Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.35905 (2016/C) (ex 2015/NN) (ex 2012/CP) - Koncesjonariusze działający w porcie w Antwerpii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA
Pomoc państwa SA.35905 (2016/C) (ex 2015/NN) (ex 2012/CP) Koncesjonariusze działający w porcie w Antwerpii Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2016/C 104/03)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2016 r.)

Pismem z dnia 15 stycznia 2016 r., zamieszczonym w autentycznych wersjach językowych na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: + 32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

PROCEDURA

W dniu 17 grudnia 2012 r. Komisja otrzymała skargę złożoną przez Katoen Natie Terminals NV ("skarżący") dotyczącą domniemanej pomocy państwa udzielonej przez Belgię na rzecz dwóch koncesjonariuszy terminali, działających w porcie w Antwerpii, a mianowicie: PSA Antwerp NV ("PSA Antwerp") i Antwerp Gateway NV ("Antwerp Gateway").

Obszerna wymiana informacji między władzami belgijskimi a skarżącym miała miejsce w styczniu, kwietniu, lipcu i wrześniu 2013 r., w marcu, kwietniu, maju, sierpniu i wrześniu 2014 r. oraz w styczniu 2015 r.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Port w Antwerpii jest jednym z największych na świecie portów kontenerowych oraz drugim co do wielkości w Europie po Rotterdamie. Zarządzają nim władze portowe Antwerpii (Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, "GHA"), które są podmiotem prawa publicznego.

W 2004 r. władze portowe GHA zawarły z PSA Antwerp i Antwerp Gateway umowy koncesji na świadczenie usług związanych z przeładunkiem kontenerów w Deurganckdok w porcie w Antwerpii. Umowy koncesji zawarto na okres 42 lat, czyli do 2046 r. Umowy zawierały tzw. wymogi dotyczące minimalnego tonażu ("MTR"). W przypadku gdyby koncesjonariusze nie osiągnęli docelowych MTR, umowa zobowiązywała ich do zapłaty odszkodowania na rzecz GHA.

W latach 2009-2012 PSA Antwerp i Antwerp Gateway nie osiągnęły MTR określonych w umowach koncesji, w związku z czym były prawnie zobowiązane do zapłaty odszkodowania na rzecz GHA. Władze portowe GHA nie pobrały jednak od PSA Antwerp i Antwerp Gateway odszkodowania należnego za te lata. W dniu 26 marca 2013 r. władze portowe GHA podjęły decyzję, na mocy której dostosowały MTR koncesjonariuszy PSA Antwerp i Antwerp Gateway z mocą wsteczną ("decyzja z 2013 r."). W rezultacie kwoty odszkodowań należnych GHA od PSA Antwerp i Antwerp Gateway zostały w znacznym stopniu zmniejszone (o ok. 80 %).

W dniu 12 maja 2014 r. władze portowe GHA podjęły dwie decyzje, tj. decyzję nr 141330 - Deurganckdok West oraz decyzję nr 141345 - Deurganckdok East ("decyzje z 2014 r."), w których zmieniły umowy koncesji z PSA Antwerp i Antwerp Gateway.

Decyzją nr 141330 - Deurganckdok West koncesję PSA Antwerp przekazano PSA DGD. PSA DGD jest spółką zależną PSA Antwerp oraz Terminal Investment SA ("TIL"), spółki zależnej Mediterranean Shipping Company ("MSC").

Decyzją nr 141345 - Deurganckdok East władze portowe GHA przeniosły aktualnie nieużywaną powierzchnię z Antwerp Gateway na spółkę PSA DGD na okres 7 lat. Decyzją nr 141345 - Deurganckdok East nie zmieniono MTR dla Antwerp Gateway. Dostosowane MTR określone decyzją z 2013 r. będą zatem nadal miały zastosowanie do Antwerp Gateway, niezależnie od przeniesienia nieużywanej powierzchni na spółkę PSA DGD.

Komisja uważa, że możliwe jest rozróżnienie dwóch potencjalnych środków pomocy państwa, które odpowiadają poszczególnym krokom podjętym przez władze portowe GHA w odniesieniu do MTR:

(i)
w odniesieniu do PSA Antwerp i Antwerp Gateway - zmniejszenie odszkodowania z tytułu niedopełnienia przez niego MTR w ramach umów koncesji ze skutkiem wstecznym od 2009 r. na podstawie decyzji z 2013 r. (środek 1);
(ii)
w odniesieniu do Antwerp Gateway - utrzymywanie obniżonego odszkodowania w stosunku do Antwerp Gateway na podstawie decyzji 141345 - Deurganckdok East z 2014 r. (środek 2).

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W odniesieniu do środka 1 Komisja zauważa, że przy ocenie jego zgodności z rynkiem wewnętrznym należy uwzględnić bezprecedensowy wpływ kryzysu gospodarczego z 2009 r.

Komisja ma jednak wątpliwości, czy racjonalny prywatny podmiot działający w warunkach gospodarki rynkowej zwlekałby cztery lata z decyzją dotyczącą obniżenia kwoty należnego odszkodowania. W przedmiotowej sprawie nastąpiła poważna luka czasowa pomiędzy początkiem kryzysu gospodarczego w 2009 r. a decyzją z 2013 r., która z mocą wsteczną regulowała kwestię niezapłaconych odszkodowań, znacznie je zmniejszając.

Komisja ma ponadto wątpliwości, czy zmniejszenie odszkodowań przyznane PSA Antwerp i Antwerp Gateway przez władze portowe GHA byłoby do przyjęcia dla racjonalnego prywatnego podmiotu działającego w warunkach gospodarki rynkowej, zważywszy, że zmniejszenie to wydaje się nieproporcjonalnie wysokie (tj. rzeczywisty spadek natężenia ruchu w Deurganckdok wyniósł - 38,6 %, podczas gdy zmniejszenie odszkodowań wyniosło ok. 80 %).

Zdaniem Komisji zgodność z rynkiem środka 1 podważana jest również przez fakt, że decyzja z 2013 r. uwzględnia takie elementy, jak planowanie przestrzenne, mobilność i długoterminowe zatrudnienie. Komisja ma ponadto wątpliwości, czy - jak twierdzą władze belgijskie - władze portowe GHA liczyły się z poważnym ryzykiem postępowania spornego ze strony PSA Antwerp i Antwerp Gateway.

Uwzględniając powyższe, Komisja ma wątpliwości, czy, przyjmując środek 1, władze portowe GHA postąpiły jak podmiot działający w warunkach gospodarki rynkowej.

Jeśli chodzi o środek 2, Komisja zauważa, że w decyzji nr 141330 - Deurganckdok West stwierdzono, iż, uwzględniając zmiany na rynku: "nie można dłużej utrzymywać, że pierwotnych wymogów dotyczących tonażu nie da się spełnić z powodu kryzysu finansowego i gospodarczego". Zważywszy na fakt, że władze portowe GHA same uznały, że sytuacja na rynku znacznie się zmieniła, Komisja ma wątpliwości, czy utrzymanie zmniejszonej kwoty odszkodowania w przypadku niespełnienia MTR przez Antwerp Gateway na podstawie decyzji nr 141345 - Deurganckdok East można uznać za zgodne z zasadami rynkowymi.

W odniesieniu do obu środków Komisja doszła do wstępnego wniosku, że decyzje władz portowych GHA można przypisać państwu belgijskiemu. Środki będące przedmiotem oceny wiążą się z potencjalną utratą zasobów przez port w Antwerpii, a więc zasobów państwowych. Komisja jest również zdania, że środki będące przedmiotem postępowania mają charakter selektywny, gdyż dotyczą tylko dwóch wyraźnie wymienionych podmiotów prowadzących działalność w terminalu kontenerowym w porcie w Antwerpii, tj. PSA Antwerp i Antwerp Gateway, w związku z czym należy uznać je za mogące zakłócić konkurencji lub grozić zakłóceniem konkurencji i uznać, że mogą one wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja uważa zatem na tym etapie, że środek 1 i środek 2 stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu TFUE. Komisja ma również wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym.

Na podstawie powyższego Komisja zdecydowała się wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.104.17

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.35905 (2016/C) (ex 2015/NN) (ex 2012/CP) - Koncesjonariusze działający w porcie w Antwerpii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 18/03/2016
Data ogłoszenia: 18/03/2016