Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 26 sierpnia 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7054 Cemex/Holcim Assets - Sprawozdawca: Republika Czeska.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 26 sierpnia 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7054 Cemex/Holcim Assets

Sprawozdawca: Republika Czeska

(2014/C 438/08)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2014 r.)

Obsługa

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu rozporządzenia Rady nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Wymiar unijny

2.
Po rozpatrzeniu wniosku o odesłanie złożonego przez Hiszpanię Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że proponowana transakcja posiada wymiar unijny w rozumieniu rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Produkt i rynek geograficzny

3.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że do celów dokonania oceny omawianej transakcji definicje właściwych rynków produktowych są następujące:
a)
rynek cementu szarego, przy czym kwestię podziału na cement w luzie i cement workowany można w tej sprawie pozostawić otwartą;
b)
rynek kruszyw, przy czym w tej sprawie nie ma konieczności określenia dokładnej definicji rynku produktowego;
c)
rynek gotowych mieszanek betonowych;
d)
rynek zapraw budowlanych, przy czym w tej sprawie nie ma konieczności określenia dokładnej definicji rynku produktowego;
e)
rynek klinkieru cementowego.
4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że do celów oceny przedmiotowego działania właściwe rynki geograficzne definiuje się następująco:
a)
dla cementu szarego: w promieniu 150 km od należących do stron zakładów produkcji cementu szarego w Hiszpanii;
b)
dla kruszyw: jako że nie przewiduje się, by proponowana transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję nawet w przypadku najwęższej możliwej definicji rynku geograficznego, dokładna definicja rynku geograficznego może pozostać otwarta;

mniejszość członków wstrzymuje się od głosu;

c)
dla gotowych mieszanek betonowych: w promieniu 25 km od należących do stron zakładów produkcji gotowych mieszanek betonowych w Hiszpanii;
d)
dla zapraw budowlanych: w promieniu 120 km od należących do stron zakładów produkcji zapraw w Hiszpanii, przy czym w tej sprawie nie ma konieczności określenia dokładnej definicji rynku geograficznego;
e)
dla klinkieru cementowego: jako że nie przewiduje się, by proponowana transakcja miała znacząco utrudniać skuteczną konkurencję nawet w przypadku najwęższej możliwej definicji rynku geograficznego, dokładna definicja rynku geograficznego może pozostać otwarta;

mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.

Ocena wpływu na konkurencję

5.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja prawdopodobnie nie wpłynie znacząco na konkurencję ze względu na efekty nieskoordynowane na następujących rynkach:
a)
wszystkich rynkach cementu szarego w regionie centralnym;
b)
wszystkich rynkach cementu szarego w regionie Levante; mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem;
c)
wszystkich rynkach cementu szarego w innych regionach Hiszpanii; mniejszość członków wstrzymuje się od głosu;
d)
wszystkich rynkach kruszyw;
e)
wszystkich rynkach gotowych mieszanek betonowych;
f)
wszystkich rynkach zapraw budowlanych;
g)
wszystkich rynkach klinkieru cementowego; mniejszość członków nie zgadza się z tym stanowiskiem.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja prawdopodobnie nie wpłynie znacząco na konkurencję ze względu na efekty skoordynowane na wszystkich rynkach cementu szarego w regionie centralnym.

Część członków nie zgadza się z tym stanowiskiem, a część wstrzymuje się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja musi zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem porozumienia EOG.

Część członków nie zgadza się z tym stanowiskiem, a część wstrzymuje się od głosu.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.438.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 26 sierpnia 2014 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7054 Cemex/Holcim Assets - Sprawozdawca: Republika Czeska.
Data aktu: 06/12/2014
Data ogłoszenia: 06/12/2014