P7_TA(2012)0407
Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 26 października 2012 r. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie [EMIR] w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji (COM(2011)0652 - C7-0359/2011 - 2011/0296(COD)) 1
(2014/C 72 E/23)
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
[Poprawka 1, o ile nie wskazano inaczej]
POPRAWKI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO* * do wniosku Komisji
skreślenia▐ .
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (EU) nr 648/2012
w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym,
partnerów centralnych i repozytoriów transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
Przedmiot i zakres
Definicje
Państwa członkowskie mogą włączyć do definicji firmy inwestycyjnej przedsiębiorstwa niebędące osobami prawnymi pod warunkiem, że:
Jeżeli jednak osoby fizyczne świadczą usługi polegające na przechowywaniu środków pieniężnych lub zbywalnych papierów wartościowych osób trzecich, osoby takie mogą być traktowane jak firmy inwestycyjne do celów niniejszego rozporządzenia oraz dyrektywy [nowa MiFID] wyłącznie wtedy, gdy - bez uszczerbku dla innych wymogów nałożonych przez dyrektywę [nowa MiFID], niniejsze rozporządzenie oraz dyrektywę [nowa CRD] - spełniają one następujące warunki:
▐
Obowiązek zawierania transakcji poza rynkiem regulowanym (OTC) za pośrednictwem podmiotów systematycznie internalizujących transakcje
(1) Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1.
ZASADY PRZEJRZYSTOŚCI DLA WIELOSTRONNYCH SYSTEMÓW OBROTU
ZASADY PRZEJRZYSTOŚCI DLA INSTRUMENTÓW UDZIAŁOWYCH
Wymogi przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych
Zwolnienia dla instrumentów udziałowych
Przed wycofaniem zwolnienia właściwy organ w możliwie najkrótszym terminie powiadamia EUNGiPW i inne właściwe organy o takim zamiarze, w pełni go uzasadnając. W terminie 1 miesiąca od otrzymania powiadomienia EUNGiPW wydaje właściwemu organowi niewiążącą opinię. Po otrzymaniu opinii właściwy wprowadza swoją decyzję w życie.
Wymogi przejrzystości potransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych
Zatwierdzanie odroczenia publikacji
Jeżeli właściwy organ zatwierdza odroczoną publikacją, a właściwy organ innego państwa członkowskiego nie zgadza się z tą decyzją lub ze skutecznym stosowaniem udzielonego zatwierdzenia, organ ten może ponownie skierować sprawę do EUNGiPW, który może podjąć działania zgodne z uprawnieniami przyznanymi mu na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
ZASADY PRZEJRZYSTOŚCI DLA INSTRUMENTÓW NIEUDZIAŁOWYCH
Wymogi przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów pochodnych
Wymogi określone w ustępie pierwszym są zróżnicowane w zależności od wielkości emisji i wielkości transakcji i uwzględniają one interesy emitentów i inwestorów, a także stabilność finansową. Wymogi określone w niniejszym artykule mają zastosowanie wyłącznie do tych instrumentów finansowych, które oceniono jako wystarczająco płynne lub dla których istnieje płynny rynek. Jeżeli transakcje są negocjowane między uprawnionymi kontrahentami a profesjonalnymi klientami za pośrednictwem negocjacji głosowych, publikowane wskaźnikowe ceny przedtransakcyjne muszą być zbliżone do ceny transakcyjnej w stopniu wykonalnym w praktyce.
Zwolnienia związane z instrumentami nieudziałowymi
Przed wycofaniem zwolnienia właściwy organ w możliwie najkrótszym terminie powiadamia EUNGiPW i inne właściwe organy o takim zamiarze, w pełni go uzasadniając. W terminie 1 miesiąca od otrzymania powiadomienia EUNGiPW wydaje właściwemu organowi niewiążącą opinię. Po otrzymaniu opinii właściwy wprowadza swoją decyzję w życie.
Zawieszenie obowiązuje przez początkowy okres, nie dłuższy niż trzy miesiące od daty opublikowania stosownej informacji na stronie internetowej odnośnego właściwego organu. Zawieszenie takie można przedłużyć o kolejne okresy, za każdym razem nie dłuższe niż trzy miesiące, o ile przyczyny zawieszenia są nadal aktualne. Jeżeli po upływie tych trzech miesięcy zawieszenie nie zostaje przedłużone, wygasa on automatycznie.
Przed zawieszeniem lub przedłużeniem zawieszenia na mocy niniejszego ustępu odnośny właściwy organ przekazuje EUNGiPW swoją propozycję wraz z pełnym uzasadnieniem. EUNGiPW w możliwie najkrótszym terminie wydaje właściwemu organowi opinię, w której ocenia, czy spełniły się warunki, o których mowa w niniejszym ustępie.
EUNGiPW przedstawia Komisji projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisja jest uprawniona do przyjmowania regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z procedurą określoną w art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Parametry i metody stosowane przez państwa członkowskie do obliczania progu powinny być ustalane w taki sposób, aby w przypadku przekroczenia progu odzwierciedlał on znaczący spadek obrotu w systemach obrotu nadzorowanych przez organ notyfikujący w stosunku do średniego poziomu obrotu w tych systemach, w których instrument finansowy jest przedmiotem transakcji.
▐
Wymogi przejrzystości potransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów pochodnych
Zatwierdzanie odroczenia publikacji
OBOWIĄZEK OFEROWANIA DANYCH O OBROCIE PRZY ZACHOWANIU ROZŁĄCZNOŚCI I NA WŁAŚCIWYCH ZASADACH HANDLOWYCH
Obowiązek rozłącznego udostępniania danych przed- i potransakcyjnych
Obowiązek udostępniania danych przed- i potransakcyjnych w oparciu o właściwe zasady handlowe
ZASADY PRZEJRZYSTOŚCI DLA FIRM INWESTYCYJNYCH PROWADZĄCYCH OBRÓT NA RYNKU POZAGIEŁDOWYM, W TYM PODMIOTÓW SYSTEMATYCZNIE INTERNALIZUJĄCYCH TRANSAKCJE
Obowiązek publikowania gwarantowanych kwotowań cen przez firmy inwestycyjne
Wykonywanie zleceń klientów
Kwotowanie jest podawane do publicznej wiadomości w sposób łatwo dostępny dla innych uczestników rynku w oparciu o właściwe zasady handlowe.
Mogą one jednak w uzasadnionych przypadkach wykonywać te zlecenia po korzystniejszej cenie pod warunkiem, że cena ta mieści się w zakresie zbliżonym do warunków rynkowych.
0 czym mowa w ust. 1.
Obowiązki właściwych organów
Właściwe organy weryfikują, czy:
Dostęp do kwotowań cen
Obowiązek publikowania gwarantowanych kwotowań cen obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych
Monitoring realizowany przez EUNGiPW
Ujawnianie informacji przez firmy inwestycyjne po zawarciu transakcji, w tym przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje, w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych
Ujawnianie informacji przez firmy inwestycyjne po zawarciu transakcji, w tym przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje, w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych
ZGŁASZANIE TRANSAKCJI
Obowiązek utrzymywania integralności rynków
Bez uszczerbku dla przydziału obowiązków dotyczących wprowadzenia w życie przepisów rozporządzenia (UE) nr .../... [nowe MAR], właściwe organy koordynowane przez EUNGiPW zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 monitorują działalność firm inwestycyjnych w celu zapewnienia, że działają one uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie oraz w sposób wspierający integralność rynku.
Obowiązek przechowywania danych
Obowiązek zgłaszania transakcji
W przypadku towarowych instrumentów pochodnych zgłoszenia określają również, czy transakcja zmniejsza obiektywnie mierzalne ryzyko zgodnie z art. 59 dyrektywy .../.../WE [nowa MiFID].
EUNGiPW opracowuje wytyczne w celu dopilnowania, by stosowanie identyfikatorów podmiotów prawnych w Unii było zgodne z międzynarodowymi standardami, zwłaszcza tymi ustanowionymi przez Radę Stabilności Finansowej.
EUNGiPW przedstawia Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisji przyznaje się uprawnienia do przyjęcia regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Obowiązek dostarczenia danych referencyjnych dotyczących instrumentu
EUNGiPW przedstawia Komisji projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisja jest uprawniona do przyjmowania regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
INSTRUMENTY POCHODNE
Obowiązek obrotu na rynkach regulowanych, MTF lub OTF
EUNGiPW regularnie monitoruje działalność w zakresie instrumentów pochodnych, które nie kwalifikują się do obowiązku obrotu opisanego w art. 24 ust. 1, w celu wskazania przypadków, w których określona kategoria kontraktów może powodować ryzyko systemowe i uniknięcia arbitrażu regulacyjnego pomiędzy transakcjami na instrumentach pochodnych podlegających obowiązkowi obrotu oraz transakcjami na instrumentach pochodnych niepodlegających obowiązkowi obrotu.
Ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego są uznawane za równorzędne, jeżeli spełniają one wszystkie spośród następujących warunków:
EUNGiPW przedstawia Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisji przyznaje się uprawnienia do przyjęcia regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
W miarę możliwości regulacyjne standardy techniczne, o których mowa w niniejszym ustępie są identyczne z tymi, które przyjęto na mocy art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych
Podmiot prowadzący rynek regulowany zapewnia, aby wszystkie transakcje dotyczące instrumentów pochodnych należących do klasy instrumentów pochodnych ogłoszonej jako podlegająca obowiązkowi rozliczania zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawierane na rynku regulowanym były rozliczane przez partnera centralnego.
Procedura obowiązku obrotu
EUNGiPW przedkłada Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych w terminie trzech miesięcy od przyjęcia przez Komisję regulacyjnych standardów technicznych zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
Przed złożeniem projektu regulacyjnych standardów technicznych do przyjęcia przez Komisję EUNGiPW przeprowadza konsultacje społeczne oraz, gdzie jest to stosowne, może konsultować się z właściwymi organami państw trzecich.
Komisja jest uprawniona do wdrożenia regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
EUNGiPW określa również, czy klasa instrumentów pochodnych lub ich odnośny podzbiór posiadają jedynie dostateczną płynność w ramach transakcji poniżej konkretnej wielkości.
Do dnia ...* * EUNGiPW przedkłada Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych. Komisji przyznaje się uprawnienia do przyjęcia regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Rejestr instrumentów pochodnych podlegających obowiązkowi obrotu
EUNGiPW publikuje i prowadzi na swoich stronach internetowych rejestr określający, w sposób wyczerpujący i jednoznaczny, instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi obrotu w systemach, o których mowa w art. 24 ust. 1, systemy, w ramach których zostały one dopuszczone do obrotu lub są przedmiotem obrotu, a także terminy wejścia w życie obowiązku obrotu.
NIEDYSKRYMINACYJNY DOSTĘP DO ROZLICZEŃ DLA INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH
Niedyskryminacyjny dostęp do partnera centralnego
EUNGiPW przedstawia Komisji projekty regulacyjnych standardów do dnia ...* * .
Komisja jest uprawniona do przyjmowania regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Obowiązek rozliczania instrumentów kapitałowych i obligacji będących przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych, MTF i OTF.
Operator rynku regulowanego, MTF, lub OTF dba o to, aby wszystkie transakcje instrumentami kapitałowymi i obligacjami, zawierane na rynku regulowanym, MTF i OTF były rozliczane przez partnera centralnego pod warunkiem, że partner centralny przyjmuje do rozliczenia dany instrument finansowy.
Niedyskryminacyjny dostęp do systemu obrotu
4a. Jeżeli właściwy organ odmawia dostępu na tej podstawie, wydaje swoją decyzję w terminie dwóch miesięcy od otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, i przedstawia systemowi obrotu oraz partnerowi centralnemu wyczerpujące uzasadnienie, w tym dowody, na których oparta została decyzja.
EUNGiPW przedstawia Komisji projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisja jest uprawniona do przyjmowania regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. [Popr. 8]
ŚRODKI NADZORCZE W ZAKRESIE INTERWENCJI PRODUKTOWEJ I POZYCJI
INTERWENCJA PRODUKTOWA
Uprawnienia interwencyjne EUNGiPW |
1. Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 EUNGiPW monitoruje produkty inwestycyjne, w tym depozyty strukturyzowane i instrumenty finansowe wprowadzane do obrotu, dystrybuowane lub sprzedawane w Unii, oraz może aktywnie sprawdzać nowe produkty inwestycyjne lub instrumenty finansowe, zanim będą wprowadzane do obrotu, dystrybuowane lub sprzedawane w Unii, we współpracy z właściwymi organami.
Zakaz lub ograniczenie może mieć zastosowanie w okolicznościach określonych przez EUNGiPW bądź z zastrzeżeniem wyjątków określonych przez EUNGiPW.
Jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w akapicie pierwszym, EUNGiPW może zapobiegawczo nałożyć zakaz lub ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, przed wprowadzeniem do obrotu lub sprzedażą klientom produktu inwestycyjnego lub instrumentu finansowego.
Jeżeli właściwy organ lub właściwe organy przyjęły środek, o którym mowa w art. 32, EUNGiPW może przyjąć dowolne spośród środków, o których mowa w ust. 1, bez wydawania opinii, o której mowa w art. 33.
Interwencja produktowa właściwych organów
-1. Właściwe organy monitorują produkty inwestycyjne, w tym depozyty strukturyzowane i instrumenty finansowe wprowadzane do obrotu, dystrybuowane i sprzedawane w ich państwie członkowskim lub przez nie oraz mogą aktywnie sprawdzać nowe produkty inwestycyjne lub instrumenty finansowe, zanim będą one wprowadzane do obrotu, dystrybuowane lub sprzedawane w państwie członkowskim lub przez nie. Szczególną uwagę należy poświęcić instrumentom finansowym oferującym powielanie indeksów towarowych.
Jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w akapicie pierwszym, właściwy organ może zapobiegawczo wydać zakaz lub ograniczenie wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży klientom produktu inwestycyjnego lub instrumentu finansowego.
Zakaz lub ograniczenie mogą mieć zastosowanie w okolicznościach określonych przez właściwy organ bądź z zastrzeżeniem wyjątków określonych przez właściwy organ.
Działania koordynujące prowadzone przez EUNGiPW
POZYCJE
Działania koordynujące prowadzone przez EUNGiPW w zakresie krajowych środków zarządzania pozycjami i limitów pozycji
Uprawnienia EUNGiPW w zakresie zarządzania pozycjami
Środki dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym są przyjmowane po konsultacji z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, ustanowioną na mocy rozporządzenia (WE) nr 713/2009.
ŚWIADCZENIE USŁUG LUB PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI PRZEZ FIRMY Z PAŃSTW TRZECICH NIEPOSIADAJĄCE ODDZIAŁU
Przepisy ogólne
Składająca wniosek firma z państwa trzeciego przekazuje do EUNGiPW wszystkie informacje niezbędne do jej zarejestrowania. W terminie 30 dni roboczych od otrzymania wniosku EUNGiPW ocenia kompletność wniosku. Jeżeli wniosek nie jest kompletny, EUNGiPW określa termin przekazania dodatkowych informacji przez składającą wniosek firmę z państwa trzeciego.
Decyzja w sprawie rejestracji opiera się na warunkach określonych w ust. 2.
W terminie 180 dni roboczych od złożenia kompletnego wniosku EUNGiPW informuje składającą wniosek firmę spoza UE na piśmie o udzieleniu lub odmowie rejestracji i podaje pełne uzasadnienie swojej decyzji.
Informacje określone w akapicie pierwszym są przekazywane na piśmie i w wyraźny sposób.
Osoby mające siedzibę w Unii mogą otrzymywać usługi inwestycyjne od firmy z państwa trzeciego niezarejestrowanej zgodnie z ust. 1 jedynie ze swojej własnej wyłącznej inicjatywy. Podjęcie przez osobę fizyczną inicjatywy nie uprawnia firmy z państwa trzeciego do wprowadzania do obrotu nowych kategorii produktów inwestycyjnych lub usług inwestycyjnych dla tej osoby.
EUNGiPW przedstawia Komisji te projekty regulacyjnych standardów technicznych do dnia ...* * .
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym |, zgodnie z art. 10-14 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Decyzja w sprawie równoważności
Ramy ostrożnościowe i prowadzenia działalności państwa trzeciego uznaje się za mające równoważne skutki w przypadku, gdy spełniają one wszystkie spośród następujących warunków
Decyzja Komisji określona w niniejszym ustępie może ograniczać się do jednej lub kilku kategorii firm inwestycyjnych lub operatorów rynkowych. Firma z państwa trzeciego może zostać zarejestrowana zgodnie z art. 36, jeśli wchodzi w zakres kategorii określonej w decyzji Komisji.
Rejestr
EUNGiPW prowadzi rejestr firm z państw trzecich posiadających zezwolenie na świadczenie usług inwestycyjnych lub prowadzenie działalności inwestycyjnej w Unii zgodnie z art. 36. Rejestr jest dostępny publicznie na stronach internetowych EUNGiPW i zawiera informacje dotyczące usług lub rodzajów działalności, na świadczenie lub prowadzenie których firmy z państw trzecich posiadają zezwolenie, a także wskazanie właściwego organu odpowiedzialnego za nadzór nad nimi w państwie trzecim.
Wycofanie rejestracji
AKTY DELEGOWANE I WYKONAWCZE
AKTY DELEGOWANE
Akty delegowane
Komisja posiada uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 41 w odniesieniu do art. 2 ust. 3, art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 2, art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 7, art. 14 ust. 5, art. 14 ust. 6, art. 16 ust. 3, art. 18 ust. 2, art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 3, art. 20 ust. 3, art. 28 ust. 6, art. 29 ust. 6, art. 30 ust. 3, art. 31 ust. 8, art. 32 ust. 6 i art. 35 ust. 10 ▐ .
Wykonywanie przekazanych uprawnień
AKTY WYKONAWCZE
Procedura komitetowa
PRZEPISY KOŃCOWE
Sprawozdania i przegląd
Do dnia ...* * Komisja, po konsultacji z EUNGiPW, przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat postępów w zakresie przenoszenia obrotu standaryzowanymi instrumentami pochodnymi z rynku pozagiełdowego na giełdy lub elektroniczne platformy obrotu zgodnie z art. 22 i 24.
Zmiana rozporządzenia (UE) nr 648/2012
W art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 dodaje się akapit w brzmieniu:
"Repozytorium transakcji przekazuje dane właściwym organom zgodnie z wymogami art. 23 rozporządzenia (UE) nr .../... [MiFIR](1).
______
(1) Dz.U. L ..."
Przepisy przejściowe
Firmy z państw trzecich mogą kontynuować świadczenie usługi i prowadzenie działalności w państwach członkowskich zgodnie z krajowymi systemami do roku po przyjęciu przez Komisję decyzji odnoszącej się do danego państwa trzeciego zgodnie z art. 41 ust. 3 dyrektywy .../.../UE [nowa MiFID]. |
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia ...* * , z wyjątkiem art. 2 ust. 3, art. 4 ust. 3, art. 6 ust. 2, art. 8 ust. 4, art. 10 ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 7, art. 14 ust. 5, art. 14 ust. 6, art. 16 ust. 3, art. 18 ust. 2, art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 3, art. 20 ust. 3, art. 23 ust. 8, art. 24 ust. 5, art. 26, art. 28 ust. 6, art. 29 ust. 6, art. 30 ust. 3, art. 31, art. 32, art. 33, art. 34 i art. 35, które mają zastosowanie natychmiast po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.72E.254 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 26 października 2012 r. do wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie [EMIR] w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji (COM(2011)0652 - C7-0359/2011 - 2011/0296(COD)). |
Data aktu: | 26/10/2012 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2014 |