P7_TA(2013)0082Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego w perspektywie wyborów w 2014 r. (2012/2309(INL))
(2016/C 036/09)
(Dz.U.UE C z dnia 29 stycznia 2016 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 14 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
- uwzględniając Protokół nr 36 w sprawie postanowień przejściowych,
- uwzględniając Traktat o przystąpieniu Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 41, art. 48 i art. 74f Regulaminu,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 października 2007 r. w sprawie składu Parlamentu Europejskiego 1 ,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0041/2013),
A. mając na uwadze, że postanowienia art. 2 ust. 1 i 2 Protokołu nr 36 przestaną obowiązywać z końcem kadencji parlamentarnej 2009-2014,
B. mając na uwadze, że przystąpienie Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej jest przewidziane przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, które mają się odbyć wiosną 2014 r., i mając na uwadze, że z końcem kadencji parlamentarnej 2009-2014 przestają obowiązywać postanowienia art. 19 ust. 1 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Chorwacji, a także dostosowania w Traktacie o Unii Europejskiej, Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
C. mając na uwadze, że należy uwzględnić zmiany demograficzne, jakie zaszły od ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego,
D. mając na uwadze, że trwały system podziału mandatów w Parlamencie Europejskim należy rozpatrywać w równolegle z przeglądem systemu głosowania w Radzie w ramach ogólnej reformy instytucji Unii Europejskiej, którą określi konwent zwołany na mocy art. 48 ust. 3 TUE, a także mając na uwadze, że taka reforma powinna przewidywać, że zgodnie z Traktatami podstawą demokracji w Unii jest reprezentacja zarówno obywateli, jak i państw członkowskich;
E. mając na uwadze, że podział mandatów w następnej kadencji Parlamentu nie powinien być arbitralny, lecz opierać się na obiektywnych kryteriach stosowanych w sposób pragmatyczny, i że podział ten powinien równoważyć zyski i straty w zakresie liczby mandatów w taki sposób, by ograniczały się one najwyżej do utraty jednego mandatu przez państwo członkowskie;
1. korzystając z przysługującego mu prawa inicjatywy ustanowionego w art. 14 ust. 2 TUE, przedstawia Radzie Europejskiej załączony wniosek dotyczący decyzji Rady Europejskiej ustanawiającej skład Parlamentu Europejskiego w kadencji parlamentarnej 2014-2019;
2. podkreśla, że należy pilnie przyjąć tę decyzję, która wymaga zgody Parlamentu, niezwłocznie po wejściu w życie Traktatu o przystąpieniu Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej, tak by państwa członkowskie mogły we właściwym czasie wprowadzić niezbędne przepisy krajowe dotyczące zorganizowania wyborów, w których wyłonieni zostaną posłowie, którzy zasiądą w Parlamencie Europejskim w kadencji parlamentarnej 2014-2019;
3. zobowiązuje się do przedstawienia wkrótce wniosku służącego udoskonaleniu praktycznych ustaleń dotyczących przeprowadzenia wyborów w 2014 r.;
4. zobowiązuje się do przedłożenia do końca 2015 r. nowego wniosku dotyczącego decyzji Rady Europejskiej w celu przyjęcia, z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem kadencji parlamentarnej 2019-2024, trwałego i przejrzystego systemu, który w przyszłości, przed każdymi kolejnymi wyborami do Parlamentu Europejskiego, będzie umożliwiał obiektywny podział mandatów pomiędzy państwa członkowskie, oparty na zasadzie degresywnej proporcjonalności określonej w art. 1 załączonego wniosku dotyczącego decyzji, przy uwzględnieniu ewentualnego zwiększenia się liczby państw członkowskich i należycie potwierdzonych zachodzących w tych państwach zmian demograficznych, przy czym nie należy wykluczyć możliwości zarezerwowania pewnej liczby mandatów dla posłów wybranych z list ponadnarodowych;
5. zwraca uwagę, że nowy system podziału mandatów w Parlamencie Europejskim powinien zostać przyjęty równolegle z przeglądem systemu głosowania w Radzie w ramach wprowadzania koniecznych zmian w Traktatach; postanawia przedstawić w tym celu propozycje przy okazji następnego konwentu zwołanego na podstawie art. 48 ust. 3 TUE;
6. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji, wraz z załączonym do niej wnioskiem dotyczącym decyzji Rady Europejskiej oraz wspomnianym wyżej sprawozdaniem Komisji Spraw Konstytucyjnych, Radzie Europejskiej oraz parlamentowi i rządowi Republiki Chorwacji, a także do wiadomości Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.