Zawiadomienie - FLEGT a kwestie celne - Wytyczne dotyczące wdrażania - Streszczenie ogólnodostępne.

Zawiadomienie Komisji
FLEGT a kwestie celne - Wytyczne dotyczące wdrażania - Streszczenie ogólnodostępne

(2014/C 389/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2014 r.)

Spis treści

1. WPROWADZENIE

2. PRZYWÓZ DREWNA FLEGT - PODSTAWOWE ZASADY

3. ZALECENIA DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY MIĘDZY ORGANAMI

3.1. Pomoc techniczna dla urzędników i służb odpowiedzialnych za weryfikacje

3.2. Wymiana informacji między organami podczas kontroli

3.3. CITES a drewno FLEGT

3.4. Towary handlowe i niehandlowe

3.5. Kontrole w ramach uproszczonych procedur celnych

3.6. Obsługa zezwoleń w przypadku dostaw podzielonych

3.7. Państwo partnerskie wywozu

3.8. Weryfikacja zezwoleń FLEGT

3.9. Dysponowanie zatrzymanym drewnem

ZAŁĄCZNIK I - GLOSARIUSZ

ZAŁĄCZNIK II - RAMY PRAWNE

ZAŁĄCZNIK III - WYMIANA INFORMACJI

1.
WPROWADZENIE

Nielegalny wyrąb drewna jest problemem globalnym o poważnych negatywnych skutkach gospodarczych, środowiskowych i społecznych. W oparciu o plan działania Komitetu ds. Egzekwowania Prawa, Zarządzania i Handlu w Dziedzinie Leśnictwa (FLEGT) 1 Unia Europejska (UE) przyjęła następnie prawodawstwo FLEGT 2 ustanawiające system zezwoleń FLEGT na przywóz drewna do UE. Te ramy prawne ustanawiają system kontroli w odniesieniu do niektórych produktów z drewna wywożonych z państw, które zawarły dobrowolne umowy o partnerstwie z UE. Produkty z drewna wywożone z tych państw muszą być objęte zezwoleniami FLEGT wydanymi przez państwa partnerskie, poświadczającymi legalne pochodzenie drewna (tj. że zostały wyprodukowane z krajowego drewna z legalnego wyrębu, lub z drewna z legalnego wyrębu w państwie trzecim i przywiezionego do państwa partnerskiego zgodnie z krajowymi przepisami w państwie wyrębu drewna). Aby zapewnić skuteczność systemu zezwoleń FLEGT, organy celne w państwach członkowskich mogą dopuścić do swobodnego obrotu produkty z drewna objęte tym systemem jedynie pod warunkiem przedłożenia zezwolenia FLEGT i uznania go przez właściwy organ w państwie członkowskim.

Głównym celem niniejszych wytycznych jest wsparcie organów celnych w skutecznym wykonywaniu ich zadań zgodnie z prawodawstwem FLEGT 3 ustanawiającym system zezwoleń FLEGT na przywóz drewna do UE oraz szczegółowe środki wykonawcze. W szczególności celem tych wytycznych jest zapewnienie wspólnego podejścia przy wykonywaniu tego prawodawstwa poprzez:

-
stworzenie odpowiedniego, zalecanego i, w miarę możliwości, kompleksowego podejścia do wdrażania prawodawstwa FLEGT przez organy celne,
-
sformułowanie zaleceń dotyczących ściślejszej współpracy między organami celnymi i właściwymi organami.

W związku z tym dokument zawiera następujące części:

1)
wprowadzenie przedstawiające dokument;
2)
część "Przywóz drewna FLEGT - podstawowe zasady", w której opisano proces importu;
3)
część "Zalecenia dotyczące współpracy między organami", w której zaproponowano uzgodnienia krajowe i przeprowadzono analizę konkretnych problemów wraz z podaniem przykładów;
4)
załączniki I, II i III zawierające przydatną terminologię i odniesienia do przepisów prawnych.

Niniejsze wytyczne zostały opracowane w odpowiednim czasie, tzn. zanim zaczną być wykonywane pierwsze dobrowolne umowy o partnerstwie, tak aby od samego początku zapewnić organom celnym niezbędne wytyczne do wykonywania tych nowych zadań. Konieczne będzie dokonanie przeglądu tych wytycznych w oparciu o praktyczne doświadczenia i zmiany wprowadzone w ramach prawnych. Wytyczne te zostały opracowane we współpracy z ekspertami z organów celnych i właściwych organów państw członkowskich i nie należy ich uważać za obowiązkowe.

2.
PRZYWÓZ DREWNA FLEGT - PODSTAWOWE ZASADY

System FLEGT jest oparty na dwustronnych (dobrowolnych) umowach handlowych między UE a państwami partnerskimi, w tym obejmuje niezbędne uzgodnienia w celu zapewnienia, że drewno eksportowane z państwa partnerskiego do UE pochodzi z legalnego wyrębu. Każda dostawa drewna będzie wymagała uzyskania zezwolenia FLEGT wydanego przez organ zezwalający w państwie partnerskim w celu poświadczenia jego legalnego pochodzenia. Przywóz do UE jest dozwolony wyłącznie z zezwoleniem FLEGT, a główne zadanie organów celnych UE polega na dopilnowaniu, czy przedstawiane są ważne zezwolenia FLEGT. Następnie, kiedy drewno znajdzie się już na rynku wewnętrznym, będzie korzystać z domniemania zgodności z rozporządzeniem UE w sprawie drewna 4 .

Zakres produktów jest różny w zależności od tego, co zostało uzgodnione w dobrowolnej umowie z państwem partnerskim. W załącznikach I, II i III do rozporządzenia w sprawie FLEGT wymieniono państwa i produkty, w odniesieniu do których przy przywozie wymagane jest posiadanie zezwolenia FLEGT. Towary o charakterze niehandlowym, produkty objęte dokumentami CITES 5 i drewno przewożone przez państwo partnerskie są zwolnione z obowiązku przedstawienia zezwolenia FLEGT.

Przy wprowadzaniu towarów na obszar celny Wspólnoty importer musi złożyć zgłoszenie celne i zgłaszający może wybrać jedną z różnych procedur celnych, których celem jest zaspokojenie szczególnych potrzeb gospodarczych. Zgodnie z prawodawstwem FLEGT przywóz definiuje się jako procedurę celną "dopuszczenia do swobodnego obrotu" i obejmuje to uiszczenie w odniesieniu do towarów należności celnych, w stosownych przypadkach podatku akcyzowego, i podatku VAT. Zgłaszający musi także przestrzegać szczególnych ograniczeń, które mogą mieć zastosowanie do zgłoszonych towarów, na przykład wymogu przedstawiania zezwolenia FLEGT na drewno lub produkty z drewna. Z chwilą naliczenia należności celnych i przedstawienia dowodu, że spełniono wszystkie pozostałe warunki przywozu tych towarów, organy celne zwalniają towary. Status tych towarów zmienia się z "towary niewspólnotowe" na "towary wspólnotowe" i mogą one zostać wprowadzone do obrotu na rynku wewnętrznym bez uszczerbku dla wszelkich innych mających zastosowanie aktów prawnych.

Zgłoszenie o dopuszczenie do swobodnego obrotu niekoniecznie musi być złożone w urzędzie celnym, w którym drewno zostaje wprowadzone do UE. Dostępne są również procedury umożliwiające przechowywanie, przetwarzanie lub transport towarów pod dozorem celnym. W przypadku gdy towary są przewożone do innego miejsca w UE, nawet w innym państwie członkowskim, zgłoszenie celne o dopuszczenie do swobodnego obrotu można złożyć organom celnym w miejscu przeznaczenia. Podczas odpraw celnych lub procedur poprzedzających dopuszczenie do swobodnego obrotu nie jest wymagane zezwolenie FLEGT.

W przypadku gdy drewno FLEGT jest zgłaszane do dopuszczenia do swobodnego obrotu, organy celne muszą upewnić się, że zezwolenie FLEGT zostało zatwierdzone 6 przez właściwy organ w tym samym państwie członkowskim. W przeciwnym razie organy celne nie zwalniają tego drewna. Procedury krajowe mogą określać, w jaki sposób odbywa się to w praktyce, natomiast prawodawstwo FLEGT przewiduje następujące podstawowe zasady:

-
Unijne służby celne mogą zidentyfikować drewno FLEGT według kraju wysyłki i kodu systemu zharmonizowanego liczącego do 6 cyfr. Znajdzie to odzwierciedlenie w załącznikach I, II i III do rozporządzenia w sprawie FLEGT, odpowiednio uaktualnione, a następnie ujęte w bazie TARIC 7 .
-
Produkty ujęte w załącznikach A, B i C do rozporządzenia o handlu dziką fauną i florą 8 (CITES) są zwolnione z formalności FLEGT przy przywozie. Inne istotne wyjątki to towary niehandlowe i produkty przewiezione tranzytem przez państwo partnerskie pod dozorem celnym. Dobrowolne umowy o partnerstwie mogą obejmować załącznik IB zawierający wykaz produktów, które nie mogą być wywożone z państwa partnerskiego i z tego względu nie mogą być objęte zezwoleniem FLEGT.
-
Zezwolenie FLEGT musi zostać przedstawione właściwemu organowi w tym samym państwie członkowskim, w którym złożone zostanie zgłoszenie celne o dopuszczenie do swobodnego obrotu. Zezwolenie FLEGT może być przedstawione z wyprzedzeniem, ale nie później niż w momencie złożenia zgłoszenia celnego. Na późniejszym etapie właściwe organy powinny zostać poinformowane o zgłoszeniu celnym odpowiadającym odnośnemu zezwoleniu FLEGT.
-
Właściwy organ sprawdza zezwolenie i informuje organy celne o swojej decyzji w sprawie zatwierdzenia zezwolenia.
-
Do celów weryfikacji Komisja Europejska udostępni organom celnym i właściwym organom wzory i inne szczegółowe informacje na temat organów zezwalających.
-
Możliwa jest dalsza weryfikacja zezwolenia i danej dostawy; organy celne i właściwe organy powinny ściśle współpracować i uzgodnić, które zadania będą wykonywać poszczególne służby.
-
Właściwe organy mogą zażądać dodatkowych informacji od organu zezwalającego zgodnie z procedurami opisanymi w odnośnej dobrowolnej umowie o partnerstwie.
-
Ze względu na charakter produktów z drewna, masa lub objętość przy przywozie mogą różnić się do 10 % od tych zadeklarowanych we wniosku o zezwolenie FLEGT.
-
Koszty poniesione w czasie dokonywania weryfikacji ponosi importer, chyba że odnośne państwo członkowskie ustali inaczej.
-
W polu 44 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD), w którym składa się zgłoszenie celne o dopuszczenie do swobodnego obrotu, należy odnieść się do zezwolenia FLEGT. Należy wybrać numer kodu świadectwa C690 dla zezwoleń FLEGT oraz zadeklarować numer zezwolenia obejmującego daną dostawę.
-
Zezwolenia FLEGT mogą mieć formę papierową lub elektroniczną, a w razie konieczności organy mogą zażądać tłumaczenia, którego koszty pokrywa importer. Kiedy zezwolenia są na papierze, rozporządzenie wykonawcze w sprawie FLEGT przewiduje kopię zezwolenia dla organów celnych UE; kopia ta pełni funkcję dodatkowego instrumentu w celu ułatwienia wymiany informacji z organami lub między organami, lecz przedstawienie jej organom celnym nie jest obowiązkowe.
-
Organy celne mogą zawiesić dopuszczenie do swobodnego obrotu w przypadku, gdy podejrzewają, że zezwolenie może być nieważne. Następnie właściwy organ postępuje zgodnie z przepisami krajowymi obowiązującymi w sytuacji, gdy zostało naruszone prawodawstwo FLEGT (oraz mające zastosowanie postanowienia dobrowolnej umowy o partnerstwie, co może wymagać niezwłocznego poinformowania państwa partnerskiego).
-
W celu dopełnienia obowiązków sprawozdawczych należy prowadzić ewidencję zezwoleń FLEGT i związanych z nimi otrzymanych zgłoszeń celnych oraz odpowiednich danych dotyczących dostaw niespełniających wymogów. Komisja Europejska określa format sprawozdań rocznych.
-
Właściwe organy udzielają wyznaczonemu niezależnemu audytorowi 9 dostępu do odpowiednich dokumentów i danych, w ramach właściwego prawa krajowego, aby umożliwić kontrolę krzyżową informacji od organu zezwalającego oraz dokonanie przeglądu unijnych procedur weryfikacji.
3.
ZALECENIA DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY MIĘDZY ORGANAMI

W przypadkach, w których właściwymi organami nie są organy celne, współpraca i wymiana informacji między organami stanowi kluczowy element procesu wdrażania kontroli granicznych na podstawie prawodawstwa FLEGT.

Prawodawstwo to przewiduje różne sposoby współpracy: między innymi wymianę informacji na temat uznanych zezwoleń 10 , delegowanie odnośnych funkcji organom celnym 11 , koordynację procedur weryfikacji 12 lub wymianę danych środkami elektronicznymi 13 .

W celu zapewnienia właściwego wdrażania i wspólnego podejścia, zaleca się, by współpraca między organami celnymi i właściwymi organami oraz - gdy są one zaangażowane - innymi organami posiadającymi kompetencje w powiązanych dziedzinach, opierała się na formalnych uzgodnieniach krajowych.

W celu ustanowienia uzgodnień krajowych i opracowania procedur operacyjnych należy podjąć idealnie następujące kroki:

-
ustanowienie umów między organami celnymi i właściwymi organami 14 - na poziomie strategicznym, zarządczym i ekspertów operacyjnych,
-
ustalenie odpowiedniego podejścia i oficjalnego wzoru, aby zapewnić, że umowy zostaną ustanowione we właściwy sposób,
-
określenie elementów umów (krajowego zakresu kompetencji), na których oparta będzie dalsza wzajemna współpraca między organami celnymi a właściwymi organami. Wspomniany krajowy zakres kompetencji powinien być oparty na zaleceniach sformułowanych w niniejszych wytycznych, a także powinien uwzględniać przepisy szczegółowe określone w prawodawstwach krajowych lub strukturę administracyjną,
-
wdrożenie umów poprzez ich przełożenie na praktyczne procedury operacyjne, przeprowadzane podczas procesu kontroli.

Zaleca się uwzględnienie w krajowych umowach o współpracy następujących elementów.

-
Wzmocniona współpraca, w tym zakresie skutecznej i wydajnej współpracy długoterminowej:
-
regularne spotkania między organami celnymi i właściwymi organami na odpowiednim poziomie strategicznym, zarządczym i operacyjnym, przy uzgodnionym zakresie kompetencji,
-
wczesne przekazywanie informacji między organami celnymi i właściwymi organami w sprawie przyszłej polityki i wniosków ustawodawczych mających wpływ na oba organy,
-
system współpracy w formie szybkiego reagowania w celu ustalenia odpowiedniego postępowania w przypadku nowych sytuacji, nowych rodzajów naruszeń lub przedsiębiorców wysokiego ryzyka,
-
środki pomocy technicznej dla urzędników i służb odpowiedzialnych za weryfikacje.
-
Podział zadań: uzgodnione role, zadania i obowiązki w zakresie kontroli, które powinny przeprowadzać organy celne lub właściwe organy, z uwzględnieniem struktur krajowych i sytuacji lokalnej. Należy uzgodnić co najmniej następujące zadania:
-
dodatkowe weryfikacje zezwolenia,
-
dodatkowe weryfikacje dostawy,
-
przechowywanie i gromadzenie danych w związku z obowiązkami dotyczącymi ewidencji 15 i sprawozdawczości 16 .
-
Wymiana informacji między organami:
-
wykaz punktów kontaktowych obu organów - organów celnych i właściwych organów - z uwzględnieniem klauzuli przeglądowej w celu zapewnienia regularnej aktualizacji danych,
-
środki i procedury wymiany informacji między organami celnymi a właściwymi organami dotyczących uznania zezwolenia, procesu kontroli i wyników dalszych weryfikacji,
-
warunki wymiany danych wywiadowczych dotyczących zarządzania ryzykiem, w tym dotyczące dwukierunkowych informacji zwrotnych i wiarygodnej sieci danych wywiadowczych,
-
jasne przepisy określające, jakie informacje (w tym dane nominalne) mogą być wymieniane między organami celnymi a właściwymi organami i na jakich warunkach.
-
Wdrażanie i egzekwowanie:
-
wspólne opracowanie i rozpowszechnianie procedur operacyjnych wraz z jasnymi instrukcjami dla urzędników, w szczególności w zakresie działań kontrolnych i weryfikacyjnych,
-
wspólne uzgodnienia dotyczące interpretacji lub wdrażania w przypadkach szczególnych, takich jak dostawy FLEGT, które są jednocześnie objęte dokumentami CITES, które są przywożone w ramach procedur uproszczonych, które zostały podzielone na kilka zgłoszeń celnych, które mają państwo pochodzenia inne niż państwo wywozu, które są towarami niehandlowymi, lub które wykazują rozbieżności z zezwoleniem (zob. dalsze wyjaśnienia poniżej),
-
wspólne instrukcje i informacje dla przedsiębiorców i zgłaszających,
-
wzajemne szkolenie właściwych urzędników i wspólne sesje szkoleniowe,
-
okresowa wymiana danych dotyczących przywozu w celu wykrycia rozbieżności,
-
projekty w zakresie egzekwowania przepisów lub wspólne operacje, na podstawie uzgodnionego zakresu kompetencji,
-
przejrzyste procedury dotyczące dysponowania zatrzymanymi towarami, w tym obsługi kosztów wynikających z ich składowania,
-
uzgodnienia dotyczące rozpatrywania zezwoleń papierowych oraz zapobiegania ponownemu nielegalnemu wykorzystaniu zezwolenia.

W odniesieniu do słów, które zostały podkreślone w tekście powyżej, na kolejnych stronach znajdują się dalsze zalecenia i przykłady.

3.1.
Pomoc techniczna dla urzędników i służb odpowiedzialnych za weryfikacje

Jeśli obowiązkiem organów celnych jest weryfikacja dostawy, zaleca się, by uzgodnienia krajowe obejmowały warunki zapewnienia przez właściwe organy pomocy technicznej na różnych szczeblach:

-
szkoleń i doradztwa w aspektach technicznych (np. pomiarów i określania gatunków),
-
wkładu technicznego w opracowanie procedur operacyjnych dotyczących inspekcji (instrukcje, listy kontrolne, formularze, tabele korelacji itp.),
-
pomocy technicznej w trakcie kontroli na miejscu,
-
usług laboratoryjnych, jeśli są dostępne, lub informacji na temat rzetelnych usług,
-
zapewnienia łączności ze służbami pomocy technicznej z państwa partnerskiego.

Wskazane jest uwzględnienie wymiany informacji, szkoleń i zasobów między organami w państwie członkowskim lub w różnych państwach członkowskich, wraz z udostępnieniem wiedzy specjalistycznej i usług laboratoryjnych. Zaleca się zaangażowanie w ten proces państw partnerskich, tak aby zapewniały one informacje na temat swoich produktów, wiedzę specjalistyczną i próbki drewna do analizy laboratoryjnej.

3.2.
Wymiana informacji między organami podczas kontroli

Konieczne jest ustanowienie przez państwa członkowskie odpowiednich kanałów wymiany informacji między właściwymi organami i organami celnymi. Uzgodnienia te powinny zapewnić bezzwłoczne informowanie organów celnych o zatwierdzeniu zezwolenia FLEGT przez właściwy organ, a także wymianę innych informacji dotyczących procesu kontroli. Zaleca się, by władze krajowe wprowadziły narzędzia i procedury wymiany informacji odpowiednie dla ich struktury krajowej, oraz aby przewidziały co najmniej następujące kwestie:

-
w możliwie najszybszym rozsądnym terminie po zatwierdzeniu zezwolenia FLEGT przez właściwy organ odnośne informacje muszą być udostępnione organom celnym,
-
informacje te mogą być uzupełnione dodatkowymi elementami zgodnie z podziałem zadań uzgodnionym na szczeblu krajowym, takimi jak wniosek w sprawie przeprowadzenia dalszych weryfikacji zezwolenia lub dostawy, szczegółowe informacje, którym powinny przyjrzeć się służby celne lub odpowiednie informacje dla danego profilu ryzyka,
-
decyzja negatywna również mogłyby być udostępniana organom celnym, w związku z czym system wymiany informacji mógłby obejmować przypadki, w których właściwe organy nie uznają zezwolenia FLEGT,
-
w trakcie kontroli celnej organy celne mogą potrzebować poinformować właściwy organ lub skonsultować się z nim, jeśli podejrzewają, że zezwolenie FLEGT jest nieważne lub nie odpowiada dostawie,
-
w celu dopełnienia obowiązków sprawozdawczych należy udostępniać ewidencję zgłoszeń celnych dotyczących drewna FLEGT i odnośnych danych na temat dostaw niezgodnych z przepisami,
-
kanały komunikacji powinny być rzetelne i zabezpieczone,
-
w przypadku gdy przekazywane informacje oparte są zezwoleniach w formie papierowej, włącznie z ewentualnym wykorzystaniem kopii na papierze dla organów celnych, należy przewidzieć jasne procedury zapobiegające ponownemu nielegalnemu wykorzystaniu zezwoleń FLEGT.
3.3.
CITES a drewno FLEGT

W rozporządzeniu w sprawie FLEGT i w istniejących dobrowolnych umowach o partnerstwie postanowiono, że produkty z drewna podlegające rozporządzeniu w sprawie handlu dziką fauną i florą (załączniki A, B i C) nie będą podlegać na granicy UE procedurze określonej dla produktów objętych zezwoleniami FLEGT. Jednak systemy zapewnienia legalności FLEGT określone w istniejących dobrowolnych umowach o partnerstwie stosuje się w tym umowach również w odniesieniu do gatunków CITES, a zatem w praktyce mogą wystąpić przypadki, gdy niektóre dostawy drewna CITES będą posiadać zarówno zezwolenie na przywóz CITES (załączniki A i B), jak i powiadomienie o przywozie CITES (załącznik C) i zezwolenie FLEGT.

Zaleca się informowanie właściwych organów o przypadkach, gdy zezwolenie FLEGT jest zgłaszane dla drewna CITES. Organy celne mogą również zgłaszać właściwym organom nieprawidłowości dotyczące wymogów CITES dla drewna z państw partnerskich, aby ułatwić przegląd przepisów dotyczących CITES, jak wskazano w art. 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie FLEGT.

Jeśli zezwolenie FLEGT jest dostępne dla organów celnych lub właściwych organów, nieprawidłowości w zezwoleniu FLEGT powinny prowadzić do dalszych weryfikacji pod względem zgodności z przepisami CITES.

3.4.
Towary handlowe i niehandlowe

Towary o charakterze niehandlowym są wyłączone z kontroli FLEGT przy przywozie. Rozróżnienie między towarami handlowymi i niehandlowymi zyskuje na znaczeniu w kontekście rosnącej mobilności osób i towarów na wszystkich szczeblach. Podróżni, przedstawiciele wolnych zawodów świadczący usługi, osoby zmieniające miejsce stałego pobytu czy też konsumenci dokonujący zakupu na odległość, która wiąże się z bezpośrednią dostawą za pośrednictwem usług pocztowych i kurierskich, wszystko to są przykłady sytuacji, w których organy celne mogą mieć do czynienia z produktami z drewna pochodzącymi z państw, z którymi zawarto dobrowolne umowy o partnerstwie.

Rozporządzenie w sprawie FLEGT odwołuje się do definicji towaru pozbawionego charakteru handlowego określonej w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 17 . W związku z tym towarami niehandlowymi w kontekście FLEGT są produkty z drewna spełniające następujące warunki:

-
ich wprowadzenie w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu ma charakter okazjonalny,
-
oraz:
-
ich charakter i ilość wskazują, że są przeznaczone do użytku prywatnego, osobistego lub rodzinnego ich odbiorców lub osób je przewożących,
-
lub są one wyraźnie przeznaczone na upominki.

Zaleca się, aby organy celne informowały właściwe organy w państwie członkowskim o kryteriach stosowanych przy ocenie handlowego lub niehandlowego charakteru dostaw drewna, a także informowały o tym przedsiębiorców i inne zainteresowane strony w granicach swoich środków i kompetencji.

Dobrowolne umowy o partnerstwie mogą ponadto obejmować materiały opakowaniowe sklasyfikowane w Nomenklaturze scalonej pod pozycją 4415. Jeśli jednak materiały opakowaniowe są wykorzystywane wyłącznie w celu wsparcia, ochrony lub transportu innych towarów, nie powinny one podlegać kontroli FLEGT przy przywozie. Wykładnia ta nie wynika z definicji towarów o charakterze niehandlowym, ale z przepisów w sprawie odnośnych dobrowolnych umów o partnerstwie. Te dobrowolne umowy o partnerstwie zawierają ponadto odesłanie do kodów towarów Międzynarodowej konwencji w sprawie zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów i należy je interpretować łącznie z regułą 5 lit. a) i b) interpretacji systemu zharmonizowanego, dotyczącą materiałów opakowaniowych 18 .

3.5.
Kontrole w ramach uproszczonych procedur celnych

Przedsiębiorcy, który zwróci się o to i który spełnia określone warunki i kryteria, organy celne mogą przyznać pozwolenie na zastosowanie procedur uproszczonych. Taki przedsiębiorca może korzystać z uproszczonych formalności dotyczących jego zgłoszeń celnych i odpraw celnych, gdy przywozi on towary do UE lub wywozi je z UE. Stosowanie procedur uproszczonych w stosunku do przywozu drewna FLEGT nie powinno negatywnie wpływać na skuteczność egzekwowania prawodawstwa FLEGT. W przypadku pozwoleń na zastosowanie procedur uproszczonych dla podmiotów handlujących drewnem należy uwzględnić następujące zalecenia.

-
Kiedy organy celne otrzymują wniosek o zastosowanie procedury uproszczonej, która może obejmować drewno FLEGT, właściwy organ może przedstawić swoją opinię przed udzieleniem pozwolenia.
-
Zezwolenie takie powinno przewidywać warunki zapewniające ścisłe przestrzeganie przepisów FLEGT oraz możliwość przeprowadzenia niezbędnych kontroli, poprzez uwzględnienie jasnych warunków dotyczących następujących aspektów:
-
zanim drewno FLEGT objęte zakresem rozporządzenia w sprawie FLEGT będzie mogło być dopuszczone do swobodnego obrotu, zezwolenie FLEGT musi zostać zatwierdzone przez właściwy organ,
-
organy celne muszą mieć możliwość przeprowadzenia kontroli przed zwolnieniem drewna,
-
zwolnienie drewna FLEGT przed zatwierdzeniem zezwolenia FLEGT przez właściwy organ stanowi naruszenie prawodawstwa FLEGT. Przypadek taki należy zgłosić właściwemu organowi i powinny zostać podjęte odpowiednie działania zgodnie z prawem krajowym. Pozwolenie na zastosowanie procedury uproszczonej powinno być poddawane przeglądowi w celu sprawdzenia, czy w dalszym ciągu spełnione są warunki pozwalające na utrzymanie ważności pozwolenia.
-
Istniejące pozwolenia należy poddać przeglądowi i w stosownych przypadkach dostosować do powyższych zaleceń.
3.6.
Obsługa zezwoleń w przypadku dostaw podzielonych

Zgodnie z definicją "dostawy" w rozporządzeniu wykonawczym w sprawie FLEGT, jedno zezwolenie FLEGT nie może być zgłoszone do więcej niż jednego urzędu celnego w UE. Ponadto w celu prawidłowej odprawy celnej zaleca się, by jedno zezwolenie FLEGT nie było związane z więcej niż jednym zgłoszeniem celnym.

W celu uniknięcia rozdzielenia towarów objętych jednym zezwoleniem FLEGT na więcej niż jedno zgłoszenie celne lub więcej niż jeden urząd celny w UE, wydanie zezwolenia FLEGT powinno być powiązane z ilością produktów z drewna wysłanych w tym samym czasie i zgłoszonych w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu w tym samym czasie w jednym urzędzie celnym, w stopniu, w jakim można to rozsądnie przewidzieć w momencie wydania zezwolenia. Zaleca się, aby organy celne i właściwe organy rozpowszechniały informacje na ten temat wśród przedsiębiorców i innych zainteresowanych stron w granicach swoich środków i kompetencji.

W przypadku gdy dojdzie do rozdzielenia dostawy objętej jednym zezwoleniem FLEGT, organy celne powinny powiadomić właściwy organ o rozbieżności między towarami przedstawionymi organom celnym a zezwoleniem FLEGT. Organy celne nie powinny zwolnić towarów, o ile właściwy organ nie potwierdzi, że przedstawiono ważne zezwolenie FLEGT (ewentualnie skorygowany duplikat) w odniesieniu do zgłoszonych towarów. Wymagana jest ścisła współpraca między organami oraz jasne procedury.

3.7.
Państwo partnerskie wywozu

Wywóz zdefiniowano w prawodawstwie FLEGT jako fizyczne opuszczenie przez produkty z drewna terytorium państwa partnerskiego w celu przywiezienia ich do Unii; w związku z tym państwo partnerskie wywozu jest wskazane w zgłoszeniu celnym jako państwo wysyłki (pole 15 dokumentu SAD).

Taka definicja wywozu oznaczałaby również, że produkty przewożone tranzytem przez terytorium państwa partnerskiego wymagałyby uzyskania zezwolenia FLEGT z tego państwa w celu dopuszczenia ich do swobodnego obrotu w UE. W praktyce nie jest jednak możliwe odpowiednie zapewnienie legalności dostawy, która jest przewożona tranzytem. W związku z tym dobrowolne umowy o partnerstwie wyłączają z systemu zezwoleń produkty z drewna przewożone tranzytem przez terytorium tych państw. W tym kontekście dobrowolne umowy o partnerstwie definiują produkty z drewna przewożone tranzytem jako produkty pochodzące z innego państwa trzeciego przewożone tranzytem przez państwo partnerskie pod dozorem celnym i opuszczające je w ten sam sposób, przy jednoczesnym zachowaniu ich państwa pochodzenia.

Chociaż wyłączenie produktów z drewna przewożonych tranzytem przez państwa partnerskie nie jest przewidziane w rozporządzeniu w sprawie FLEGT, z celu i struktury dobrowolnych umów o partnerstwie można wywnioskować, że określone powyżej przypadki tranzytu są wyłączone z obowiązku przedstawienia zezwolenia FLEGT w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu w UE. Tranzyt przez państwo partnerskie musi być udowodniony organom celnym w UE poprzez przedstawienie ważnych dokumentów dowodowych. Komisja Europejska przedłoży organom celnym i właściwym organom wzory i inne szczegóły dokumentacji celnej państw partnerskich, potwierdzającej, że towary przewieziono tranzytem przez ich terytorium pod ich dozorem celnym. Zaleca się, aby organy celne w państwach członkowskich ustanowiły jasne procedury rozpatrywania tego zwolnienia i rozpowszechniały informacje na ten temat wśród przedsiębiorców i innych zainteresowanych stron w granicach swoich środków i kompetencji.

3.8.
Weryfikacja zezwoleń FLEGT

Ustalenie ważności zezwolenia FLEGT leży w gestii właściwego organu, a organom celnym można powierzyć lub oddelegować obowiązki dotyczące weryfikacji zgodnie z uzgodnieniami i procedurami krajowymi. Ważność zezwolenia ustala się na podstawie trzech głównych aspektów:

-
jego autentyczności, co oznacza, że zostało ono wydane i zatwierdzone przez organ zezwalający,
-
jego okresu ważności, co oznacza, że zostało ono przedłożone właściwemu organowi przed terminem wygaśnięcia,
-
jego zgodności z dostawą, co oznacza, że informacje zawarte w zezwoleniu są zgodne z innymi dokumentami towarzyszącymi oraz z samą dostawą. W tym zakresie organy celne mogą zapewnić lepsze wsparcie w procesie weryfikacji.

Zaleca się, aby organy ustanowiły jasne procedury i kryteria weryfikacji zgodności zezwolenia z dostawą poprzez ustalenie, które elementy zezwolenia FLEGT są porównywalne z danymi zawartymi w zgłoszeniu celnym lub w innych odnośnych dokumentach. Zaleca się również informowanie przedsiębiorców i innych zainteresowanych stron o tych kryteriach, aby ułatwić ich przestrzeganie.

3.9.
Dysponowanie zatrzymanym drewnem

Zgodnie z prawodawstwem FLEGT organy celne mogą zawiesić dopuszczenie do obrotu produktów z drewna lub zatrzymać te produkty w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że zezwolenie może być nieważne. W przypadku ustalenia przez właściwe organy, że ma to miejsce, postępują one zgodnie z obowiązującym prawem krajowym.

W przypadku niezgodności organy powinny przestrzegać obowiązujących przepisów i procedur, w tym prawa celnego, gdyż towary mają status niewspólnotowy. Zaleca się jednak, aby w odniesieniu do aspektów, które nie zostały szczegółowo opisane w obowiązujących przepisach lub istniejących procedurach, uzgodnienia krajowe zawierały jasne postanowienia dotyczące działań następczych po wystąpieniu naruszenia, w szczególności w zakresie dysponowania towarami.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I

GLOSARIUSZ

CITES

Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem, wdrażana w Unii rozporządzeniem Rady (WE) nr 338/97 (Dz.U. L 61 z 3.3.1997) (z późniejszymi zmianami) w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi - tzw. regulacji handlu dzikimi zwierzętami i roślinami.

Dobrowolna umowa o partnerstwie Art. 2 pkt 3 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Oznacza prawnie wiążący traktat o handlu między UE a państwem partnerskim, w którym Unia i państwo partnerskie zobowiązują się do współpracy na rzecz wspierania planu działań FLEGT oraz wdrożenia systemu zezwoleń FLEGT.

Dopuszczenie do swobodnego obrotu Art. 79 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Procedura celna, która nadaje towarom niewspólnotowym status celny towarów wspólnotowych i umożliwia ich dopuszczenie do obrotu na jednolitym rynku. Wymaga ona zastosowania środków polityki handlowej, spełnienia pozostałych formalności wymaganych przy przywozie towarów, jak również naliczenia wszelkich należnych opłat celnych.

Dostawa Art. 2 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1024/2008

Dana ilość produktów z drewna, określonych w załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 2173/2005, objętych zezwoleniem FLEGT, która jest wysyłana z państwa partnerskiego przez wysyłającego lub nadawcę i która jest zgłaszana do dopuszczenia do swobodnego obrotu w urzędzie celnym w UE.

Dostawa FLEGT - drewno FLEGT

Zob. definicje haseł "transport" i "produkty z drewna".

FLEGT (ang. Forest Law Enforcement, Governance and Trade) - system zezwoleń dotyczący egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa

Rozporządzenie (WE) nr 2173/2005

System zezwoleń FLEGT oznacza wydawanie zezwoleń dla legalnie wyprodukowanego drewna lub produktów z drewna objętych dobrowolną umową partnerską na wywóz do Unii z państw partnerskich i jej wdrażanie w UE.

Kontrole celne Art. 4 ust. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Szczególne czynności wykonywane przez organy celne w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów regulujących wprowadzenie na rynek unijny, takich jak prawodawstwo FLEGT.

Legalnie produkowane drewno Art. 2 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Produkty z drewna wyprodukowane z krajowego drewna, którego wyrąb był legalny, lub z drewna pochodzącego z legalnego wyrębu w państwie trzecim i przywiezionego do państwa partnerskiego zgodnie z przepisami krajowymi określonymi przez to państwo partnerskie, zgodnie z postanowieniami odnośnej umowy o partnerstwie.

Obszar celny Art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Obszar celny obejmuje terytoria wymienione w art. 3 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, zmienionym art. 286 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 269 z 10.10.2013).

Organ(-y) zezwalający(-e) Art. 2 pkt 7 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Organ lub organy wyznaczone przez państwa członkowskie do wydawania i zatwierdzania zezwoleń FLEGT.

Państwo partnerskie Art. 2 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Oznacza każde państwo będące stroną dobrowolnej umowy o partnerstwie.

Państwo pochodzenia Art. 22-27 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Państwo pochodzenia jest zdefiniowane w tytule II Wspólnotowego Kodeksu Celnego (art. 22-27) i należy je wpisać w polu 34 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD), w którym dokonuje się zgłoszenia o dopuszczenie do swobodnego obrotu.

Państwo wysyłki Załącznik 37 do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93

Art. 7. 1. lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1917/2000

Państwo wysyłki powiązane z definicją państwa dostawy. Oba pojęcia oznaczają państwo, z którego towary zostały pierwotnie wysłane do państwa członkowskiego przywozu; należy je wpisać w polu 15 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD), w którym dokonuje się zgłoszenia o dopuszczenie do swobodnego obrotu.

Procedura uproszczona Art. 76 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Art. 253. ust. 1-3 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93

Procedura w miejscu i procedura zgłoszenia uproszczonego zgodnie z poniższymi definicjami.

Procedura zgłoszenia uproszczonego: Organy celne mogą zezwolić danej osobie na objęcie jej towarów procedurą celną na podstawie zgłoszenia uproszczonego, które może umożliwiać pominięcie niektórych szczegółowych informacji i dokumentów towarzyszących wymaganych w przypadku standardowego zgłoszenia celnego.

Procedura w miejscu: procedura, która umożliwia objęcie towarów tą procedurą celną w pomieszczeniach zainteresowanej osoby lub w innych miejscach wyznaczonych lub zatwierdzonych przez organy celne. Procedura ta jest opisana w art. 253 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 i upoważnia ona przedsiębiorców upoważnionych do tego celu do niepo-wiadamiania organów celnych o przybyciu towarów.

Produkty z drewna Art. 2 pkt 9 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Produkty wymienione w załącznikach II i III, do których zastosowanie ma system zezwoleń FLEGT i które w przypadku przywozu do Wspólnoty nie mogą być zakwalifikowane jako "towary pozbawione charakteru handlowego" zgodnie z definicją zawartą w art. 1 pkt 6 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Przedsiębiorca Art. 5 pkt 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013

Osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się działaniami regulowanymi przepisami prawa celnego. W przypadku gdy osoba ta prowadzi działalność w zakresie leśnictwa, przetwórstwa drzewnego lub handlu produktami z drewna, określa się ją jako "przedsiębiorcę drzewnego" (zob. hasło "przedsiębiorca drzewny").

Przedsiębiorca drzewny Art. 2 pkt 6 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Art. 5. pkt 5 rozporządzenia (UE) nr 952/2013

Osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność w zakresie leśnictwa, przetwórstwa drzewnego lub handlu produktami z drewna, która w ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się działaniami regulowanymi przepisami prawa celnego.

Przywóz Art. 2 pkt 11 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Dopuszczenie produktów z drewna do swobodnego obrotu w rozumieniu art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.

Uzgodnienia krajowe

Ogółem wszystkie formalne ustalenia w danym państwie członkowskim między organami celnymi i właściwymi organami, w tym między innymi protokoły ustaleń, ustalenia praktyczne, procedury, plany działania itp.

Właściwy(-e) organ(-y) Art. 2 pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Organ lub organy wyznaczone przez państwa członkowskie do przyjmowania, uznawania i weryfikacji zezwoleń FLEGT. Organy celne mogą być wyznaczone jako właściwy organ lub można im delegować zadania.

Wykaz właściwych organów:

http://ec.europa.eu/environment/forests/pdf/LIST%20°f%20CAs.pdf

Wywóz Art. 2 pkt 13 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Produkty z drewna fizycznie opuszczają terytorium państwa partnerskiego lub zostają z niego wywiezione celem przywiezienia ich do Unii.

Zezwolenie FLEGT Art. 2 pkt 5 rozporządzenia (WE) nr 2173/2005

Oznacza dokument związany z dostawą, w standardowym formacie, który musi być zabezpieczony przed sfałszowaniem, wprowadzaniem nieuprawnionych zmian i zapewniać możliwość weryfikacji, i który uznaje dostawę za zgodną z wymogami systemu zezwoleń FLEGT, prawidłowo wydany i zatwierdzony przez organ zezwalający państwa partnerskiego. System wydawania, ewidencji i przekazywania informacji o zezwoleniach może mieć formę papierową lub elektroniczną, w zależności od potrzeb.

Rozporządzenie w sprawie FLEGT przewiduje zezwolenia FLEGT odnoszące się do uczestnika rynku, ale w momencie publikowania tych wytycznych wszystkie dobrowolne umowy o partnerstwie (ratyfikowane, podpisane lub aktualnie negocjowane) uwzględniają jedynie zezwolenia odnoszące się do dostawy.

Zwolnienie towarów Art. 4 pkt 20 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92

Działanie, poprzez które właściwe organy dopuszczają towary do celów przewidzianych w procedurze celnej, jaką zostały objęte.

ZAŁĄCZNIK  II

RAMY PRAWNE

Akt prawny Odniesienie Hiperłącze
Rozporządzenie w sprawie FLEGT Rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32005R2173:PL:NOT
Rozporządzenie wykonawcze w sprawie FLEGT Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1024/2008 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32008R1024:PL:NOT
Plan działań FLEGT COM(2006) 302 final. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 52006DC0302:PL:NOT
Rozporządzenie w sprawie drewna Rozporządzenie (UE) nr 995/2010 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32010R0995:PL:NOT
Rozporządzenie delegowane w sprawie drewna Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 363/2012 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32012R0363:PL:NOT
Rozporządzenie wykonawcze w sprawie drewna Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 607/2012 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32012R0607:PL:NOT
Konwencja CITES (przystąpienie UE) Dz.U. L 384 z 31.12.1982, s. 7-54 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 21973A0303(01):PL:NOT
Rozporządzenie w sprawie handlu dziką fauną i florą Rozporządzenie Rady (WE) nr 338/1997 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 31997R0338R(03):PL:NOT
Rozporządzenie wykonawcze w sprawie handlu dziką fauną i florą Rozporządzenie Komisji (WE) nr 865/2006 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32006R0865:PL:NOT
Rozporządzenie w sprawie zezwolenia na handel dziką fauną i florą Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 792/2012 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 32012R0792:PL:NOT
Dobrowolna umowa

o partnerstwie z Republiką Kamerunu

Dz.U. L 92 z 6.4.2011, s. 4-125 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 22011A0406(02):PL:NOT
Dobrowolna umowa

o partnerstwie z Republiką Ghany

Dz.U. L 70 z 19.3.2010, s. 3-75 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 22010A0319(01):PL:NOT
Dobrowolna umowa o partnerstwie z Liberią Dz.U. L 191 z 19.7.2012, s. 3-90 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 22012A0719(01):PL:NOT
Dobrowolna umowa

o partnerstwie

z Indonezją

Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 252-335 http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv: OJ.L_.2014.150.01.0252.01.ENG
Dobrowolna umowa o partnerstwie z Republiką Środkowoafrykańską Dz.U. L 191 z 19.7.2012, s. 103-256 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 22012A0719(02):PL:NOT
Dobrowolna umowa

o partnerstwie z Republiką Konga

Dz.U. L 92 z 6.4.2011, s. 127-238 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 22011A0406(03):PL:NOT
Wspólnotowy Kodeks Celny Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 31992R2913:PL:NOT
Przepisy wykonawcze do kodeksu celnego Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX: 31993R2454:PL:NOT

ZAŁĄCZNIK  III

WYMIANA INFORMACJI

Poniższa tabela zawiera odniesienia do przepisów dotyczących przekazywania informacji, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie FLEGT (rozporządzeniu Rady (WE) nr 2173/2005) oraz rozporządzeniu wykonawczym do niego (rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1024/2008) w odniesieniu do ogółu społeczeństwa lub przedsiębiorców.
Lp. Źródło Odbiorca Przekazywane informacje Odniesienie do przepisów
1 Komisja Europejska Ogół społeczeństwa Roczne sprawozdanie podsumowujące

na podstawie sprawozdań państw

członkowskich

Art. 8 ust. 3 rozporządzenia FLEGT
2 Komisja Europejska Ogół społeczeństwa Zmiana załącznika I do rozporządzenia FLEGT Art. 10 ust. 1 rozporządzenia FLEGT
3 Komisja Europejska Ogół społeczeństwa Zmiana załącznika II do rozporządzenia FLEGT Art. 10 ust. 2 rozporządzenia FLEGT
4 Komisja Europejska Ogół społeczeństwa Zmiana załącznika III do rozporządzenia FLEGT Art. 10 ust. 3 rozporządzenia FLEGT
5 Właściwe organy Przedsiębiorca Dalsza weryfikacja dostawy Art. 5 ust. 4 rozporządzenia FLEGT
6 Przedsiębiorcy Właściwe organy/organy celne Przedłożenie oryginału zezwolenia FLEGT i zgłoszenia celnego o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu Art. 5 ust. 1 rozporządzenia FLEGT
7 Przedsiębiorcy Właściwe organy/organy celne Tłumaczenie zezwolenia na język urzędowy danego państwa członkowskiego Art. 5 rozporządzenia wykonawczego FLEGT
8 Przedsiębiorcy Właściwe organy Przedłożenie zezwolenia FLEGT Art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego FLEGT
9 Przedsiębiorcy Organy celne Przedłożenie zgłoszenia celnego, pole 44 dokumentu SAD: numer zezwolenia Art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego FLEGT
1 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczący planu działania UE w dziedzinie leśnictwa.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT (Dz.U. L 347 z 30.12.2005, s. 1), oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1024/2008 z dnia 17 października 2008 r. ustanawiające szczegółowe środki dla wykonania rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 (Dz.U. L 277 z 18.10.2008, s. 23).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT (Dz.U. L 347 z 30.12.2005, s. 1), oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1024/2008 z dnia 17 października 2008 r. ustanawiające szczegółowe środki dla wykonania rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 (Dz.U. L 277 z 18.10.2008, s. 23).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23).
5 Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem.
6 W prawodawstwie FLEGT stosuje się określenie "uznać"; jednak w niniejszym dokumencie zastępuje się je określeniem "zatwierdzić", aby lepiej opisać rolę właściwych organów podczas weryfikacji zezwoleń FLEGT.
7 Internetowa zintegrowana taryfa wspólnotowa na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
8 Rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi (Dz.U. L 61 z 3.3.1997, s. 1).
9 Monitorowanie przez stronę trzecią zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie FLEGT.
10 Art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 1024/2008.
11 Art. 12 rozporządzenia wykonawczego w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 1024/2008.
12 Art. 13 rozporządzenia wykonawczego w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 1024/2008.
13 Art. 14 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 1024/2008.
15 Art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 2173/2005.
16 Art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie FLEGT, tj. rozporządzenia (WE) nr 2173/2005.
17 Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1).
18 Zob. również odpowiednią ogólną regułę 5 lit. a) i b) interpretacji Nomenklatury scalonej, rozporządzenie (EWG) nr 2658/87 (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1), dotyczącą materiałów opakowaniowych, która transponuje tę samą wykładnię z systemu zharmonizowanego.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.389.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie - FLEGT a kwestie celne - Wytyczne dotyczące wdrażania - Streszczenie ogólnodostępne.
Data aktu: 04/11/2014
Data ogłoszenia: 04/11/2014