Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7612 Hutchison 3G UK/Telefónica UK - Sprawozdawca: Szwecja.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7612 Hutchison 3G UK/Telefónica UK

Sprawozdawca: Szwecja

(2016/C 357/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2016 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 .
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy zgadza się z definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych określonymi przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się, że należy wyróżnić następujące rynki:
a)
detaliczny rynek usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie. Mniejszość członków nie zgadza się;
b)
hurtowy rynek usług dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może wywołać nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudnią skuteczną konkurencję na detalicznym rynku usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie w wyniku wyeliminowania istotnych czynników presji konkurencyjnej wywieranej wzajemnie przez O2 i Three w połączeniu ze zmniejszeniem presji konkurencyjnej wywieranej na pozostałych konkurentów.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może wywołać nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudnią skuteczną konkurencję na detalicznym rynku usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie w wyniku mniejszej presji konkurencyjnej wywieranej przez jedno z przedsiębiorstw BT/EE i Vodafone lub oba te przedsiębiorstwa i ogólnie niższy poziom branżowych inwestycji w sieć wynikający z planów konsolidacji sieci podmiotu powstałego w wyniku połączenia.
7.
Komitet Doradczy zgadza się oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może wywołać nieskoordynowane skutki horyzontalne, które w istotny sposób utrudnią skuteczną konkurencję na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie, głównie w wyniku wyeliminowania istotnych czynników presji konkurencyjnej wywieranej wzajemnie przez O2 i Three w połączeniu ze zmniejszeniem presji konkurencyjnej wywieranej na pozostałych konkurentów.

Środek zaradczy

8.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 kwietnia 2016 r. zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nie odnoszą się do problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję na detalicznym rynku usług telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie.
9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 kwietnia 2016 r. zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nie odnoszą się do problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję na hurtowym rynku usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Zjednoczonym Królestwie.
10.
Komitet Doradczy zgadza się ze stwierdzeniem Komisji, że zgłoszona transakcja może w znacznym stopniu zakłócić skuteczną konkurencję na rynku wewnętrznym lub na znacznej jego części.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem uznać za niezgodną z rynkiem wewnętrznym zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.357.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7612 Hutchison 3G UK/Telefónica UK - Sprawozdawca: Szwecja.
Data aktu: 29/09/2016
Data ogłoszenia: 29/09/2016