(2016/C 241/03)(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2016 r.)
Pismem z dnia 13 maja 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o przedłużeniu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego części wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
B-1049 Bruksela
Faks: + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Pismem z dnia 20 stycznia 2016 r. Komisja poinformowała Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do niżej wymienionych środków.
Środek nr 1: przekazanie spółce Ilva kwot zajętych w ramach postępowania karnego przeciwko akcjonariuszom i byłemu zarządowi spółki Ilva przed zakończeniem postępowania karnego.
Środek nr 2: Po tym jak przyjęto ustawę uznającą w trybie wyjątkowym kredyty udzielone spółce Ilva za kredyty uprzywilejowane, miesiąc później banki prywatne udzieliły spółce Ilva kredytu w wysokości 250 mln EUR.
Środek nr 3: Ilva otrzymała kredyt uprzywilejowany (podlegający wcześniejszemu odliczeniu z masy upadłościowej) w wysokości 400 mln EUR zabezpieczony gwarancją państwa.
Środek nr 4: Spółka Fintecna przekazała spółce Ilva kwotę 156 mln EUR w kontekście porozumienia o rozliczeniu, na podstawie umowy prywatyzacyjnej z 1996 r.
Po przyjęciu wyżej wymienionej decyzji władze włoskie udzieliły również spółce Ilva nowego kredytu:
Środek nr 5: W dniu 4 grudnia 2015 r. władze włoskie przyjęły dekret z mocą ustawy nr 191/2015, który w dniu 1 lutego 2016 r. został przekształcony w ustawę nr 13/2016 ze zmianami. W szczególności, art. 1 ust. 3 stanowi, że państwo udzieli spółce Ilva kredytu w wysokości 300 mln EUR w drodze dekretu ministerialnego w celu wsparcia pilnych potrzeb finansowych spółki. Wybrany nabywca dokonuje spłaty kredytu wraz z odsetkami (według sześciomiesięcznej stopy Euribor powiększonej o 300 punktów bazowych). Dekret ministerialny przyznający kredyt spółce Ilva został przyjęty w dniu 15 grudnia 2015 r., a kwotę wypłacono w dniu 23 grudnia 2015 r.
Oprócz środka nr 5 na mocy art. 1 ust. 837 ustawy nr 208/2015 - tzw. ustawy o stabilności (Legge di stabilità) - nadzwyczajnym komisarzom spółki Ilva umożliwiono zwrócenie się o nowe kredyty w wysokości 800 mln EUR, które powinny być objęte gwarancją państwa. W wyniku przekształcenia w ustawę dekretu z mocą ustawy nr 191/2015 z dnia 1 lutego 2016 r. odnośny przepis w ustawie o stabilności został uchylony przez art. 1 ust. 6 septies i zastąpiony art. 1 ust. 6 bis. Zgodnie z nowym przepisem państwo może udzielić spółce Ilva kredytu w wysokości 800 mln EUR w drodze dekretu ministerialnego. Kwota ta jest przeznaczona na realizację planu w zakresie ochrony środowiska. Planowany środek jest zamierzony jako poprzedzający planowaną wypłatę środków w ramach środka nr 1.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE w odniesieniu do wyżej wymienionego środka nr 5. Ponadto Komisja nie dostrzega na tym etapie żadnych podstaw do uznania ewentualnej pomocy państwa na rzecz spółki Ilva za zgodną z rynkiem wewnętrznym, gdyż pomoc inwestycyjna lub pomoc na ratowanie i restrukturyzację jest w sektorze hutnictwa stali zabroniona na podstawie przepisów UE dotyczących pomocy państwa 1 . Ponadto wydaje się, że spółka Ilva nie kwalifikuje się do otrzymania pomocy na ochronę środowiska, ponieważ kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji 2 . Wreszcie, chociaż planowany kredyt w wysokości 800 mln EUR nie jest przedmiotem niniejszej decyzji, Komisja, ze względu na charakter planowanego środka, nie może wykluczyć, że w przypadku wdrożenia w obecnie przewidzianej formie środek ten zawierałby element pomocy państwa.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
PISMO
grafika