Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - IRLANDIA
Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 220/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2016 r.)

Pismem z dnia 28 września 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Irlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate Transport, Post and other services

1049 Brussels

Belgia

Nr faksu:

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom irlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

W dniu 30 marca 2009 r. władze irlandzkie wprowadziły podatek akcyzowy od pasażerskiego transportu lotniczego, który miał być pobierany od "każdego pasażera odlatującego z portu lotniczego na pokładzie statku powietrznego" ("podatek od transportu lotniczego"). Podatek ten miał być przerzucony na pasażera poprzez cenę biletu lotniczego, ale to operatorzy linii lotniczych byli zobowiązani do pobierania tego podatku od pasażerów podróżujących ich samolotami i do jego odprowadzania. Definicja "pasażera" w tym kontekście wyłącza pasażerów transferowych i tranzytowych z tego podatku. Lot pasażera transferowego do danego portu lotniczego i jego dalszy lot z tegoż portu lotniczego muszą stanowić część tej samej rezerwacji. W momencie jego wprowadzenia podatek ten był obliczany na podstawie odległości pomiędzy portem lotniczym wylotu a docelowym portem lotniczym i wynosił (i) 2 EUR w przypadku podróży między portami lotniczymi oddalonymi maksymalnie o 300 km od portu lotniczego w Dublinie oraz (ii) 10 EUR we wszystkich innych przypadkach Od 1 marca 2011 r. stosowana jest jednolita stawka w wysokości 3 EUR w odniesieniu do wszystkich odległości.

Według skargi otrzymanej przez Komisję niestosowanie podatku do pasażerów transferowych i tranzytowych stanowiło nielegalną i niezgodną z rynkiem wewnętrznym pomoc państwa przyznaną w szczególności operatorowi portu lotniczego Dublin Airport Authority oraz przewoźnikowi lotniczemu Aer Lingus, który obsługuje znaczny odsetek lotów przewożących pasażerów transferowych i tranzytowych. Skarżący szacuje, że w wyniku wyłączenia pasażerów transferowych i tranzytowych z tego podatku ma miejsce pomoc państwa w wysokości co najmniej 8,6 mln EUR rocznie.

W opinii władz irlandzkich wyłączenie ruchu transferowego i tranzytowego z zakresu stosowania podatku miało na celu zapewnienie jasności stosowania tego podatku i uniknięcie jego nadużywania, tj. zapewnienie niedyskryminacji osób, które musiały mieć międzylądowanie w porcie lotniczym, który nie był ich miejscem docelowym, a międzylądowanie takie było konieczne, aby dotrzeć do docelowego miejsca podróży, lub gdy trasa przelotu przewoźnika lotniczego do miejsca docelowego obejmowała międzylądowanie. Z informacji przedstawionych przez Irlandię wynika, że pierwszy odcinek podróży z międzylądowaniem w Irlandii jest zwolniony z podatku. Władze irlandzkie poinformowały Komisję, że są gotowe do zbadania odpowiednich zmian swoich przepisów podatkowych w celu usunięcia warunku "tej samej rezerwacji".

W niniejszym przypadku stwierdzenie, czy domniemane środki stanowią pomoc państwa, zależy od tego, czy dany środek ma charakter selektywny. Zakładając, że podatkowym systemem odniesienia jest podatek naliczany od każdego pasażera odlatującego na pokładzie statku powietrznego z portu lotniczego w Irlandii, konieczne jest określenie w odniesieniu do tego systemu podatkowego, czy korzyści przyznane przez sporny środek podatkowy mogą być selektywne, tj. wykazanie, że środek stanowi odstępstwo od powszechnego systemu, ponieważ wprowadza zróżnicowane traktowanie podmiotów gospodarczych, które w świetle celów systemu podatkowego danego państwa członkowskiego znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. W szczególności konieczne może się okazać dokonanie rozróżnienia sytuacji prawnej i faktycznej przewoźników lotniczych obsługujących wyłącznie połączenia bezpośrednie oraz przewoźników, którzy świadczą również usługi obejmujące transfer lub tranzyt w portach lotniczych w Irlandii. Sytuacja prawna i faktyczna takich przedsiębiorstw jest jednak różna pod wieloma względami: na przykład podróż obejmująca dwa lub większą liczbę odcinków jest sprzedawana jako jedna rezerwacja i można ją odbyć z jednym biletem, pasażerowie zazwyczaj nie mają obowiązku odbierania bagażu podczas transferu, a kontrole pasażerów i bagażu odbywają się zwykle według innych zasad. Ponadto modele biznesowe przewoźników lotniczych obsługujących połączenia bezpośrednie oraz tych świadczących usługi, które mogą obejmować transfer lub tranzyt, także bardzo się od siebie różnią.

Podsumowując, wydaje się, że niestosowanie podatku do pasażerskiego ruchu transferowego i tranzytowego stanowi pomoc państwa, w stosunku do której istnieją wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc przyznana niezgodnie z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.220.13

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Irlandia - Pomoc państwa SA.29064 (2015/C) (ex 2011/NN) - Transport lotniczy - Zwolnienie z pogłównego podatku lotniskowego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 17/06/2016
Data ogłoszenia: 17/06/2016