Rezolucja w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2012 na rok budżetowy 2012, sekcja 3 - Komisja (17295/2012 - C7-0401/2012 - 2012/2281(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 6/2012 - Dochody związane ze środkami własnymi i i innymi - Zwiększenie środków na płatności w działach 1a, 1b, 2, 3a i 4 wieloletnich ram finansowych - Obniżenie poziomu środków na zobowiązania wprowadzanych do budżetu

P7_TA(2012)0485

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2012 na rok budżetowy 2012, sekcja 3 - Komisja (17295/2012 - C7-0401/2012 - 2012/2281(BUD))

(2015/C 434/33)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314, oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 1 , a w szczególności art. 37 i 38 tego rozporządzenia,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 1 grudnia 2011 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając decyzję Rady nr 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 4 ,
-
uwzględniając decyzję Rady Europejskiej EUCO 76/12 z dni 28-29 czerwca 2012 r. w sprawie uzgodnionego przez państwa członkowskie "Paktu na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia";
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2012 na rok budżetowy 2012, przedłożony przez Komisję dnia 23 października 2012 r. (COM(2012)0632),
-
uwzględniając stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 6 grudnia 2012 r. dotyczące projektu budżetu korygującego nr 6/2012 (17295/2012 - C7-0401/2012),
-
uwzględniając art. 75b i art. 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0409/2012),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 6/2012 do budżetu ogólnego na 2012 r. obejmuje między innymi uaktualnienie prognoz dochodów po ostatnim przeglądzie prognoz zasobów własnych oraz innych dochodów, a także podwyżkę środków na płatności o prawie 9 mld EUR w działach 1a, 1b, 2, 3a i 4 wieloletnich ram finansowych w celu uregulowania zaległych potrzeb do końca roku;
B.
mając na uwadze, że równolegle inne potrzeby w zakresie płatności zostały już częściowo pokryte poprzez przeniesienie zbiorcze w środkach na płatności (DEC 30/2012) na ogólną kwotę 419,7 mln EUR;
C.
mając na uwadze, że Komisja pierwotnie wskazała źródła, z których można by dokonać przesunięć środków na ogólną kwotę 47,4 mln EUR, i które - zgodnie z początkową propozycją Komisji - zostały uwzględnione w PBK nr 6/2012;
D.
mając na uwadze, że zmiany w zasobach własnych wraz ze znaczącym wzrostem dochodów - o 3 525 mln EUR - z tytułu grzywien i spłat odsetek prowadzą do ogólnego wzrostu dochodów netto na kwotę 3 080,8 mln EUR, co złagodzi wpływ PBK nr 6/2012 na wkłady państw członkowskich oparte na ich PKB;
E.
mając na uwadze, że podczas prowadzonych w dniu 29 listopada 2012 r. rozmów trójstronnych w sprawie budżetu delegacje Parlamentu i Rady przystały na zmianę kwoty przeznaczonej na uregulowanie tych potrzeb w 2012 r. poprzez obniżenie jej do 6,1 mld EUR, z czego 0,1 mld EUR odnosi się do przesunięcia, którego Komisja pierwotnie nie proponowała;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 6/2012 przedstawiony przez Komisję;
2.
zauważa, że projekt budżetu korygującego nr 6/2012 w formie zmienionej przez Radę odzwierciedla porozumienie osiągnięcie podczas rozmów trójstronnych w sprawie budżetu w dniu 29 listopada 2012 r.;
3.
podkreśla, że wspólne oświadczenie w sprawie potrzeb dotyczących płatności na 2012 r., w którym władza budżetowa stwierdza, że w 2012 należało zezwolić na wyasygnowanie 2,9 mld EUR na dodatkowe płatności, by pokryć roszczenia dotyczące płatności, jakie spłynęły do Komisji, stanowi integralną część porozumienia osiągniętego w rozmowach trójstronnych;
4.
z mocą przypomina Radzie i Komisji, że wspólne porozumienie w sprawie potrzeb dotyczących płatności na 2012 r. trzeba rozumieć jako porozumienie polityczne w zakresie konieczności osiągnięcia zgody na wczesnym etapie 2013 r. w sprawie budżetu korygującego przeznaczonego na wyłączny cel pokrycia tej kwoty 2,9 mld EUR oraz zapewnienia dodatkowych środków w stosunku do kwoty środków na płatności zatwierdzonej w początkowym budżecie na 2013 r., bez uszczerbku dla właściwego wykonania tego budżetu;
5.
zatwierdza bez zmian stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 6/2012;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 6/2012 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.434.191

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 6/2012 na rok budżetowy 2012, sekcja 3 - Komisja (17295/2012 - C7-0401/2012 - 2012/2281(BUD)).
Data aktu: 12/12/2012
Data ogłoszenia: 23/12/2015