Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.36086 (2013/CP) - Ewentualna pomoc dla Oltchim SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.36086 (2013/CP) - Ewentualna pomoc dla Oltchim SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 284/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)

Pismem z dnia 8 kwietnia 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

B-1049 Brussels

Belgium

Faks: + 32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Oltchim SA ("Oltchim") to jedna z największych spółek petrochemicznych w Rumunii i Europie Południowo-Wschodniej. Państwo rumuńskie zachowuje pakiet kontrolny, który wynosi 54,8 % udziałów w spółce. Oltchim jest głównym pracodawcą przemysłowym w Vâlcei, rumuńskim obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE.

W marcu 2012 r. Komisja przyjęła decyzję (SA.29041 Środki pomocy na rzecz Oltchimu SA Râmnicu Vâlcea), w której stwierdziła, że zamiana długu wobec rumuńskiego organu ds. zarządzania aktywami państwowymi (AAAS) na udziały w kapitale zakładowym nie zawierała elementu pomocy państwa w związku z natychmiastową prywatyzacją Oltchimu. Rumunia nie wdrożyła jednak zamiany długu na udziały w kapitale zakładowym i we wrześniu 2012 r. nie doszło do prywatyzacji. W dniu 30 stycznia 2013 r. ogłoszono upadłość Oltchimu i na wniosek spółki rozpoczął się etap reorganizacji w celu spłacenia długów dzięki wykonaniu planu reorganizacji. Plan reorganizacji został zatwierdzony w marcu 2015 r. przez wierzycieli Oltchimu. Doszło do stworzenia nowego podmiotu (Oltchim SPV), który przejął część funkcjonalną Oltchimu SA na zasadzie kontynuacji działalności. Oltchim SPV to spółka wolna od długów, w 100 % należąca do Oltchimu SA. Ma ona zostać odsprzedana inwestorowi. Z uwagi na fakt, że oczekuje się, że kwota uzyskana z przyszłej sprzedaży Oltchimu SPV nie wystarczy, aby pokryć całość długu, zostanie ona wykorzystana na zaspokojenie roszczeń wierzycieli, którzy zaakceptowali całkowite lub częściowe umorzenia długu. W związku z tym Komisja wszczęła procedurę w sprawie trzech środków pomocy przyjętych przez Rumunię na korzyść Oltchimu.

Środek nr 1: brak egzekucji i dalsze narastanie długów Oltchimu wobec AAAS od 2012 r. Po nieudanej prywatyzacji we wrześniu 2012 r. AAAS nie podtrzymał roszczeń wobec Oltchimu. Organ ten nie przystąpił do natychmiastowego zaspokojenia swoich roszczeń w drodze likwidacji Oltchimu, lecz czekał na zamianę długu na kapitał własny, mimo że proces prywatyzacji ponownie się nie powiódł.

Środek nr 2: umorzenie długu w 2015 r. przez AAAS i różne przedsiębiorstwa państwowe w ramach planu reorganizacji. AAAS zgodził się umorzyć 216 mln EUR swoich wierzytelności w perspektywie przyszłego (niepewnego) odzyskania 47 mln EUR. Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa państwowe, spółka Electrica SA zgodziła się na umorzenie 112 mln EUR, spółka CET Govora SA - 21,1 mln EUR, spółka Salrom - 4,2 mln EUR, a National Water Administration - 2,2 mln EUR.

Środek nr 3: wsparcie działalności Oltchimu w formie stałych dostaw przez dostawców publicznych (CET Govora i Salrom). Po nieudanej prywatyzacji we wrześniu 2012 r. sytuacja finansowa Oltchimu pogorszyła się, a produkcja spółki została zawieszona. Oltchim wznowił produkcję w dniu 24 października 2012 r. dzięki spółkom CET Govora i Salrom, które - mimo pogarszającej się sytuacji finansowej Oltchimu - kontynuowały dostawy (tj. zmieniając płatności zaliczkowe na płatności na koniec okresu lub akceptując opóźnienia w płatnościach).

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE w odniesieniu do wyżej wymienionych środków nr 1, 2 i 3. Powyższe środki mogą stanowić pomoc dla Oltchimu, ponieważ istnieje możliwość, że państwowi dostawcy i wierzyciele mogliby podjąć działania inne niż te, które w podobnej sytuacji podjąłby prywatny inwestor. Komisja wstępnie przyjęła pogląd, że wszystkie wyżej wymienione środki mogą stanowić pomoc na ratowanie i restrukturyzację. W przypadku braku zgłoszenia Komisji planu restrukturyzacji takie środki nie mogą być uznane za zgodne z wytycznymi Komisji dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 .

Ponadto na tym etapie Komisja stwierdza, że proces sprzedaży zrealizowany zgodnie z zatwierdzonym planem reorganizacji doprowadzi do ciągłości gospodarczej pomiędzy Oltchimem SA i ewentualnym nabywcą Oltchimu SPV. Do przejęcia spółki dojdzie poprzez zakup akcji całego przedsiębiorstwa, a nie poszczególnych aktywów, co samo w sobie stanowi wyraźny wskaźnik ciągłości gospodarczej. Ponadto plan zawiera zbiór innych przesłanek wskazujących na ciągłość gospodarczą, w szczególności przekazanie wszystkich pracowników, marki, istniejących umów i dostawców, a także pozwoleń środowiskowych.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.284.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.36086 (2013/CP) - Ewentualna pomoc dla Oltchim SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 05/08/2014
Data ogłoszenia: 05/08/2016