Rezolucja w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki zgodnie z pkt 14 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 0328 - C8-0020/2014 - 2014/2037(BUD)).

Uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2014 r.

P8_TA(2014)0088

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki zgodnie z pkt 14 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (COM(2014)0328 - C8-0020/2014 - 2014/2037(BUD))

(2016/C 294/25)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0328 - C8-0020/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 1 (rozporządzenie w sprawie WRF), w szczególności jego art. 13,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 2 , w szczególności jego pkt 14,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji w sprawie środków na płatności zawarte we wspólnych konkluzjach z dnia 12 listopada 2013 r. 3 ,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2014, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 20 listopada 2013 r.,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2014 przyjęty przez Komisję dnia 15 kwietnia 2014 r. (COM(2014) 0329),
-
uwzględniając stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 12 grudnia 2014 r. dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2014 (16740/2014 - C8-0289/2014),
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0068/2014),
A.
mając na uwadze, że wdrażanie WRF na lata 2014-2020 rozpoczęło się od ogromnych zaległości w płatnościach, jako że niezapłacone rachunki opiewały pod koniec 2013 r. na około 23,4 mld EUR dla samej tylko polityki spójności, zaś poziom zobowiązań pozostających do realizacji sięgał w tym samym czasie 221,7 mld EUR, tj. 41 mld EUR ponad to, co pierwotnie przewidziano w momencie uzgadniania WRF na lata 2007-2013; mając na uwadze, że sytuacja ta jest nie do zaakceptowania i wymaga podjęcia pilnych działań przy zastosowaniu mechanizmów elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie WRF, tak aby nie zaszkodzić realizacji strategii politycznych i programów Unii, zgodnie z tym, co jednogłośnie ustalono w WRF, a także aby ograniczyć roszczenia dotyczące odsetek za opóźnione płatności i uniknąć nadmiernego zwiększenia ryzyka ekonomicznego i narażenia na straty beneficjentów budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w ramach postępowania pojednawczego w sprawie budżetu na 2014 r. Parlament, Rada i Komisja uzgodniły wspólnie, w związku z koniecznością zapewnienia regularnego realizowania płatności i uniknięcia nienormalnego przesunięcia zobowiązań pozostających do realizacji do budżetu na rok 2015, że wykorzystają różne mechanizmy elastyczności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie WRF, w tym margines na nieprzewidziane wydatki;
C.
mając na uwadze, że po zbadaniu wszystkich innych możliwości finansowych umożliwiających zareagowanie na nieprzewidziane wydarzenia Komisja zaproponowała uruchomienie pełnej dostępnej kwoty marginesu na nieprzewidziane wydatki, aby uzupełnić środki na płatności w budżecie ogólnym Unii na rok budżetowy 2014 r, przekraczając pułap płatności;
D.
mając na uwadze, że Rada nie podziela zdania Parlamentu i Komisji, według których kwota 350 mln EUR w środkach na płatności, uruchomiona w 2014 r. w odniesieniu do specjalnych instrumentów przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie WRF, nie powinna być uwzględniania w pułapach płatności, dzięki czemu powstaje margines 711 mln EUR do wykorzystania przed sięgnięciem po margines na nieprzewidziane wydatki; mając zatem na uwadze, że nie podjęto jeszcze decyzji dotyczącej tego, czy i w jakim zakresie kwota 350 mln EUR powinna zostać skompensowana w marginesach WRF na płatności na bieżący rok budżetowy lub kolejne lata budżetowe;
E.
mając na uwadze, że podczas negocjacji dotyczących pakietu budżetowego na okres 2014-2015 uzgodniono uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki na kwotę 2 818,2 mln EUR i 350 mln EUR, co daje łącznie 3 168,2 mln EUR;
F.
mając na uwadze, że uruchomienie tego marginesu prawdopodobnie nie stanowi trwałego rozwiązania problemu niedawnego niedoboru płatności czy rosnącej kwoty zobowiązań pozostających do realizacji, lecz tylko ogranicza wzrost kwoty zaległych rachunków przenoszonych na kolejny rok, która to kwota od 2010 r. wzrasta o ponad 50 % rocznie;
G.
mając na uwadze, że przypadkowo finansowanie uruchomienia tego marginesu może praktycznie nic nie kosztować krajowe budżety w związku z innymi nieoczekiwanymi dodatkowymi przychodami w 2014 r.;
H.
mając ponadto na uwadze, że uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2014 r. nie wiąże się ze zwiększeniem całkowitego pułapu płatności (908 mld EUR, w cenach z 2011 r.) określonego w WRF na lata 2014- 2020, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia w sprawie WRF, gdyż kwoty te są kompensowane w marginesach na kolejne lata budżetowe, zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia w sprawie WRF;
1.
zgadza się na przedstawione w załączniku uruchomienie marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2014 r.;
2.
podkreśla, że uruchomienie tego instrumentu, przewidziane w art. 13 rozporządzenia w sprawie WRF, po raz kolejny uwydatnia istotną potrzebę nadania budżetowi UE jeszcze większej elastyczności;
3.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2015/435.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
2 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
3 Teksty przyjęte, 20.11.2013, P7_TA(2013)0472.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.294.65

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki zgodnie z pkt 14 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 0328 - C8-0020/2014 - 2014/2037(BUD)).
Data aktu: 17/12/2014
Data ogłoszenia: 12/08/2016