Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2014/C 38/06)

(Dz. U.UE C z dnia 8 lutego 2014 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 11 września 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012 (zwany dalej "wnioskiem") 1 . Komisja wystosowała wniosek o przeprowadzenie konsultacji zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, a EIOD otrzymał ten wniosek w dniu 23 września 2013 r.
2.
EIOD miał możliwość udzielenia porady przed przyjęciem przedmiotowego wniosku, co przyjmuje z zadowoleniem. Niniejsza opinia opiera się na uwagach przekazanych w ramach tej nieformalnej konsultacji.
1.2.
Kontekst i cele wniosku
3.
Wniosek zostaje przyjęty w kontekście Europejskiej agendy cyfrowej 2 . Jego nadrzędnym celem jest wzmocnienie wzrostu gospodarczego i poprawa sytuacji społecznej wynikającej z europejskiej gospodarki cyfrowej. Dlatego celem wniosku jest uzyskanie jednolitego rynku łączności elektronicznej w UE poprzez harmonizację różnych aspektów prawnych i technicznych związanych ze świadczeniem usług komunikacji elektronicznej dla ludności.
4.
Po pierwsze, wniosek ułatwia świadczenie transgranicznych usług łączności elektronicznej poprzez umożliwienie operatorom oferowania usług w całej Unii w oparciu o jednolite zezwolenie unijne, a zatem przy minimalnych barierach administracyjnych. Ponadto zharmonizowane są w nim warunki przydziału widma radiowego dla usług WiFi, a także cechy produktów umożliwiających wirtualny dostęp do sieci stacjonarnych.
5.
Następnie we wniosku harmonizuje się prawa użytkowników końcowych, między innymi te, które dotyczą otwartego internetu. Służy on także harmonizacji publikowania przez dostawców informacji na temat oferowanych przez nich usług łączności elektronicznej i włączania tych informacji do umów, a także sposobów zmiany operatora i opłat mających zastosowanie do usług roamingu.
6.
Niniejsza opinia dotyczy przede wszystkim tych aspektów wniosku, które prawdopodobnie będą miały najpoważniejszy wpływ na prawa do prywatności i ochrony danych osobowych określone w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także na poufność komunikacji.
2.
Wnioski
43.
EIOD przypomina, że poszanowanie praw do prywatności i ochrony danych osobowych oraz do poufności komunikacji ma kluczowe znaczenie dla zwiększania zaufania konsumentów do jednolitego europejskiego rynku łączności elektronicznej oraz do pewności w odniesieniu do tego rynku. W tym zakresie EIOD przekazuje następujące kluczowe zalecenia:
-
środki zarządzania ruchem stanowią ograniczenie neutralności sieci, którą we wniosku określono jako kluczową zasadę mającą zastosowanie do korzystania z internetu w UE, i wpływają na prawa użytkowników końcowych do poufności komunikacji, prywatności i ochrony danych osobowych. Z tego względu takie środki należy objąć rygorystycznymi wymogami przejrzystości, konieczności i proporcjonalności. W szczególności:
-
stosowanie zarządzania ruchem w celu wdrażania przepisów prawnych lub zapobiegania popełnianiu poważnych przestępstw i utrudniania popełniania takich czynów może pociągać za sobą prowadzone na szeroką skalę prewencyjne i systematyczne monitorowanie treści komunikacji, co byłoby sprzeczne z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych UE, a także z art. 5 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE i dyrektywy 95/46/WE. Odniesienie do tych przyczyn należy usunąć z art. 23 ust. 5 lit. a) wniosku,
-
artykuł 23 ust. 5 wniosku powinien zawierać wyraźną informację na temat technik inspekcji komunikacji, które są dozwolone w kontekście środków zarządzania ruchem,
-
w art. 23 ust. 5 należy wyraźnie zastrzec, że jeżeli wystarczy to do osiągnięcia jednego z celów określonych w tym przepisie, środki zarządzania ruchem będą obejmowały techniki inspekcji komunikacji oparte wyłącznie na analizie nagłówków IP - w przeciwieństwie do technik wiążących się z głęboką inspekcją pakietów,
-
artykuł 25 ust. 1 i art. 26 wniosku powinny zobowiązywać do przedstawiania informacji na temat środków zarządzania ruchem, wprowadzonych we wszystkich celach określonych w art. 23 ust. 5. W szczególności przepisy te powinny zobowiązywać dostawców usług do wskazania technik inspekcji komunikacji stanowiących podstawę takich środków zarządzania ruchem, a także do wyjaśnienia wpływu tych technik na prawa użytkowników końcowych do prywatności i ochrony danych,
-
artykuł 24 ust. 1, w którym ustanawia się uprawnienia krajowych organów regulacyjnych m.in. w zakresie nadzorowania stosowania środków zarządzania ruchem, powinien zawierać możliwość współpracy tych organów z krajowymi organami ochrony danych. Podobnie w art. 25 ust. 1 należy przewidzieć możliwość uzyskania przez krajowe organy ochrony danych informacji na temat środków zarządzania ruchem na potrzeby kontroli przed opublikowaniem tych informacji,
-
należy sprecyzować współzależność między art. 7 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE a art. 27 ust. 4 wniosku,
-
zarówno art. 17 ust. 1 lit. f), jak i art. 19 ust. 4 lit. e) wniosku powinny zostać zmienione w taki sposób, aby zawierały wymóg dotyczący odpowiednio europejskiego produktu wirtualnego dostępu szerokopasmowego i produktu łączności o zapewnionej jakości usług (ASQ), aby zapewnić zgodność z zasadą uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2013 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
1 COM(2013) 627 final.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, "Europejska agenda cyfrowa", COM(2010) 245 wersja ostateczna/2, 26.8.2010.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.38.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/2012.
Data aktu: 14/11/2013
Data ogłoszenia: 08/02/2014