Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków

(2016/C 356/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 28 czerwca 2013 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.
2.
Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu na zgromadzeniu plenarnym w dniu 11 marca 2014 r.
3.
W dniu 25 listopada 2014 r. odbyło się nieformalne posiedzenie trójstronne z udziałem przedstawicieli trzech instytucji. Podczas tego posiedzenia uzgodniono ostateczny tekst kompromisowy.
4.
W dniu 19 grudnia 2014 r. Coreper przyjął do wiadomości kompromis osiągnięty podczas posiedzenia trójstronnego, lecz nie poparł go; główny problem stanowiły obowiązkowe badania pilotażowe dotyczące danych pasażerów, które miały zostać przeprowadzone przez państwa członkowskie.
5.
Następnie odbyły się intensywne nieformalne negocjacje między kolejnymi prezydencjami, LV, LU i NL a Parla-mentem Europejskim i Komisją.
6.
W dniu 27 kwietnia 2016 r. Coreper udzielił prezydencji nowego mandatu, aby wypracować kompromis zadowalający współustawodawców.
7.
Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) wyraziła zgodę na tekst mandatu i w dniu 24 maja 2016 r. przewodniczący tej komisji wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z tekstem mandatu przyjętego w dniu 27 kwietnia 2016 r., zaleci on zgromadzeniu plenarnemu przyjęcie stanowiska Rady bez poprawek, z zastrzeżeniem weryfikacji przez prawników lingwistów, w drugim czytaniu Parlamentu.
8.
W dniu 6 czerwca 2016 r. Rada potwierdziła porozumienie polityczne co do kompromisowego tekstu rozporządzenia.

II.

 CEL

9.
Celem projektu rozporządzenia jest uzgodnienie rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi z TFUE w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.

III.

 ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA

10.
W następstwie głosowania na zgromadzeniu plenarnym Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współustawodawcami.
11.
Najważniejszą kwestią dla obu instytucji był wniosek Parlamentu Europejskiego o udostępnienie dodatkowych danych dotyczących przewozu osób wodami śródlądowymi. Kompromis ostatecznie uzgodniony przez Radę i Parlament znajduje odzwierciedlenie w nowym artykule "Badania pilotażowe", w którym Komisję wzywa się, aby we współpracy z państwami członkowskimi rozpoczęła dobrowolne badania pilotażowe dotyczące przewozu osób wodami śródlądowymi.

IV.

 WNIOSEK

12.
Stanowisko Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w wyniku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą, przy zgodzie Komisji, i jest w pełni zgodne z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa. Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli z dnia 24 maja 2016 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.356.6

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 14/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków.
Data aktu: 28/09/2016
Data ogłoszenia: 28/09/2016