Wybory na Białorusi (2012/2815(RSP)).

Wybory na Białorusi

P7_TA(2012)0410

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2012 r. w sprawie sytuacji na Białorusi po wyborach parlamentarnych w dniu 23 września 2012 r. (2012/2815(RSP))

(2014/C 72 E/11)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Białorusi, w szczególności z dni: 5 lipca 2012 r. 1 , 29 marca 2012 r. 2 , 16 lutego 2012 r. 3 , 15 września 2011 r. 4 , 12 maja 2011 r. 5 , 10 marca 2011 r. 6 , 20 stycznia 2011 r. 7 , 10 marca 2010 r. 8 i 17 grudnia 2009 r. 9 ,
-
uwzględniając oświadczenia w sprawie wyborów parlamentarnych na Białorusi: przewodniczącego M. Schulza z dnia 24 września 2012 r., wiceprzewodniczącego J. Protasiewicza oraz E. Broka i F. Kaczmarka z dnia 24 września 2012 r., a także K. Vigenina z dnia 25 września 2012 r., jak również oświadczenie Delegacji ds. stosunków z Białorusią z dnia 26 września 2012 r.,
-
uwzględniając oświadczenie wysokiej przedstawiciel UE Catherine Ashton i komisarza Štefana Fülego z dnia 24 września 2012 r. w sprawie wyborów parlamentarnych na Białorusi,
-
uwzględniając konkluzje Rady w sprawie Białorusi (przyjęte na 3191. posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych w Luksemburgu dniu 15 października 2012 r.),
-
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 1-2 marca 2012 r., w których wyrażono głębokie zaniepokojenie postępującym pogarszaniem się sytuacji na Białorusi,
-
uwzględniając decyzję wykonawczą Rady 2012/126/WPZiB z dnia 28 lutego 2012 r. dotyczącą wykonania decyzji Rady 2010/639/WPZiB w sprawie środków ograniczających wobec Białorusi 10 ,
-
uwzględniając konkluzje Rady w sprawie rozpoczęcia europejskiego dialogu na rzecz modernizacji ze społeczeństwem białoruskim (3157. posiedzenie Rady do Spraw Zagranicznych w Brukseli w dniu 23 marca 2012 r.),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 354/2012 z dnia 23 kwietnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 765/2006 dotyczące środków ograniczających wobec Białorusi,
-
uwzględniając oświadczenie złożone przez wysoką przedstawiciel UE Catherine Ashton w dniu 28 lutego 2012 r. w sprawie jej decyzji oraz decyzji polskiego rządu o odwołaniu, odpowiednio, szefowej delegatury UE w Mińsku oraz polskiego ambasadora na Białorusi,
-
uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 1857(2012) z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie sytuacji na Białorusi, potępiającą trwające prześladowanie członków opozycji oraz nękanie działaczy społeczeństwa obywatelskiego, niezależnych mediów i obrońców praw człowieka na Białorusi,
-
uwzględniając sprawozdanie Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka z dnia 10 kwietnia 2012 r. oraz rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ 17/24 z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie sytuacji praw człowieka na Białorusi,
-
uwzględniając deklarację przyjętą na szczycie Partnerstwa Wschodniego w Pradze w dniach 7-9 maja 2009 r. oraz deklarację w sprawie sytuacji na Białorusi, którą przyjęto na szczycie Partnerstwa Wschodniego w Warszawie w dniu 30 września 2011 r.,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów spraw zagranicznych Grupy Wyszehradzkiej oraz Estonii, Łotwy i Litwy złożone w Pradze w dniu 5 marca 2012 r.,
-
uwzględniając art. 19 Powszechnej deklaracją praw człowieka, art. 19 Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz art. 11 Karty praw podstawowych UE,
-
uwzględniając sprawozdanie z misji oceny potrzeb z dni 16-18 lipca 2012 r., sprawozdanie okresowe z dnia 14 września, oświadczenie w sprawie wstępnych ustaleń i wniosków z wyborów parlamentarnych na Białorusi przedstawione z dnia 24 września 2012 r. przez Biuro OBWE ds. Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (OBWE/ODIHR) oraz Zgromadzenie Parlamentarne OBWE,
-
mając na uwadze wstępne sprawozdanie kampanii "Obrońcy Praw Człowieka na rzecz Wolnych Wyborów" w sprawie wyborów parlamentarnych na Białorusi, które odbyły się dnia 23 września 2012 r.,
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że OBWE nie uznała żadnych wyborów parlamentarnych ani prezydenckich przeprowadzonych na Białorusi od 1995 r. za wolne i uczciwe;
B.
mając na uwadze, że wybory parlamentarne przeprowadzone w dniu 23 września 2012 r. - w szczególności przebieg tych wyborów i ich pluralistyczny charakter - były postrzegane przez UE jako nowa szansa dla Białorusi na udowodnienie szacunku dla wartości demokratycznych i europejskich standardów;
C.
mając na uwadze, że - według międzynarodowej misji obserwacji wyborów wysłanej przez Biuro OBWE ds. Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka (OBWE/ODIHR) oraz Zgromadzenie Parlamentarne OBWE - pomimo pewnego ulepszenia ordynacji wyborczej w tych wyborach parlamentarnych naruszono wiele zobowiązań wynikających z przynależności do OBWE, w tym prawa obywateli do zrzeszania się, kandydowania i swobodnego wyrażania opinii;
D.
mając na uwadze, że skoro żaden z kandydatów opozycji demokratycznej nie został wybrany do parlamentu narodowego, a wielu więźniów politycznych pozostaje zatrzymanych, to oczywiste jest, iż władze białoruskie zignorowały liczne wezwania wspólnoty międzynarodowej oraz postanowiły nawet jeszcze bardziej oddalić się od demokracji i pogłębić izolację kraju;
E.
mając na uwadze, że wielu kandydatom opozycji odmówiono rejestracji na podstawie drobnych nieprawidłowości w ich oświadczeniach o majątku i dochodach lub przez unieważnienie podpisów poparcia zapewniających udział w wyborach; mając na uwadze, że wielu z nich nie zezwolono na zasiadanie w komisjach wyborczych;
F.
mając na uwadze, że przy rejestracji kandydatów dochodziło do dyskryminacji; mając na uwadze, że większość osób, którym odmówiono rejestracji, została przyjęta przez grupy inicjatywne wspierające Mikołę Statkiewicza i Alesia Michalewicza; mając na uwadze, że rejestracji kandydatur odmówiono między innymi liderowi ruchu "O wolność" Aleksandrowi Milinkiewiczowi oraz działaczowi kampanii "Powiedz prawdę" Michaiłowi Paszkiewiczowi;
G.
mając na uwadze, że kandydaci mogli przedstawić w mediach państwowych jedynie wcześniej nagrane maksymalnie pięciominutowe wystąpienie; mając na uwadze, że czasu antenowego odmówiono licznym kandydatom, w szczególności tym, którzy nawoływali do zbojkotowania wyborów, i w rezultacie wielu kandydatów partii opozycyjnych nie mogło przedstawić wyborcom swoich poglądów;
H.
mając na uwadze, że - niezależnie od zagwarantowania wolności wypowiedzi w białoruskiej konstytucji - wolność prasy na Białorusi jest nadal bardzo ograniczona, niezależne media są nieustannie nękane, a głosy krytyczne są wyciszane agresywnymi sposobami; mając na uwadze, że tłumione są informacje dotyczące pokojowych demonstracji przeciwko prezydentowi Łukaszence oraz doniesienia medialne na temat pogarszającej się sytuacji gospodarczej; mając na uwadze, że krytykowanie rządu i prezydenta Białorusi jest uważane za przestępstwo;
I.
mając na uwadze, że wielu studentów i pracowników przedsiębiorstw państwowych zostało zmuszonych do wczesnego głosowania pod groźbą utraty stypendiów lub pracy; mając na uwadze, że wyborcy w siłach zbrojnych byli w nieodpowiedni sposób przymuszani do wczesnego głosowania;
J.
mając na uwadze, że władze białoruskie zaprosiły misję obserwacji wyborów OBWE do nieskrępowanej i nieograniczonej obserwacji wyborów; mając na uwadze, że zaledwie tydzień przed wyborami parlamentarnymi dwóm członkom misji - parlamentarzystom z Niemiec i Litwy - odmówiono wjazdu na Białoruś, bez wyczerpujących wyjaśnień czy podania uzasadnienia, co podważa deklaracje złożone przez władze białoruskie i podkopuje atmosferę zaufania między obiema stronami;
K.
mając na uwadze, że UE z zadowoleniem przyjęła wysłanie obserwatorów OBWE/ODIHR, podkreśliła, jak ważne jest zagwarantowanie tym obserwatorom skutecznego dostępu do wszystkich etapów procesu wyborczego, z liczeniem głosów włącznie, oraz w szczególności podkreśliła wagę zagwarantowania praw opozycji zarówno do kandydowania, jak i dostępu do komisji nadzorujących wybory oraz do mediów,
L.
mając na uwadze, że zgodnie ze wstępnymi ustaleniami i wnioskami OBWE/ODIHR przedmiotowe wybory nie były konkurencyjne oraz że w wielu przypadkach łamano białoruską ordynację wyborczą, która miała zwiększyć możliwości prowadzenia kampanii; mając na uwadze, że wybory odbyły się w ściśle kontrolowanych okolicznościach przy ledwie widocznej kampanii i że cechował je brak przejrzystości w liczeniu głosów i gromadzeniu wyników z różnych punktów głosowania;
M.
mając na uwadze, że na Białorusi nadal przetrzymywanych jest dwunastu więźniów politycznych, w tym obrońca praw człowieka i wiceprzewodniczący Międzynarodowej Federacji Praw Człowieka Aleś Bialacki, kandydat do Nagrody Nobla i nominowany do Nagrody Parlamentu Europejskiego im. Sacharowa za wolność myśli, a zarazem były kandydat na prezydenta Mikoła Statkiewicz, a także lider organizacji młodzieżowej "Małady Front" Dzmitryj Daszkiewicz;
N.
mając na uwadze, że w dniu 26 września 2012 r. znany działacz opozycyjny Siarhiej Kawalenka został zwolniony z więzienia, po tym jak poprosił o ułaskawienie w związku z coraz większą presją ze strony służb więziennych, które umieściły go w odosobnieniu i szantażowały; mając na uwadze, że więźniowie polityczni nie są uwalniani bezwarunkowo, ponieważ podlegają stałemu nadzorowi ze strony władz i muszą regularnie informować policję o miejscu swojego pobytu;
O.
mając na uwadze, że Białoruś pozostaje jedynym państwem w Europie, które nadal wydaje wyroki śmierci i wykonuje egzekucje; mając na uwadze, że według działaczy na rzecz praw człowieka od 1991 r. na Białorusi przeprowadzono około 400 egzekucji;
P.
mając na uwadze, że Białoruś poparła praską deklarację na szczycie Partnerstwa Wschodniego w dniach 7-9 maja 2009 r., potwierdzając zobowiązanie do przestrzegania zasad prawa międzynarodowego i podstawowych wartości, w tym demokracji, praworządności oraz poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności;
1.
wyraża głębokie ubolewanie, że po raz kolejny wybory parlamentarne na Białorusi przeprowadzono bez przestrzegania wielu podstawowych standardów OBWE, co - niezależnie od niewielkiej poprawy w zakresie wyborczych ram prawnych - poskutkowało brakiem sprawiedliwych, wolnych, przejrzystych i wyważonych konsultacji;
2.
uważa, że wybrany na Białorusi parlament nie posiada legitymacji demokratycznej oraz że Parlament Europejski będzie zatem kontynuował politykę nieuznawania go zarówno w stosunkach dwustronnych, jak i w ramach Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest; żałuje, że Zgromadzenie Parlamentarne Euronest nie ma obecnie podstaw, by zaprosić oficjalnych przedstawicieli organu ustawodawczego Białorusi do zajęcia miejsc w ławach zgromadzenia, i że ich nieobecność pozbawia Partnerstwo Wschodnie istotnego narzędzia służącego przybliżeniu Białorusi do demokratycznych wartości UE;
3.
podkreśla, że UE miała nadzieję na lepszą organizację wyborów, stwierdzając, iż uporczywa niemożność przeprowadzenia wolnych i sprawiedliwych wyborów dodatkowo pogarsza sytuację Białorusi i będzie nadal poważną przeszkodą w kształtowaniu stosunków między Białorusią a UE;
4.
potępia trzymanie w więzieniu dziennikarzy, która to taktyka ma wyraźnie na celu kontrolowanie swobodnego przepływu informacji poprzez uniemożliwianie dziennikarzom wykonywania zwykłych obowiązków zawodowych, co oznacza łamanie jednej z najbardziej podstawowych swobód - swobody wypowiedzi;
5.
ubolewa nad wielokrotnymi decyzjami władz Białorusi w ostatnich latach o odmowie wydania wiz wjazdowych posłom do Parlamentu Europejskiego i parlamentarzystom krajowym; apeluje do władz białoruskich, aby nie czyniły dalszych trudności uniemożliwiających Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw stosunków z Białorusią wizytę w tym kraju;
6.
wzywa władze białoruskie, by zmieniły swoje postępowanie, usprawniły i unowocześniły prawo wyborcze oraz przeprowadziły kolejne wolne i uczciwe wybory parlamentarne zgodnie ze standardami międzynarodowymi; wzywa je również do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia i rehabilitacji wszystkich więźniów politycznych, bez zmuszania ich do podpisywania fałszywych zeznań i próśb o ułaskawienie, oraz do poszanowania własnych obywateli poprzez ochronę ich podstawowych swobód i umożliwienie im korzystania z podstawowych praw; wyraża głębokie zaniepokojenie powtarzającymi się doniesieniami o celowo nieludzkich warunkach przetrzymywania, zwłaszcza w odniesieniu do Alesia Bialackiego, Mikoły Statkiewicza i Dzmitryja Daszkiewicza;
7.
w tym kontekście wzywa rząd Białorusi do poczynienia kroków w celu zapewnienia w przyszłości prawdziwie demokratycznych wyborów zgodnie z międzynarodowymi standardami demokratycznymi poprzez wprowadzenie zmian do ordynacji i praktyki wyborczej, m.in. poprzez:
a)
danie wszystkim kandydatom sprawiedliwych warunków i możliwości przeprowadzenia prawdziwej kampanii wyborczej,
b)
dopilnowanie, aby wszystkie partie uczestniczące w wyborach miały przedstawicieli w komisjach wyborczych wszystkich szczebli, zwłaszcza w okręgowych komisjach wyborczych,
c)
zadbanie, by przeprowadzenie głosowania wykluczało wszelkie wątpliwości co do możliwości oszustwa,
d)
zniesienie procedury wczesnego głosowania lub przynajmniej zagwarantowanie, że głosy oddane wcześniej podlegają odrębnej procedurze niż przewidziana dla zwykłego głosowania oraz że wyniki wczesnego głosowania są rejestrowane osobno w protokołach elektronicznych,
e)
zapewnienie przejrzystości w procesie liczenia głosów i publikacji wszystkich ostatecznych wyników;
8.
wzywa rząd białoruski, aby w celu zakończenia dobrowolnej izolacji kraju od reszty Europy oraz w celu znacznej poprawy stosunków między UE a Białorusią przestrzegał praw człowieka poprzez:
a)
zaniechanie grożenia postępowaniem karnym, w tym za uchylanie się od służby wojskowej na Białorusi, studentom relegowanym z uczelni za postawę obywatelską i zmuszonym kontynuować studia za granicą,
b)
usunięcie wszelkich przeszkód we właściwej rejestracji organizacji pozarządowych na Białorusi,
c)
lepsze traktowanie i poszanowanie mniejszości narodowych, ich kultury, kościołów, systemu edukacji oraz dziedzictwa historycznego i materialnego, a tym samym uznanie legalnie wybranego zarządu Związku Polaków;
9.
ponownie wzywa Białoruś - jedyny kraj w Europie, który nadal wykonuje karę śmierci - do natychmiastowego wprowadzenia moratorium na egzekucje i do niezwłocznego ogłoszenia moratorium na karę śmierci, co stanowiłoby pierwszy krok w kierunku całkowitego zniesienia tej kary;
10.
przypomina, że Unia Europejska wydała oświadczenie o gotowości do wznowienia stosunków z Białorusią i ludnością białoruską w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa, gdy tylko rząd białoruski okaże poszanowanie dla wartości demokratycznych i praw podstawowych ludności białoruskiej;
11.
z zadowoleniem przyjmuje "Europejski dialog na rzecz modernizacji ze społeczeństwem białoruskim" dotyczący niezbędnych reform prowadzących do modernizacji Białorusi, a także związane z tym ewentualne rozwijanie stosunków z UE oraz odnośną kampanię informacyjną na Białorusi; zauważa z zadowoleniem, że dialog europejski pomógł w stymulowaniu konstruktywnej i merytorycznej debaty wśród przedstawicieli społeczeństwa białoruskiego w Mińsku na temat konkretnych pomysłów dotyczących krajowych potrzeb w zakresie reform;
12.
wzywa Radę i Komisję, by wspierały inicjatywy mające na celu rozwój białoruskiego społeczeństwa obywatelskiego, które mogłyby spowodować aktywniejszy udział obywateli w życiu politycznym oraz wzrost ich świadomości tego, że konieczne są zmiany; wzywa do stworzenia spójnego i długoterminowego programu wspierania i wzmacniania białoruskich organizacji opozycyjnych, a także do nawiązania i rozwijania dialogu z białoruskim społeczeństwem obywatelskim; uważa, że próba wzmocnienia pozycji obywateli Białorusi jest ważnym kamieniem milowym i najbardziej skutecznym sposobem dążenia do demokracji i rządów prawa na Białorusi;
13.
wzywa ESDZ, Radę i Komisję do kontynuowania dialogu z Białorusią i do opracowania bardziej przejrzystej polityki wobec tego kraju z zastrzeżeniem ścisłego stosowania zasady pozytywnej warunkowości, zakładającej podejście stopniowych zmian oraz obejmującej punkty odniesienia, harmonogramy i klauzulę przeglądu, a także wyposażonej w odpowiednie zasoby finansowe;
14.
wzywa Radę i Komisję do podjęcia dalszych kroków, w razie konieczności o charakterze jednostronnym, w celu ułatwienia i liberalizacji procedur wizowych mających zastosowanie do obywateli Białorusi, gdyż takie działania mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia głównego celu polityki UE wobec Białorusi, jakim jest ułatwianie i zacieśnianie kontaktów międzyludzkich oraz demokratyzacja państwa; wzywa je, aby w związku z powyższym rozważyły możliwość zmniejszenia opłat wizowych dla obywateli Białorusi wjeżdżających do strefy Schengen, co jest jedynym sposobem uniknięcia pogłębienia izolacji Białorusi i jej obywateli;
15.
ponownie wyraża ubolewanie z powodu sporządzenia przez rząd Białorusi wykazu dotyczącego zakazu podróży zagranicznych, który zabrania opuszczania kraju wielu opozycjonistom i obrońcom praw człowieka; wyraża współczucie dla wszystkich osób ujętych w tym wykazie i wzywa władze w Mińsku do zaprzestania takich praktyk, naruszających podstawowe wolności obywateli Białorusi;
16.
ponownie wzywa Komisję, aby wspierała środkami finansowymi i politycznymi wysiłki białoruskiego społeczeństwa obywatelskiego, niezależnych mediów (w tym telewizji Biełsat, Europejskiego Radia dla Białorusi, Radia Racja i innych) i organizacji pozarządowych na Białorusi mające propagować demokrację; wzywa do zwiększenia zainteresowania kwestią ochrony swobód cyfrowych na Białorusi, które sprzyjają innym prawom człowieka, w szczególności wolności wypowiedzi i wolności zgromadzeń; wzywa władze białoruskie do dopilnowania, aby blogerzy i administratorzy stron internetowych nie byli ścigani za prowadzenie działalności na rzecz praw człowieka;
17.
wzywa Radę i Komisję do rozważenia środków mających na celu poprawę klimatu dla przedsiębiorczości, handlu, inwestycji, infrastruktury energetycznej i transportowej oraz współpracy transgranicznej między UE a Białorusią, co przyczyni się do dobrostanu i zamożności obywateli Białorusi oraz do ich zdolności do komunikowania się z UE i swobodnego podróżowania do UE w tym kontekście;
18.
apeluje do międzynarodowych organizacji sportowych, aby uwzględniały sytuację praw człowieka w tym kraju przy przyznawaniu władzom białoruskim zaszczytu goszczenia popularnych międzynarodowych imprez sportowych, w celu wywierania na reżim presji, dopóki nie wykaże wyraźnych oznak zaangażowania w zasady demokratyczne i podstawowe wolności;
19.
apeluje do Białorusi, aby w odniesieniu do projektu budowy nowej elektrowni jądrowej w pełni przestrzegała postanowień konwencji z Aarhus oraz rygorystycznie wdrażała wszystkie normy konwencji z Espoo o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym;
20.
wzywa państwa członkowskie UE, aby unikały wykorzystywania istniejących procedur wizowych w sposób sprzeczny lub kłócący się z działaniami Rady i Komisji na rzecz wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego Białorusi;
21.
wzywa Radę i państwa członkowskie UE, aby - w świetle wielu niedawnych wydarzeń dotyczących współpracy pomiędzy władzami białoruskimi i organami UE - dążyły do znaczącej poprawy wewnątrzunijnej współpracy i wymiany informacji oraz aby natychmiast zaprzestały współpracy z władzami Białorusi w dziedzinie szkolenia policji w celu uniknięcia dalszego narażania białoruskich działaczy społeczeństwa obywatelskiego;
22.
wyraża ubolewanie, że czterem urzędnikom reprezentującym polskie Ministerstwo Edukacji Narodowej odmówiono wiz wjazdowych do Białorusi, gdzie mieli wziąć udział w II Forum Oświaty Polskojęzycznej organizowanym przez Związek Polaków w Baranowiczach (obwód brzeski) w dniu 13 października 2012 r.;
23.
wyraża ubolewanie z powodu decyzji władz białoruskich, że nie będą współpracować z nowo powołanym przez Komisję ONZ ds. Praw Człowieka specjalnym sprawozdawcą ds. Białorusi, i apeluje do nich, aby umożliwiły sprawozdawcy wykonanie mandatu i w razie potrzeby odwiedzenie tego kraju;
24.
zachęca wszystkie demokratyczne siły polityczne Białorusi oraz działaczy społeczeństwa obywatelskiego do znalezienia wspólnego podejścia i do zwiększenia skuteczności działań służących stworzeniu konkretnych programów przemian politycznych na rzecz poprawy i demokratyzacji życia obywateli Białorusi;
25.
wzywa instytucje UE do wykorzystania ustaleń poczynionych podczas "Białoruskiego okrągłego stołu" zorganizowanego w Parlamencie Europejskim w dniu 17 października 2012 r., aby dogłębnie i wszechstronnie ocenić obecną sytuację opozycji na Białorusi i możliwe scenariusze dla tego kraju na przyszłość;
26.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, ESDZ, parlamentom i rządom państw członkowskich, sekretarzowi generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgromadzeniom parlamentarnym OBWE i Rady Europy, sekretariatowi WNP oraz władzom Białorusi.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0300.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0112.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0063.
4 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0392.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0244.
6 Dz.U. C 199 E z 7.7.2012, s. 182.
7 Dz.U. C 136 E z 11.5.2012, s. 57.
8 Dz.U. C 349 E z 22.12.2010, s. 37.
9 Dz.U. C 286 E z 22.10.2010, s. 16
10 Dz.U. L 55 z 29.2.2012, s. 19.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.72E.81

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wybory na Białorusi (2012/2815(RSP)).
Data aktu: 26/10/2012
Data ogłoszenia: 11/03/2014