(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2016 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowejo funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31 i 32art. 192 ust. 1, [Popr. 1]
uwzględniając wniosek Komisji, sporządzony po uzyskaniu opinii grupy osób mianowanych przez Komitet Naukowo-Techniczny spośród ekspertów naukowych państw członkowskich, oraz po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 2 lit. b) traktatu ustanawia utworzenie jednolitych norm bezpieczeństwa mających chronić zdrowie pracowników i ludności, zaś art. 30 traktatu określa "podstawowe normy" Art. 191 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi podstawę prawną dla zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska oraz ochrony zdrowia pracowników i ludności przed niebezpieczeństwem promieniowania jonizującego ludzkiego, w tym również w kontekście zagrożeń związanych z narażeniem na promieniowanie jonizujące. [Popr. 2]
(1a) Art. 153 TFUE umożliwia utworzenie norm bezpieczeństwa w celu ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa. [Popr. 3]
(1b)Art. 168 TFUE pozwala na ustanowienie podstawowych norm ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed niebezpieczeństwem promieniowania jonizującego. [Popr. 4]
(2) W celu wykonania tego zadania Wspólnota ustanowiła podstawowe normy po raz pierwszy w 1959 r. na podstawie art. 218 traktatu za pomocą dyrektyw z dnia 2 lutego 1959 r. ustanawiających podstawowe normy ochrony zdrowia pracowników oraz ogółu społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z promieniowania jonizującego 2 . Dyrektywy te były kilkakrotnie zmieniane, ostatnio w 1996 r. dyrektywą Rady 96/29/Euratom 3 , która uchyliła wcześniejsze dyrektywy.
(3) Dyrektywa 96/29/Euratom ustanawia podstawowe normy bezpieczeństwa. Dyrektywa ta ma zastosowanie do sytuacji zwykłych i wyjątkowych i została uzupełniona bardziej szczegółowymi przepisami.
(4) Dyrektywa Rady 97/43/Euratom 4 , dyrektywa Rady 89/618/Euratom 5 , dyrektywa Rady 90/641/Euratom 6 oraz dyrektywa Rady 2003/122/Euratom 7 dotyczą różnych szczegółowych aspektów w uzupełnieniu do dyrektywy 96/ 29/Euratom.
(5) Z upływem czasu definicje stosowane w tym prawodawstwie ewoluowały i zostały dostosowane do specyficznego zakresu, jednak szereg wymogów w nim określonych pasuje do oryginalnego kontekstu w chwili przyjęcia tego prawodawstwa i nie można rozszerzyć zakresu ich stosowania na dyrektywę 96/29/Euratom.
(6) Grupa ekspertów wyznaczonych przez Komitet Naukowo-Techniczny wydała opinię, że podstawowe normy bezpieczeństwa ustanowione zgodnie z art. 30 i 31 traktatu Euratom powinny uwzględniać nowe zalecenia Międzynarodowej Komisji Ochrony Radiologicznej (ICRP), w szczególności zalecenia zawarte w publikacji nr 103 z 2007 r. 8 oraz powinny zostać zmienione w świetle nowych dowodów naukowych i doświadczeń eksploatacyjnych.
(7) Niniejsza dyrektywa powinna opierać się na wprowadzonym w publikacji nr 103 ICRP podejściu w zależności od sytuacji i dokonywać rozróżnienia między sytuacjami narażenia istniejącego, planowanego i wyjątkowego. Natomiast w odniesieniu do stosowania norm i przepisów powinna ona również dokonywać rozróżnienia między sytuacjami narażenia istniejącego w wyniku promieniowania naturalnego i sytuacjami narażenia istniejącego w wyniku działalności człowieka. Uwzględniając te nowe ramy, dyrektywa powinna obejmować wszystkie sytuacje narażenia i wszystkie kategorie narażenia, tzn. narażenie zawodowe, narażenie ludności oraz narażenie na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych. [Popr. 5]
(8) W niniejszej dyrektywie należy również uwzględnić nową metodologię wprowadzoną przez ICRP w celu obliczania dawek w oparciu o najnowszą wiedzę na temat zagrożeń związanych z promieniowaniem.
(9) Obowiązujące roczne dawki graniczne w odniesieniu do narażenia zawodowego i narażenia ludności zostają utrzymane. Nie będzie jednak dalszej potrzeby uśredniania w okresie ponad pięć lat, z wyjątkiem szczególnych okoliczności określonych w prawodawstwie krajowym.
(10) Nowe dane naukowe dotyczące zmian w tkankach wymagają stosowania zasady optymalizacji w odniesieniu do dawek w narządzie oraz, w stosownych przypadkach, w celu utrzymywania dawek na tak niskim poziomie, jak jest to racjonalnie osiągalne. Dyrektywa powinna również kierować się nowymi wytycznymi ICRP dotyczącymi równoważnej dawki granicznej w odniesieniu do soczewki oka w przypadku narażenia zawodowego.
(11) Sektory, w których przetwarza się naturalnie występujący materiał promieniotwórczy wydobywany ze skorupy ziemskiej, narażają pracowników oraz - jeśli materiał jest uwalniany do środowiska - ludność na zwiększone narażenie na promieniowanie.
(12) Ochrona przed naturalnymi źródłami promieniowania powinna zostać w pełni włączona do ogólnych wymogów, zamiast być przedmiotem osobnego tytułu. W szczególności sektory przetwarzające materiały zawierające naturalnie występujące nuklidy promieniotwórcze powinny być zarządzane w tych samych ramach regulacyjnych, co inne rodzaje działalności.
(13) Nowe wymogi dotyczące promieniotwórczości naturalnej w materiałach budowlanych powinny pozwolić na swobodny obrót materiałami budowlanymi, a jednocześnie zapewnić lepszą ochronę przed zagrożeniami radiologicznymi. [Popr. 6]
(14) Z najnowszych danych epidemiologicznych pochodzących z badań budynków mieszkalnych wynika, że istnieje ryzyko zachorowania na nowotwór płuc w wyniku narażenia od radonu wewnątrz pomieszczeń na poziomie rzędu 100 Bq m-3. Nowa koncepcja sytuacji narażenia pozwala na włączenie przepisów zalecenia Komisji 90/143/Euratom w sprawie ochrony ogółu społeczeństwa przed narażeniem od radonu wewnątrz pomieszczeń 9 do wiążących wymogów podstawowych norm bezpieczeństwa, pozostawiając jednocześnie wystarczającą elastyczność na potrzeby wdrażania.
(15) Narażenie załogi statków kosmicznych na promieniowanie kosmiczne powinno być zarządzane jako sytuacja narażenia planowanego. Eksploatacja statku kosmicznego powinna być objęta zakresem niniejszej dyrektywy i zarządzana jako narażenie na działanie promieniowania jonizującego dozwolone w szczególnych okolicznościach.
(16) Ochrona zdrowia ogółu społeczeństwa pozwala na obecność Obecność substancji promieniotwórczych w środowisku ma wpływ na zdrowie ogółu społeczeństwa. W uzupełnieniu do bezpośrednich środowiskowych dróg narażenia należy uwzględnić ochronę środowiska jako całości, w tym narażenie fauny i flory, w kompleksowych i spójnych ramach ogólnych. Ponieważ człowiek jest częścią środowiska, polityka ta przyczynia się do długofalowej ochrony zdrowia. Organizmy są narażone zarówno na promieniowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne, dlatego należy przeznaczyć więcej zasobów na szczegółową analizę wpływu promieniowania jonizującego zarówno na ludzi, jak i środowisko. [Popr. 8]
(17) W dziedzinie medycyny istotne osiągnięcia technicznonaukowe doprowadziły do znacznego wzrostu narażenia pacjentów. W tym zakresie dyrektywa powinna kłaść nacisk na potrzebę uzasadnienia narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych, w tym narażenia osób, u których nie występują objawy, oraz zaostrzyć wymogi dotyczące informacji, jakie należy przekazywać pacjentom, a także rejestrowania i zgłaszania dawek wykorzystywanych w procedurach medycznych, stosowania diagnostycznych poziomów odniesienia oraz dostępności urządzeń podających dawkę.
(18) Przypadkowe i niezamierzone narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych są źródłem ciągłych obaw. Należy w pełni zająć się kwestią zapobiegania takim narażeniom oraz - jeśli wystąpią - działaniami następczymi. W tym zakresie należy podkreślić rolę programów zapewniania jakości, w tym analizy ryzyka w radioterapii, w zapobieganiu takim incydentom, a także w danych przypadkach wymagać rejestracji, zgłaszania, analizy i podjęcia działań naprawczych.
(19) Tak zwane "narażenia na działanie promieniowania jonizującego do celów medycyny sądowej" wprowadzone w dyrektywie 97/43/Euratom zostały obecnie wyraźnie określone jako zamierzone narażenie ludzi w celach innych niż medyczne lub jako "narażenia w wyniku obrazowania w celach pozamedycznych". Takie rodzaje działalności powinny podlegać odpowiedniej kontroli regulacyjnej i powinny być uzasadnione w podobny sposób, jak w przypadku narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych. Potrzebne jest jednak różne podejście z jednej strony w odniesieniu do procedur stosowanych przez personel medyczny wykorzystujący sprzęt medyczny, a z drugiej strony w odniesieniu do procedur stosowanych przez personel pozamedyczny wykorzystujący sprzęt inny niż medyczny. Zasadniczo zastosowanie powinny mieć roczne dawki graniczne i odpowiadające im ograniczniki w odniesieniu do narażenia ludności.
(20) Państwa członkowskie powinny zostać zobowiązane do objęcia niektórych rodzajów działalności wiążących się z zagrożeniem wynikającym z promieniowania jonizującego systemem kontroli regulacyjnej lub do zakazu ich prowadzenia. Państwa członkowskie powinny odnieść korzyści ze stosowania stopniowego podejścia do kontroli regulacyjnej, która powinna być proporcjonalna do skali i prawdopodobieństwa wystąpienia narażeń wynikających z rodzajów działalności, oraz proporcjonalna do oddziaływania, jakie kontrola regulacyjna może wywierać na ograniczanie takich narażeń lub na poprawę bezpieczeństwa instalacji.
(21) Korzystne jest, by mieć takie same wartości stężenia promieniotwórczego zarówno w odniesieniu do wyłączenia rodzajów działalności z kontroli regulacyjnej, jak i do zwolnienia materiałów z rodzajów działalności będących przedmiotem regulacji. Po kompleksowym przeglądzie stwierdzono, że wartości zalecane w dokumencie MAEA RS-G-1.7 10 mogą być wykorzystywane zarówno jako domyślne wartości na potrzeby wyłączenia, zastępujące wartości stężenia promieniotwórczego określone w załączniku I do dyrektywy 96/29/Euratom, oraz jako ogólne poziomy zwolnienia, zastępujące wartości zalecane przez Komisję w dokumencie nr 122 "Ochrona przed promieniowaniem" (Radiation Protection No 122) 11 .
(22) Państwa członkowskie mogą przyznać specjalne wyłączenie z obowiązku posiadania zezwolenia w odniesieniu do niektórych rodzajów działalności obejmujących działania, w przypadku których aktywność ma poziom przewyższający wartości do celów wyłączenia.
(23) Określone poziomy zwolnienia powyżej standardowych wartości do celów wyłączenia i zwolnienia oraz odpowiadające im wytyczne Wspólnoty 12 pozostają ważnymi instrumentami zarządzania dużymi ilościami materiałów powstającymi w wyniku rozbiórki obiektów posiadających licencję.
(24) Państwa członkowskie powinny zapewnić, by pracownicy zewnętrzni zostali objęci taką samą ochroną jak pracownicy narażeni na działanie promieniowania jonizującego zatrudnieni przez przedsiębiorstwa prowadzące rodzaje działalności związane ze źródłami promieniowania. Szczególne ustalenia dotyczące pracowników zewnętrznych zawarte w dyrektywie 90/641/Euratom powinny zostać rozszerzone, obejmując również pracę na terenach nadzorowanych.
(25) W odniesieniu do zarządzania sytuacjami narażenia wyjątkowego obecne podejście opierające się na poziomach interwencji należy zastąpić bardziej kompleksowym systemem obejmującym analizę zagrożenia, ogólny system zarządzania sytuacjami wyjątkowymi, plany działania w sytuacjach wyjątkowych dotyczące zidentyfikowanych zagrożeń oraz wstępnie zaplanowane strategie na rzecz zarządzania każdym zakładanym zdarzeniem.
(26) Wprowadzenie poziomów odniesienia w sytuacjach narażenia wyjątkowego i istniejącego pozwala na ochronę osób oraz na uwzględnienie pozostałych kryteriów społecznych w taki sam sposób, jak czynią to dawki graniczne i ograniczniki dawek w przypadku sytuacji narażenia planowanego.
(27) Skuteczne zarządzanie zagrożeniem jądrowym wiążącym się z transgranicznymi skutkami wymaga wzmocnionej współpracy i przejrzystośc między państwami członkowskimi w zakresie planowania i działania w sytuacjach wyjątkowych. [Popr. 9]
(28) Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej wraz ze Światową Organizacją Zdrowia, Organizacją ds. Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodową Organizacją Pracy, Agencją Energii Jądrowej Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz Panamerykańską Organizacją Zdrowia dokonują przeglądu międzynarodowych podstawowych norm bezpieczeństwa w świetle nowej publikacji nr 103 ICRP.
(29) Należy sprecyzować funkcje i obowiązki krajowych służb i ekspertów zaangażowanych w zapewnianie, by zarządzanie technicznymi i praktycznymi aspektami ochrony przed promieniowaniem odbywało się na wysokim poziomie kompetencji.
(30) Należy wprowadzić więcej precyzyjnych wymogów i właściwych sankcji dotyczących wydawania zezwoleń na usuwanie odpadów promieniotwórczych i monitorowania ich usuwania. W zaleceniu Komisji 2004/2/Euratom 13 wprowadzono znormalizowane informacje w celu zgłaszania danych dotyczących usuwania odpadów z elektrowni jądrowych i zakładów przerobu paliwa. [Popr. 10]
(31) Najnowsza dyrektywa Należy poszerzyć zakres dyrektywy 2003/122/Euratom nie wymaga dużych zmian, z wyjątkiem poszerzenia zakresu niektórych w odniesieniu do wymogów iw celu objęcia nimi wszelkich zamkniętych źródeł promieniotwórczych. Istnieją jednak jeszcze nierozwiązane problemy dotyczące źródeł niekontrolowanych, np. niewybuchów; miały również miejsce istotne przypadki importu skażonego metalu z państw trzecich. W związku z tym należy wprowadzić wymóg zgłaszania incydentów związanych ze źródłami niekontrolowanymi lub ze skażonym metalem. W odniesieniu do międzynarodowego bezpieczeństwa ważne jest również, by zharmonizować poziomy, powyżej których źródło jest uznawane za zamknięte źródło o dużej aktywności, z poziomami ustanowionymi przez MAEA. [Popr. 11]
(32) Zgodnie ze wspólną deklaracją polityczną państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających z dnia 28 września 2011 r. państwa członkowskie zobowiązały się do dołączania, w uzasadnionych przypadkach, do powiadomienia o środkach transpozycji jednego lub większej liczby dokumentów wyjaśniających związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów służących transpozycji. W odniesieniu do niniejszej dyrektywy ustawodawca uznaje, że złożenie tych dokumentów jest uzasadnione.
(33) Należy zatem uchylić dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/ Euratom,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
PRZEDMIOT I ZAKRES
Przedmiot
Zakres stosowania
Wyłączenie z zakresu stosowania
Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do naturalnych nuklidów promieniotwórczych wchodzących w skład ciała ludzkiego, do promieniowania kosmicznego na poziomie ziemi ani do narażenia nad powierzchnią ziemi na nuklidy promieniotwórcze znajdujące się w nienaruszonej skorupie ziemskiej.
DEFINICJE
Dla potrzeb niniejszej dyrektywy zastosowanie mają następujące definicje:
gdzie
DTR oznacza dawkę pochłoniętą od promieniowania R, uśrednioną w tkance lub narządzie T,
wR oznacza czynnik wagowy promieniowania, oraz
wT oznacza czynnik wagowy tkanki lub narządu T.
Odpowiednie wartości czynników wT i wR podane są w publikacji nr 103 Międzynarodowej Komisji Ochrony Radiologicznej. Jednostką dawki skutecznej jest siwert;
gdzie
Jeżeli pole promieniowania składa się z różnych rodzajów promieniowania o różnych energiach charakteryzujących się różnymi wartościami wR, całkowitą dawkę równoważną HT oblicza się zgodnie z następującym wzorem:
Odpowiednie wartości czynnika wR podane są w publikacji nr 103 Międzynarodowej Komisji Ochrony Radiologicznej. Jednostką dawki równoważnej jest siwert;
Przy wyznaczaniu E(τ),τ czas określony jest liczbą lat okresu sumowania. Do celów zgodności z dawkami granicznymi określonymi w niniejszej dyrektywie, τ wynosi w przypadku dorosłych okres 50 lat po wniknięciu do organizmu substancji promieniotwórczej, a w przypadku dzieci okres do wieku 70 lat. Jednostką dawki efektywnej obciążającej jest siwert;
gdzie
W niniejszej dyrektywie dawka pochłonięta oznacza dawkę uśrednioną w tkance lub narządzie. Jednostką dawki pochłoniętej jest grej;
Jednostką aktywności jest bekerel;
dla wniknięcia w czasie t0, gdzie
jest odpowiednią mocą dawki równoważnej w tkance lub narządzie T w czasie t,
τ oznacza okres objęty całkowaniem.
Przy wyznaczaniu HT(τ), τ podawany jest w latach. Jeżeli τ nie jest określony, przyjmuje się, że wynosi on 50 lat dla dorosłych i do wieku 70 lat dla dzieci. Jednostką równoważnej dawki obciążającej jest siwert;
SYSTEM OCHRONY PRZED PROMIENIOWANIEM
Zasady ogólne
Państwa członkowskie ustanawiają wymogi prawne i odpowiedni system kontroli regulacyjnej, które w przypadku wszystkich sytuacji narażenia odzwierciedlają system ochrony przed promieniowaniem opierający się na poniższych zasadach aktualnych, wiarygodnych dowodach naukowych, zgodnie z poniższymi zasadami uzasadnienia, optymalizacji i ograniczenia dawki i naprawienia szkód: [Popr. 34]
Suma dawek otrzymywanych przez osobę pracownika narażonego na działanie promieniowania ze wszystkich źródeł promieniowania podlegających regulacjom nie może przekraczać dawek granicznych określonych w odniesieniu do narażenia zawodowego lub narażenia ludności.
Dawek granicznych nie stosuje się do narażeń na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych. [Popr. 37]
Informacje dotyczące uzasadnienia i ograniczenia dawki należy udostępnić opinii publicznej. [Popr. 39]
Narzędzia służące optymalizacji
Ograniczniki dawki w przypadku narażenia zawodowego i narażenia ludności
Ograniczniki dawki w przypadku narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych
Ograniczników dawki nie stosuje się do narażenia pacjentów na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych.
W przypadku opiekunów i osób towarzyszących oraz ochotników uczestniczących w badaniach medycznych i biomedycznych (w przypadku których nie oczekuje się żadnych bezpośrednich korzyści medycznych w wyniku narażenia) ograniczniki dawki są ustanawiane w formie dawki indywidualnej, która prawdopodobnie nie zostanie przekroczona w okresie badania, leczenia lub danego projektu badawczego.
Poziomy odniesienia
Ograniczenie dawki
Granica wieku pracowników narażonych na działanie promieniowania jonizującego
Z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2 osobom w wieku poniżej 18 lat nie można powierzyć żadnej pracy, która spowodowałaby ich narażenie.
Dawki graniczne w przypadku narażenia zawodowego
W przypadku pracowników ekip awaryjnych można zezwolić na wyższą dawkę skuteczną, zgodnie z art. 52.
Ochrona kobiet w ciąży
Dawki graniczne dla praktykantów i studentów
Oprócz wartości granicznych dla dawki skutecznej określonych w ust. 1 stosuje się następujące wartości graniczne dla dawki równoważnej:
Dawki graniczne w przypadku narażenia ludności
Oszacowanie dawki skutecznej i równoważnej
Do celów oszacowania dawek skutecznych i równoważnych wykorzystuje się następujące wartości i relacje:
Wymogi dotyczące kształcenia, szkolenia i informowania w zakresie ochrony przed promieniowaniem
Ogólne obowiązki w zakresie kształcenia, szkolenia i przedstawiania informacji
Szkolenie pracowników, praktykantów i studentów narażonych na działanie promieniowania jonizującego oraz przedstawiane im informacje
aa) bezpiecznych procedur pracy zmniejszających zagrożenia; [Popr. 53]
W stosownych przypadkach należy też zapewnić informacje o ryzyku związanym z częstymi lotami. [Popr. 55]
Informowanie i szkolenie pracowników potencjalnie narażonych na działanie źródeł niekontrolowanych
Państwa członkowskie zapewniają, by zarząd i pracownicy obiektów, w których z dużym prawdopodobieństwem mogą znajdować się lub być przetwarzane źródła niekontrolowane, w szczególności duże składy złomu oraz główne zakłady recyklingu złomu, oraz zarząd i pracownicy znaczących węzłowych punktów tranzytowych, byli:
Informowanie i szkolenie pracowników ekip awaryjnych
Kształcenie, informowanie i szkolenie w dziedzinie narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych
W tym celu państwa członkowskie zapewniają ustanowienie właściwych programów nauczania oraz uznają odpowiednie dyplomy, świadectwa lub formalne kwalifikacje.
uzasadnienie i kontrola regulacyjna rodzajów działalności
Uzasadnienie rodzajów działalności
Państwa członkowskie zapewniają udział wszystkich zainteresowanych stron w procesie podejmowania decyzji, w szczególności osób, których może dotyczyć wpływ danej działalności na zdrowie, zarówno podczas normalnego działania jak i w sytuacji wyjątkowej. Udział ten następuje na wystarczająco wczesnym etapie procesu podjęcia decyzji, aby umożliwić właściwą analizę rozwiązań alternatywnych. [Popr. 60]
Uzasadnienie rodzajów działalności, w których aparatura lub produkty emitują promieniowanie jonizujące
Zakaz prowadzenia pewnych rodzajów działalności
Państwa członkowskie zakazują zamierzonego dodawania substancji promieniotwórczych przy produkcji środków spożywczych, zabawek, ozdób osobistych i kosmetyków oraz bardziej ogólnie dóbr konsumpcyjnych, oraz przywozu lub wywozu takich produktów, a także nakładają sankcje za takie działania. Nie naruszając przepisów dyrektywy 1999/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 , rodzaje działalności wymagające aktywacji materiału powodującego wzrost aktywności powiązanych produktów uznaje się na nieuzasadnione. [Popr. 66]
Rodzaje działalności wiążące się z zamierzonym narażeniem ludzi w celach pozamedycznych
Zidentyfikowanie rodzajów działalności, w których wykorzystuje się naturalnie występujący materiał promieniotwórczy
Państwa członkowskie zapewniają zidentyfikowanie i publikowanie rodzajów działalności, w których wykorzystuje się naturalnie występujący materiał promieniotwórczy i które prowadzą do narażenia pracowników lub członków społeczeństwa na działanie promieniowania jonizującego, którego nie można zlekceważyć z punktu widzenia ochrony przed promieniowaniem. Takie zidentyfikowanie odbywa się za pośrednictwem badań lub wszelkich innych odpowiednich środków przy szczególnym uwzględnieniu sektorów przemysłowych wymienionych w załączniku [Popr. 70]
Zgłoszenie
Kontrola regulacyjna
Zezwolenie
Procedura wydawania zezwolenia
W przypadku wyrobów medycznych wytwarzających promieniowanie jonizujące postępuje się według zasad ustalonych dyrektywą Rady 93/42/EWG 15 . Należy zapewnić pełny przepływ informacji zgodnie z wymogami wyżej wymienionej dyrektywy i powiadamiać pozostałe właściwe organy.
Zwolnienie z kontroli regulacyjnej
ochrona pracowników, praktykantów i studentów
Obowiązki
Praktyczna ochrona pracowników
Praktyczna ochrona pracowników narażonych na działanie promieniowania jonizującego opiera się na:
Konsultacje z ekspertem w zakresie ochrony przed promieniowaniem
Państwa członkowskie nakładają na przedsiębiorstwa wymóg skonsultowania się z ekspertem w zakresie ochrony przed promieniowaniem w kwestii zbadania i przetestowania urządzeń ochronnych i przyrządów pomiarowych, w szczególności w przypadku:
Ustalenia obowiązujące w miejscach pracy
Klasyfikacja miejsc pracy
Wymogi dotyczące terenów kontrolowanych
Wymogi dotyczące terenów nadzorowanych
Nadzór radiologiczny nad środowiskiem pracy
Klasyfikacja pracowników narażonych na działanie promieniowania jonizującego
Monitoring indywidualny
Monitoring w przypadku narażenia przypadkowego
W przypadku narażenia przypadkowego przedsiębiorstwo, we współpracy ze służbą dozymetryczną, poddaje ocenie odnośne dawki i ich rozmieszczenie w organizmie.
Rejestracja i sprawozdawczość dotycząca wyników
Dostęp do wyników
Dostęp pracowników do wyników
Nadzór medyczny nad pracownikami narażonymi na działanie promieniowania jonizującego
Wspomniany nadzór medyczny pozwala na określenie stanu zdrowia pracowników podlegających nadzorowi, odnośnie ich zdolności do wykonywania powierzonych im zadań. W tym celu służba zdrowia narażenia zawodowego posiada dostęp do wszelkich istotnych wymaganych przez nią informacji, w tym dotyczących warunków środowiska istniejących w zakładzie pracy.
Stan zdrowia wszystkich pracowników kategorii A jest sprawdzany co najmniej raz w roku, aby ustalić, czy są oni w dalszym ciągu zdolni do wykonywania swoich obowiązków. Rodzaj badań, które mogą być przeprowadzane tak często jak służba zdrowia narażenia zawodowego uzna to za niezbędne, zależy od rodzaju pracy oraz stanu zdrowia danego pracownika.
Klasyfikacja medyczna
Ustanawia się następującą klasyfikację medyczną odnoszącą się do zdolności do wykonywania pracy jako pracownik kategorii A:
Zakaz zatrudnienia lub klasyfikacji pracowników niezdolnych do pracy
Żaden pracownik nie może zostać zatrudniony lub zaklasyfikowany w danym okresie na konkretnym stanowisku do kategorii A, jeżeli nadzór medyczny wykaże, że jest on niezdolny do pracy na tym stanowisku.
Dokumentacja medyczna
Specjalny nadzór medyczny
Odwołania
Ochrona pracowników zewnętrznych
Narażenia na działanie promieniowania jonizującego dozwolone w szczególnych okolicznościach
Narażenie zawodowe w sytuacji wyjątkowej
Radon w miejscach pracy
Ochrona pacjentów i innych osób narażonych na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych
Uzasadnienie
Uwzględnia się również indywidualne szkody wynikające z narażenia personelu medycznego i innych osób.
W szczególności stosuje się następujące wymogi:
Jeśli rodzaj działalności obejmującej narażenie na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych nie jest ogólnie uzasadniony, tego rodzaju narażenie indywidualne może być uzasadnione w szczególnych okolicznościach, które należy oceniać indywidualnie, a także udokumentować.
Lekarz skierowujący oraz lekarz prowadzący próbują w miarę możności uzyskać informacje diagnostyczne z poprzednich badań lub dokumentację medyczną odpowiednią w odniesieniu do planowanego narażenia oraz analizują te dane w celu zapobieżenia niepotrzebnemu narażeniu na działanie promieniowania jonizującego.
Optymalizacja
W odniesieniu do każdego narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych osób do celów radioterapeutycznych docelowa dawka jest planowana odrębnie dla każdego przypadku, przy uwzględnieniu, że dawki dla miejsc i tkanek niedocelowych są tak niskie, jak jest to racjonalnie osiągalne oraz zgodne z zamierzonymi radioterapeutycznymi celami narażenia na działanie promieniowania jonizującego.
Instrukcje te przekazywane są przed opuszczeniem szpitala, kliniki lub podobnej instytucji.
Obowiązki
Procedury
Szkolenia
Państwa członkowskie zapewniają spełnianie wymogów w zakresie szkolenia i uznawania, jak określono w art. 15, 19 i 81 w odniesieniu do lekarza prowadzącego, eksperta fizyki medycznej i osób, o których mowa w art. 56 ust. 4.
Urządzenia
Praktyki szczególne
W odniesieniu do takich praktyk zwraca się szczególną uwagę na programy zapewniania jakości oraz oceny dawki lub zastosowanych działań, jak określono w art. 59 ust. 2 lit. c).
Specjalna ochrona w okresie ciąży i karmienia piersią
Jeśli ciąży nie można wykluczyć, w zależności od rodzaju narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych, w szczególności jeśli badanie obejmuje obszary brzuszne oraz miednicze, zwraca się szczególną uwagę na uzasadnienie, a w szczególności na pilność oraz optymalizację narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych, przy uwzględnieniu narażenia zarówno matki oczekującej dziecka, jak i płodu.
Narażenia przypadkowe i niezamierzone
Państwa członkowskie dbają o to, by:
Szacunkowe oceny dawek u ludności
Państwa członkowskie zapewniają określenie rozmieszczenia indywidualnych szacunków dawek w wyniku narażenia na działanie promieniowania jonizującego w celach medycznych i uwzględniają rozmieszczenie pod względem wieku i płci ludności narażonej na działanie promieniowania jonizującego.
Ochrona członków społeczeństwa
Ochrona członków społeczeństwa w normalnych warunkach
Zasady ochrony członków społeczeństwa
Państwa członkowskie stwarzają warunki niezbędne dla zapewnienia najlepszej możliwej ochrony członków społeczeństwa w panujących warunkach, na podstawie zasad określonych w rozdziale III dotyczących systemu ochrony przed promieniowaniem i przy zastosowaniu wymogów określonych w niniejszym rozdziale.
Praktyczna ochrona członków społeczeństwa
Zadania te są realizowane zgodnie z zasadami określonymi przez właściwe organy w oparciu o zasięg danego zagrożenia narażeniem.
Szacowanie dawek otrzymywanych przez członków społeczeństwa
Monitorowanie usuwania substancji promieniotwórczych
Zadania przedsiębiorstw
Program monitorowania środowiska
Państwa członkowskie zapewniają wdrożenie odpowiedniego programu monitorowania środowiska w celu szacowania narażenia członków społeczeństwa.
Sytuacje narażenia wyjątkowego
Działanie w sytuacjach wyjątkowych
Informacje dostarczane członkom społeczeństwa, którzy mogą zostać dotknięci skutkami sytuacji wyjątkowej
Informacje dostarczane członkom społeczeństwa, którzy zostali dotknięci skutkami sytuacji wyjątkowej
Informowanie społeczeństwa
Kiedy tylko zgłoszona zostaje sytuacja nadzwyczajna, państwa członkowskie jak najszybciej powiadamiają o niej społeczeństwo.
Należy publikować wszystkie dane niezbędne do oceny sytuacji i jej ewolucji, a zwłaszcza dane i prognozy dotyczące warunków meteorologicznych, ruchu powietrza i osadów, mocy dawek z otoczenia, poziomów zarażenia kluczowych produktów spożywczych. Właściwe organy podają do wiadomości publicznej prognozy dotyczące dawki skutecznej i dawki równoważnej dla kluczowych organów, planowane i przeprowadzone interwencje, spodziewane i rzeczywiste dawki pozostałe. [Popr. 103]
Sytuacje narażenia istniejącego
Obszary skażone
Radon w mieszkaniach i budynkach użyteczności publicznej
Materiały budowlane
OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
Kryteria w zakresie ochrony środowiska
Państwa członkowskie włączają do swoich ram prawnych w zakresie ochrony przed promieniowaniem oraz w szczególności do ogólnego systemu ochrony zdrowia ludzi przepisy w zakresie ochrony przed promieniowaniem gatunków innych niż człowiek w środowisku. Te ramy prawne wprowadzają kryteria w zakresie ochrony środowiska mające na celu ochronę populacji wrażliwych lub reprezentatywnych gatunków innych niż człowiek w świetle ich znaczenia jako części ekosystemu. W stosownych przypadkach określa się rodzaje działalności, w odniesieniu do których gwarantowana jest kontrola regulacyjna, w celu wdrożenia wymogów tych ram prawnych. W tym celu państwa członkowskie intensyfikują badania w tej dziedzinie i uaktualniają ramy prawne w celu odpowiedniego uwzględnienia nowych wyników. [Popr. 104]
Dopuszczone wartości graniczne uwolnień odpadów promieniotwórczych
Ustanawiając dopuszczalne limity odprowadzania promieniotwórczych uwolnień, zgodnie z art. 65 ust. 2, właściwe organy państw członkowskich zapewniają również odpowiednią ochronę gatunków innych niż człowiek. W tym celu może zostać przeprowadzona ogólna ocena gwarantująca pewność, że spełniane są kryteria w zakresie ochrony środowiska.
Uwolnienia przypadkowe
Państwa członkowskie nakładają na przedsiębiorstwa wymóg podjęcia odpowiednich środków technicznych w celu zapobieżenia znacznym szkodom w środowisku w przypadku uwolnienia przypadkowego lub w celu złagodzenia zasięgu takiej szkody. Organy krajowe prowadzą wyrywkowe okresowe kontrole zakładów lub instalacji, a także praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwa, w celu zadbania, aby takie środki były przyjmowane lub stosowane. [Popr. 105]
Monitorowanie środowiska naturalnego
Ustanawiając programy monitorowania środowiska naturalnego lub wprowadzając wymóg realizacji takich programów, właściwe organy państw członkowskich włączają do nich reprezentatywne gatunki inne niż człowiek, w razie potrzeby, oraz media środowiskowe stanowiące drogę narażenia członków społeczeństwa. Aby zwiększyć przejrzystość i skuteczność przyjmowanych środków organy krajowe państw członkowskich regularnie wymieniają dane i informacje dotyczące monitorowania promieniotwórczości środowiska, w tym natychmiast rozpowszechniają nowe dane. [Popr. 106]
WYMOGI DOTYCZĄCE KONTROLI REGULACYJNEJ
struktura instytucjonalna
Właściwy organ
Uznawanie służb i ekspertów
Państwa członkowskie określają przepisy zapewniające ciągłość wiedzy fachowej i niezależność tych służb i ekspertów. [Popr. 112]
Służba zdrowia narażenia zawodowego
Służba zdrowia narażenia zawodowego sprawuje nadzór medyczny nad pracownikami narażonymi na działanie promieniowania jonizującego w odniesieniu do ich narażenia oraz ich zdolności do wykonywania przydzielonych im zadań.
Służba dozymetryczna
Służba dozymetryczna określa wewnętrzną i zewnętrzną dawkę dla pracowników narażonych na działanie promieniowania jonizującego podlegających indywidualnemu monitorowaniu w celu zarejestrowania dawki we współpracy z przedsiębiorstwem i służbą zdrowia narażenia zawodowego. Służba dozymetryczna obejmuje wzorcowanie, odczyt i interpretację poszczególnych instrumentów monitorujących oraz pomiar substancji promieniotwórczych w organizmie człowieka i próbkach biologicznych.
Ekspert w zakresie ochrony przed promieniowaniem
Ekspert fizyki medycznej
W stosownych przypadkach zadania eksperta fizyki medycznej mogą być wykonywane przez służbę fizyki medycznej.
Inspektor ochrony radiologicznej
Zadania inspektora ochrony radiologicznej mogą być wykonywane przez jednostkę ds. ochrony przed promieniowaniem ustanowioną w przedsiębiorstwie.
Kontrola źródeł zamkniętych
Wymogi ogólne
Wymogi dotyczące zamkniętych źródeł o dużej aktywności
Państwa członkowskie dbają o to, by przed wydaniem zezwolenia na prowadzenie rodzajów działalności związanych z zamkniętym źródłem o dużej aktywności:
Wymogi szczegółowe dotyczące wydawania licencji na zamknięte źródła o dużej aktywności
Oprócz ogólnych wymogów w zakresie wydawania licencji określonych w rozdziale V państwa członkowskie zapewniają, by licencja na wytwarzanie, wykorzystywanie lub branie w posiadanie zamkniętego źródła o dużej aktywności zawierała:
Prowadzenie dokumentacji przez przedsiębiorstwa
Państwa członkowskie nakładają wymóg, by dokumentacja dotycząca zamkniętych źródeł o dużej aktywności zawierała informacje określone w załączniku XII oraz by przedsiębiorstwo przedstawiało właściwym organom kopię całości lub części tej dokumentacji na wniosek i co najmniej jak określono w załączniku XIII. Dokumentacja przedsiębiorstwa jest udostępniana do inspekcji przez właściwy organ.
Prowadzenie dokumentacji przez właściwe organy
Ochrona zamkniętych źródeł o dużej aktywności
źródła niekontrolowane
Wykrywanie źródeł niekontrolowanych
Skażenie metalu
Państwa członkowskie nakładają na zakład recyklingu złomu wymóg bezzwłocznego powiadomienia właściwego organu o wszelkim stopieniu źródła niekontrolowanego oraz wymagają, by skażony metal nie był dalej przetwarzany bez zezwolenia właściwego organu.
Odzysk, unieszkodliwianie źródeł niekontrolowanych oraz zarządzanie nimi
Kampanie te mogą obejmować udział finansowy państw członkowskich w kosztach odzysku, unieszkodliwiania źródeł oraz zarządzania nimi, a także mogą obejmować analizy archiwalnej dokumentacji organów takich jak służby celne, oraz przedsiębiorstw takich jak instytuty badawcze, instytuty analizy materiałów bądź szpitale.
Finansowe zabezpieczenie źródeł niekontrolowanych
Państwa członkowskie dbają o to, by na podstawie ustaleń, które są czynione przez państwa członkowskie, został ustanowiony system zabezpieczeń finansowych lub inne równoważne środki, który mógłby pokryć koszty związane z odzyskiem źródeł niekontrolowanych i który mógłby być wynikiem wdrożenia przepisów art. 95.
Sytuacje narażenia wyjątkowego
System zarządzania sytuacjami wyjątkowymi
Gotowość na wypadek sytuacji wyjątkowej
Współpraca międzynarodowa
Sytuacje narażenia istniejącego
Programy dotyczące sytuacji narażenia istniejącego
Ustanowienie strategii
Realizacja strategii
Plan działania w zakresie radonu
System egzekwowania
Inspekcje
Egzekwowanie przepisów
Państwa członkowskie dbają o to, by właściwy organ posiadał uprawnienia umożliwiające zobowiązanie przedsiębiorstwa do podjęcia działań służących zaradzeniu niedociągnięciom i zapobieganiu ich powtarzaniu się lub do cofnięcia, w stosownych przypadkach, zezwolenia, jeśli wyniki inspekcji regulacyjnej lub innej oceny regulacyjnej wskazują, że przedsiębiorstwo nie spełnia przepisów przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą.
Kary
Państwa członkowskie ustanawiają zasady dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów krajowych przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą i podejmują wszystkie środki niezbędne do zapewnienia ich zastosowania. Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach najpóźniej w terminie określonym w art. 107 i bezzwłocznie powiadamiają o wszelkich późniejszych zmianach dotyczących tych przepisów.
PRZEPISY KOŃCOWE
Transpozycja
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
Jeżeli jakieś państwo członkowskie zamierza przyjąć bardziej r ygorystyczne normy niż określone w niniejszej dyrektywie, powiadamia o tym Komisję i pozostałe państwa członkowskie. [Popr. 119]
Uchylenie
Niniejszym uchyla się dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom, 2003/122/Euratom ze skutkiem od dnia ...
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w ...,
W imieniu Parlamentu |
W imieniu Rady |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
Zakresy poziomów odniesienia w przypadku narażenia ludności
Wybór poziomu odniesienia spełnia warunki określone w pkt 2-5.
Wartości aktywności określające zamknięte źródła o dużej aktywności
Nuklid promieniotwórczy | Poziom aktywności (TBq) |
Am-241 | 6 × 10-2 |
Am-241/Be | 6 × 10-2 |
Cf-252 | 2 × 10-2 |
Cm-244 | 5 × 10-2 |
Co-60 | 3 × 10-2 |
Cs-137 | 1 × 10-1 |
Gd-153 | 1 × 10 |
Ir-192 | 8 × 10-2 |
Pm-147 | 4 × 10 |
Pu-238 | 6 × 10-2 |
Pu-239/Be (1) | 6 × 10-2 |
Ra-226 | 4 × 10-2 |
Se-75 | 2 × 10-1 |
Sr-90 (Y-90) | 1 × 10 |
Tm-170 | 2 × 101 |
Yb-169 | 3 × 10-1 |
(1) Podana aktywność dotyczy nuklidu alfapromieniotwórczego. |
Wprowadzanie do obrotu aparatury lub produktów emitujących promieniowanie jonizujące [Popr. 122]
Rodzaje działalności wiążące się z narażeniem w wyniku obrazowania w celach pozamedycznych
Wykaz rodzajów działalności przemysłowej, w których wykorzystuje się naturalnie występujący materiał promieniotwórczy
Kryteria wyłączenia i zwolnienia
Rodzaje działalności mogą zostać objęte wyłączeniem z wymogów niniejszej dyrektywy bezpośrednio, na podstawie zgodności z numerycznymi kryteriami wyłączenia (wartości aktywności (Bq) lub wartości stężenia (Bq g-1)) określonymi w sekcji 2, lub w ramach decyzji regulacyjnej podjętej na podstawie informacji przedstawionych w powiązaniu ze zgłoszeniem działalności oraz zgodnie z ogólnymi kryteriami wyłączenia określonymi w sekcji 3, dotyczącej wyłączenia działalności z dalszych wymogów.
Wartości aktywności całkowitej (Bq) w celu wyłączenia stosują się do aktywności całkowitej związanej z daną działalnością i zostały określone w tabeli B kolumna 3 w odniesieniu do sztucznych nuklidów promieniotwórczych oraz do niektórych naturalnie występujących nuklidów promieniotwórczych wykorzystywanych w produktach konsumpcyjnych. W przypadku innych rodzajów działalności, w których wykorzystuje się naturalnie występujące nuklidy promieniotwórcze wartości takie zasadniczo nie mają zastosowania.
Wartości stężenia promieniotwórczego (Bq g-1) objęte wyłączeniem w przypadku materiałów związanych z działalnością określono w tabeli A część 1 w odniesieniu do sztucznych nuklidów promieniotwórczych oraz w tabeli A część 2 w odniesieniu do naturalnie występujących nuklidów promieniotwórczych. Wartości w tabeli A1 część 1 są podane w odniesieniu do indywidualnych nuklidów promieniotwórczych, w stosownych przypadkach łącznie z krótkożyciowymi nuklidami promieniotwórczymi znajdującymi się w stanie równowagi z nuklidami macierzystymi, zgodnie ze wskazaniem. Wartości w tabeli A część 2 stosuje się do wszystkich nuklidów promieniotwórczych w łańcuchu rozpadu U-238 lub Th-232, jednak w odniesieniu do segmentów łańcucha rozpadu, które nie znajdują się w stanie równowagi z nuklidem macierzystym, mogą być stosowane wyższe wartości.
Wartości stężenia w tabeli A część 1 lub w tabeli A część 2 stosuje się również do zwolnienia materiałów stałych przeznaczonych do ponownego wykorzystania, recyklingu, konwencjonalnego unieszkodliwiania lub spalania. W odniesieniu do określonych materiałów lub określonych dróg mogą zostać ustalone wyższe wartości, przy uwzględnieniu wytycznych Wspólnoty, a także - w stosownych przypadkach - dodatkowe wymogi dotyczące aktywności powierzchniowej lub monitorowania.
W przypadku mieszanin sztucznych nuklidów promieniotwórczych ważona suma aktywności lub stężeń charakterystycznych dla danego nuklidu (w przypadku różnych nuklidów promieniotwórczych zawartych w tej samej macierzy) podzielona przez odpowiadającą wartość wyłączenia powinna być mniejsza od jedności. W stosownych przypadkach ten warunek może zostać zweryfikowany na podstawie najlepszych szacunków dotyczących składu mieszaniny nuklidów promieniotwórczych. Wartości w tabeli A część 2 stosuje się indywidualnie do każdego nuklidu macierzystego. Niektóre elementy w łańcuchu rozpadu, np. Po-210 lub Pb-210 mogą uzasadnić zastosowanie znacznie wyższych wartości (do dwóch rzędów wielkości), przy uwzględnieniu wytycznych Wspólnoty.
Wartości w tabeli A część 2 nie mogą być stosowane w celu wyłączenia w związku z zastosowaniem w materiałach budowlanych pozostałości z sektorów przetwarzających naturalnie występujący materiał promieniotwórczy. Taki recykling pozostałości z określonych sektorów powinien być zarządzany jako działalność objęta zezwoleniem lub objęty wyłączeniem na podstawie ogólnych kryteriów wyłączenia określonych w sekcji 3. W tym celu dokonuje się weryfikacji zgodności sumy stężeń nuklidu promieniotwórczego z odpowiednią wartością wskaźnika nuklidu promieniotwórczego (I) dla materiałów budowlanych, jak określono w załączniku VII.
Wartości określone w tabeli B kolumna 3 stosuje się do całego zapasu substancji promieniotwórczych posiadanego przez osobę lub przedsiębiorstwo w ramach określonej działalności w dowolnym czasie. Organ regulacyjny może jednak stosować te wartości do mniejszych czynników lub sztuk przesyłki, na przykład w celu wyłączenia transportu lub przechowywania produktów konsumenckich objętych wyłączeniem, jeśli spełnione są ogólne kryteria wyłączenia określone w sekcji 3.
Ogólne kryteria wyłączenia w odniesieniu do zgłoszonych rodzajów działalności lub zwolnienia materiałów promieniotwórczych z działalności objętych zezwoleniem są następujące: [Popr. 126]
Rodzaje działalności związane z niewielkimi ilościami substancji promieniotwórczych lub z niskimi stężeniami promieniotwórczymi, porównywalnymi do wartości wyłączenia określonych w tabeli A część 1 lub w tabeli B, a także zasadniczo wszystkie rodzaje działalności, w których wykorzystuje się naturalnie występujące nuklidy promieniotwórcze, są uznawane za spełniające kryterium c).
Rodzaje działalności związane z niewielkimi ilościami substancji promieniotwórczych lub z stężeniami promieniotwórczymi poniżej wartości wyłączenia określonych w tabeli A część 1 lub w tabeli B, automatycznie spełniają kryterium a) bez dalszego rozważenia. Jest tak również w przypadku wartości w tabeli A część 2, z wyjątkiem recyklingu pozostałości w materiałach budowlanych lub w przypadku określonych dróg narażenia, na przykład wody pitnej.
W przypadku zgłoszonych rodzajów działalności niezgodnych z tymi wartościami dokonuje się oceny wynikającego narażenia osób na działanie promieniowania jonizującego. W celu zapewnienia zgodności z ogólnym kryterium a) należy wykazać, że następujące kryteria dotyczące dawek są spełniane we wszystkich prawdopodobnych okolicznościach:
W przypadku sztucznych nuklidów promieniotwórczych i naturalnych nuklidów promieniotwórczych wykorzystywanych dla ich właściwości rozszczepialnych, rodnych czy promieniotwórczych: [Popr. 127]
Dawka skuteczna, przyjęcia której przez osobę można się spodziewać w wyniku działalności objętej wyłączeniem, jest rzędu 10 μSv lub mniej rocznie.
W przypadku naturalnie występujących nuklidów promieniotwórczych:
Przyrost dawki - przy uwzględnieniu panującego promieniowania naturalnego z naturalnych źródeł promieniowania - która może być otrzymana przez osobę w wyniku działalności objętej wyłączeniem, jest rzędu 300 μSv rocznie w przypadku członków społeczeństwa i mniej niż 1 mSv w przypadku pracowników.
Ocena dawek otrzymywanych przez członków społeczeństwa uwzględnia nie tylko drogi narażenia poprzez lotne lub płynne uwolnienia promieniotwórcze, lecz także drogi wynikające z unieszkodliwiania lub recyklingu pozostałości stałych.
TABELA A:
Wartości stężenia promieniotwórczego w celu wyłączenia lub zwolnienia materiałów, które mogą być stosowane standardowo do każdej ilości i każdego rodzaju materiału stałego.
TABELA A część 1: Sztuczne nuklidy promieniotwórcze
Nuklid promieniotwórczy | Stężenie promieniotwórcze (Bq g-1) | ||
H-3 | 100 | ||
Be-7 | 10 | ||
C-14 | 1 | ||
F-18 | 10 | ||
Na-22 | 0,1 | ||
Na-24 | 1 | ||
Si-31 | 1 000 | ||
P-32 | 1 000 | ||
P-33 | 1 000 | ||
S-35 | 100 | ||
Cl-36 | 1 | ||
Cl-38 | 10 | ||
K-42 | 100 | ||
K-43 | 10 | ||
Ca-45 | 100 | ||
Ca-47 | 10 | ||
Sc-46 | 0,1 | ||
Sc-47 | 100 | ||
Sc-48 | 1 | ||
V-48 | 1 | ||
Cr-51 | 100 | ||
Mn-51 | 10 | ||
Mn-52 | 1 | ||
Mn-52m | 10 | ||
Mn-53 | 100 | ||
Mn-54 | 0,1 | ||
Mn-56 | 10 | ||
Fe-52a | 10 | ||
Fe-55 | 1 000 | ||
Fe-59 | 1 | ||
Co-55 | 10 | ||
Co-56 | 0,1 | ||
Co-57 | 1 | ||
Co-58 | 1 | ||
Co-58m | 10 000 | ||
Co-60 | 0,1 | ||
Co-60m | 1 000 | ||
Co-61 | 100 | ||
Co-62m | 10 | ||
Ni-59 | 100 | ||
Ni-63 | 100 | ||
Ni-65 | 10 | ||
Cu-64 | 100 | ||
Zn-65 | 0,1 | ||
Zn-69 | 1 000 | ||
Zn-69ma | 10 | ||
Ga-72 | 10 | ||
Ge-71 | 10 000 | ||
As-73 | 1 000 | ||
As-74 | 10 | ||
As-76 | 10 | ||
As-77 | 1 000 | ||
Se-75 | 1 | ||
Br-82 | 1 | ||
Rb-86 | 100 | ||
Sr-85 | 1 | ||
Sr-85m | 100 | ||
Sr-87m | 100 | ||
Sr-89 | 1 000 | ||
Sr-90a | 1 | ||
Sr-91a | 10 | ||
Sr-92 | 10 | ||
Y-90 | 1 000 | ||
Y-91 | 100 | ||
Y-91m | 100 | ||
Y-92 | 100 | ||
Y-93 | 100 | ||
Zr-93 | 10 | ||
Zr-95a | 1 | ||
Zr-97a | 10 | ||
Nb-93m | 10 | ||
Nb-94 | 0,1 | ||
Nb-95 | 1 | ||
Nb-97a | 10 | ||
Nb-98 | 10 | ||
Mo-90 | 10 | ||
Mo-93 | 10 | ||
Mo-99a | 10 | ||
Mo-101a | 10 | ||
Tc-96 | 1 | ||
Tc-96m | 1 000 | ||
Tc-97 | 10 | ||
Tc-97m | 100 | ||
Tc-99 | 1 | ||
Tc-99m | 100 | ||
Ru-97 | 10 | ||
Ru-103a | 1 | ||
Ru-105a | 10 | ||
Ru-106a | 0,1 | ||
Rh-103m | 10 000 | ||
Rh-105 | 100 | ||
Pd-103a | 1 000 | ||
Pd-109a | 100 | ||
Ag-105 | 1 | ||
Ag-110ma | 0,1 | ||
Ag-111 | 100 | ||
Cd-109a | 1 | ||
Cd-115a | 10 | ||
Cd-115ma | 100 | ||
In-111 | 10 | ||
In-113m | 100 | ||
In-114ma | 10 | ||
In-115m | 100 | ||
Sn-113a | 1 | ||
Sn-125 | 10 | ||
Sb-122 | 10 | ||
Sb-124 | 1 | ||
Sb-125a | 0,1 | ||
Te-123m | 1 | ||
Te-125m | 1 000 | ||
Te-127 | 1 000 | ||
Te-127ma | 10 | ||
Te-129 | 100 | ||
Te-129ma | 10 | ||
Te-131 | 100 | ||
Te-131ma | 10 | ||
Te-132a | 1 | ||
Te-133 | 10 | ||
Te-133m | 10 | ||
Te-134 | 10 | ||
I-123 | 100 | ||
I-125 | 100 | ||
I-126 | 10 | ||
I-129 | 0,01 | ||
I-130 | 10 | ||
I-131 | 10 | ||
I-132 | 10 | ||
I-133 | 10 | ||
I-134 | 10 | ||
I-135 | 10 | ||
Cs-129 | 10 | ||
Cs-131 | 1 000 | ||
Cs-132 | 10 | ||
Cs-134 | 0,1 | ||
Cs-134m | 1 000 | ||
Cs-135 | 100 | ||
Cs-136 | 1 | ||
Cs-137a | 0,1 | ||
Cs-138 | 10 | ||
Ba-131 | 10 | ||
Ba-140 | 1 | ||
La-140 | 1 | ||
Ce-139 | 1 | ||
Ce-141 | 100 | ||
Ce-143 | 10 | ||
Ce-144 | 10 | ||
Pr-142 | 100 | ||
Pr-143 | 1 000 | ||
Nd-147 | 100 | ||
Nd-149 | 100 | ||
Pm-147 | 1 000 | ||
Pm-149 | 1 000 | ||
Sm-151 | 1 000 | ||
Sm-153 | 100 | ||
Eu-152 | 0,1 | ||
Eu-152m | 100 | ||
Eu-154 | 0,1 | ||
Eu-155 | 1 | ||
Gd-153 | 10 | ||
Gd-159 | 100 | ||
Tb-160 | 1 | ||
Dy-165 | 1 000 | ||
Dy-166 | 100 | ||
Ho-166 | 100 | ||
Er-169 | 1 000 | ||
Er-171 | 100 | ||
Tm-170 | 100 | ||
Tm-171 | 1 000 | ||
Yb-175 | 100 | ||
Lu-177 | 100 | ||
Hf-181 | 1 | ||
Ta-182 | 0,1 | ||
W-181 | 10 | ||
W-185 | 1 000 | ||
W-187 | 10 | ||
Re-186 | 1 000 | ||
Re-188 | 100 | ||
Os-185 | 1 | ||
Os-191 | 100 | ||
Os-191m | 1 000 | ||
Os-193 | 100 | ||
Ir-190 | 1 | ||
Ir-192 | 1 | ||
Ir-194 | 100 | ||
Pt-191 | 10 | ||
Pt-193m | 1 000 | ||
Pt-197 | 1 000 | ||
Pt-197m | 100 | ||
Au-198 | 10 | ||
Au-199 | 100 | ||
Hg-197 | 100 | ||
Hg-197m | 100 | ||
Hg-203 | 10 | ||
Tl-200 | 10 | ||
Tl-201 | 100 | ||
Tl-202 | 10 | ||
Tl-204 | 1 | ||
Pb-203 | 10 | ||
Bi-206 | 1 | ||
Bi-207 | 0,1 | ||
Po-203 | 10 | ||
Po-205 | 10 | ||
Po-207 | 10 | ||
At-211 | 1 000 | ||
Ra-225 | 10 | ||
Ra-227 | 100 | ||
Th-226 | 1 000 | ||
Th-229 | 0,1 | ||
Pa-230 | 10 | ||
Pa-233 | 10 | ||
U-230 | 10 | ||
U-231a | 100 | ||
U-232a | 0,1 | ||
U-233 | 1 | ||
U-236 | 10 | ||
U-237 | 100 | ||
U-239 | 100 | ||
U-240a | 100 | ||
Np-237a | 1 | ||
Np-239 | 100 | ||
Np-240 | 10 | ||
Pu-234 | 100 | ||
Pu-235 | 100 | ||
Pu-236 | 1 | ||
Pu-237 | 100 | ||
Pu-238 | 0,1 | ||
Pu-239 | 0,1 | ||
Pu-240 | 0,1 | ||
Pu-241 | 10 | ||
Pu-242 | 0,1 | ||
Pu-243 | 1 000 | ||
Pu-244a | 0,1 | ||
Am-241 | 0,1 | ||
Am-242 | 1 000 | ||
Am-242ma | 0,1 | ||
Am-243a | 0,1 | ||
Cm-242 | 10 | ||
Cm-243 | 1 | ||
Cm-244 | 1 | ||
Cm-245 | 0,1 | ||
Cm-246 | 0,1 | ||
Cm-247a | 0,1 | ||
Cm-248 | 0,1 | ||
Bk-249 | 100 | ||
Cf-246 | 1 000 | ||
Cf-248 | 1 | ||
Cf-249 | 0,1 | ||
Cf-250 | 1 | ||
Cf-251 | 0,1 | ||
Cf-252 | 1 | ||
Cf-253 | 100 | ||
Cf-254 | 1 | ||
Es-253 | 100 | ||
Es-254a | 0,1 | ||
Es-254ma | 10 | ||
Fm-254 | 10 000 | ||
Fm-255 | 100 | ||
a Macierzyste nuklidy promieniotwórcze oraz ich pochodne, których wielkości dawki są uwzględniane przy obliczaniu dawki (co wymaga zatem uwzględnienia jedynie poziomu zwolnienia macierzystego nuklidu promieniotwórczego), zostały wymienione w poniższej tabeli: | |||
Macierzysty nuklid promieniotwórczy | Pochodna | ||
Fe-52 | Mn-52m | ||
Zn-69m | Zn-69 | ||
Sr-90 | Y-90 | ||
Sr-91 | Y-91m | ||
Zr-95 | Nb-95 | ||
Zr-97 | Nb-97m, Nb-97 | ||
Nb-97 | Nb-97m | ||
Mo-99 | Tc-99m | ||
Mo-101 | Tc-101 | ||
Ru-103 | Rh-103m | ||
Ru-105 | Rh-105m | ||
Ru-106 | Rh-106 | ||
Pd-103 | Rh-103m | ||
Pd-109 | Ag-109m | ||
Ag-110m | Ag-110 | ||
Cd-109 | Ag-109m | ||
Cd-115 | In-115m | ||
Cd-115m | In-115m | ||
In-114m | In-114 | ||
Sn-113 | In-113m | ||
Parent radionuclide | Progeny | ||
Sb-125 | Te-125m | ||
Te-127m | Te-127 | ||
Te-129m | Te-129 | ||
Te-131m | Te-131 | ||
Te132 | I-132 | ||
Cs-137 | Ba-137m | ||
Ce-144 | Pr-144, Pr-144m | ||
U-232 | Th-228, Ra-224, Rn-220, Po-216, Pb-212, Bi-212, Tl-208 | ||
U-240 | Np-240m, Np-240 | ||
Np237 | Pa-233 | ||
Pu-244 | U-240, Np-240m, Np-240 | ||
Am-242m | Np-238 | ||
Am-243 | Np-239 | ||
Cm-247 | Pu-243 | ||
Es-254 | Bk-250 | ||
Es-254m | Fm-254 | ||
W przypadku nuklidów promieniotwórczych niewymienionych w tabeli A część 1 właściwy organ przypisuje odpowiednie wartości ilości i stężeń aktywności na jednostkę masy, gdy pojawi się taka potrzeba. Wartości w ten sposób przypisane mają charakter uzupełniający w stosunku do wartości z tabeli A część 1. |
TABELA A część 2: Naturalnie występujące nuklidy promieniotwórcze
Wartości w celu wyłączenia lub zwolnienia naturalnie występujących nuklidów promieniotwórczych w materiałach stałych znajdujących się w stanie równowagi wiekowej ze swymi pochodnymi:
Naturalne nuklidy promieniotwórcze z szeregu U-238 | 1 Bq g-1 |
Naturalne nuklidy promieniotwórcze z szeregu Th-232 | 1 Bq g-1 |
K-40 | 10 Bq g-1 |
TABELA B:
Wartości aktywności całkowitej w celu wyłączenia (kolumna 3) i wartości do celów wyłączenia dla stężenia promieniotwórczego w umiarkowanych ilościach każdego rodzaju materiału (kolumna 2)
Nuklid promieniotwórczy | Stężenie promieniotwórcze (Bq g-1) | Aktywność (Bq) | ||
H-3 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Be-7 | 1 × 103 | 1 × 107 | ||
C-14 | 1 × 104 | 1 × 107 | ||
O-15 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
F-18 | 1 × 101 | 1 × 106 | ||
Na-22 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Na-24 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Si-31 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
P-32 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
P-33 | 1 × 105 | 1 × 108 | ||
S-35 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cl-36 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cl-38 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ar-37 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ar-41 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
K-40 () | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
K-42 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
K-43 | 1 × 101 | 1 × 106 | ||
Ca-45 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ca-47 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sc-46 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sc-47 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sc-48 | 1 × 101 | 1 × 105 | ||
V-48 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cr-51 | 1 × 103 | 1 × 107 | ||
Mn-51 | 1 × 101 | 1 × 105 | ||
Mn-52 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mn-52m | 1 × 101 | 1 × 105 | ||
Mn-53 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mn-54 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mn-56 | 1 × 101 | 1 × 105 | ||
Fe-52 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Fe-55 | 1 × 104 | 1 × 106 | ||
Fe-59 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-55 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-56 | 1 × 101 | 1 × 105 | ||
Co-57 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-58 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-58m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-60 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-60m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-61 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Co-62m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ni-59 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ni-63 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ni-65 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cu-64 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zn-65 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zn-69 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zn-69m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ga-72 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ge-71 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
As-73 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
As-74 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
As-76 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
As-77 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Se-75 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Br-82 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-74 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-76 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-77 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-79 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-81 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-83m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-85 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-85m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-87 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Kr-88 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Rb-86 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-85 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-85m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-87m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-89 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-90 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-91 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sr-92 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Y-90 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Y-91 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Y-91m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Y-92 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Y-93 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zr-93 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zr-95 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Zr-97 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nb-93m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nb-94 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nb-95 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nb-97 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nb-98 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mo-90 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mo-93 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mo-99 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Mo-101 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-96 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-96m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-97 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-97m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-99 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tc-99m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ru-97 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ru-103 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ru-105 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ru-106 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Rh-103m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Rh-105 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pd-103 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pd-109 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ag-105 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ag-108m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ag-110m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ag-111 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cd-109 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cd-115 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cd-115m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
In-111 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
In-113m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
In-114m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
In-115m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sn-113 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sn-125 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sb-122 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sb-124 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sb-125 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-123m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-125m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-127 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-127m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-129 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-129m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-131 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-131m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-132 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-133 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-133m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Te-134 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-123 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-125 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-126 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-129 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-130 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-131 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-132 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-133 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-134 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
I-135 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Xe-131m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Xe-133 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Xe-135 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-129 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-131 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-132 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-134m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-134 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-135 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-136 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-137 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cs-138 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ba-131 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ba-140 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
La-140 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ce-139 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ce-141 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ce-143 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ce-144 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pr-142 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pr-143 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nd-147 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Nd-149 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pm-147 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pm-149 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sm-151 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Sm-153 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Eu-152 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Eu-152m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Eu-154 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Eu-155 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Gd-153 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Gd-159 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tb-160 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Dy-165 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Dy-166 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ho-166 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Er-169 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Er-171 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tm-170 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tm-171 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Yb-175 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Lu-177 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Hf-181 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ta-182 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
W-181 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
W-185 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
W-187 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Re-186 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Re-188 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Os-185 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Os-191 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Os-191m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Os-193 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ir-190 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ir-192 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ir-194 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pt-191 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pt-193m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pt-197 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pt-197m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Au-198 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Au-199 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Hg-197 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Hg-197m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Hg-203 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tl-200 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tl-201 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tl-202 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Tl-204 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pb-203 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pb-210 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pb-212 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Bi-206 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Bi-207 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Bi-210 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Bi-212 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Po-203 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Po-205 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Po-207 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Po-210 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
At-211 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Rn-220 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Rn-222 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-223 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-224 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-225 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-226 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-227 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ra-228 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Ac-228 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-226 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-227 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-228 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-229 | 1 x 10 | 1 × 10 | ||
Th-230 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-231 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Th-234 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pa-230 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pa-231 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pa-233 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-230 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-231 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-232 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-233 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-234 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-235 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-236 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-237 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-238 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-239 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-240 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
U-240 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Np-237 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Np-239 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Np-240 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-234 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-235 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-236 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-237 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-238 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-239 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-240 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-241 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-242 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-243 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Pu-244 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Am-241 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Am-242 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Am-242m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Am-243 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-242 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-243 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-244 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-245 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-246 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-247 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cm-248 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Bk-249 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-246 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-248 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-249 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-250 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-251 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-252 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Cf-253 | 1 × 102 | 1 × 105 | ||
Cf-254 | 1 × 100 | 1 × 103 | ||
Es-253 | 1 × 102 | 1 × 105 | ||
Es-254 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Es-254m | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Fm-254 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
Fm-255 | 1 × 10 | 1 × 10 | ||
(1) Sole potasu w ilościach mniejszych niż 1 000 kg są objęte wyłączeniem. | ||||
b Macierzyste nuklidy promieniotwórcze oraz ich pochodne, których wielkości dawki są uwzględniane przy obliczaniu dawki (co wymaga zatem uwzględnienia jedynie poziomu zwolnienia macierzystego nuklidu promieniotwórczego), zostały wymienione w poniższej tabeli: | ||||
Sr-90 Zr-93 | Y-90 Nb-93m | |||
Zr-97 | Nb-97 | |||
Ru-106 | Rh-106 | |||
Ag-108m | Ag-108 | |||
Cs-137 | Ba-137m | |||
Ba-140 | La-140 | |||
Ce-144 | Pr-144 | |||
Pb-210 | Bi-210, Po-210 | |||
Pb-212 | Bi-212, Tl-208 (0.36), Po-212 (0.64) | |||
Bi-212 | Tl-208 (0.36), Po-212 (0.64) | |||
Rn-220 | Po-216 | |||
Rn-222 | Po-218, Pb-214, Bi-214, Po-214 | |||
Ra-223 | Rn-219, Po-215, Pb-211, Bi-211, Tl-207 | |||
Ra-224 | Rn-220, Po-216, Pb-212, Bi-212, Tl-208 (0.36), Po-212 (0.64) | |||
Ra-226 | Rn-222, Po-218, Pb-214, Bi-214, Po-214, Pb-210, Bi-210, Po-210 | |||
Ra-228 | Ac-228 | |||
Th-226 | Ra-222, Rn-218, Po-214 | |||
Th-228 | Ra-224, Rn-220, Po-216, Pb-212, Bi-212, Tl-208 (0.36), Po-212 (0.64) | |||
Th-229 | Ra-225, Ac-225, Fr-221, At-217, Bi-213, Po-213, Pb-209 | |||
Th-234 | Pa-234m | |||
U-230 | Th-226, Ra-222, Rn-218, Po-214 | |||
U-232 | Th-228, Ra-224, Rn-220, Po-216, Pb-212, Bi-212, Tl-208 (0.36), Po-212 (0.64) | |||
U-235 | Th-231 | |||
U-238 | Th-234, Pa-234m | |||
U-240 | Np-240m | |||
Np237 | Pa-233 | |||
Am-242m | Am-242 | |||
Am-243 | Np-239 |
Określenie i stosowanie wskaźnika stężenia promieniotwórczego w odniesieniu do promieniowania gamma emitowanego przez materiały budowlane
Wskaźnik stężenia promieniotwórczego (I) wyprowadza się z następującego wzoru:
I = CRa226/300 Bq/kg + CTh232/200 Bq/kg+ CK40/3000 Bq/kg
gdzie CRa226, CTh232 i CK40 to stężenia promieniotwórcze w Bq/kg odpowiednich nuklidów promieniotwórczych w materiale budowlanym.
Wskaźnik odnosi się bezpośrednio do dawki promieniowania gamma, które - oprócz w wyniku typowego narażenia zewnątrz pomieszczeń - występuje w budynkach skonstruowanych z określonego materiału budowlanego. Ma to zastosowanie do materiału budowlanego, nie zaś do jego składników. W celu stosowania wskaźnika w odniesieniu do takich składników, w szczególności pozostałości z sektorów, w których przetwarza się naturalnie występujący materiał promieniotwórczy poddany recyklingowi na materiały budowlane, należy stosować odpowiedni współczynnik podziału. Wskaźnik stężenia promieniotwórczego jest stosowany jako narzędzie służące kontroli w celu zidentyfikowania materiałów, które mogą zostać objęte wyłączeniem lub podlegać ograniczeniom. W tym celu wskaźnik stężenia promieniotwórczego (I) może być stosowany do klasyfikacji materiałów w czterech klasach, prowadząc do wyodrębnienia dwóch kategorii materiałów budowlanych (A i B):
Kategoria (odpowiadająca dawka standardowa) | ||
Zastosowanie | A (≤ 1 mSv) | B (> 1 mSv) |
(1) materiały wykorzystywane w dużych ilościach |
A1 I≤ 1 |
B1 I>1 |
(2) materiały powierzchniowe i inne materiały o ograniczonym zastosowaniu |
A2 I≤ 6 |
B2 I>6 |
Podział materiałów na grupy 1) i 2) zgodnie z ich zastosowaniem następuje w oparciu o krajowe kodeksy budowlane.
W stosownych przypadkach dokonuje się oceny faktycznych dawek dla porównania z poziomem odniesienia przy wykorzystaniu bardziej wyrafinowanych modeli, które mogą również uwzględniać naturalne promieniowanie zewnętrzne (lokalne stężenia promieniotwórcze panujące w nienarażonej na zakłócenia skorupie ziemskiej).
System danych na potrzeby indywidualnego monitoringu radiologicznego
System danych na potrzeby indywidualnego monitoringu radiologicznego ustanowiony przez państwo członkowskie może mieć postać scentralizowanej sieci krajowej lub krajowego rejestru dawek. Te sieci lub rejestry mogą powinny zostać uzupełnione wydaniem każdemu pracownikowi zewnętrznemu dokumentu poświadczającego indywidualny monitoring radiologiczny. [Popr. 128]
A: Dane, które należy włączyć do systemu danych na potrzeby indywidualnego monitoringu radiologicznego
B: Dane dotyczące pracowników zewnętrznych, które należy dostarczyć za pośrednictwem systemu danych na potrzeby indywidualnego monitoringu radiologicznego
C. Przepisy dotyczące dokumentu poświadczającego indywidualny monitoring radiologiczny
Działanie w sytuacjach wyjątkowych:
Działanie w sytuacji narażenia wyjątkowego jest podejmowane poprzez odpowiednio szybkie wdrożenie ustaleń w zakresie gotowości, obejmujących następujące elementy, lecz się do nich nie ograniczających:
Orientacyjny wykaz rodzajów materiałów budowlanych do objęcia środkami kontrolnymi w odniesieniu do emitowanego promieniowania gamma
Informacje, które należy podać w zgłoszeniu dotyczącym zamkniętych źródeł o dużej aktywności (HASS)
1. Numer identyfikacyjny HASS |
2. Określenie upoważnionego przedsiębiorstwa |
3. Lokalizacja HASS (użytkowanie lub składowanie) jeżeli inna niż w pkt2. | |||||||
Nazwa: | Nazwa: | ||||||||
Numer urządzenia nadany przez producenta | Adres: Kraj: |
Adres: Kraj: |
|||||||
instalacja na stałe ? | |||||||||
Producent ? | Dostawca ? | Użytkownik ? | składowanie ? | użytkowanie | |||||
Zakres stosowania: | ruchome ? | ||||||||
4. Rejestracja | 5. Zezwolenie | 6. Kontrole operacyjne HASS | |||||||
Data rozpoczęcia rejestracji: | Numer: | Data: | |||||||
Data przekazania rejestracji do archiwum: | Data wydania: | Data: | |||||||
Data ważności: | Dala: | ||||||||
7. CharakteiystykaHASS | 8. Odbiór HASS | Data: | |||||||
Rok produkcji: | Data: | ||||||||
Nuklid promieniotwórczy: | Data odbioru: | Data: | |||||||
Aktywność w momencie produkcji: | Odbiór od: | Data: | |||||||
Data: | |||||||||
Data | |||||||||
[Data referencyjna aktywności: | Nazwa: | Data: | |||||||
Producent/dostawca*: | Adres: | Data: | |||||||
Nazwa: | Kraj: | Data: | |||||||
Adres: | Producent ? | Dostawca ? | Inny użytkownik ? | Data: | |||||
Kraj: | 9. Przekazanie HASS | 10. Dalsze informacje | |||||||
Cechy fizyczne i chemiczne | Data przekazania: | Utrata ? | Data utraty: | ||||||
Określenie rodzaju źródła: | Przekazano na rzecz: | Kradzież ? | Data kradzieży: | ||||||
Okreslenie kapsułki: | Odnaleziono: | Tak ? Nie ? | |||||||
Klasyfikacja ISO: | Nazwa: | Data: | |||||||
Klasyfikacja ANSI: | Adres: | Miejsce: | |||||||
Kategoria źródła МЛЕЛ: | Kraj: | Inne informacje: | |||||||
Zezwolenie | |||||||||
[Źródło neutronowe: | Tak ? Nie ? | Data wydania: | |||||||
Target źródła neutronowego: | Data ważności: | ||||||||
Strumień neutronów: | Producent ? Dostawca ? Inny użytkownik ? | ||||||||
Obiekt długotrwałego przechowywania lub unieszkodliwiania ? |
Przedstawianie danych na temat zamkniętych źródeł o dużej aktywności
Obowiązki przedsiębiorstw odpowiedzialnych za zamknięte źródła o dużej aktywności
Identyfikacja i oznakowanie zamkniętych źródeł o dużej aktywności
Numer ten należy również wygrawerować lub wytłoczyć na pojemniku źródła. Jeżeli nie jest to możliwe do wykonania, lub w przypadku opakowań do transportu wielokrotnego użytku, pojemnik źródła zostaje przynajmniej opatrzony informacją o charakterze źródła.
Orientacyjny wykaz elementów, które należy zawrzeć w krajowym planie działania w celu zarządzania długoterminowymi zagrożeniami wynikającymi z narażenia od radonu
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2016.208.697/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | P7_TC1-COD(2011)0254 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 24 października 2013 r. w celu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/…/UE ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego. |
Data aktu: | 24/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2016 |