2013 r. zewnętrzni doradcy ISDA uzyskali dostęp do określonych danych dotyczących udziału w rynku CDS, przechowywanych w biurze danych w siedzibie Komisji, pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących poufności. W następstwie przeglądu w biurze danych zewnętrzni doradcy ISDA przygotowali sprawozdanie dla ISDA, zawierające nieobjęte klauzulą poufności podsumowania i analizy danych będących przedmiotem przeglądu.
(7)
W dniu 10 grudnia 2013 r. zewnętrzni doradcy ISDA otrzymali płytę DVD zawierającą poufne wersje dokumentów pochodzących od adresatów zgodnie z procedurą wynegocjowanego ujawnienia informacji podlegającego wymogom dotyczącym poufności. Zewnętrzny doradca uzyskał możliwość uwzględnienia informacji poufnych zawartych w przeglądanych dokumentach w (poufnej wersji) odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(8)
W dniu 17 grudnia 2013 r. DG ds. Konkurencji przekazała także ISDA nieobjęte klauzulą poufności wersje dokumentów pochodzących od osób trzecich w odpowiedzi na wnioski o uzyskanie dalszego dostępu do akt. Z uwagi na sprzeciw jednej z osób trzecich dostęp do części tych dokumentów zapewniono zgodnie z decyzją, jaką musiałem podjąć na mocy art. 8 ust. 2 decyzji 2011/695/UE.

Termin udzielenia odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

(9)
ISDA udzieliła częściowej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w styczniu 2014 r. w następstwie przedłużenia przeze mnie oraz DG ds. Konkurencji wstępnego terminu udzielenia odpowiedzi, wynoszącego osiem tygodni, z uwagi na dostęp do akt.

Dostęp do odpowiedzi udzielonych przez pozostałych adresatów na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń

(10)
ISDA zwróciła się z wnioskiem o dostęp do odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń udzielonych przez pozostałych adresatów, podnosząc, że dostęp ten był konieczny dla właściwego wykonania prawa do bycia wysłuchanym. W kwietniu 2014 r. DG ds. Konkurencji udzieliła dostępu do nieobjętych klauzulą poufności wersji dokumentów załączonych do odpowiedzi udzielonych przez pozostałych adresatów oraz wykazu dokumentów, na które powołano się w tych odpowiedziach, ale których nie załączono. W lipcu 2014 r. ISDA przedłożyła uzupełniającą odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń po złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, w następstwie otrzymania wskazanych wyżej dokumentów.

Złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym

(11)
Spotkanie wyjaśniające w sprawie złożenia ustnych wyjaśnień trwało sześć dni roboczych (od dnia 12 do dnia 19 maja 2014 r.). W spotkaniu wzięli udział wszyscy adresaci. W szczególności ISDA złożyła ustne wyjaśnienia w dniu 12 maja 2014 r.
(12)
W dniu 4 grudnia 2015 r. Komisja podjęła decyzję o zamknięciu dochodzenia w odniesieniu do dealerów na podstawie dogłębnej analizy wszystkich informacji otrzymanych od adresatów w ich odpowiedziach oraz podczas ustnych wyjaśnień złożonych na spotkaniu wyjaśniającym w maju 2014 r., jak również na podstawie dokumentów otrzymanych w drodze dodatkowego ustalania stanu faktycznego. Dowody nie były dostatecznie rozstrzygające, aby potwierdzić zastrzeżenia Komisji odnośnie do dealerów. Zamknięcie dochodzenia nie przesądziło o wyniku dochodzenia Komisji prowadzonego wobec Markit i ISDA.

Zobowiązania

(13)
W dniu 19 kwietnia 2016 r. ISDA, w odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji, zaproponowała zobowiązania. W dniu 29 kwietnia 2016 r. Komisja opublikowała zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 7 i otrzymała uwagi od dwóch zainteresowanych osób trzecich. Uwagi te nie doprowadziły do żadnych nowych zastrzeżeń dotyczących konkurencji, ani do konieczności ponownego rozpatrzenia zastrzeżeń przedstawionych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
(14)
Projekt decyzji Komisji nadaje zobowiązaniom zaproponowanym przez ISDA moc wiążącą na okres dziesięciu lat, przy czym stwierdza się w nim, że w świetle tych zobowiązań ze strony Komisji nie istnieją już żadne podstawy wniesienia skargi, a więc postępowanie należy zamknąć.
(15)
Nie otrzymałem od żadnej ze stron postępowania wniosków ani skarg dotyczących proponowanych zobowiązań 8 .
(16)
W świetle powyższego stwierdzam, że zapewniono skuteczne wykonanie praw procesowych ISDA.

Bruksela, dnia 7 lipca 2016 r.

Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE"). Funkcję urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w przedmiotowej sprawie pełnił początkowo Wouter Wils. Po otrzymaniu nominacji w dniu 16 października 2013 r. przejąłem obowiązki urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w przedmiotowej sprawie.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie (WE) nr 1/2003").
3 Inspekcje w innych lokalizacjach zostały uzgodnione z przedsiębiorstwami.
4 Eurex to giełda instrumentów pochodnych należąca do Deutsche Börse. W 2007 r. Eurex bezskutecznie próbowała umieścić w ofercie kontrakty terminowe futures będące w obrocie giełdowym oparte na indeksie iTraxx CDS.
5 Spółka CMDX była spółką joint venture zawiązaną przez Chicago Mercantile Exchange ("CME") i Citadel, fundusz hedgingowy. Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń w 2008 r. CMDX podjęła próbę uruchomienia platformy obrotu i rozliczania CDS. Spółkę joint venture ostatecznie rozwiązano w lipcu 2009 r., a CME uruchomiła własną wyłącznie rozliczeniową platformę w grudniu 2009 r.
6 W dniu 31 lipca 2013 r. akta w formie płyty DVD zastąpiono nowymi z uwagi na nieprawidłowości techniczne.
7 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39745 - CDS Information Market - ISDA (Dz.U. C 153 z 29.4.2016, s. 7).
8 Zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE strony postępowania, które proponują zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, mogą na każdym etapie procedury zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania praw procesowych.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.378.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - CDS Information Market - ISDA.
Data aktu: 07/07/2016
Data ogłoszenia: 14/10/2016