Budżet korygujący nr 4/2012: zasoby własne, instrumenty podziału ryzyka, EuroGlobe (14059/2012 - C7-0305/2012 - 2012/2127(BUD)).

Budżet korygujący nr 4/2012: zasoby własne, instrumenty podziału ryzyka, EuroGlobe

P7_TA(2012)0364

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2012 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2012 na rok budżetowy 2012, sekcja 3 - Komisja (14059/2012 - C7-0305/2012 - 2012/2127(BUD))

(2014/C 68 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 310 i 314 oraz Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 1 (rozporządzenie finansowe), w szczególności jego art. 37 i 38,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 1 grudnia 2011 r. 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 3 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2012 na rok budżetowy 2012, przedłożony przez Komisję dnia 20 czerwca 2012 r. (COM(2012)0340),
-
uwzględniając stanowisko przyjęte przez Radę w dniu 24 września 2012 r. dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2012 (14059/2012 - C7-0305/2012),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 423/2012 z dnia 22 maja 2012 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących instrumentów podziału ryzyka dla państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych 4 ,
-
uwzględniając art. 75b i 75e Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0308/2012),
A.
mając na uwadze, że cel projektu budżetu korygującego nr 4/2012 do budżetu ogólnego na 2012 r. jest trojaki, a mianowicie: utworzenie czterech pozycji w budżecie w celu przesunięcia środków finansowych w wysokości do 10 % kwoty przyznanej na Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności 2007-2013 na potrzeby instrumentów podziału ryzyka, rewizja i finansowanie planowanych zasobów własnych skutkująca zmianą w podziale między państwa członkowskie ich składek z tytułu zasobów własnych do budżetu Unii i zastąpienie "kreski" w rubryce odpowiadającej środkom na płatności w pozycji w budżecie "16 03 05 01 - Działanie przygotowawcze - EuroGlobe" zapisem symbolicznym (p.m.) w celu umożliwienia przesunięcia;
B.
mając na uwadze, że przyczyną dostosowania zasobów własnych jest rewizja prognozy podstaw TOR, VAT i DNB, korekta nierównowagi budżetowej na korzyść Wielkiej Brytanii (rabat brytyjski) za lata 2008, 2010 i 2011, a także wpływ na udział Austrii, Niemiec, Holandii i Szwecji w finansowaniu rabatu brytyjskiego, który został zredukowany do jednej czwartej ich normalnego udziału, którą to redukcję finansują pozostałe państwa członkowskie za wyjątkiem Wielkiej Brytanii;
C.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2012 przewiduje możliwość dodania w kolejnym roku środków powracających i kwot pozostałych ze wsparcia Unii na instrumenty podziału ryzyka finansowane z polityki spójności, na wniosek zainteresowanego państwa członkowskiego, do przydziału środków tego państwa w ramach polityki spójności;
D.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 4/2012 jest w pełni zgodny ze zmianami w rozporządzeniu finansowym uzgodnionymi między Parlamentem Europejskim i Radą, zwłaszcza w art. 131;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2012;
2.
uważa, że każde przesunięcie środków z polityki spójności do wciąż niezdefiniowanych instrumentów finansowych, powinno być należycie uzasadnione i dostatecznie kontrolowane, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 423/2012;
3.
domaga się, aby Komisja zawiadamiała władzę budżetową przed dokonaniem jakiegokolwiek przesunięcia, o którym mowa w ust. 2;
4.
domaga się, aby Parlament otrzymywał regularne i szczegółowe informacje o mających ulec redukcji programach operacyjnych, o instrumentach finansowych, które miałyby zostać wdrożone, i o projektach, które miałyby otrzymać wsparcie;
5.
zatwierdza stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 4/2012 bez poprawek;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2012 został ostatecznie przyjęty, oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również parlamentom narodowym.
1 Dz.U L 248 z 16.9.2002, s. 1.
2 Dz.U. L 56 z 29.2.2012.
3 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 133 z 23.5.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.68E.82

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Budżet korygujący nr 4/2012: zasoby własne, instrumenty podziału ryzyka, EuroGlobe (14059/2012 - C7-0305/2012 - 2012/2127(BUD)).
Data aktu: 23/10/2012
Data ogłoszenia: 07/03/2014