Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Marine Harvest/Morpol (procedura na podstawie art. 14 ust. 2) (M.7184).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1 Marine Harvest/Morpol (procedura na podstawie art. 14 ust. 2)

(M.7184)

(2014/C 455/04)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2014 r.)

1.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 w projekcie decyzji stwierdza się zasadniczo, że Marine Harvest ASA ("Marine Harvest"), poprzez realizację transakcji polegającej na przejęciu wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Morpol ASA ("Morpol") przed zgłoszeniem jej Komisji Europejskiej, naruszyło wymóg uprzedniego zgłoszenia i obowiązek zawieszenia transakcji wynikające z przepisów odpowiednio art. 4 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Przedsiębiorstwo Marine Harvest zgłosiło Komisji przejęcie wyłącznej kontroli nad przedsiębiorstwem Morpol w dniu 9 sierpnia 2013 r. Decyzją z dnia 30 września 2013 r. Komisja stwierdziła, że koncentracja jest zgodna ze wspólnym rynkiem, pod warunkiem wykonania zobowiązań zaproponowanych przez Marine Harvest. Decyzja ta nawiązywała do możliwości przeprowadzenia oddzielnej procedury w odniesieniu do ewentualnego naruszenia art. 4 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 .
3.
W piśmie z dnia 30 stycznia 2014 r. Komisja poinformowała Marine Harvest o trwającym postępowaniu wyjaśniającym w sprawie ewentualnego naruszenia przepisów oraz otwarciu oddzielnych akt sprawy dotyczących tego postępowania.
4.
W dniu 31 marca 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym przedstawiła swoje wstępne stanowisko, że przedsiębiorstwo Marine Harvest naruszyło art. 4 ust. 1 i art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W piśmie towarzyszącym pisemnemu zgłoszeniu zastrzeżeń Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji ("DG ds. Konkurencji") zaoferowała przedsiębiorstwu Marine Harvest możliwość uzyskania dostępu do akt Komisji.
6.
Na wniosek przedsiębiorstwa Marine Harvest DG ds. Konkurencji przedłużyła termin na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń z dnia 24 kwietnia 2014 r. do dnia 30 kwietnia 2014 r. Marine Harvest odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 30 kwietnia 2014 r.
7.
Formalne złożenie ustnych wyjaśnień odbyło się w dniu 6 maja 2014 r. W złożeniu wyjaśnień udział wzięli przedstawiciele Marine Harvest i jego doradcy prawni, urzędnicy służb i departamentów Komisji związanych ze sprawą oraz przedstawiciele organów ds. konkurencji ośmiu państw członkowskich UE.
8.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE sprawdziłem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Marine Harvest miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska, i stwierdzam, że tak właśnie było.
9.
Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że w toku przedmiotowego postępowania zapewniono skuteczne wykonywanie praw procesowych.

Bruksela, dnia 10 lipca 2014 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Decyzja z dnia 30 września 2013 r. w sprawie M.6850 Marine Harvest/Morpol, pkt 9.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.455.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Marine Harvest/Morpol (procedura na podstawie art. 14 ust. 2) (M.7184).
Data aktu: 10/07/2014
Data ogłoszenia: 18/12/2014