Pomoc państwa nr SA.36874 (2013/C) (ex 2013/N) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/C 37/06)
(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2014 r.)
Pismem z dnia 6 listopada 2013 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 20 czerwca 2013 r. Polska zgłosiła pomoc restrukturyzacyjną dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. ("LOT", "spółka") w wysokości 804,29 mln PLN (ok. 200 mln EUR). Zgłoszenie zostało poprzedzone przyznaniem spółce pożyczki na ratowanie w wysokości 400 mln PLN w dniu 20 grudnia 2012 r.; Komisja zatwierdziła tę pożyczkę w dniu 15 maja 2013 r. 1 . W dniu 9 sierpnia 2013 r. Komisja poprosiła o przedstawienie dodatkowych informacji; Polska udzieliła odpowiedzi w dniu 24 września 2013 r.
OPIS ŚRODKA
Pomoc restrukturyzacyjna ma zostać udzielona przez Ministerstwo Skarbu Państwa w formie inwestycji kapitałowej. Będzie ona polegała na przekształceniu pożyczki na ratowanie w kapitał w kwocie 423 mln PLN, wraz z odsetkami naliczonymi do dnia 20 czerwca 2013 r. (rzeczywista kwota odsetek zostanie obliczona ponownie w dniu przekształcenia), oraz dodatkowym podwyższeniu kapitału zakładowego o 381,29 mln EUR.
OCENA ŚRODKA
Komisja uważa, że LOT jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw 2 ("wytyczne").
Jako że pomoc restrukturyzacyjna stanowi dla LOT-u selektywną korzyść, zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Komisja uważa, że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Władze polskie nie kwestionują uznania środka za pomoc państwa.
Jeżeli chodzi o zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym, Komisja uważa, że - ze względu na charakter środka i trudną sytuację LOT-u - jedynymi odpowiednimi kryteriami oceny wydają się być przepisy dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o wytyczne. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy warunki określone w wytycznych zostały spełnione.
W szczególności Komisja zbada, czy LOT przestrzega zasady "pierwszy i ostatni raz" - Komisja otrzymała bowiem skargę, w której zarzucono, że spółka skorzystała już z pomocy państwa w formie odroczenia opłat lotniskowych przez polskie porty lotnicze będące własnością państwa.
Komisja ma również wątpliwości, czy przedstawiony przez Polskę plan restrukturyzacji jest w stanie przywrócić długoterminową rentowność LOT-u.
Komisja ma też wątpliwości, czy środki wyrównawcze zaproponowane przez Polskę w celu złagodzenia zakłóceń konkurencji spełniają kryteria wytycznych.
Komisja ma wreszcie wątpliwości, czy LOT zapewnił wystarczający wkład własny w koszty restrukturyzacji zgodnie z wymogami wytycznych.
Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności zgłoszonego środka z rynkiem wewnętrznym; podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu przekazanych przez władze polskie informacji na temat wyżej wymienionego środka postanowiła wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2014.37.55 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa nr SA.36874 (2013/C) (ex 2013/N) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 07/02/2014 |
| Data ogłoszenia: | 07/02/2014 |