(przedstawiona na mocy art. 325 TFUE)w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
(2016/C 150/01)
(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2016 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 325 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 1 ,
uwzględniając otrzymany przez Trybunał w dniu 4 kwietnia 2016 r. wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionego wniosku,
uwzględniając otrzymany przez Trybunał w dniu 15 marca 2016 r. wniosek Rady o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Wstęp
Uwagi
Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 5 kwietnia 2016 r.
1 COM(2016) 113 final z dnia 4 marca 2016 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
3 Zob. art. 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie OLAF.
4 Zob. pkt 56 sprawozdania z działalności Komitetu Nadzoru OLAF za 2014 r.
5 Zob. pkt 44 opinii nr 6/2011 (Dz.U. C 254 z 30.8.2011, s. 1).
6 Zob. art. 1 ust. 2 wniosku.
7 Art. 19 rozporządzenia w sprawie OLAF stanowi, że do dnia 2 października 2017 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z oceny stosowania niniejszego rozporządzenia. Sprawozdaniu towarzyszy opinia Komitetu Nadzoru i podaje się w nim, czy istnieje potrzeba zmiany niniejszego rozporządzenia.
8 W marcu 2016 r., na wniosek organów sądowych państwa członkowskiego, Komisja uchyliła immunitet jurysdykcyjny dyrektorowi generalnemu OLAF.
9 Art. 11 lit. a) Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej stanowi, że pracownicy "korzystają z immunitetu jurysdykcyjnego co do dokonanych przez nich czynności służbowych, a obejmującego również słowa wypowiedziane lub napisane [...]. [K]orzystają oni z tego immunitetu również po zakończeniu pełnienia funkcji".
10 Podobnie jak ma to już miejsce w przypadku art. 17 ust. 9 rozporządzenia w sprawie OLAF, który stanowi, że Komisja jest zobowiązana zasięgnąć opinii Komitetu Nadzoru przed nałożeniem jakichkolwiek sankcji dyscyplinarnych na dyrektora generalnego.