Przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 marca 2004 r. 1

ustanawiająca przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania

(2014/C 63/01)

(Dz. U.UE C z dnia 4 marca 2014 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 191,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 ("rozporządzenie finansowe"), a także rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 4 ("zasady stosowania rozporządzenia finansowego"),

uwzględniając art. 23 ust. 11 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy określić zasady przyznawania i obsługi dotacji przeznaczonych na dofinansowanie partii politycznych na poziomie europejskim ("partie") i fundacji politycznych na poziomie europejskim ("fundacje").

(2) Pomoc finansowa udzielana partiom i fundacjom jest dotacją operacyjną w rozumieniu art. 121 i kolejnych artykułów rozporządzenia finansowego.

(3) Pomoc finansowa dla fundacji ma charakter dodatkowy w stosunku do pomocy finansowej dla partii, ponieważ jest uwarunkowana przynależnością danej fundacji do partii oraz jej pomocniczą rolą w zakresie realizacji długoterminowych celów partii. W trosce o właściwe zarządzanie finansami i przejrzystość, przyznanie pomocy finansowej jest każdorazowo przedmiotem decyzji Prezydium, którą podaje się do wiadomości beneficjenta,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustala zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2004/2003.

O ile nie zaznaczono inaczej, niniejszą decyzję stosuje się zarówno do partii, jak i do fundacji.

Artykuł  2

Zaproszenie do składania wniosków

Parlament Europejski ogłasza co roku, przed końcem pierwszego półrocza poprzedzającego rok, którego dotyczy wniosek o dotację, zaproszenie do składania wniosków o przyznanie dotacji na finansowanie działalności partii i fundacji.

Artykuł  3

Wniosek o dofinansowanie

1.
Dla celów art. 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 uznaje się, że każda organizacja, która chciałaby skorzystać z dotacji z budżetu ogólnego Unii, przedstawia w tym celu pisemny wniosek adresowany do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego przed dniem 1 października roku poprzedzającego rok budżetowy, na który dotacja miałaby zostać przyznana. Warunki określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 muszą być spełnione w dniu złożenia wniosku i utrzymane przez cały okres finansowania.
2.
Formularz wniosku o przyznanie dotacji jest zawarty załączniku 1. Jest on także dostępny na stronach internetowych Parlamentu.
3.
We wniosku o przyznanie dotacji należy zaakceptować warunki ogólne określone w załączniku 2a (partie) i załączniku 2b (fundacje).
4.
Wszelkie notyfikacje w rozumieniu art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 przesyłane są na ręce Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
Artykuł  4

Decyzje w sprawie wniosków o dofinansowanie

1.
Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium rozpatruje wnioski o dofinansowanie, zgodnie z kryteriami ustalonymi w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003, w celu wyłonienia tych, na podstawie których może być przyznane dofinansowanie. Prezydium oraz, w trakcie procedury przygotowywania decyzji, Sekretarz Generalny mogą zwrócić się do wnioskodawcy o uzupełnienie lub objaśnienie w ustalonym terminie dokumentów załączonych do wniosku.
2.
Przed dniem 1 stycznia roku budżetowego, na który ma być przyznana dotacja, Prezydium ustala listę beneficjentów, którzy ją otrzymują, oraz wysokość dotacji. W przypadku nieprzyznania wnioskowanego finansowania Prezydium wymienia w tej samej decyzji powody odrzucenia wniosku, szczególnie w odniesieniu do kryteriów ustalonych w art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003.

Termin ustanowiony w akapicie pierwszym można przedłużyć w wyjątkowych przypadkach, jeżeli ze względu na datę ostatniego posiedzenia Prezydium przed parlamentarną przerwą świąteczną lub z powodu opóźnienia w procedurze budżetowej Unii nie będzie można sporządzić w odpowiednim czasie listy beneficjentów i kwot przyznanych dotacji.

Prezydium przyjmuje decyzję na podstawie procedury oceny przewidzianej w ust. 1. W ocenie tej bierze się pod uwagę - na podstawie informacji otrzymanych w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 oraz powszechnie znanych zmian - ewentualne zmiany, jakie mogły nastąpić od czasu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 wysokość dotacji przyznawanej każdej partii ustalana jest na podstawie liczby posłów do Parlamentu Europejskiego będących członkami partii wnioskującej o dotację w ostatnim dniu składania wniosków, z wyjątkiem przypadków zwiększenia się liczby posłów w wyniku wstąpienia nowych państw członkowskich.

W przypadku gdyby w wyniku zmiany liczby organizacji wnioskujących o dofinansowanie lub liczby posłów należących do wnioskującej o dotację partii kwoty dla wnioskodawców różniły się znacznie od kwot, jakich można się spodziewać w chwili publikacji zaproszenia do składania wniosków, Sekretarz Generalny informuje o tym fakcie Prezydium; Prezydium może zwrócić się do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego o złożenie wniosku do właściwej komisji w celu dostosowania kwoty dostępnych środków.

3.
Sekretarz Generalny lub upoważniona przez niego osoba powiadamia wnioskodawców na piśmie o decyzji podjętej w sprawie. W razie przyznania dotacji do zawiadomienia załączona jest decyzja Prezydium o przyznaniu dotacji. W razie nieprzyznania wnioskowanej dotacji Przewodniczący informuje o powodach odrzucenia wniosku przez Prezydium. Zawiadomienie wnioskodawców, których wniosek został odrzucony przez Prezydium, następuje w ciągu 15 dni kalendarzowych od chwili przekazania beneficjentom decyzji o przyznaniu dotacji.
Artykuł  5

Decyzja o przyznaniu dotacji

Przyznanie beneficjentowi dotacji jest przedmiotem decyzji Prezydium o przyznaniu dotacji, którą podaje się do wiadomości beneficjenta zgodnie z art. 121 ust. 1 rozporządzenia finansowego. Wzory projektu decyzji o przyznaniu dotacji określone są w załącznikach 2a i 2b.

Artykuł  6

Wypłata

1.
Z zastrzeżeniem innej decyzji Prezydium dotacje wypłaca się beneficjentom w ciągu 15 dni od daty wydania decyzji o przyznaniu dotacji w postaci zaliczki w jednej racie stanowiącej 80 % maksymalnej kwoty dotacji. Możliwe jest finansowanie z góry w wysokości 100 % maksymalnej kwoty dotacji, jeżeli beneficjent przedstawi zabezpieczenie płatności zaliczkowych pokrywające 40 % przyznanej dotacji, zgodnie z art. 206 zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
2.
Rozliczenie salda następuje po upływie okresu, w którym beneficjent upoważniony jest do otrzymywania dofinansowania unijnego, na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów realizacji programu prac. W przypadku gdy łączna kwota poprzednich wypłat jest wyższa niż ustalona końcowa kwota dotacji, Parlament występuje o zwrot nienależnej sumy.
3.
Do dnia 15 maja, a najpóźniej w dniu 30 czerwca po zakończeniu roku budżetowego, beneficjent składa sprawozdanie końcowe w celu umożliwienia Parlamentowi wypłaty pozostałej sumy dotacji. Na sprawozdanie końcowe składają się następujące dokumenty:
a)
sprawozdanie z realizacji programu prac, określone w załączniku 1 sekcja II art. 2 ust. 1;
b)
rozliczenie finansowe rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowalnych zgodne ze strukturą planowanego budżetu;
c)
pełne zestawienie dochodów i wydatków odpowiadających zapisom księgowym beneficjenta w okresie, w którym miał on prawo do otrzymywania dotacji na mocy decyzji o przyznaniu dotacji, w którym w przypadku partii określa się nadwyżkę przeniesioną na następny rok budżetowy i kwotę przeznaczoną na specjalną rezerwę;
d)
lista, o której mowa w art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2004/2003, określająca darczyńców i darowizny otrzymane od każdego z nich, których wartość przekracza 500 EUR rocznie na darczyńcę;
e)
lista umów, z wyjątkiem umów najmu biur oraz umów o pracę zawartych z zatrudnionymi pracownikami, których wartość przekracza 10.000 EUR, wskazując przy tym partnera umownego, jego adres i rodzaj towarów lub usług;
f)
raport z zewnętrznego audytu księgowości beneficjenta, przeprowadzonego przez niezależną instytucję lub niezależnego eksperta, posiadających na mocy ustawodawstwa krajowego stosowne uprawnienia do przeprowadzania kontroli księgowej i mianowanych przez Parlament dla wszystkich partii i fundacji.
4.
Audyt zewnętrzny, przeprowadzany zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej, ma na celu potwierdzenie:
a)
zgodności przygotowanych rozliczeń finansowych z mającym zastosowanie w przypadku beneficjenta prawem krajowym, braku poważnych nieprawidłowości w tych rozliczeniach oraz faktu, że rozliczenia te przedstawiają w sposób prawdziwy i obiektywny sytuację finansową i wyniki działań;
b)
zgodności przedstawionych Parlamentowi Europejskiemu przez beneficjenta dokumentów finansowych z zapisami finansowymi decyzji Prezydium o przyznaniu dotacji;
c)
prawdziwości zadeklarowanych kosztów;
d)
kompletności zadeklarowanych przychodów;
e)
przestrzegania zobowiązań wynikających z rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;
f)
wypełnienia zobowiązań wynikających z decyzji o przyznaniu dotacji, zwłaszcza z art. II.7 i II.11;
g)
(w przypadku partii) wykorzystania, na mocy art. 6a niniejszej decyzji Prezydium, wszelkiej nadwyżki przeniesionej na następny rok budżetowy w pierwszym kwartale tego roku;
h)
wypełnienia zobowiązań wynikających z art. 125 ust. 5 i 6 rozporządzenia finansowego;
i)
faktycznego przekazania beneficjentowi wkładów w naturze i ich waloryzacji zgodnie z obowiązującymi zasadami.

Audytor jest upoważniony przez Parlament zgodnie z procedurami udzielania zamówień przewidzianymi w rozporządzeniu finansowym. Parlament pokrywa koszty wynagrodzenia audytora.

5.
Po otrzymaniu dokumentów wymienionych w ust. 3 i wszelkich dodatkowych informacji niezbędnych Parlamentowi Prezydium zatwierdza w terminie trzech miesięcy - na wniosek Sekretarza Generalnego - sprawozdanie końcowe.

Prezydium i, w ramach procedury przygotowywania decyzji, Sekretarz Generalny, mogą zwrócić się do beneficjenta o przedstawienie dokumentów lub wszelkich informacji uzupełniających uznanych za niezbędne w procedurze zatwierdzenia sprawozdania.

Po wysłuchaniu przedstawicieli danego beneficjenta Prezydium może odrzucić sprawozdanie końcowe i zwrócić się o przedłożenie nowego sprawozdania w ciągu 15 dni.

Jeżeli we wspomnianym w akapicie pierwszym terminie trzech miesięcy Parlament nie skontaktuje się z beneficjentem na piśmie, sprawozdanie końcowe uważa się za zatwierdzone. W przypadku zwrócenia się o dodatkowe informacje okres analizy sprawy przedłuża się o czas potrzebny do uzyskania odnośnych informacji i poddania ich ocenie.

Artykuł  6a

Nadwyżka dochodu, przeniesienie salda i specjalna rezerwa

1.
Nadwyżka dochodu

Zgodnie z art. 125 rozporządzenia finansowego nadwyżka dochodu odnotowana w roku budżetowym N może zostać przeniesiona na następny rok budżetowy i/lub włączona do specjalnej rezerwy. Na nadwyżkę dochodu składa się różnica między całkowitymi kwalifikowalnymi wydatkami a:

a)
kwotą początkowej dotacji przyznanej przez Parlament na rok budżetowy N zgodnie z art. 4 ust. 2; oraz
b)
zasobami własnymi partii przeznaczonymi na pokrycie kwalifikowalnych wydatków - w sytuacji, gdy partia uprzednio pokryła wydatki niekwalifikowalne wyłącznie z własnych środków; oraz
c)
wszelką nadwyżką przeniesioną z roku budżetowego N-1.
2.
Przeniesienie salda na następny rok budżetowy (dotyczy wyłącznie partii)
a)
Nadwyżka dochodu, którą można przenieść na rok budżetowy N+1, nie może przekraczać 25 % całkowitego dochodu, o którym mowa w ust. 1 lit. a) i b).
b)
Faktycznie przeniesiona kwota figuruje w bilansie zamknięcia roku budżetowego N jako "środki do przeniesienia na rok budżetowy N+1 w celu pokrycia kwalifikowalnych kosztów poniesionych w pierwszym kwartale roku N+1". Przeniesiona na ten cel kwota stanowi koszty kwalifikowalne w roku budżetowym N.
c)
Omawiane środki zapisane są w rachunku zysków i strat na rok budżetowy N+1. Na podstawie tymczasowego rozliczenia sporządzonego najpóźniej w dniu 31 marca roku N+1 określa się kwalifikowalne wydatki poniesione do tej daty. Jeśli wspomniane środki przekraczają te wydatki, różnicę pomiędzy tymi dwoma kwotami odejmuje się od dotacji, której ostateczna wysokość na rok N określona jest zgodnie z art. 7.
3.
Rachunek specjalnej rezerwy
a)
Zobowiązania z bilansu zamknięcia mogą zawierać rachunek specjalnej rezerwy, do którego można wyłącznie dopisać nadwyżkę dochodu wspomnianą w ust. 1.
b)
Nadwyżka dochodu, którą można włączyć do rachunku specjalnej rezerwy, nie może przekraczać różnicy pomiędzy dochodem określonym w ust. 1 lit. b) a minimalną (15 %) częścią teoretycznie należącą do zasobów własnych na pokrycie kwalifikowalnych wydatków rzeczywiście ponoszonych lub zawartych w środkach do przeniesienia na rok budżetowy N+1.
c)
Do rachunku specjalnej rezerwy dla partii nie można zapisać sumy, która sprawiłaby, że ogół środków na nim przekroczyłby kwotę referencyjną określoną w art. 125 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia finansowego, zdefiniowaną jako średnią arytmetyczną całkowitego dochodu z trzech ostatnich lat budżetowych.
d)
Kwestię rachunku specjalnej rezerwy dla fundacji regulują przepisy art. 125 ust. 5 rozporządzenia finansowego i art. 184 zasad stosowania rozporządzenia finansowego.
Artykuł  7

Wyliczenie końcowej kwoty dotacji

1.
Bez uszczerbku dla informacji otrzymanych w okresie późniejszym w ramach kontroli i audytu Prezydium określa wysokość końcowej kwoty dotacji przyznanej beneficjentowi na podstawie dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 3, przyjętych przez Prezydium, po wysłuchaniu przedstawicieli beneficjenta składającego wniosek.
2.
W żadnym wypadku całkowita kwota dotacji przekazana przez Parlament beneficjentowi nie przekracza:
a)
maksymalnej kwoty dotacji określonej w art. I.3.2 decyzji o przyznaniu dotacji;
b)
85 % rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych.
3.
Dotacja ogranicza się do kwoty niezbędnej do zrównoważenia zasobów własnych i wydatków kwalifikowalnych w budżecie na działalność beneficjenta; kwota ta pozwala na realizację programu prac. W żadnym wypadku nie może przynosić beneficjentowi zysku zgodnie z postanowieniami art. 125 rozporządzenia finansowego. Wszelka nadwyżka jest podstawą do odpowiedniego odliczenia z kwoty dotacji.
4.
Na podstawie ustalonej zgodnie z ust. 1-3 końcowej kwoty dotacji oraz łącznej wysokości wypłat już wcześniej przekazanych na mocy decyzji o przyznaniu dotacji, Prezydium zatwierdza kwotę wypłaty na poziomie kwot należnych beneficjentowi. Jeżeli łączna wysokość wypłat dokonanych uprzednio przekracza wysokość końcowej kwoty dotacji, Sekretarz Generalny lub jego pełnomocnik wydaje polecenie inkasa na kwotę nadwyżki.
Artykuł  8

Zawieszenie i zmniejszenie dotacji

Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium zawiesza wypłaty i zmniejsza dotację, a w stosownym przypadku odwołuje decyzję o przyznaniu dotacji, zwracając się do beneficjenta o ewentualny zwrot odpowiedniej kwoty w przypadku:

a)
wykorzystania dotacji na wydatki, na które nie zezwala rozporządzenie (WE) nr 2004/2003;
b)
braku notyfikacji w myśl art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;
c)
niestosowania się do warunków i obowiązków określonych, odpowiednio, w art. 3 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003;
d)
zaistnienia jednej z okoliczności, o których mowa w art. 106 bądź 107 rozporządzenia finansowego.

Przed podjęciem decyzji Prezydium umożliwia beneficjentowi zajęcie stanowiska w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości.

Artykuł  9

Procedura ściągania należności

1.
W przypadku gdy beneficjentowi przekazane zostały kwoty nienależne lub jeżeli procedura ściągania należności jest uzasadniona zgodnie z warunkami decyzji o przyznaniu dotacji, beneficjent przekazuje Parlamentowi kwoty, o których mowa, na warunkach i w terminie ustalonym przez Parlament.
2.
W przypadku niedokonania przez beneficjenta zwrotu w terminie ustalonym przez Parlament, ten ostatni powiększa należną sumę o odsetki za zwłokę w wysokości określonej w art. II.13.3 decyzji o przyznaniu dotacji. Odsetki za zwłokę naliczane są za okres od następnego dnia po wyznaczonym terminie zwrotu do dnia otrzymania przez Parlament całej nienależnej beneficjentowi sumy włącznie.
Artykuł  10

Kontrole i audyt

1.
Regularna kontrola w myśl art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 przeprowadzana jest przez Sekretarza Generalnego.
2.
Beneficjent dostarcza wszelkich szczegółowych danych, o jakie zwraca się do niego Parlament, jak również każdy inny organ zewnętrzny upoważniony do tego przez Parlament, tak aby Parlament mógł upewnić się co do właściwego wykonywania programu prac i postanowień decyzji o przyznaniu dotacji.
3.
Beneficjent zachowuje do dyspozycji Parlamentu wszystkie dokumenty oryginalne, szczególnie księgowe, bankowe i podatkowe, lub - w przypadkach szczególnych właściwie uzasadnionych - kopie poświadczone za zgodność z dokumentami oryginalnymi dotyczącymi decyzji o przyznaniu dotacji. Okres przechowywania dokumentów upływa po pięciu latach od dnia wypłacenia należnego salda, o którym mowa w art. I.4.2 decyzji o przyznaniu dotacji.
4.
Beneficjent ułatwia Parlamentowi przeprowadzenie - bądź bezpośrednio przez pracowników Parlamentu, bądź przez inny, upoważniony do tego przez Parlament organ zewnętrzny -audytu wykorzystania dotacji. Procedura audytowa może mieć miejsce w okresie obowiązywania decyzji i do zakończenia okresu pięciu lat, począwszy od daty wypłaty należnego salda, o czym mowa w art. I.4.2 decyzji o przyznaniu dotacji. W odnośnym przypadku wyniki audytu mogą pociągnąć za sobą wydanie przez Prezydium decyzji o ściągnięciu należności.
5.
W tym celu decyzja o przyznaniu dotacji przewiduje dla Parlamentu i Trybunału Obrachunkowego uprawnienia do przeprowadzenia - na podstawie dowodów i na miejscu - kontroli beneficjenta, któremu przyznana została dotacja z budżetu Unii.

Urzędnik zatwierdzający może przeprowadzać kontrole ex post na zasadzie delegacji, jak określono w art. 66 ust. 6 rozporządzenia finansowego.

6.
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 5 OLAF może również przeprowadzać kontrole i weryfikacje na miejscu zgodnie z procedurami przewidzianymi przez prawodawstwo unijne w zakresie ochrony interesów finansowych Unii przed nadużyciami i innymi nieprawidłowościami. W odnośnym przypadku wyniki kontroli mogą pociągnąć za sobą wydanie przez Prezydium decyzji o ściągnięciu należności.
Artykuł  11

Pomoc techniczna

1.
Na wniosek Sekretarza Generalnego Prezydium może przyznać partiom i fundacjom pomoc techniczną, zgodnie ze zmienioną decyzją Prezydium z dnia 14 marca 2000 r. regulującą użytkowanie pomieszczeń Parlamentu Europejskiego przez użytkowników z zewnątrz, oraz wszelką inną pomoc techniczną przewidzianą w przepisach przyjętych następnie przez Prezydium. Prezydium może przekazać do kompetencji Sekretarza Generalnego podjęcie niektórych decyzji związanych z przyznaniem pomocy technicznej.
2.
Co roku, w terminie trzech miesięcy po zakończeniu roku budżetowego, Sekretarz Generalny przedkłada Prezydium sprawozdanie szczegółowo przedstawiające zakres pomocy technicznej udzielonej przez Parlament Europejski każdej partii i fundacji. Sprawozdanie jest następnie publikowane na stronach internetowych Parlamentu.
Artykuł  11a

Przepisy dotyczące kampanii wyborczych

Odpowiednio wcześnie przed wyborami do Parlamentu Prezydium może przyjąć przepisy dotyczące kwalifikowalności wydatków partii związanych z kampaniami prowadzonymi przez nie w związku z wyborami.

Artykuł  12

Podanie do publicznej wiadomości

1.
Parlament publikuje w pierwszym półroczu następnego roku budżetowego na swoich stronach internetowych

przynajmniej te informacje, które wymienia się w art. 9a rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 i w art. 191 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego.

2.
Beneficjent publikuje do dnia 30 września roku budżetowego następującego po tym, na który przyznano dotację, na swojej stronie internetowej lub w przypadku jej braku w odpowiednich środkach przekazu, przynajmniej te informacje, które wymienia się w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2004/2003.
Artykuł  13

Prawo do odwołania

Decyzje podjęte na mocy niniejszej decyzji mogą być przedmiotem odwołania do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na warunkach przewidzianych przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  14

Wejście w życie

Zmiany niniejszej decyzji zatwierdzone przez Prezydium w dniu 13 stycznia 2014 r. mają zastosowanie począwszy od procedury przyznawania dotacji na rok 2014.

Artykuł  15

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i na stronach internetowych Parlamentu Europejskiego.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

FORMULARZ WNIOSKU O PRZYZNANIE DOTACJI WSPARCIE NA ROK 20_

ZAŁĄCZNIK  2A

  6 DECYZJA O PRZYZNANIU DOTACJI

ZAŁĄCZNIK  2B

  7 DECYZJA O PRZYZNANIU DOTACJI

1 Zmiany wprowadzone decyzjami Prezydium z dnia 1 lutego 2006 r., 18 lutego 2008 r., 2 lutego 2011 r. i 13 stycznia 2014 r. Aktualna publikacja dotyczy skonsolidowanej wersji decyzji Prezydium z dnia 29 marca 2004 r., ostatnio zmienionej decyzją Prezydium z dnia 13 stycznia 2014 r.
2 Dz. U. L 297 z 15.11.2003, s. 1.
3 Dz. U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz. U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz. U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
6 Załącznik 2A zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.428.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
7 Załącznik 2B zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 7 października 2015 r. (Dz.U.UE.C.2015.428.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.63.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.
Data aktu: 29/03/2004
Data ogłoszenia: 04/03/2014
Data wejścia w życie: 21/06/2013