(2016/C 284/02)(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2016 r.)
Pismem z dnia 8 kwietnia 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
B-1049 Brussels
Belgium
Faks: + 32 2 296 12 42
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Oltchim SA ("Oltchim") to jedna z największych spółek petrochemicznych w Rumunii i Europie Południowo-Wschodniej. Państwo rumuńskie zachowuje pakiet kontrolny, który wynosi 54,8 % udziałów w spółce. Oltchim jest głównym pracodawcą przemysłowym w Vâlcei, rumuńskim obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE.
W marcu 2012 r. Komisja przyjęła decyzję (SA.29041 Środki pomocy na rzecz Oltchimu SA Râmnicu Vâlcea), w której stwierdziła, że zamiana długu wobec rumuńskiego organu ds. zarządzania aktywami państwowymi (AAAS) na udziały w kapitale zakładowym nie zawierała elementu pomocy państwa w związku z natychmiastową prywatyzacją Oltchimu. Rumunia nie wdrożyła jednak zamiany długu na udziały w kapitale zakładowym i we wrześniu 2012 r. nie doszło do prywatyzacji. W dniu 30 stycznia 2013 r. ogłoszono upadłość Oltchimu i na wniosek spółki rozpoczął się etap reorganizacji w celu spłacenia długów dzięki wykonaniu planu reorganizacji. Plan reorganizacji został zatwierdzony w marcu 2015 r. przez wierzycieli Oltchimu. Doszło do stworzenia nowego podmiotu (Oltchim SPV), który przejął część funkcjonalną Oltchimu SA na zasadzie kontynuacji działalności. Oltchim SPV to spółka wolna od długów, w 100 % należąca do Oltchimu SA. Ma ona zostać odsprzedana inwestorowi. Z uwagi na fakt, że oczekuje się, że kwota uzyskana z przyszłej sprzedaży Oltchimu SPV nie wystarczy, aby pokryć całość długu, zostanie ona wykorzystana na zaspokojenie roszczeń wierzycieli, którzy zaakceptowali całkowite lub częściowe umorzenia długu. W związku z tym Komisja wszczęła procedurę w sprawie trzech środków pomocy przyjętych przez Rumunię na korzyść Oltchimu.
Środek nr 1: brak egzekucji i dalsze narastanie długów Oltchimu wobec AAAS od 2012 r. Po nieudanej prywatyzacji we wrześniu 2012 r. AAAS nie podtrzymał roszczeń wobec Oltchimu. Organ ten nie przystąpił do natychmiastowego zaspokojenia swoich roszczeń w drodze likwidacji Oltchimu, lecz czekał na zamianę długu na kapitał własny, mimo że proces prywatyzacji ponownie się nie powiódł.
Środek nr 2: umorzenie długu w 2015 r. przez AAAS i różne przedsiębiorstwa państwowe w ramach planu reorganizacji. AAAS zgodził się umorzyć 216 mln EUR swoich wierzytelności w perspektywie przyszłego (niepewnego) odzyskania 47 mln EUR. Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa państwowe, spółka Electrica SA zgodziła się na umorzenie 112 mln EUR, spółka CET Govora SA - 21,1 mln EUR, spółka Salrom - 4,2 mln EUR, a National Water Administration - 2,2 mln EUR.
Środek nr 3: wsparcie działalności Oltchimu w formie stałych dostaw przez dostawców publicznych (CET Govora i Salrom). Po nieudanej prywatyzacji we wrześniu 2012 r. sytuacja finansowa Oltchimu pogorszyła się, a produkcja spółki została zawieszona. Oltchim wznowił produkcję w dniu 24 października 2012 r. dzięki spółkom CET Govora i Salrom, które - mimo pogarszającej się sytuacji finansowej Oltchimu - kontynuowały dostawy (tj. zmieniając płatności zaliczkowe na płatności na koniec okresu lub akceptując opóźnienia w płatnościach).
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE w odniesieniu do wyżej wymienionych środków nr 1, 2 i 3. Powyższe środki mogą stanowić pomoc dla Oltchimu, ponieważ istnieje możliwość, że państwowi dostawcy i wierzyciele mogliby podjąć działania inne niż te, które w podobnej sytuacji podjąłby prywatny inwestor. Komisja wstępnie przyjęła pogląd, że wszystkie wyżej wymienione środki mogą stanowić pomoc na ratowanie i restrukturyzację. W przypadku braku zgłoszenia Komisji planu restrukturyzacji takie środki nie mogą być uznane za zgodne z wytycznymi Komisji dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 1 .
Ponadto na tym etapie Komisja stwierdza, że proces sprzedaży zrealizowany zgodnie z zatwierdzonym planem reorganizacji doprowadzi do ciągłości gospodarczej pomiędzy Oltchimem SA i ewentualnym nabywcą Oltchimu SPV. Do przejęcia spółki dojdzie poprzez zakup akcji całego przedsiębiorstwa, a nie poszczególnych aktywów, co samo w sobie stanowi wyraźny wskaźnik ciągłości gospodarczej. Ponadto plan zawiera zbiór innych przesłanek wskazujących na ciągłość gospodarczą, w szczególności przekazanie wszystkich pracowników, marki, istniejących umów i dostawców, a także pozwoleń środowiskowych.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika