(2016/C 142/03)(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2016 r.)
Pismem z dnia 26 stycznia 2016 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Hiszpanii o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem następującym po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 2 2961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Przedsiębiorstwo Iberpotash jest właścicielem i zarządcą kilku kopalni potażu w Katalonii (Hiszpania). Do Komisji wpłynęła skarga o domniemanym korzystaniu przez Iberpotash z kilku środków pomocy mających związek z jego zobowiązaniami w zakresie ochrony środowiska w odniesieniu do kopalń i hałd odpadów soli powstałych na terenie tych kopalni. Przedmiotem skargi było w szczególności:
Z jednej strony, Komisja ma wątpliwości co do ograniczonych gwarancji finansowych i przykrycia hałdy odpadów soli na terenie kopalni Iberpotash. Środki te mogły zapewnić Iberpotash nienależną korzyść gospodarczą i tym samym stanowiłyby pomoc państwa dla tego przedsiębiorstwa. Jeśli środki te stanowiły pomoc państwa, Komisja ma wątpliwości co do ich zgodności z rynkiem wewnętrznym. Jeśli chodzi o ograniczone gwarancje finansowe, Komisja nie potrafi na tym etapie ustalić odpowiedniej podstawy zgodności. Podobne wątpliwości wzbudza zgodność przykrycia hałdy odpadów z Wytycznymi wspólnotowymi w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska 1 .
Z drugiej strony, Komisja jest zdania, że budowa zbiornika na solankę, prace nad ulepszeniem obiektów uzdatniania wody pitnej na terenie kopalni Iberpotash i finansowanie ze środków publicznych badania dotyczącego jednej z hałd odpadów Iberpotash nie przynosi temu przedsiębiorstwu żadnej korzyści gospodarczej i tym samym nie stanowi pomocy państwa.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 2 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
1 Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9.
3 DO L 102 de 11.4.2006, p. 15.
4 DO L 327 de 22.12.2000, p. 1.
5 DO L 101 de 21.4.2009, p. 25.
6 Informe Técnico para la valoración ambiental del proyecto «Prórroga de la vigencia de arriendo de la reserva a favor del Estado denominada "Zona Catalana"», referencia no SGEA/AGM/igqu/20110378MIN.
7 Informe en relación con la consulta del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente sobre el sometimiento al procedimiento de evaluación de impacto ambiental del proyecto «Prórroga de la vigencia de arriendo de la reserva a favor del Estado denominada "Zona Catalana"», Generalitat de Cataluña, Departamento de Territorio y Sostenibilidad, Dirección General de Calidad Ambiental, 29 de febrero de 2012.
8 Estudio de urgencia de la escombrera del Cogulló.
9 «Conveni de col laboració entre l'Agència i Iberpotash per a la minimització i recollida de surgències salinitzades. Àmbit d'actuació: runam actiu del Cogulló (T.M. Sallent)».
* Información confidential
10 Decreto Legislativo 3/2003, de 4 de noviembre, por el que se aprueba el Texto refundido de la legislación en materia de aguas de Cataluña.
11 Informe de la ACA de 2 de marzo de 2012, p. 4.
12 «La salinització de l'aigua de la conca del Llobregat té un doble origen: natural i antròpic per l'existència d'una conca potàssica natural i d'una explotació minera històrica d'aquesta (Cardona, Súria, Balsareny i Sallent)». Informe de la ACA titulado Actuacions portades a terme per l'Agència Catalana de l'Aigua per la minimització de la incidència dels runams salins de la comarca del Bages i la millora de la qualitat de les aigües superficials i subterrànies de la conca del riu Llobregat [Actuaciones llevadas a cabo por la Agencia Catalana del Agua para la minimización de la incidencia de las escombreras salinas de la comarca del Bages y la mejora de la calidad de las aguas superficiales y subterráneas de la cuenca del río Llobregat], marzo de 2009.
13 Decisión de la Comisión, de 6 de febrero de 2012, en el asunto SA.29427 - Malta - Ayuda estatal a favor de un proyecto medioambiental para la central eléctrica de Delimara.
14 Véase la Decisión 92/316/CEE de la Comisión, de 11 de marzo de 1992, relativa a una ayuda prevista por el Gobierno de los Países Bajos para fomentar una eliminación ecológicamente aceptable de los abonos orgánicos.
15 Véase la decisión prejudicial en el asunto GEMO, C-126/01, ECLI:EU:C:2003:622.
16 Véase la Decisión 1999/227/CECA de la Comisión, de 29 de julio de 1998, sobre las ayudas del Estado federado de Baja Sajonia (Alemania) a la empresa Georgsmarienhütte.
17 DO C 82 de 1.4.2008, p. 1.