Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2015/C 188/04)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2015 r.)
Pismem z dnia 3 lutego 2015 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Pismem z dnia 19 grudnia 2013 r. Komisja zwróciła się do władz belgijskich o udzielenie informacji dotyczących belgijskiego systemu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków przewidzianego w art. 185§ 2 lit. b) CIR92 (fr. code des impôts sur le revenu - belgijski kodeks podatkowy w zakresie podatków dochodowych), prosząc m.in. o przedstawienie przeglądu wszystkich interpretacji indywidualnych wydanych w tej sprawie.
OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Belgijski "system opodatkowania nadmiernych zysków" umożliwia belgijskim przedsiębiorstwom należącym do grup przedsiębiorstw międzynarodowych znaczne obniżanie swojej podstawy opodatkowania (w większości przypadków o ponad połowę). Od czasu wprowadzenia w 2004 r. systemu opodatkowania nadmiernych zysków skorzystało z niego około 50 przedsiębiorstw. Wdrażanie systemu polega na wydawaniu wiążących interpretacji indywidualnych prawa podatkowego.
Podstawa prawna dla systemu nadmiernych zysków w prawie belgijskim określa, że stanowi ona transpozycję do prawa belgijskiego zasad regulujących ceny transferowe w warunkach rynkowych, zawartych w art. 9 modelowej konwencji podatkowej OECD. Pozwala ona na jednostronną korektę w dół, tj. obniżenie podstawy opodatkowania podatnika, jeżeli podatnik twierdzi, że zaksięgowane przez niego zyski byłyby niższe, gdyby zastosowano zasadę ceny rynkowej.
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy połączone C-182/03 i C-217/03 Forum 187) interpretacje indywidualne prawa podatkowego mogą przynosić korzyść przedsiębiorstwu, na rzecz którego je wydano, jeśli zatwierdza się w nich porozumienie cenowe odbiegające od warunków, jakie zostałyby ustalone między niezależnymi podmiotami rynkowymi (zasada ceny rynkowej).
Zasadniczo, zgodnie z wytycznymi OECD i przepisami dotyczącymi zasady ceny rynkowej, jeśli inne państwo uważa, że w związku z zasadą ceny rynkowej niezbędne jest skorygowanie w górę podstawy opodatkowania podmiotu należącego do grupy podlegającej jurysdykcji tego państwa, wzywa się Belgię, by przeprowadziła "odpowiednią korektę w dół" dla odnośnego podmiotu belgijskiego. Władze belgijskie stosują jednak ten przepis aktywnie w celu obniżania podstawy opodatkowania przedsiębiorstw międzynarodowych i korygowania tzw. nadmiernych zysków, przy czym praktyka ta nie stanowi odpowiedzi na jakieś uprzednie skorygowanie w górę dokonane przez inne państwo.
W tym celu pomija się rzeczywisty zysk księgowy odnotowany w Belgii i obniża się go o różnicę między rzeczywistym zyskiem a zyskiem szacowanym jako wystarczający, w przypadku gdyby hipotetyczne ceny transferowe między różnymi podmiotami grupy były cenami rynkowymi. Zysk księgowy podmiotu belgijskiego odzwierciedla rzeczywistą przydzieloną mu przez przedsiębiorstwo międzynarodowe część jego dochodów, z uwzględnieniem wszelkich oszczędności i synergii w ramach grupy. Jeżeli międzynarodowa grupa uznała, że należy dokonać korekty tego przydziału, powinno to zasadniczo przekładać się na płatności dokonane w celu zapłaty za usługi lub korzyści przekazane przez grupę lub wykorzystanie określonych aktywów niematerialnych i prawnych przez inne podmioty grupy. W przedmiotowej sprawie korekty dotyczące cen transferowych nie są stosowane z powodu braku wiarygodnych cen za usługi lub towary przekazywane między przedsiębiorstwami należącymi do grupy, lecz mimo istnienia takich cen. W związku z tym Komisja na obecnym etapie uważa, że wspomniany system opiera się na niewłaściwej i nadmiernie korzystnej interpretacji zasady ceny rynkowej i uregulowań OECD dotyczących cen transferowych.
Na obecnym etapie Komisja uważa, że art. 185§ 2 lit. b) CIR92 wraz ze spójną praktyką interpretacji indywidualnych prawa podatkowego stanowi system, który zapewnia selektywną korzyść równoważną z pomocą państwa. Korzyść ta wynika z obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku na skutek niewłaściwego zastosowania zasady ceny rynkowej i jest prima facie selektywna, ponieważ jest dostępna jedynie dla przedsiębiorstw międzynarodowych oraz wymaga dokonania inwestycji lub utworzenia miejsc pracy w Belgii. Nie ma uzasadnienia dla selektywnego traktowania "zgodnie z charakterem lub ogólną strukturą systemu podatkowego", ponieważ wspomnianej korekty dokonuje się aktywnie i jednostronnie, bez względu na ewentualne rzeczywiste ryzyko podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę, że pomoc taka stanowiłaby nową pomoc oraz że żadne z odstępstw przewidzianych w art. 107 ust. 2 i 3 nie ma zastosowania, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
TEKST PISMA
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.188.24 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa SA.37667 (2015/C) (ex 2015/NN) - Belgijski system interpretacji indywidualnych prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków - art. 185 § 2 lit. b) CIR92 - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 05/06/2015 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2015 |