(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2015 r.)
Decyzją nr 444/14/COL z dnia 22 października 2014 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
W związku z wpłynięciem licznych skarg oraz po otrzymaniu informacji rynkowych Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") przeprowadził kontrolę rzekomej pomocy państwa na rzecz Sandefjord Fotball AS, będącego zawodowym klubem piłkarskim. Następnie Urząd przesłał władzom norweskim dwa wnioski o udzielenie informacji, na które władze norweskie udzieliły odpowiedzi.
Opis środka
Na mocy umowy zawartej w dniu 28 listopada 2006 r. gmina Sandefjord bezpłatnie przeniosła własność dwóch działek znajdujących się w rejonie Pindsle na spółki zależne klubu piłkarskiego Sandefjord Fotball AS. Działki będące przedmiotem umowy (przeznaczone do użytku rolniczego) zostały wcześniej nabyte przez gminę za kwotę 3,7 mln NOK, a następnie ich przeznaczenie zostało zmienione, tak aby mogły zostać użyte do budowy stadionu oraz w celach gospodarczych.
Zgodnie z umową Sandefjord Fotball AS zobowiązał się do wybudowania stadionu piłkarskiego (szacowany koszt budowy wynosił 110 mln NOK) na części gruntu, a w celu uzyskania środków na budowę mógł dokonać sprzedaży pozostałej części. Niedługo potem Sandefjord Fotball AS zbył udziały w swojej spółce zależnej, do której należała pozostała część gruntu, za 40 milionów NOK na rzecz Pindsle Property. Przed dokonaniem sprzedaży nie dokonano wyceny spółki.
W umowie zawarto również szereg dalszych zobowiązań. W szczególności Sandefjord Fotball AS zgodził się przeprowadzić roboty drogowe na działce, na której został wybudowany stadion (których koszt wynosił około 6,5 mln NOK) oraz pokryć koszty związane z wycofanym z eksploatacji starym stadionem, w tym koszty napraw (łącznie około 2,6 mln NOK).
Budowa nowego stadionu została ukończona w lipcu 2007 r., a jej łączny koszt wyniósł 100 mln NOK. Oprócz boiska oraz trybun na terenie stadionu znajduje się szereg innych obiektów, takich jak bieżnia, centrum fitness oraz sale konferencyjne. Obiekty te są nieodpłatnie wynajmowane innym (głównie amatorskim) organizacjom sportowym.
W dniu 9 czerwca 2009 r. Sandefjord Fotball AS sprzedał spółkę będącą właścicielem stadionu oraz przylegające do stadionu nieruchomości za 15 mln NOK. Cenę ustalono w oparciu o sprawozdanie rzeczoznawcy, co stanowiło wymóg, gdyż wiele osób było członkami zarządu oraz posiadało udziały zarówno w klubie sportowym, jak i w Pindsle Property AS. Po dokonaniu sprzedaży za użytkowanie stadionu Sandefjord Fotball AS płaci czynsz najmu w wysokości 3 mln NOK rocznie powiększony o 30 % wartości sprzedaży biletów. Według władz Norwegii wysokość czynszu nie odbiega od stawek czynszu, jakie pozostałe kluby piłkarskie płacą w Norwegii z tytułu korzystania ze stadionów.
Uwagi przekazane przez władze norweskie
Według władz Norwegii w umowie z dnia 28 listopada 2006 r., na mocy której dokonano przeniesienia własności działek, Sandefjord Fotball AS zobowiązał się do budowy stadionu według szacowanego kosztu budowy, który znacznie przekraczał wartość gruntu. Przeniesienie własności działek nie mogło zatem przysporzyć korzyści gospodarczej Sandefjord Fotball AS.
Co do wartości dwóch działek będących przedmiotem transakcji, władze Norwegii twierdzą, że działka, na której znajduje się stadion, nie ma żadnej wartości rynkowej, gdyż zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego została on przeznaczona na budowę stadionu. Oznacza to, że jakakolwiek zabudowa działki musi wiązać się z budową stadionu piłkarskiego, co wiąże się z bardzo wysokimi kosztami budowy. Z tego powodu kupnem działki potencjalnie zainteresowany mógłby być tylko klub piłkarski.
Co do wartości pozostałej części działki, władze Norwegii uważają, że cena 40 mln NOK zapłacona przez Pindsle Property AS nie odzwierciedla wartości rynkowej, lecz została ustalona w oparciu o wymogi finansowe Sandefjord Fotball AS. Właścicielami Pindsle Property AS byli kibice klubu sportowego, którzy chcieli wnieść swój wkład w budowę stadionu. Władze Norwegii przedstawiły wycenę niezależnego rzeczoznawcy, zgodnie z którą wartość rynkowa wynosiła około 15 mln NOK.
Poza tym władze Norwegii twierdzą, że od wartości działki należy odliczyć dalsze zobowiązania zawarte w umowie z dnia 28 listopada 2006 r. dotyczące robót drogowych oraz wycofanego z eksploatacji starego stadionu wraz ze zobowiązaniami dotyczącymi napraw.
Występowanie pomocy państwa
Ponieważ gmina Sandefjord nabyła działkę, która następnie została nieodpłatnie przekazana Sandefjord Fotball AS, zaangażowane zostają zasoby państwowe w rozumieniu art. 61 Porozumienia EOG.
Sandefjord Fotball AS to zawodowy klub piłkarski zaangażowany w działalność gospodarczą na kilku rynkach, takich jak system transferowy piłkarzy, sprzedaż biletów, prawa telewizji do transmisji meczów, przedmioty kolekcjonerskie oraz sponsoring. Z tego powodu klub sportowy kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo. Jako że klub był jedynym beneficjentem, środek ten ma charakter selektywny.
Gmina Sandefjord nie postępowała zgodnie z procedurami ustanowionymi w wytycznych Urzędu dotyczących elementów pomocy państwa podczas sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne. W związku z tym na podstawie procedury, według której gmina dokonała transakcji, Urząd nie może wykluczyć istnienia pomocy państwa.
Odnośnie do przeniesienia własności gruntu, na której został wybudowany stadion, władze nie są przekonane, że zobowiązanie się do budowy stadionu piłkarskiego może prowadzić do obniżenia wartości rynkowej do zera. Co więcej, władze Norwegii nie uzasadniły, dlaczego działka została sprzedana po cenie niższej niż koszt nabycia działki przez gminę.
Co się tyczy przeniesienia własności gruntu przeznaczonego na cele gospodarcze, Urząd uważa, że gdyby sprzedawcą działki był inwestor prywatny, w umowie nie zawarto by warunku dotyczącego budowy lub finansowania stadionu. Poza tym na tym etapie Urząd uważa, że cena 40 mln NOK zapłacona przez Pindsle Property AS za spółkę będącą właścicielem działki jest dużo bardziej zbliżona do wartości rynkowej niż wycena dokonana po dokonaniu transakcji przedstawiona przez władze Norwegii.
W przypadku dalszych kosztów poniesionych przez Sandefjord Fotball AS zgodnie z umową władze Norwegii uważają, że powinny być one odliczone od ceny rynkowej. Urząd natomiast nie jest przekonany, że chodzi w tym wypadku o koszty, które w przeciwnym wypadku gmina sama musiałaby ponieść.
Poza tym Urząd uważa, że rozpatrywany środek może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową pomiędzy umawiającymi się stronami Porozumienia EOG z uwagi na fakt, że Sandefjord Fotball AS prowadzi działalność gospodarczą na rynkach w wielu krajach EOG. W szczególności klub aktywnie uczestniczy na rynku transferów międzynarodowych, regularnie rekrutując piłkarzy pochodzących przede wszystkim z pozostałych krajów EOG.
Z tego powodu Urząd doszedł do wstępnego wniosku, zgodnie z którym przeniesienie własności gruntu skutkowało udzieleniem pomocy państwa na rzecz Sandefjord Fotball AS.
Zgodność pomocy
Na mocy art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG pomoc państwa przeznaczona na wspieranie sportu i infrastruktury sportowej może zostać uznana za zgodną z funkcjonowaniem Porozumienia EOG, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej i konkurencji w EOG w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.
Jednakże władze Norwegii nie przedstawiły do tej pory żadnych argumentów przemawiających za zgodnością pomocy. W związku z powyższym Urząd ma obecnie wątpliwości co do możliwości uznania przeniesienia własności gruntu na rzecz Sandefjord Fotball AS za zgodne z art. 61 ust. 3 lit. c) Porozumienia EOG.
Podsumowanie
W kontekście powyższych uwag Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do pomocy państwa na rzecz Sandefjord Fotball AS. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 14 protokołu 3 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.11.6 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa na rzecz Sandefjord Fotball AS. |
Data aktu: | 15/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 15/01/2015 |