united kingdom
ukraine

Decyzja w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2014 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 07674 - 2014/2923(DEA)).

Niewyrażenie sprzeciwu wobec aktu delegowanego: składki ex ante wnoszone na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

P8_TA(2014)0109

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2014 r. w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2014 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (C(2014)07674 - 2014/2923(DEA))

(2016/C 294/38)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2014)07674),
-
uwzględniając pismo Komisji z dnia 18 listopada 2014 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyrazi on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
-
uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 16 grudnia 2014 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
-
uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 103 ust. 7 i 8 oraz art. 115 ust. 5,
-
uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,
-
uwzględniając porozumienie w Radzie w sprawie rozporządzenia wykonawczego Rady określającego jednolite warunki stosowania rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wkładów ex ante do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (COM(2014)0710),
-
uwzględniając art. 105 ust. 6 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 130 dyrektywy 2014/59/UE w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (dyrektywa BRRD) wymaga od państw członkowskich stosowania krajowych środków niezbędnych do zachowania zgodności z tą dyrektywą od 1 stycznia 2015 r.;
B.
mając na uwadze, że dla stosowania tej dyrektywy państwa członkowskie muszą dopilnować, by co najmniej raz w roku pobierano składki od odpowiednich instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (zwanych dalej "instytucjami"), które uzyskały na ich terytorium zezwolenie na prowadzenie działalności;
C.
mając na uwadze, że te składki należy dostosować do profilu ryzyka danych instytucji zgodnie z kryteriami określonymi w delegowanym akcie Komisji;
D.
mając na uwadze, że art. 103 ust. 7 dyrektywy BRRD przyznaje Komisji uprawnienie do przyjęcia aktów delegowanych w celu sprecyzowania koncepcji dostosowywania składek odpowiednio do profilu ryzyka instytucji, z uwzględnieniem określonych kryteriów wskazanych w tym artykule;
E.
mając na uwadze, że w wykonaniu ww. uprawnienia w dniu 21 października 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
F.
mając na uwadze, że powyższe rozporządzenie delegowane może wejść w życie pod koniec okresu kontroli przez Parlament i Radę jedynie pod warunkiem, że ani Parlament, ani Rada nie zgłoszą sprzeciwu lub jeżeli przed wygaśnięciem tego terminu zarówno Parlament, jak i Rada poinformują Komisję o braku sprzeciwu; mając na uwadze, że okres kontroli został określony zgodnie z art. 115 ust. 5 dyrektywy BRRD na trzy miesiące od dnia zawiadomienia, tj. do dnia 21 stycznia 2015 r., i może być przedłużony o dalsze trzy miesiące;
G.
mając na uwadze, że sprawne i terminowe wdrożenie uregulowań dyrektywy BRRD do 1 stycznia 2015 r. wymaga, by krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jak najszybciej, a w każdym razie do 1 stycznia 2015 r., rozpoczęły obliczanie i pobieranie składek na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że to obliczanie i pobieranie ma odbywać się zgodnie z ww. rozporządzeniem delegowanym;
H.
mając na uwadze, że przedmiotowe rozporządzenie delegowane powinno zatem wejść w życie w 2014 r., przed wygaśnięciem okresu kontroli, o którym mowa w motywie F;
I.
mając na uwadze, że porozumienie w Radzie w sprawie rozporządzenia wykonawczego Rady określającego jednolite warunki stosowania rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wkładów ex ante do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które osiągnięto po nieformalnym zaangażowaniu Parlamentu, jest zgodne z ww. rozporządzeniem delegowanym;
1.
oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.294.109

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 21 października 2014 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 07674 - 2014/2923(DEA)).
Data aktu: 18/12/2014
Data ogłoszenia: 12/08/2016