Mianowanie członka Zarządu Europejskiego Banku Centralnego (C7-0195/2012 - 2012/0806(NLE)).

Mianowanie członka Zarządu Europejskiego Banku Centralnego

P7_TA(2012)0396

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zalecenia Rady dotyczącego powołania na stanowisko członka zarządu Europejskiego Banku Centralnego (C7-0195/2012 - 2012/0806(NLE))

(2014/C 72 E/19)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)

(Konsultacja)

Parlament Europejski,

uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lipca 2012 r. 1 ,
uwzględniając art. 283 ust. 2 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym Rada skonsultowała się z Parlamentem (C7-0195/2012),
uwzględniając art. 109 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0348/2012),
A.
mając na uwadze, że pismem z dnia 13 lipca 2012 r., otrzymanym dnia 18 lipca 2012 r., Rada zasięgnęła opinii Parlamentu Europejskiego w sprawie powołania Yves'a Merscha na stanowisko członka zarządu Europejskiego Banku Centralnego (EBC) na okres ośmiu lat;
B.
mając na uwadze, że Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu Europejskiego następnie dokonała oceny kwalifikacji kandydata, zwłaszcza pod kątem wymogów określonych w art. 283 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz w świetle potrzeby zapewnienia pełnej niezależności EBC w dziedzinie polityki pieniężnej zgodnie z art. 130 TFUE, a także mając na uwadze, że w ramach procesu oceny komisja otrzymała życiorys kandydata jak również odpowiedzi na przedstawione mu pytania pisemne;
C.
mając na uwadze, że komisja odbyła następnie przesłuchanie kandydata w dniu 22 października 2012 r., podczas którego wygłosił on oświadczenie wstępne, a następnie udzielił odpowiedzi na pytania członków komisji,
D.
mając na uwadze, że powszechnie zgodzono się co do faktu, że kandydat jest osobą o uznanym autorytecie i że posiada on kwalifikacje i doświadczenie zawodowe w dziedzinie pieniądza i bankowości niezbędne do pełnienia funkcji członka zarządu EBC;
E.
mając na uwadze, że przed końcem kadencji G. Tumpel-Gugerell kwestia reprezentacji kobiet w EBC została nieformalnie podniesiona przez posłów;
F.
mając na uwadze, że od czasu utworzenia EBC aż do momentu odejścia G. Tumpel-Gugerell w skład zarządu EBC zawsze wchodziła kobieta;
G.
mając na uwadze, że zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między państwami członkowskimi i Unią, określoną w art. 4 ust. 3 TFUE, komisja przed końcem kadencji J. M. Gonzaleza-Paramo w maju 2012 r. upewniła się, że Rada została poinformowana przez przewodniczącego komisji (pismem z dnia 8 maja 2012 r. do przewodniczącego Eurogrupy), w imieniu wszystkich grup politycznych, o braku różnorodności w zarządzie EBC i potrzebie przedstawienia kandydata płci żeńskiej;
H.
mając na uwadze, że tym samym pismem przewodniczący komisji zachęcił Eurogrupę do realizacji średniookresowego planu promowania zatrudniania kobiet na wpływowych stanowiskach w EBC, krajowych bankach centralnych i krajowych ministerstwach finansów;
I.
mając na uwadze, że nie otrzymano oficjalnej odpowiedzi na pismo z dnia 8 maja 2012 r.;
J.
mając na uwadze, że art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ustanawia zasadę równości kobiet i mężczyzn;
K.
mając na uwadze, że art. 19 TFUE przyznaje uprawnienia Unii w zakresie zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć;
L.
mając na uwadze, że różnorodność płci w zarządach i rządach zapewnia bardziej zróżnicowane kompetencje i szersze perspektywy oraz że zatrudnianie tylko mężczyzn lub tylko kobiet zawęża możliwości wyboru i pociąga za sobą niebezpieczeństwo pominięcia potencjalnie znakomitych kandydatów;
M.
mając na uwadze, że kadencja obecnego zarządu EBC będzie trwała do 2018 r., tak więc do tego czasu zarząd będzie potencjalnie pozbawiony różnorodności płciowej;
N.
mając na uwadze, że w wyniku posiedzenia Konferencji Przewodniczących, przewodniczący Parlamentu Europejskiego pismem z dnia 19 września 2012 r. wezwał przewodniczącego Rady Europejskiej do podjęcia zobowiązania w zakresie dopilnowania, aby wszystkie podlegające mu instytucje Unii powzięły konkretne środki na rzecz zapewnienia równowagi płci;
O.
mając na uwadze, że Komisja dnia 21 września 2010 r. przyjęła strategię na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2010-2015 (COM (2010) 0491) a także, dnia 16 kwietnia 2012 r., sprawozdanie na temat postępów w sprawie równości kobiet i mężczyzn w 2011 r. (SWD(2012)0085);
P.
mając na uwadze, że wniosek Komisji dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi (dyrektywa w sprawie wymogów kapitałowych (CRD4)) zawierał wymóg, aby instytucje wprowadziły strategię polityczną na rzecz promowania różnorodności płci w organach zarządzających;
Q.
mając na uwadze, że dnia 7 marca 2011 r. Rada Europejska przyjęła Europejski pakt na rzecz równości płci na lata 2011-2020;
R.
mając na uwadze, że Parlament przyjął rezolucję z dnia 13 marca 2012 r. sprawie udziału kobiet w podejmowaniu decyzji politycznych 2 , rezolucję z dnia 8 marca 2011 r. w sprawie równości kobiet i mężczyzn w Unii Europejskiej - 2010 3 oraz rezolucję z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie kobiet i kierownictwa przedsiębiorstw 4 ;
1.
wydaje opinię negatywną w sprawie zalecenia Rady dotyczącego nominacji Yves'a Merscha na stanowisko członka zarządu EBC i wzywa do wycofania tego zalecenia i przedstawienia Parlamentowi nowego kandydata;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przedłożenia niniejszej decyzji Radzie Europejskiej, Radzie, a także rządom państw członkowskich.
1 Dz.U. C 215 z 21.7.2012, s. 4.
2 Teksty przyjęte, (P7_TA(2012)0070).
3 Dz.U. C 199 E z 7.7.2012, s. 65.
4 Teksty przyjęte, (P7_TA(2011)0330).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.72E.118

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Mianowanie członka Zarządu Europejskiego Banku Centralnego (C7-0195/2012 - 2012/0806(NLE)).
Data aktu: 25/10/2012
Data ogłoszenia: 11/03/2014