Pomoc państwa SA.34947 (2013/C) (ex 2013/N) Umowa inwestycyjna (poprzedzająca kontrakt na transakcje różnicowe) dla nowej elektrowni jądrowej Hinkley Point C
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/C 69/06)
(Dz. U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)
Pismem z dnia 18 grudnia 2013 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego
streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa
w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Stałe Aid Registry
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: (32-2) 296 12 42
E-mail: stałeaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie
Zjednoczone Królestwo zamierza zagwarantować wysokość dochodów prywatnego inwestora nowej elektrowni jądrowej, która ma zostać wybudowana w Hinkley Point C, i udzielić mu gwarancji kredytowej. Podstawą środka jest zawarta na zasadach prawa prywatnego umowa (ang. private contract) pomiędzy rządem Zjednoczonego Królestwa a inwestorem - spółką NNBG, w całości należącą do Electricité de France. Umowa ma charakter wstępny i zostanie uzupełniona umową szczegółową. Środki włączone do umowy, w szczególności kontrakt na transakcje różnicowe, który ma zapewnić NNBG wysokość
dochodów, oparto na instrumencie zawartym w projekcie ustawy energetycznej opublikowanym w dniu 29 listopada 2012 r. i będącym obecnie przedmiotem debaty parlamentarnej w Zjednoczonym Królestwie. Projekt ustawy energetycznej zawiera przepisy dotyczące uchwalenia przepisów wykonawczych, które na późniejszym etapie zostaną użyte w celu ustanowienia systemu kontraktów na transakcje różnicowe. Wszelkie przepisy wykonawcze zostaną uchwalone po uzyskaniu sankcji królewskiej dla ustawy energetycznej; oczekuje się, że nastąpi to do końca 2013 r. Zjednoczone Królestwo potwierdziło, że wszelkie płatności w ramach poszczególnych umów inwestycyjnych, które mogą zostać zgłoszone do Komisji w przyszłości, będą uwarunkowane zgodą Komisji, jeżeli obejmują one pomoc państwa.
Organem przyznającym pomoc jest rząd Zjednoczonego Królestwa, w szczególności sekretarz stanu ds. energii i zmiany klimatu.
Pomoc ma zostać udzielona w dwóch formach. Po pierwsze, w ramach umowy inwestycyjnej, która poprzedza kontrakt na transakcje różnicowe, NNBG otrzyma określoną kwotę dochodów za wielkość produkcji po ustalonej cenie, tzw. "kursie wykonania". NNBG otrzyma różnicę płatności na podstawie wielkości produkcji, do pułapu określonego w umowie inwestycyjnej. Energia elektryczna wytwarzana przez NNBG będzie sprzedawane na rynku. Jeżeli referencyjna cena sprzedaży energii elektrycznej będzie niższa niż kurs wykonania, to sekretarz stanu wypłaci różnicę pomiędzy kursem wykonania i ceną referencyjną, gwarantując, że NNBG ostałecznie uzyska określony poziom dochodów wynikający z kursu wykonania i wielkości produkcji. Jeżeli natomiast cena referencyjna będzie wyższa niż kurs wykonania, to NNBG będzie zobowiązane do zapłacenia różnicy sekretarzowi stanu. Również w tym przypadku NNBG uzyska w związku z tym określony poziom dochodów wynikający z kursu wykonania i wielkości produkcji.
Umowa inwestycyjna zostanie przekształcona w kontrakt na transakcje różnicowe, jak tylko Zjednoczone Królestwo przyjmie przepisy wykonawcze. Umowa inwestycyjna i kontrakt na transakcje różnicowe będą obowiązywać przez co najmniej 35 lat od pierwszego dnia eksploatacji elektrowni jądrowej. NNBG będzie otrzymywać kurs wykonania wynoszący 92,50 GBP za MWh, indeksowany o inflację cen konsumpcyjnych. Oznacza to rentowność rzędu 9,87 % w wartościach nominalnych po opodatkowaniu.
Zjednoczone Królestwo uważa, że za pomocą środka realizuje trzy cele: zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii, gdyż zdaniem Zjednoczonego Królestwa przyszłe dostawy energii są zagrożone z powodu zamykania starych elektrowni i przechodzenia na niskoemisyjne metody wytwarzania energii; obniżenie emisyjności, gdyż elektrownie jądrowe wytwarzają energię elektryczną, emitując niewiele dwutlenku węgla; i dywersyfikację
źródeł energii elektrycznej. Ponadto Zjednoczone Królestwo sądzi, że środek jest zgodny z Traktatem EURATOM.
Ogólna kwota pomocy jest uzależniona od założeń przyjętych przy obliczaniu przyszłych cen hurtowych i stopy dyskontowej i może wynieść od zera do 17,6 mld GBP.
Ocena środka
Komisja uważa, że zgłoszony środek ma charakter pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ nie wiąże się z prawdziwą usługą świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym oraz sprzyja tylko jednemu przedsiębiorstwu, co grozi zakłóceniem konkurencji i wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
Komisja ma poważne wątpliwości, czy można uznać, że środek przyczynia się do realizacji wspólnego celu, jakim jest bezpieczeństwo dostaw energii, i do obniżenia emisyjności. Ponadto Komisja ma poważne wątpliwości co do konieczności udzielania pomocy państwa na energetykę jądrową oraz tego, czy połączenie gwarancji kredytowej i kontraktów na transakcje różnicowe stanowi właściwy instrument.
Ponadto na podstawie przeprowadzonej oceny Komisja ma poważne wątpliwości, czy połączenie środków pomocy, a w szczególności z kontraktów na transakcje różnicowe, z indeksacją inflacyjną i gwarancją kredytową jest proporcjonalne do potencjalnych korzyści z pomocy. Komisja uważa wreszcie, że środek ten może poważnie zakłócić konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.
W świetle powyższych rozważań Komisja, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwraca się do Zjednoczonego Królestwa o przedstawienie uwag i dostarczenie wszelkich informacji przydatnych do oceny środka.
PISMO
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.69.60 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.34947 (2013/C) (ex 2013/N) Umowa inwestycyjna (poprzedzająca kontrakt na transakcje różnicowe) dla nowej elektrowni jądrowej Hinkley Point C - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 07/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 07/03/2014 |