Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 grudnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 10 grudnia 2014 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty)

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 9295 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2015/C 74/05)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2015 r.)

W dniu 10 grudnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.

 WPROWADZENIE

(1)
Decyzja odnosi się do pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG dotyczącego standardowych/katalogowych kopert i specjalnych kopert z nadrukiem (firmowych i/lub na miarę) wszelkich kształtów, kolorów i rozmiarów. Standardowe/katalogowe koperty to koperty różnej wielkości bez nadruku (firmowa/prywatna etykieta lub bez etykiety), które są zwykle nabywane luzem na podstawie katalogów producentów. Specjalne koperty z nadrukiem (firmowe lub na miarę) są kopertami z nadrukiem specjalnie zaprojektowanymi i wykonanymi według specyfikacji klientów. Decyzja jest skierowana do:
(i)
Bong 2 ;
(ii)
GPV 3 ;
(iii)
Hamelin 4 ;
(iv)
Mayer-Kuvert 5 ; i
(v)
Tompla 6 .

2.

 OPIS SPRAWY

2.1. Procedura
(2)
Po otrzymaniu informacji od informatora Komisja przeprowadziła w dniu 14 września 2010 r. ukierunkowane kontrole na terenie różnych producentów kopert w kilku państwach członkowskich. Dalsze kontrole miały miejsce między 1 października 2010 r. a 31 stycznia 2011 r.
(3)
W następstwie kontroli kilka przedsiębiorstw złożyło wniosek o obniżenie kwoty grzywny na podstawie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar, w tym Tompla, Hamelin i Mayer-Kuvert (również w imieniu GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.).
(4)
Podczas postępowania wyjaśniającego Komisja przesłała również szereg wezwań do udzielenia informacji na podstawie art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(5)
W dniu 10 grudnia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko adresatom decyzji w celu podjęcia z nimi rozmów ugodowych. Rozmowy ugodowe odbyły się między styczniem a październikiem 2014 r. Następnie przedsiębiorstwa Bong, Hamelin, Mayer-Kuvert/GPV i Tompla przedłożyły Komisji formalne wnioski ugodowe zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 7 .
(6)
W dniu 18 listopada 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, a wszystkie strony jednoznacznie potwierdziły, że treść zgłoszenia odpowiada przedłożonym przez nie propozycjom ugodowym i że w związku z tym strony nadal zobowiązują się do dalszego udziału w postępowaniu ugodowym. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 8 grudnia 2014 r. Komisja przyjęła decyzję w dniu 10 grudnia 2014 r.

2.2. Adresaci decyzji i okres trwania naruszenia przepisów

(7)
Wymienione poniżej przedsiębiorstwa naruszyły art. 101 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG przez swoje uczestnictwo w działaniach antykonkurencyjnych w odniesieniu do dostaw papierowych kopert we wskazanych poniżej okresach.
Przedsiębiorstwo Czas trwania
Bong 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Grupa GPV (1) 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Hamelin 5 listopada 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Mayer-Kuvert 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
Tompla 8 października 2003 r. - 22 kwietnia 2008 r.
(1) W niniejszej decyzji termin "grupa GPV" odnosi się do [non-addressee], [non-addressee] i Heritage Envelopes Ltd. W dniu 27 września 2011 r. Mayer-Kuvert-network GmbH nabył cały kapitał zakładowy Heritage Envelopes Ltd. i większość aktywów produkcyjnych kopert [non-addressee] i [non-addressee], które zostały przekazane GPV France SAS, spółce zależnej Mayer-Kuvert.

2.3. Krótki opis naruszenia

(8)
Ogólnym celem kartelu było przydzielanie klientów oraz uzgadnianie cen w kilku państwach członkowskich i państwach będących umawiającymi się stronami Porozumienia EOG. Poprzez szereg mających znamiona zmowy kontaktów biorące w nich udział przedsiębiorstwa:
a)
dzieliły się klientami i uzgadniały wielkość sprzedaży;
b)
uzgadniały podwyżki cen dotyczące konkretnych klientów i ogólne podwyżki cen oraz dzieliły się informacjami na temat reakcji klientów na takie podwyżki. Ogólne podwyżki cen często miały na celu przerzucanie na klientów wzrostu kosztów papieru;
c)
koordynowały swoje udziały w przetargach ogłaszanych przez dużych ogólnoeuropejskich klientów. W tym kontekście ich celem było ustalanie faktycznych cen w przetargu i ochrona swoich istniejących dostaw;
d)
wprowadzone mechanizmy miały na celu utrzymanie status quo poprzez rekompensowanie uczestnikom kartelu strat w wielkości sprzedaży lub utraty poszczególnych klientów na rzecz innego uczestnika kartelu;
e)
wymieniały szczególnie chronione informacje handlowe, zwłaszcza dotyczące strategii handlowych, klientów i wielkości sprzedaży.
(9)
Zakres geograficzny tego postępowania w odniesieniu do wszystkich stron uczestniczących obejmował Danię, Francję, Niemcy, Norwegię, Szwecję i Zjednoczone Królestwo.

2.4. Środki naprawcze

(10)
W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 8 . W decyzji nakłada się grzywny na odnośne jednostki wchodzące w skład przedsiębiorstw wymienionych w pkt 1 powyżej.

2.4.1. Podstawowy wymiar grzywny

(11)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż przez przedsiębiorstwa standardowych/katalogowych kopert i specjalnych kopert z nadrukiem w ostatnim pełnym roku przed datą zakończenia działalności kartelu, fakt, że ustalenia dotyczące koordynacji cen należą do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, okres istnienia kartelu oraz dodatkową kwotę w celu zniechęcania przedsiębiorstw do stosowania praktyk dotyczących koordynacji cen.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

(12)
Komisja nie uwzględniła żadnych okoliczności obciążających. Komisja uznała jednak, że w odniesieniu do przedsiębiorstwa Mayer-Kuvert zastosowanie miały okoliczności łagodzące ze względu na jego ograniczony udział w naruszeniu.

2.4.3. Przyjęcie dostosowanej kwoty podstawowej

(13)
Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności niniejszej sprawy, Komisja skorzystała ze swoich uprawnień dyskrecjonalnych zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. i dostosowała grzywny w sposób uwzględniający odsetek sprzedaży produktu będącego przedmiotem zmowy w całkowitym obrocie, jak i różnice między stronami w związku z ich indywidualnym udziałem w naruszeniu.

2.4.4. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

(14)
W tym przypadku żadna z grzywien nie przekroczyła 10 % łącznych obrotów przedsiębiorstwa za 2013 r.

2.4.5. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.

(15)
Komisja przyznała obniżkę grzywny w wysokości 50 % w przypadku Tompla, 25 % - w przypadku Hamelin i 10 % - w przypadku Mayer-Kuvert (w tym 10 % obniżkę oddzielnej grzywny nałożonej na GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.).

2.4.6. Zastosowanie obwieszczenia o postępowaniach ugodowych

(16)
W wyniku zastosowania obwieszczenia o postępowaniach ugodowych zmniejszono grzywnę nałożoną na wszystkich adresatów o 10 %.

2.4.7. Niewypłacalność

(17)
Dwa przedsiębiorstwa powołały się na swoją niewypłacalność, o której mowa w pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien z 2006 r. Na podstawie przeprowadzonej przez Komisję analizy sytuacji finansowej poszczególnych przedsiębiorstw oraz szczególnej sytuacji gospodarczej obniżono grzywny nałożone na oba przedsiębiorstwa.

3.

 WNIOSEK

(18)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
a)
Bong AB, Bong Sverige AB, Bong Belgium SA, Bong U.K. Ltd. i Bong GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 3 118 000 EUR;
b)
Holdham S.A.: 4 996 000 EUR;
c)
Edlef Bartl Holding GmbH, mayer-network GmbH i Mayer-Kuvert-network GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 4 991 000 EUR;
d)
GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd., wspólnie odpowiedzialne: EUR 1 651 000;
e)
Printeos, S.A., Tompla Sobre Expres, S.L., Tompla Scandinavia AB, Tompla France SARL i Tompla Druckerzeugnisse Vertriebs GmbH, wspólnie odpowiedzialne: 4 729 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Bong AB, Bong Sverige AB, Bong Belgium SA, Bong U.K. Ltd. i Bong GmbH.
3 GPV France SAS i Heritage Envelopes Ltd.
4 Holdham S.A.
5 Edlef Bartl Holding GmbH, mayer-network GmbH, Mayer-Kuvert-network GmbH.
6 Printeos, SA, Sobre Expres, S.L., Tompla Scandinavia AB, Tompla France SARL i Tompla Druckerzeugnbisse Vertriebs GmbH.
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
8 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.74.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 10 grudnia 2014 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39780 - Koperty).
Data aktu: 03/03/2012
Data ogłoszenia: 03/03/2015