united kingdom
ukraine

Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek nr EGF/2013/012 BE/Ford Genk z Belgii) (COM(2014)0532 - C8-0126/2014 - 2014/2065(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2013/ 012 BE/Ford Genk - Belgia

P8_TA(2014)0031

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2014 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek nr EGF/2013/012 BE/Ford Genk z Belgii) (COM(2014) 0532 - C8-0126/2014 - 2014/2065(BUD))

(2016/C 274/07)

(Dz.U.UE C z dnia 27 lipca 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2014)0532 - C8 -0126/ 2014),
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1927/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiające Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , a w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3 , w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0015/2014),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy,
B.
mając na uwadze, że pomoc finansowa Unii dla zwolnionych pracowników powinna być dynamiczna i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjęcia decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG),
C.
mając na uwadze, że Belgia złożyła wniosek nr EGF/2013/012 BE/Ford Genk w sprawie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 512 pracowników (pomocą ma zostać objętych 479 osób) w zakładach montażowych FordWerke GmbH 4 znajdujących się w Genk ("Ford Genk") i u 10 dostawców Ford Genk w Belgii w okresie referencyjnym od 1 lipca 2013 r. do 1 listopada 2013 r.,
D.
mając na uwadze, że złożony wniosek spełnia kryteria kwalifikowalności przewidziane w rozporządzeniu w sprawie EFG,
1.
odnotowuje, że warunki określone w art. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EGF zostały częściowo spełnione, jeżeli chodzi o minimalną liczbę zwolnień w okresie referencyjnym, gdyż liczba zwolnień wyniosła mniej niż 500; jest zdania, że wniosek o wkład z EFG może zostać uznany za dopuszczalny, jeżeli zwolnienia mają poważny wpływ na zatrudnienie i lokalną gospodarkę; bierze pod uwagę dwie kolejne serie zwolnień, których należy się spodziewać w 2014 r. (ok. 4 340 zwolnień w Ford Genk oraz 2 820 zwolnień u jego dostawców mających siedzibę w tym samym regionie); jest zdania, że zwolnienia te będą miały poważny wpływ na cały region Flandrii, ponieważ według szacunków dojdzie do likwidacji ponad 11 000 miejsc pracy; przypomina, że jak najszybsze wdrożenie szczególnych środków na rzecz pierwszej grupy zwolnionych pracowników zwiększa ich szanse na znalezienie nowego zatrudnienia oraz daje wszystkim zwolnionym pracownikom takie same możliwości; w związku z tym zgadza się z Komisją, że Belgia ma prawo do pomocy finansowej na mocy rozporządzenia w sprawie EFG;
2.
władze belgijskie złożyły wniosek o wkład finansowy z EFG w dniu 23 grudnia 2013 r. i uzupełniły go dodatkowymi informacjami do dnia 12 czerwca 2014 r., a Komisja przedstawiła ocenę tego wniosku w dniu 22 sierpnia 2014 r.; z zadowoleniem przyjmuje szybkie przeprowadzenie oceny w terminie krótszym niż 8 miesięcy; podkreśla znaczenie ustanowienia w nowym rozporządzeniu w sprawie EFG (rozporządzeniu (UE) nr 1309/2013) 5 okresu oceny wynoszącego maksymalnie 20 tygodni;
3.
jest zdania, że zwolnienia w zakładach montażowych Ford-Werke GmbH i u 10 dostawców Ford Genk są związane z istotnymi zmianami strukturalnymi w handlu światowym spowodowanymi globalizacją oraz gwałtownym spadkiem udziału UE w rynku w sektorze produkcji samochodów osobowych na świecie, a także nieustannym spadkiem sprzedaży nowych samochodów w Unii;
4.
zauważa, że przedsiębiorstwo Ford Genk było największym pracodawcą w Limburgii, zatem zwolnienie 512 pracowników i dwie kolejne serie spodziewanych zwolnień z powodu zamknięcia Forda Genk będą miały poważny wpływ na lokalny rynek pracy, który charakteryzuje się wysoką stopą bezrobocia, niższym poziomem kwalifikacji i umiejętności, a także słabiej rozwiniętym systemem świadczenia usług edukacyjnych; zwraca uwagę, że zgodnie z badaniem, do którego odnoszą się władze belgijskie 6 , oczekuje się, że na każde utracone 100 miejsc pracy w Ford Genk utraconych zostanie 65 miejsc pracy u jego bezpośrednich i pośrednich dostawców w Limburgii i 72 dodatkowe miejsca pracy u dostawców zlokalizowanych w innym miejscu w regionie Flandrii;
5.
odnotowuje, że przemysł motoryzacyjny był przedmiotem 17 decyzji w sprawie uruchomienia EFG od rozpoczęcia działalności EFG w 2007 r. 7 ; zauważa, że w ośmiu poprzednich decyzjach w sprawie EFG wskazywano na spadek udziału UE w rynku produkcji samochodów osobowych 8 ; apeluje o przeprowadzenie oceny efektów interwencji z EFG dotyczących konkretnie zwolnień w branży motoryzacyjnej, na podstawie tych wniosków oraz wniosków, które zostaną złożone do końca roku;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby szybko zapewnić wsparcie pracownikom, władze belgijskie postanowiły rozpocząć świadczenie zwalnianym pracownikom zindywidualizowanych usług w dniu 1 lipca 2013 r., jeszcze na długo przed zapadnięciem ostatecznej decyzji o przyznaniu z EFG pomocy na zaproponowany skoordynowany pakiet;
7.
zauważa, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, które mają być współfinansowane, obejmuje następujące środki skierowane do 479 zwolnionych pracowników (pogrupowane według kategorii): (1) pomoc w poszukiwaniu pracy (kierownik ds. kluczowych klientów, doradca ds. interwencji społecznych, informacje na temat możliwości kształcenia i szkolenia zawodowego, aktywne poradnictwo zawodowe nastawione na potrzeby rynku pracy) oraz (2) szkolenie i przekwalifikowanie (kurs szkolenia zawodowego, zatrudnienie poprzez indywidualne szkolenie zawodowe, warsztaty dotyczące rekrutacji);
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w celu rozwiązania tego problemu rząd flamandzki powołał specjalną grupę zadaniową, w której skład weszły wszystkie zainteresowane podmioty i z którą współpracują służby Komisji;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nie tylko przeprowadzono konsultacje z partnerami społecznymi reprezentowanymi w Radzie Socjalno-Ekonomicznej Regionu Limburgia (SERR Limburg), lecz również włączono ich do komitetu monitorującego ustanowionego specjalnie w związku z wnioskiem o wsparcie z EFG; ponadto zauważa, że wniosek o wsparcie z EFG został omówiony z partnerami społecznymi w ramach regularnych sprawozdań dotyczących wdrażania strategicznego planu działania Limburgii, który został opracowany w reakcji na regionalne skutki zamknięcia zakładu Ford Genk;
10.
przypomina, jak ważne jest zwiększenie szans wszystkich pracowników na zatrudnienie poprzez odpowiednie szkolenia oraz uznanie umiejętności i kompetencji zdobytych przez pracownika w trakcie kariery zawodowej; oczekuje, że szkolenia oferowane w ramach skoordynowanego pakietu będą dostosowane nie tylko do potrzeb zwolnionych pracowników, lecz także do faktycznej sytuacji gospodarczej; zauważa jednocześnie, że środki w zakresie szkolenia i przekwalifikowania powinny uznawać i rozwijać konkretne umiejętności i kompetencje, które zwolnieni pracownicy zdobyli, pracując w branży motoryzacyjnej i w przedsiębiorstwach będących jej dostawcami;
11.
odnotowuje, że wśród informacji na temat skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, znajdują się dane na temat komplementarności z działaniami finansowanymi z funduszy strukturalnych; podkreśla, że władze belgijskie potwierdzają, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą w ramach innych instrumentów finansowych UE; ponownie wzywa Komisję do przedstawiania w sprawozdaniach rocznych analizy porównawczej tych danych w celu zapewnienia pełnego przestrzegania obowiązujących przepisów i zapobiegania powielaniu usług finansowanych przez Unię;
12.
zwraca się do zainteresowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz poprawy przepisów proceduralnych w celu szybszego uruchamiania środków z EFG; docenia ulepszoną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszenie uwalniania dotacji, mającą na celu przedstawianie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie oceny Komisji dotyczącej kwalifikowalności wniosku o wsparcie z EFG równocześnie z wnioskiem o uruchomienie środków; podkreśla, że w rozporządzeniu (UE) nr 1309/2013 wprowadzono dalsze usprawnienia procedury oraz że uda się osiągnąć większą skuteczność, przejrzystość i widoczność EFG;
13.
podkreśla, że zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie EFG należy zadbać o to, aby EFG wspierał powrót zwolnionych pracowników do stabilnego zatrudnienia; ponadto podkreśla, że z EFG można współfinansować jedynie aktywne instrumenty rynku pracy prowadzące do długotrwałego zatrudnienia; ponownie podkreśla, że wsparcie z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani środków restrukturyzacji przedsiębiorstw lub sektorów;
14.
z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie rozporządzenia (UE) nr 1309/2013, które odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament Europejski i Radę co do ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, zwiększenia skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament Europejski i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzenia, rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz finansowania środków pomagających w rozpoczęciu własnej działalności;
15.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek nr EGF/2013/012 BE/Ford Genk z Belgii)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2014/813/UE.)

1 Dz.U. L 406 z 30.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Ford-Werke GmbH, spółka zależna przedsiębiorstwa Ford of Europe AG, ma siedzibę statutową w Kolonii (Niemcy). Prowadzi działalność w zakładach produkcyjnych Forda w Kolonii i Saarlouis (Niemcy) oraz w Genk (Belgia).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855).
6 Peeters, L., Vancauteren, M., "Studie van de economische impact van de sluiting van Ford Genk", Universiteit Hasselt, listopad 2013 r., dostępne na stronie http://www.uhasselt.be/Documents/KIZOK/Impactstudie.pdf.
7 Zob. baza danych EFG dostępna na stronie http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=582&langId=pl.
8 Zob. wnioski Komisji w sprawach EGF/2007/001 FR/Peugeot SA (COM(2007)0415 z 12.7.2007), EGF/2007/010 PT/Lisboa-Alentejo (COM(2008)0094 z 20.2.2008), EGF/2008/002 ES/Delphi (COM(2008)0547 z 9.9.2008), EGF/2008/004 ES/Castilla y León/Aragón (COM(2009)0150 z 26.3.2009), EGF/2009/013 DE/Karmann (COM(2010)0007 z 22.1.2010), EGF/2012/004 ES/ Grupo Santana (COM(2014)0116 z 5.3.2014), EGF/2012/005 SE/Saab (COM(2012)0622 z 19.10.2012), EGF/2012/008 IT/De Tomaso automobili (COM(2013)0469 z 28.6.2013).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.274.36

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (wniosek nr EGF/2013/012 BE/Ford Genk z Belgii) (COM(2014)0532 - C8-0126/2014 - 2014/2065(BUD)).
Data aktu: 21/10/2014
Data ogłoszenia: 27/07/2016