Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Hutchison 3G UK/Telefónica UK.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1 Hutchison 3G UK/Telefónica UK
(Sprawa M.7612)

(2016/C 357/07)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 11 września 2015 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo CK Hutchison Holdings Limited ("CKHH"), poprzez swoją spółkę pośrednio zależną Hutchison 3G UK Investments Limited ("strona zgłaszająca" lub "Three") 3 przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Telefónica Europe Plc ("O2") ("transakcja"). Strona zgłaszająca i O2 będą zwane dalej łącznie "stronami".

II.

 PROCEDURA

2.
W pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja miała poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W dniu 30 października 2015 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 22 listopada 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła uwagi na piśmie.
Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
3.
W dniu 4 lutego 2016 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że transakcja, przez nieskoordynowane i skoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, a także przez nieskoordynowane skutki na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, znacząco utrudni skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
4.
Komisja wyznaczyła ostateczny termin na odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń na dzień 25 lutego 2016 r. Strona zgłaszająca odpowiedziała na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w imieniu stron w dniu 26 lutego 2016 r. W swojej odpowiedzi strona zgłaszająca złożyła wniosek o formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.

Dostęp do akt

5.
Strona zgłaszająca uzyskała dostęp do akt sprawy w postaci płyty CD-ROM przekazanej w dniu 4 lutego 2016 r. Dodatkowy dostęp do akt przyznano w dniach 18 lutego, 29 lutego, 11 marca, 23 marca, 7 kwietnia, 15 kwietnia, 25 i 26 kwietnia 2016 r.

Zainteresowane osoby trzecie i właściwe organy państw członkowskich

Zainteresowane osoby trzecie

6.
Na wniosek Sky UK Limited ("Sky"), Liberty Global Europe Ltd ("Liberty Global"), Iliad SA ("Iliad"), Vodafone Group Plc ("Vodafone"), Talk Talk Telecom Group PLC ("TalkTalk"), Tesco plc ("Tesco"), BT Group plc ("BT"), EE Limited ("EE", obecnie "BT/EE" 4 ), Dixons Carphone plc ("Dixons Carphone"), UK Broadband Networks Limited ("UKBN"), Gamma Communications plc ("Gamma") i Wireless Infrastructure Group Limited ("WIG") zgodziłem się na ich wysłuchanie w charakterze zainteresowanych osób trzecich w niniejszym postępowaniu.
7.
Wszystkie wymienione zainteresowane osoby trzecie otrzymały streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności i miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Oprócz WIG wszystkie zainteresowane osoby trzecie wyraziły chęć uczestniczenia w formalnym spotkaniu wyjaśniającym, o które wnioskowała strona zgłaszająca. Przychyliłem się do wniosków każdej zainteresowanej osoby trzeciej.
8.
Kilka zainteresowanych osób trzecich skarżyło się na obszerność streszczenia pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności i wynikającą z tego niemożność jego całościowego skomentowania, a tym samym właściwego skorzystania z przysługujących im praw w tym postępowaniu. Vodafone i BT/EE odniosły się przede wszystkim do sekcji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących ich odpowiednich porozumień o wspólnym korzystaniu z sieci zawartych ze stronami. Po formalnym spotkaniu wyjaśniającym Komisja udostępniła nowe, mniej obszerne wersje pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i umożliwiła zainteresowanym osobom trzecim uzupełnienie ich stanowisk. W przypadku Vodafone i BT/EE znacznie ograniczono objętość sekcji pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń dotyczących ich odpowiednich porozumień o wspólnym korzystaniu z sieci.
9.
Na wniosek złożony przez przedsiębiorstwo Arqiva Limited dopuściłem to przedsiębiorstwo do postępowania jako dodatkową zainteresowaną osobę trzecią po formalnym spotkaniu wyjaśniającym.

Właściwe organy państw członkowskich

10.
Krajowe organy ds. konkurencji poszczególnych państw członkowskich zostały zaproszone na spotkanie wyjaśniające. Na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zaprosiłem także organ regulacyjny sektora telekomunikacji w Zjednoczonym Królestwie ("Ofcom"), na jego wniosek, do udziału w formalnym spotkaniu wyjaśniającym w charakterze kolejnego właściwego organu państwa członkowskiego.

Formalne spotkanie wyjaśniające

11.
Formalne spotkanie wyjaśniające odbyło się w dniu 7 marca 2016 r. z udziałem stron, a także ich zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych, zainteresowanych osób trzecich, tj. Sky, Dixons Carphone, BT/EE, Vodafone, Tesco, Liberty Global, TalkTalk, Gamma, Iliad i UKBN, którym w większości przypadków towarzyszyli zewnętrzni doradcy, odpowiednich służb Komisji, właściwych organów 11 państw członkowskich (Belgii, Niemiec, Irlandii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Łotwy, Niderlandów, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa) i Ofcom (Zjednoczone Królestwo).
12.
Strony wnioskowały o sesje zamknięte, które zostały im przyznane w odniesieniu do części ich wystąpień. Spośród zainteresowanych osób trzecich Sky i Dixons Carphone wnioskowały o sesje zamknięte, które zostały im przyznane w odniesieniu do ich odpowiednich wystąpień, jednak wyłącznie w stosunku do pozostałych zainteresowanych osób trzecich.

Opis stanu faktycznego

13.
W dniach 17 marca 2016 r. i 23 marca 2016 r. Komisja skierowała do strony zgłaszającej opisy stanu faktycznego, w których wskazała dodatkowe dowody znajdujące się w aktach Komisji na poparcie wstępnych ustaleń zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Strona zgłaszająca przekazała uwagi na piśmie w dniu 29 marca 2016 r. w odniesieniu do opisu stanu faktycznego z dnia 17 marca 2016 r. i w dniu 4 kwietnia 2016 r. w odniesieniu do opisu stanu faktycznego z dnia 23 marca 2016 r.

Zobowiązania

14.
Strona zgłaszająca przedstawiła pierwszy zestaw zobowiązań w dniu 2 marca 2016 r. W dniu 15 marca 2016 r. strona zgłaszająca przedstawiła drugi zestaw zobowiązań, w odniesieniu do których przeprowadzono badanie rynku począwszy od dnia 18 marca 2016 r. Strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań w dniu 6 kwietnia 2016 r.

Projekt decyzji

15.
Po wysłuchaniu stron i na zasadzie odstępstwa od pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w projekcie decyzji Komisja nie podtrzymuje stanowiska, że transakcja spowoduje skoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie. W projekcie decyzji Komisja potwierdza stanowisko, że transakcja znacząco utrudni skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, przez nieskoordynowane skutki na rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, a także przez nieskoordynowane skutki na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie. W związku z powyższym, zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w projekcie decyzji uznaje się transakcję za niezgodną z rynkiem wewnętrznym.
16.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

III.

 WNIOSEK

17.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 29 kwietnia 2016 r.
Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 W dniu 9 marca 2016 r. przedsiębiorstwo Hutchison 3G UK Investments Limited zmieniło nazwę jako osoba prawna na CK Telecoms UK Investments Limited, decyzja jest zatem skierowana do tego przedsiębiorstwa.
4 Przed złożeniem ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym BT zakończyło transakcję nabycia EE.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.357.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Hutchison 3G UK/Telefónica UK.
Data aktu: 29/04/2016
Data ogłoszenia: 29/09/2016