Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia

(2015/C 422/08)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń.

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu za rok 2014

Wielostronna umowa ramowa (MFA)

Inne kwestie

Ramy prawne

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Konfikt interesów

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

WPROWADZENIE

1.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w lutym 2007 r. 1 w celu zarządzania częścią techniczną programu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research - Program badań w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w kontekście jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej) i funkcjonuje autonomicznie od dnia 10 sierpnia 2007 r. W czerwcu 2014 r. 2 Rada zmieniła pierwotne rozporządzenie i wydłużyła czas trwania Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.
2.
Celem projektu SESAR jest modernizacja zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w Europie. Projekt obejmuje trzy fazy:
-
"Fazę planowania" (w latach 2004-2007) prowadzoną przez Europejską Organizację do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), współfinansowaną z budżetu Unii Europejskiej w ramach programu na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej. Rezultatem tej fazy było powstanie centralnego planu zarządzania europejskim ruchem lotniczym, w którym określono zawartość oraz opisano opracowanie i rozmieszczenie systemów ATM nowej generacji.
-
"Fazę opracowywania", którą podzielono na dwa okresy (okres 1, obejmujący lata 2008-2016 i finansowany w ramach okresu programowania 2008-2013, i okres 2, wydłużony do 2024 r., z maksymalnym okresem trwania programu obejmującym lata 2016-2024). Faza ta prowadzona jest przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR i ma prowadzić do powstania nowych systemów technicznych, urządzeń i procedur operacyjnych określonych w centralnym planie zarządzania ruchem lotniczym w Europie.
-
"Fazę rozmieszczenia" (w latach 2014-2024), która ma być prowadzona przez branżę i zainteresowane podmioty, obejmującą utworzenie i wdrażanie na dużą skalę nowej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym.
3.
W ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 3 Rada powierzyła Wspólnemu Przedsięwzięciu SESAR stałe prowadzenie badań i wdrażanie innowacji związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym, a w szczególności koordynację działań w zakresie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w celu osiągnięcia określonych wyników. Realizacja programu SESAR II w ramach programu "Horyzont 2020" rozpocznie się w drugiej połowie 2015 r. pod nazwą SESAR 2020.
4.
Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało zaplanowane jako partnerstwo publiczno-prywatne. Członkami założycielami są Unia Europejska reprezentowana przez Komisję oraz Eurocontrol reprezentowany przez swoją agencję. W odpowiedzi na zaproszenie do wyrażenia zainteresowania członkami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR zostało piętnaście publicznych i prywatnych przedsiębiorstw z branży żeglugi powietrznej. Wśród nich znajdują się producenci samolotów, producenci wyposażenia naziemnego i pokładowego, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i władze portów lotniczych.
5.
Budżet przeznaczony na fazę opracowywania programu SESAR I wynosi 2 100 mln euro i ma być w równych częściach zapewniony przez UE, Eurocontrol oraz uczestniczących w programie partnerów publicznych i prywatnych. Wkład UE finansowany jest z siódmego programu ramowego na rzecz badań naukowych i z programu na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej oraz, w przypadku SESAR 2020, z programu "Horyzont 2020". Około 90 % finansowania pochodzącego z Eurocontrol i od innych partnerów będzie miało formę wkładu niepieniężnego.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

6.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
7. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
8. Na mocy art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
10. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
11. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i właściwą podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
14.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu za rok 2014

15.
Pierwotny i ostateczny budżet na 2014 r. obejmował środki na zobowiązania w wysokości odpowiednio 12,4 mln i 13,1 mln euro oraz środki na płatności w wysokości odpowiednio 116,4 i 121,9 mln euro.
16.
Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 99,4 % (w 2013 r. - 99,6 %). Wskaźnik wykorzystania środków na płatności wyniósł 79,8 % (w 2013 r. - 94,4 %), co odzwierciedla odroczenie 3 z 15 rocznych zestawień wydatków poniesionych przez członków z końca 2014 r. do początku 2015 r.

Wielostronna umowa ramowa (MFA)

17.
Na dzień 31 grudnia 2014 r. faza opracowywania Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR obejmowała prace 16 członków (w tym Eurocontrol) w ramach działalności programowej, w których uczestniczyło ponad 100 podmiotów prywatnych i publicznych oraz podwykonawców. Spośród 369 projektów SESAR uwzględnionych w decyzji o czwartej zmianie wielostronnej umowy ramowej realizowano lub ukończono 348 (94 %).
18.
Na dzień 31 grudnia 2014 r. zaciągnięto zobowiązania na 100 % kwoty 556 mln euro tytułem wkładów wypłacanych pozostałym 15 członkom przez Unię Europejską i Eurocontrol na podstawie decyzji o czwartej zmianie wielostronnej umowy ramowej (od dnia 1 stycznia 2014 r.), a wypłacono 66 % tej kwoty (369 mln euro). Pozostałe 34 % (187 mln euro) ma zostać wypłacone do dnia 31 grudnia 2017 r.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

19.
Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR na okres programowania 2014-2020 został przyjęty przez zarząd dnia 25 czerwca 2015 r. 9

Jednostka kontroli wewnętrznej i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

20.
Jednostka kontroli wewnętrznej SESAR przeprowadziła kontrole działów kadr/rekrutacji oraz walidacji zatwierdzeń transakcji w systemie ABAC, a także inne działania konsultacyjne i służące uzyskaniu pewności.
21.
Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła kontrolę zarządzania ryzykiem, a następnie dokonała oceny ryzyka, w wyniku czego wydała trzy zalecenia 10 , które zostały przyjęte. Wdrażany jest stosowny plan działania.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI USTALENIAMI

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

22.
W celu monitorowania wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu i sprawozdawczości na ich temat 11 Wspólne Przedsięwzięcie SESAR korzysta z własnego systemu i narzędzi do gromadzenia danych i rozpowszechniania wyników usprawnień funkcjonalnych i technologicznych opracowanych przez jego członków i partnerów 12 . Wyniki są publikowane na stronie internetowej Wspólnego Przedsięwzięcia 13 , w rocznych sprawozdaniach dotyczących przekazanych środków oraz rocznych sprawozdaniach z działalności.
23.
W dniu 5 grudnia 2014 r. Komisja powołała kierownika procesu realizacji SESAR 14 , aby zapewnić stosowanie nowych technologii i rozwiązań, już przetestowanych i zatwierdzonych na etapie badań i rozwoju przeprowadzonych przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR, w codziennym funkcjonowaniu. Kierownik procesu realizacji odpowiada za monitorowanie wdrażania rozwiązań i sprawozdawczość w tym zakresie.
24.
Wspólne przedsięwzięcie przygotowuje obecnie kompleksowe sprawozdanie na temat społecznych i gospodarczych korzyści płynących z ukończonych projektów, jak również informacje na temat wkładu wszystkich członków SESAR w realizację programu. Sprawozdanie to ma być dostępne w drugiej połowie 2015 r.

Konfikt interesów

25.
Komisja opracowuje jednolity szablon dla wspólnych przedsięwzięć. Do czasu jego wydania pozostaje w mocy procedura Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR.

Druga ocena śródokresowa dokonana przez Komisję

26.
W wyniku drugiej śródokresowej oceny dokonanej przez Komisję 15 Zarząd omówił i przyjął w październiku i grudniu 2014 r. konkretne działania 16 mające na celu realizację dwóch sformułowanych zaleceń 17 . Działania te są w trakcie realizacji, a obecny stan wdrażania jest monitorowany.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 6 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie siódmego programu ramowego przewiduje wkład w Unii w tworzenie długoterminowych partnerstw publiczno-prywatnych w postaci wspólnych inicjatyw technologicznych, które można realizować poprzez wspólne przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 187 Traktatu.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/ 2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008).

Rozporządzenie Rady (UE) nr 721/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024.

Kompetencje Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1361/2008)

Cele

Celem Wspólnego Przedsięwzięcia jest zapewnienie modernizacji europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym poprzez skoordynowanie i skoncentrowanie wszystkich działań badawczo-rozwojowych z tej dziedziny w Unii. Wspólne Przedsięwzięcie odpowiada za realizację centralnego planu ATM, a w szczególności za realizowanie następujących zadań:

- organizowanie i koordynowanie fazy opracowywania w projekcie SESAR zgodnie z centralnym planem ATM - czyli działań określonych w projekcie w fazie planowania pod kierunkiem Europejskiej Organizacji do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - poprzez połączenie funduszy sektora publicznego i prywatnego w jednej strukturze oraz zarządzanie nimi w ramach takiej struktury,

- zapewnienie niezbędnych funduszy dla fazy opracowywania projektu SESAR zgodnie z centralnym planem ATM,

- zapewnienie udziału zainteresowanych stron z sektora zarządzania ruchem lotniczym w Europie, a zwłaszcza: instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, użytkowników przestrzeni powietrznej, stowarzyszeń pracowniczych, portów lotniczych i przemysłu wytwórczego, jak również odpowiednich instytucji naukowych lub środowiska naukowego zajmującego się odnośną dziedziną,

- organizowanie prac technicznych w zakresie działań badawczo-rozwojowych, walidacji i analiz, które mają być realizowane pod jego nadzorem, unikając przy tym rozdrabniania działań,

- zapewnienie nadzoru nad działaniami związanymi z opracowaniem wspólnych produktów odpowiednio określonych w centralnym planie ATM oraz - w razie potrzeby - ogłaszanie konkretnych przetargów.

Zarządzanie

(rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1361/ 2008)

Zarząd

Zadania:

a) przyjęcie centralnego planu ATM zatwierdzonego przez Radę zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia SESAR oraz przyjmowanie propozycji zmodyfikowania tego planu;

b) udzielanie wytycznych i podejmowanie decyzji niezbędnych do realizacji fazy opracowywania w projekcie SESAR, a także całościowy nadzór nad jej realizacją;

c) zatwierdzanie planu prac oraz rocznych planów prac Wspólnego Przedsięwzięcia zgodnie z art. 16 ust. 1, a także budżetu rocznego wraz z planem zatrudnienia;

d) udzielanie zgody na podjęcie negocjacji oraz podejmowanie decyzji o przyjęciu nowych członków i o związanych z tym umowach zgodnie z art. 1 ust. 3;

e) nadzorowanie realizacji umów zawartych pomiędzy członkami a Wspólnym Przedsięwzięciem;

f) mianowanie dyrektora wykonawczego i odwoływanie go oraz zatwierdzanie struktury organizacyjnej i monitorowanie wyników pracy dyrektora wykonawczego;

g) podejmowanie decyzji o kwotach wkładów finansowych członków i procedurach przekazywania tych wkładów oraz o ocenie wkładów rzeczowych;

h) przyjęcie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia;

i) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego i bilansu;

j) przyjmowanie rocznego sprawozdania w sprawie postępów fazy opracowywania w projekcie SESAR i kondycji finansowej projektu zgodnie z art. 16 ust. 2;

k) podejmowanie decyzji w sprawie kierowanych do Komisji propozycji przedłużenia działalności Wspólnego Przedsięwzięcia lub propozycji jego rozwiązania;

l) określenie procedur przyznawania praw dostępu do dóbr materialnych i niematerialnych, które są własnością Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz procedur przekazywania tych dóbr;

m) ustalanie zasad i procedur udzielania zamówień niezbędnych do realizacji centralnego planu ATM, w tym szczegółowych procedur na wypadek konfliktu interesów;

n) podejmowanie decyzji o kierowaniu do Komisji wniosków w sprawie zmiany statutu zgodnie z art. 24;

o) wykonywanie wszelkich innych uprawnień oraz sprawowanie wszelkich innych funkcji, w tym powoływanie jednostek zależnych, jakie mogą być niezbędne dla celów fazy opracowywania w projekcie SESAR;

p) przyjmowanie rozwiązań koniecznych do wykonania art. 8.

Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy zachowuje pełną niezależność w wykonywaniu swoich obowiązków w zakresie przyznanych mu uprawnień.

Kontrola wewnętrzna

Audytor Wewnętrzny Komisji Europejskiej

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski, Rada oraz zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia

Środki udostępnione Wspólnemu Przedsięwzięciu w roku 2014

Ostateczna wersja sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2014 r.

Budżet

13 119 600 euro na zobowiązania

121 942 760 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

Budżet operacyjny na rok 2014 przewiduje plan zatrudnienia 39 pracowników tymczasowych i trzech oddelegowanych ekspertów krajowych, co daje łącznie 42 stanowiska, z czego na koniec roku 2014 obsadzonych było 37:

- 31 pracowników tymczasowych, z naboru zewnętrznego,

- 1 pracownik oddelegowany przez członków SESAR zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 219/2007,

- 3 pracowników kontraktowych,

- 2 oddelegowanych ekspertów krajowych.

Przydział stanowisk:

zadania operacyjne: 20

zadania administracyjne i pomocnicze: 16

zadania mieszane: 1

Działalność i usługi w roku 2014 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za 2014 r. na stronie internetowej http://www.sesarju.eu/
Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR.

ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

Wspólne Przedsięwzięcie przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1) zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1361/2008 (Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 721/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024 (Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 1).
3 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
9 Przyjęcie regulaminu przez zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR nastąpiło po przyjęciu przez Komisję, w dniu 4 czerwca 2015 r., decyzji wykonawczej Komisji dopuszczającej odstępstwa pod względem stosowania regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR od rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012. Regulamin wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
10 Wydane zalecenia dotyczyły: (i) planowania (powiązania celów z zagrożeniami); (ii) wydajnego funkcjonowania; oraz (iii) nadzoru kierowniczego i sprawozdawczości.
11 Pkt 21 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 58).
12 Wyniki projektów SESAR w dziedzinie badań i innowacji nazywane są rozwiązaniami SESAR (SESAR Solutions). Są to usprawnienia funkcjonalne i technologiczne opracowane przez członków i partnerów SESAR mające na celu przyczynienie się do modernizacji europejskiego i światowego systemu ATM, tak aby wykazać, że branża ATM odniosła wyraźne korzyści w wyniku skutecznego wdrożenia tych rozwiązań.
14 Kierownik procesu realizacji SESAR to jednostka synchronizująca i koordynująca modernizację europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym pod nadzorem Komisji Europejskiej. Kierownik procesu realizacji powoływany jest na podstawie ramowej umowy o partnerstwie zawartej z Komisją Europejską i jako taki jest osobnym podmiotem w stosunku do Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR. Formalnie Wspólne Przedsięwzięcie SESAR oraz kierownik procesu realizacji SESAR to dwa filary tego samego projektu SESAR w ramach inicjatywy dotyczącej jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
15 Pkt 26 sprawozdania Trybunału za rok 2013 (Dz.U. C 452 z 16.12.2014, s. 58).
16 W szczególności nowa procedura komunikacji oraz plan zarządzania zakończeniem programu.
17 Przygotowanie planu zarządzania zakończeniem programu i bieżące zarządzanie nim uzgodniono podczas trzech spotkań grupy ds. zakończenia programu i trzech spotkań w sprawie zakończenia programu, które odbyły się w okresie od października 2014 r. do marca 2015 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.422.70

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.
Data aktu: 06/10/2015
Data ogłoszenia: 17/12/2015