Streszczenie decyzji Komisji z dnia 25 maja 2016 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 25 maja 2016 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne)

(Notyfikowana jako dokument nr C(2016) 3121)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2016/C 366/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2016 r.)

W dniu 25 maja 2016 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwę strony oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja dotyczy udziału przedsiębiorstwa Pometon S.p.A. ("Pometon") w pojedynczym i ciągłym naruszeniu art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG w sektorze stalowych materiałów ściernych. Naruszenie w przypadku Pometonu trwało od dnia 3 października 2003 r. do dnia 16 maja 2007 r. i obejmowało porozumienie lub praktykę uzgodnioną w celu koordynowania cen stalowych materiałów ściernych.
(2)
Stalowe materiały ścierne to luźne stalowe cząstki, kuliste (śrut stalowy) lub kanciaste (żwir stalowy), o głównym zastosowaniu w sektorze stalowym, motoryzacyjnym, metalurgicznym, petrochemicznym oraz cięcia skał. Są one produkowane przez rozpylanie roztopionej stali otrzymanej ze złomu stalowego, a następnie przetwarzane termicznie i mechanicznie w celu nadania im ostatecznych cech charakterystycznych. Zachowania antykonkurencyjne stwierdzone w tej sprawie obejmują zarówno śrut stalowy, jak i żwir stalowy we wszystkich możliwych gatunkach.
(3)
W związku z niniejszą sprawą przyjęto dwie decyzje: decyzję w sprawie czterech przedsiębiorstw, które złożyły do Komisji formalny wniosek ugodowy 2 i były adresatami decyzji Komisji z dnia 2 kwietnia 2014 r. (decyzji o zawarciu ugody) 3 , mianowicie przedsiębiorstw (i) Ervin; (ii) Winoa; (iii) Metalltechnik Schmidt; i (iv) Eisenwerk Würth, oraz decyzję dotyczącą przedsiębiorstwa Pometon, które nie złożyło wniosku ugodowego. Niniejsze streszczenie wiąże się z decyzją skierowaną do Pomatonu.

2.

 OPIS SPRAWY

2.1.

 Postępowanie

(4)
Postępowanie wszczęto na podstawie wniosku o zwolnienie z grzywien złożonego przez przedsiębiorstwo Ervin. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w dniach 15-17 czerwca 2010 r. w pomieszczeniach różnych producentów stalowych materiałów ściernych.
(5)
Podczas postępowania wyjaśniającego Komisja przesłała również szereg wezwań do udzielenia informacji na podstawie art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(6)
W dniu 16 stycznia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatowi decyzji i pozostałym czterem przedsiębiorstwom w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między lutym 2013 a grudniem 2013 r. W wyniku tych negocjacji Pometon postanowił nie składać wniosku ugodowego, w związku z czym Komisja zastosowała standardową procedurę kartelową.
(7)
W dniu 3 grudnia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Pometonu.
(8)
Po uzyskaniu pełnego dostępu do akt sprawy, Pometon udzielił w dniu 16 lutego 2015 r. pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i wziął udział w przesłuchaniu, które odbyło się w dniu 17 kwietnia 2015 r.
(9)
Na posiedzeniach w dniach 25 kwietnia i 23 maja 2016 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię, zaś w dniu 25 maja 2016 r. Komisja przyjęła przedmiotową decyzję.

2.2.

 Krótki opis naruszenia

(10)
Decyzja dotyczy kartelu, którego ostatecznym celem było koordynowanie cen stalowych materiałów ściernych i ograniczenie konkurencji cenowej. Aby osiągnąć założony cel, strony utrzymywały antykonkurencyjne dwustronne i wielostronne kontakty. Kontakty te były wykorzystane przez strony w celu omawiania kluczowych elementów dotyczących cen mających zastosowanie do całej sprzedaży stalowych materiałów ściernych na terenie EOG. W szczególności Pometon wykorzystywał te kontakty do:
a)
uzgadniania wprowadzenia jednolitego modelu obliczeniowego dla wspólnej dopłaty z tytułu złomu - zmiennej dopłaty, która miałaby zastosowanie do cen wszystkich stalowych materiałów ściernych na terenie EOG; wspólna dopłata obowiązywała przez cały okres naruszenia;
b)
koordynowania zachowania w odniesieniu do poszczególnych klientów; strony omawiały (głównie w ramach kontaktów dwustronnych), jakie parametry konkurencji w stosunkach wzajemnych byłyby dozwolone w odniesieniu do klientów indywidualnych: zasadniczo konkurencja cenowa była ograniczona, co zawęziło konkurencję tylko do kwestii jakości i usług.
(11)
Geograficzny zakres praktyk obejmował cały obszar EOG.

2.3.

 Środki naprawcze

(12)
W decyzji zastosowano wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 4 i nałożono grzywnę na Pometon.

2.3.1.

 Podstawowa kwota grzywny

(13)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż prowadzoną przez Pometon na odnośnych rynkach w ostatnim roku przed datą zakończenia kartelu, fakt, że ustalenia dotyczące koordynacji cen należą do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, okres trwania naruszenia oraz fakt, że obejmowało ono cały obszar EOG. Podstawową kwotę grzywny ustalono na 16 % wartości odnośnej sprzedaży określonej powyżej oraz dodatkową kwotę w wysokości 16 % w celu odstraszenia przedsiębiorstw od praktyk koordynacji cen.

2.3.2.

 Dostosowania kwoty podstawowej: okoliczności obciążające i łagodzące

(14)
Komisja nie uwzględniła żadnych okoliczności obciążających. Komisja uznała jednak, że w przypadku Pometonu zaszły okoliczności łagodzące, ponieważ dowody wskazały, że przedsiębiorstwo to przyczyniło się w mniejszym stopniu niż inne strony do podtrzymywania układu służącego koordynacji w odniesieniu do pojedynczych klientów.

2.3.3.

 Przyjęcie dostosowanej kwoty podstawowej

(15)
Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności przedmiotowej sprawy, Komisja skorzystała z przysługujących jej uprawnień dyskrecjonalnych zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. i dostosowała grzywnę nałożoną na Pometon do poziomu proporcjonalnego do popełnionego naruszenia oraz dającego odpowiedni skutek odstraszający.

2.3.4.

 Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(16)
Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wartość grzywny nałożonej za każde naruszenie nie może przekraczać 10 % rocznego obrotu przedsiębiorstwa uzyskanego w roku obrotowym poprzedzającym decyzję Komisji.
(17)
W niniejszym przypadku grzywna nie przekracza 10 % całkowitego obrotu Pometonu na rok 2015.

3.

 PODSUMOWANIE

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następującą grzywnę:
a)
Pometon: 6 197 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 622/2008 w odniesieniu do prowadzenia postępowań ugodowych w sprawach kartelowych.
3 C(2014) 2074 final (Dz.U. C 362 z 14.10.2014, s. 8).
4 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.366.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 25 maja 2016 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39792 - Stalowe materiały ścierne).
Data aktu: 05/10/2016
Data ogłoszenia: 05/10/2016